5 FIRMA A SPOTŘEBITEL Základy ekonomie 2014 2 Firmy nZákon nabídky: n Firmy jsou ochotny vyrábět a prodávat větší množství, když je cena jejich produkce vysoká n= rostoucí křivka S Základy ekonomie 2014 3 Cíl firem nEkonomický cíl: maximalizace zisku n+ růst podílu na trhu nJiné? n money Základy ekonomie 2014 4 Celkový příjem, celkové náklady nCelkové příjmy = suma toho, co firma dostane za prodej své produkce nCelkové náklady = suma toho, co firma musí dát za vstupy potřebné pro vlastní výrobu n nZisk = celkové příjmy – celkové náklady Základy ekonomie 2014 5 Náklady nNáklady firmy zahrnují všechny náklady obětované příležitosti související se zaměřením na určitou produkci a)Explicitní – přímý peněžní výdaj b)Implicitní n nUtopené náklady = jsou neseny bez ohledu na zvolenou možnost nNáklady obětované příležitosti Náklady VŠ studia n Základy ekonomie 2014 6 Základy ekonomie 2014 7 Příklad nNakoupím zralé ananasy za 40 Kč/ks nDlouho nevydrží nMám je prodat za 15 Kč/ks - „pod náklady“? n nANO! 40 Kč = utopené náklady nRozhoduji se 0 vs. 15 Kč Základy ekonomie 2014 8 ??? nProč výrobce raději zničí zboží, které se neprodalo, než aby je prodal za nižší cenu? n n→ NERACIONÁLNÍ (viz příklad) j0299171 Základy ekonomie 2014 9 Ekonomický zisk X účetní zisk nEkonomický zisk = celkové příjmy – celkové náklady (explicitní i implicitní) nÚčetní zisk = celkové příjmy – explicitní náklady n nCelkové příjmy > explicitní + implicitní náklady = ekonomický zisk n(je menší než účetní zisk) Základy ekonomie 2014 10 Ekonomický zisk X účetní zisk nPohled ekonoma: účetního: Ekonomický zisk Účetní zisk Implicitní náklady Explicitní náklady Explicitní náklady příjem příjem Základy ekonomie 2014 11 Náklady nFixní = náklady, které se s rozsahem vyprodukované produkce nemění nVariabilní = náklady, které se s rozsahem vyprodukované produkce mění n nCelkové náklady = celkové fixní + celkové variabilní náklady Základy ekonomie 2014 12 Průměrné a mezní náklady nPrůměrné náklady = celkové náklady / množství vyprodukované produkce nMezní náklady = měří přírůstek celkových nákladů vzniklý vyprodukováním dodatečného 1 kusu produkce n = kolik nás stojí vyprodukovat další jednotku výrobku? nMezní náklady rostou, protože se projevuje zákon klesajícího mezního produktu Základy ekonomie 2014 13 Náklady Počet upečených rohlíků Fixní náklady Variabilní náklady Celkové náklady Mezní náklady Průměrné náklady 0 1000 1000 1 1000 100 1100 1100 2 1000 120 1120 560 3 1000 140 1140 380 100 20 20 Základy ekonomie 2014 14 Zákon klesajícího mezního produktu nPřírůstek produktu klesá s tím, jak roste množství zapojeného výrobního faktoru n nPř.: jak firma najímá stále více nových dělníků, každý z nich vyprodukuje čím dál míň, protože firma má omezené výrobní zařízení Základy ekonomie 2014 15 Zákon klesajícího mezního produktu nPočet pekařů n n0 n1 n2 n3 nPočet upečených rohlíků n0 n100 n160 n180 n Celkový produkt Mezní produkt nPřírůstek počtu upečených rohlíků n 100 60 20 VEN11a1ca_pecivot VEN11a1ca_pecivot Základy ekonomie 2014 16 Spotřebitel nZákon poptávky n? Cena benzínu začne růst – lidé začnou nakupovat víc, když budou očekávat další růst ceny – je to proti zákonu poptávky? n= lidé nakupují víc kvůli tomu, že se změnilo očekávání, ne ceny! n Základy ekonomie 2014 17 Poptávka X poptávané množství nZvýšení poptávky: nFaktory vedoucí k tomu, že lidé kupují více při KAŽDÉ jednotlivé ceně n= posun křivky doprava nahoru n cena množství D0 D1 Základy ekonomie 2014 18 Zákon klesající poptávky nDůchodový efekt n = při vyšší ceně kupuji méně, protože mi původní důchod nestačí na nákup stejného množství nSubstituční efekt n = při zvýšení ceny nakupuji méně určitého statku, protože jej nahrazuji (substituuji) jiným Základy ekonomie 2014 19 Spotřebitelská volba nVětšina statků není zdarma a může být získána pouze tak, že se člověk vzdá něčeho jiného (jiného statku) nKe všemu lze najít substitut (náhradu) nRozumný výběr mezi substituty spočívá v porovnání dodatečných nákladů a dodatečného přínosu n? kolik určitého produkt koupit a jak rozdělit svůj důchod mezi různé statky Základy ekonomie 2014 20 Spotřebitelská volba nRozpočtové omezení – co si spotřebitel může dovolit? nLidí spotřebovávají méně, než by chtěli, protože jsou omezeni výší svého příjmu nPřínos – míra uspokojení = užitek n n= lidé se snaží maximalizovat své uspokojení v rámci svého příjmu Základy ekonomie 2014 21 Celkový a mezní užitek nCelkový užitek = uspokojení z celkového množství statků n nMezní užitek = přírůstek uspokojení z další jednotky statku nKlesá s rostoucí spotřebou Základy ekonomie 2014 22 Zákon klesajícího mezního užitku nPočet piv n n0 n1 n2 n3 n n n0 n10 n16 n18 n Celkový užitek Mezní užitek n n n 10 6 2 Základy ekonomie 2014 23 Kolik statku koupit? nZáleží na ceně nRacionální spotřebitel není ochoten platit vyšší cenu než jaká odpovídá jeho meznímu užitku ntj. nakupuje, dokud MU ≥ P Základy ekonomie 2014 24 Kolik koupit? nPočet piv n 0 1 2 3 nMezní užitek n n 10 6 2 nCena piva = 6 n n MU > P MU = P MU < P n Základy ekonomie 2014 25 Příklad spotřebitelské volby nKoupě minerálky: PET (10 Kč) X sklo (8 Kč + 3 Kč záloha) nCo si vybrat? Co je levnější? nZáleží na nákladech: náklad = cena + „náklady“ na skladování a vrácení nCo ekologické cítění? = změna nákladů („náklady“ špatného svědomí) Základy ekonomie 2014 26 Elasticita (citlivost) poptávky nCenová = změna Q/změna P nNepružná (nezbytné) X pružná (luxusní) nDeterminanty: nezbytnost, dostupnost substitutů, časové období … nDůchodová = změna Q/změna důchodu nNepružná X pružná nDůležitá pro firmy a jejich cenovou politiku!! n„lidé nebudou kupovat víc, i když dojde ke snížení ceny“ – pak nemá smysl cenu snižovat n Základy ekonomie 2014 27 Příklad ze života 6 CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA Maximalizace zisku nMax. rozdíl TR a TC: n nMR = MC n nMezní příjem = přírůstek celkového příjmu dosažený prodáním další jednotky produkce (MR) nMezní náklady = přírůstek celkových nákladů spojený s vyprodukováním další jednotky produkce (MC) Základy ekonomie 2014 Příklad – maximalizace zisku Základy ekonomie 2014 1. Dokonalá konkurence nNa trhu mnoho prodávajících a kupujících n→ zanedbatelný dopad na tržní cenu n= cena je pro prodávající i kupující daná nProdukce je identická nVolný vstup do a výstup z odvětví Základy ekonomie 2014 DOKO - příklad nDodavatel pšenice – podíl 1/1000 trhu nPšenice obchodována na plodinové burze = 1 trh nZa jakou cenu prodávat, když na trhu obchodována tuna za 3000 Kč? n3001 Kč X n2999 Kč X n3000 Kč n Základy ekonomie 2014 Individuální poptávka v DOKO cena množství D pšenice Základy ekonomie 2014 Ukončení činnosti n Základy ekonomie 2014 Příčiny nedokonalosti trhů 1)Nedokonalá informovanost prodávajících a kupujících (rozptýlené trhy) 2)Náklady na změnu dodavatele 3)Nehomogenní produkt 4)Malý počet prodávajících Základy ekonomie 2014 NEDOKO – příklad nProdejce guláše v restauraci (1 z desítek restaurací ve městě) nZa 35 Kč prodá 30 gulášů nKdyž cena 40 Kč – ztratí pár zákazníků, ale ne všechny n= Hospodský má manévrovací prostor pro tvorbu ceny nD není dokonale elastická n Základy ekonomie 2014 Individuální poptávka v NEDOKO cena množství D trh gulášů Základy ekonomie 2014 Počet firem? jedna hodně několik MONOPOL OLIGOPOL Produkce? diferencovaná identická MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE DOKONALÁ KONKURENCE Základy ekonomie 2014 2. Monopol nJediný prodejce na trhu nJeho produkce nemá blízké substituty na trhu n→ cenový tvůrce (cena je vyšší než v DOKO) nExistují bariéry vstupu do odvětví n→ vlastnictví přírodního zdroje (zřídka) n→ státem udělená licence n→ firma má nižší výrobní náklady nProdukuje menší množství než by bylo společensky žádoucí (= ztráty mrtvé váhy) Základy ekonomie 2014 Státní řešení monopolů 1.Zavedení konkurence do monopolních odvětví 2.Regulace chování monopolů 3.Převedení soukromých monopolů na státní podniky 4.Žádný zásah Základy ekonomie 2014 Regulace n nRegulace cen monopolu = stanovení maximální ceny státem (co nejblíže DOKO) nProblém: Jak pozná stát náklady monopolu? n n n Základy ekonomie 2014 Antidumpingová politika nDumping = výrobce prodá za cenu nižší, než jsou jeho náklady nKořistnický dumping nBěžný argument protekcionistů nVyspělé země n Základy ekonomie 2014 Cenová diskriminace n= prodej určitého produktu různým zákazníkům za různé ceny nPříklady: nCeny vstupenek do kina nCeny letenek nMnožstevní slevy ... Základy ekonomie 2014 Cenová diskriminace nPodmínky: nTrh musí být NEDOKO nNa trhu musí být odlišitelné skupiny zákazníků nFirmy musí být schopny účtovat dvojí ceny Základy ekonomie 2014 Jak časté jsou problémy s monopoly? nMonopol je běžný nVětšina firem má nějakou kontrolu nad cenou své produkce (je diferencovaná) nFirem se značnou monopolní silou je málo nVelmi málo produktů je jedinečných Základy ekonomie 2014 3. Oligopol nNěkolik prodávajících n→ možnost spolupráce X vlastní zájmy firmy n→ kartel nProdukce identická nebo podobná nDuopol = oligopol se 2 firmami nCena je vyšší než by byla v DOKO, ale nižší než u monopolu nProdukce je menší než by byla v DOKO, ale větší než u monopolu Základy ekonomie 2014 Teorie her nJak se lidé chovají ve strategických situacích n(při rozhodování musí uvažovat rozhodnutí jiného subjektu) nOligopolní trh je malý = nutnost zohlednit chování ostatních = zisk firmy závisí nejen na tom, kolik sama vyprodukuje, ale i na tom, kolik ostatní firmy n Základy ekonomie 2014 Vězňovo dilema nProč je těžké spolupracovat n n PŘIZNÁ SE NEPŘIZNÁ SE PŘIZNÁ SE NEPŘIZNÁ SE Vězeň Karel Vězeň Petr 8 let 8 let 20 let 20 let svoboda svoboda 1 rok 1 rok Základy ekonomie 2014 Antikartelové zákonodárství nZabránit spojení firem nRozdělit firmy nBránit firmám v nekonkurenčních aktivitách n Základy ekonomie 2014 Příklad ze života n Základy ekonomie 2014 Protikartelové zákonodárství nUdržování maloobchodních cen nCenové predátorství nVázané obchody n nALE: to může být přínosné ?! Základy ekonomie 2014 Monopolistická konkurence nMnoho firem na trhu nProdukce je diferencovaná nVolný vstup a výstup z odvětví n= Něco z monopolu + něco z DOKO nPříklady: nCD, filmy, nábytek ... n= významná role reklamy Základy ekonomie 2014 Reklama nManipulace se zákazníkem nOmezuje konkurenci zvýrazňováním rozdílů mezi produkcí nX nZdroj informací pro zákazníka nPodporuje konkurenci nabízením větší množství variant produktu a cen nZnámka kvality Základy ekonomie 2014 ČETBA n n nLiberalizace telekomunikací? Regulací k deregulaci! http://archiv.ihned.cz/c1-14056060-liberalizace-telekomunikaci-regulaci-k-deregulaci n j0299125 Základy ekonomie 2014 nPřestávka J Základy ekonomie 2014 7 MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY Základy ekonomie 2014 HDP nHrubý domácí produkt nVypovídá o výkonu ekonomiky n= celková tržní hodnota finální produkce vyprodukované v zemi za určité časové období n... Základy ekonomie 2014 ... HDP n„tržní hodnota“ ... oceněno v tržních cenách n„finální produkce“ ... nezahrnuje meziprodukty n„vyprodukované“ ... nezahrnuje transakce s dříve vyprodukovanou produkcí n„v zemi“ ... produkce jednoho státu n„za určité časové období“ ... obvykle rok n Základy ekonomie 2014 Co HDP nezachycuje? nNetržní produkci = produkce vyprodukovaná a zkonzumovaná doma (neprojde trhem) nProdukci černé/šedé ekonomiky nMeziprodukty nKvalitu produkce nKvalitu životního prostředí nHodnotu volného času Základy ekonomie 2014 HDP příklady nPan Roubíček si vezme hospodyni nHospodyně plat 60 000 ročně nPo svatbě plat nebere n nKoupím si auto v autobazaru nCena auta 90 000, provize autobazaru 10 000 Základy ekonomie 2014 Výpočet HDP n skenovat0001 Základy ekonomie 2014 Složení HDP nVýdajová metoda: nHDP = C + I + G + EN n n spotřeba domácností investice vládní nákupy čistý export Základy ekonomie 2014 Další metody výpočtu HDP nProdukční metoda (přidaná hodnota): n nHDP = Produkce - meziprodukty + daně z produktů - dotace na produkty n nDůchodová metoda: součet prvotních důchodů v národním hospodářství Základy ekonomie 2014 Metoda přidanou hodnotou nPřidaná hodnota = příjem firmy – nákupy mezistatků nDomácí produkt = součet přidaných hodnot Základy ekonomie 2014 HDP přidanou hodnotou příjmy firmy nákupy mezistatků (surovin, materiálů) přidaná hodnota pšenice 2000 0 2000 mouka 2700 2000 700 rohlík 7000 2700 4300 produkt 7000 Základy ekonomie 2014 HDP X HNP nDomácí = produkce všech firem na území státu bez ohledu na národní příslušnost nX nNárodní = produkce všech národních firem bez ohledu na území Základy ekonomie 2014 Nominální X reálný produkt nNominální = v běžných cenách (b.c.) n n nX nReálný = ve stálých cenách (s.c.) nDeflátor HDP = nominální HDP * 100 n reálný HDP Vývoj HDP ČR n Základy ekonomie 2014 http://www.statistikaamy.cz/wp-content/uploads/2014/04/Dubsk%C3%A1_graf1.png Vývoj reálného HDP ČR n Základy ekonomie 2014 http://i3.cn.cz/1329298506_28-cr_hdp_4_ctvrtleti_odhady_csu_881%282%29.gif Základy ekonomie 2014 Nominální X reálný produkt 2008 2009 kusy 1000 800 cena 5 7 Nominální produkt 5000 5600 Reálný produkt 5000 4000 V cenách roku 2008 (základní obd.) Základy ekonomie 2014 HDP v kontextu nPOPULACE: HDP na hlavu (ek.úroveň) n nKUPNÍ SÍLA: HDP na hlavu na základě PPP (životní úroveň) nPPP = parita kupní síly n nZAMĚSTNANOST: produkt na zaměstnance (produktivita) Základy ekonomie 2014 HDP v kontextu (rok 2008) HDP na hlavu (v PPP) HDP na hlavu HDP Základy ekonomie 2014 BigMac Index nPublikován časopisem The Economist nNeformální způsob vyjádření parity kupní síly nVýchozí předpoklad: zákon jediné ceny nCena BigMacu by měla být po přepočtení na jednu měnu ve všech zemích stejná n nSrovnání skutečného směnného kurzu a kupní síly indikuje, zda je měna pod- nebo nadhodnocená Základy ekonomie 2014 BigMac Index Základy ekonomie 2014 BigMac Index Základy ekonomie 2014 Nominální HDP na hlavu (2008) n Základy ekonomie 2014 Human Development Index Základy ekonomie 2014 HDI (2010) Základy ekonomie 2014 HDI – top 10 (2010) Základy ekonomie 2014 HDI (2010) Základy ekonomie 2014 HDI – 10 nejlepších (2007) Základy ekonomie 2014 HDI – 12 nejhorších (2007) 8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY Základy ekonomie 2014 83 Růst HDP n Základy ekonomie 2014 84 Základy ekonomie 2014 85 Produkce a růst nŽivotní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby nZ hlediska časového se životní úroveň mění nV USA během minulého století průměrný příjem měřený jako reálné HDP na hlavu rostl asi 2 % ročně nŽivotní úroveň závisí na produktivitě práce Základy ekonomie 2014 86 Ekonomický růst ve 20. století, životní úroveň Základy ekonomie 2014 87 Růst HDP na hlavu n growthingdp Základy ekonomie 2014 88 Ekonomický růst nEkonomický růst = růst potenciálního produktu / růst reálného produktu nRoční tempa růstu se zdají malá, ale každoročně se skládají n = akumulace tempa růst během určitého období nPravidlo 70 nEfekt dohánění = chudší země rostou rychleji než bohaté ndůležitá: produktivita n= množství statků a služeb, které vyprodukuje pracovník za hodinu Základy ekonomie 2014 89 Na čem závisí produktivita? nPřímo ovlivněna výrobními faktory: nFyzický kapitál = druhotný VF (stroje, budovy) nLidský kapitál = znalosti a schopnosti – ovl. vzdělání, praxe, zkušenosti nPřírodní zdroje – obnovitelné + neobnovitelné (nejsou nutné pro vysokou produktivitu) nTechnologie = výrobní postupy n Základy ekonomie 2014 90 Přírodní zdroje nJe světový růst dán omezeností přírodních zdrojů? nVliv technologií = lze překonat omezení: nNižší spotřeba, vyšší výtěžnost, nahrazování obnovitelnými, recyklace … n= Hospodářský růst může trvat trvale nVyčerpávání zdrojů = vzácnost = růst ceny přírodního zdroje nCeny surovin očištěné o inflaci stagnují, příp. dokonce klesají Základy ekonomie 2014 91 Investice a růst n Základy ekonomie 2014 92 Růst počtu obyvatel? nRůst počtu obyvatel je ve vztahu s ostatními faktory (přírodní zdroje, kapitál, technologický pokrok) nDopad na společnost je otázkou debat MCj03383900000[1] MCj03383900000[1] MCj03383900000[1] MCj03383900000[1] MCj03383900000[1] MCj03383900000[1] MCj03383900000[1] Základy ekonomie 2014 93 Co je příčinou hladomoru? nRůst počtu obyvatel světa = menší podíl na jednoho obyvatele? nNe nedostatečná nabídka potravin, ale selhání rozdělování n n j0199283 Základy ekonomie 2014 94 Role státu nVlády mohou zvýšit produktivitu, a tedy životní úroveň: nPodpora úspor a investic nPřilákání zahraničních investorů (FDI) nPodpora vzdělávání; vědy a výzkumu (problém: únik mozků) nOchrana vlastnických práv (bezpečnost investic) nPolitická stabilita Základy ekonomie 2014 95 Trend X cyklus nTREND = dlouhodobá míra ekonomické expanze nX nCYKLUS = krátkodobé fluktuace okolo trendu n n nPotenciální produkt = max. dlouhodobě udržitelný výkon ekonomiky Základy ekonomie 2014 96 Cyklické fluktuace Základy ekonomie 2014 97 Hospodářský cyklus nmezera výstupu = potenciální – skutečný produkt nperioda = časový úsek jednoho hospodářského cyklu nrecese = pokles výkonu + pokles cenové hladiny nslumpflace = pokles výkonu + růst cenové hladiny Základy ekonomie 2014 98 Fáze hospodářského cyklu n n n n n n nRecese X deprese dno vrchol expanze krize Recese= 2 čtvrtletí pokles HDP Základy ekonomie 2014 99 Fluktuace nEkonomická aktivita fluktuuje n = ve většině let produkce zboží a služeb roste, někdy ale ne nNepravidelné, nepředvídatelné nVětšina makroekonomických veličin fluktuuje společně nPokles výkonu → růst nezaměstnanosti Základy ekonomie 2014 100 USA – vývoj míry nezaměstnanosti Základy ekonomie 2014 101 Příčiny kolísání HDP nexterní X interní n ninvestice ninovační cykly nvládní politika nexterní šoky Základy ekonomie 2014 102 ČETBA n n nTomáš Munzi: Konec krize, možná jen iluze nhttp://cepin.cz/cze/clanek.php?ID=925 n j0299125 Základy ekonomie 2014 103 nkonec