Marketing ve veřejném sektoru – BKV_MVVS 1.tutoriál – Simona Škarabelová 2.a 3. tutoriál – Zuzana Prouzová www.econ.muni.cz Základní informace k předmětu Informace ve Studijních materiálech i Interaktivní osnově předmětu BKV_MVVS v ISu : Informace o zkoušce Informace o POTu PwPt prezentace s odkazy na literaturu Doporučení studijní texty Vzorové práce 2 www.econ.muni.cz 5. říjen 2014 (Simona Škarabelová) Přednáška (2 hod) + Tutoriál (2 hod)  Základní informace k předmětu Podmínky zkoušky Literatura Obsah předmětu  Úvod do problematiky  Marketingové okruhy potřebné pro marketingový plán 3 www.econ.muni.cz 25. Říjen a 9. listopad 2014 (Zuzana Prouzová) Přednáška (2 hod) + Tutoriál (2 hod) Komunikace a PR, Reklama, netradiční formy marketingu Fundraising, vč. sponzoringu Během tutoriálů budete vždy sami zkoušet jednotlivé úkoly, které jsou součástí závěrečného POTu 4 www.econ.muni.cz Předpoklady pro ukončení předmětu  Přihlásit se na termín ústní zkoušky  Napsat on-line test ze znalostí (5 dnů před termínem zkoušky)  Odevzdat POT do odevzdávárny ISu (5 dnů před termínem zkoušky)  Přijít na ústní zkoušku 5 www.econ.muni.cz Ústní zkouška  Součet hodnocení POTu a hodnocení on-line testu – viz více v organizačních pokynech (Podmínky zkoušky MVVS_POT)  Výsledek součtu hodnocení je odrazovým můstkem pro hodnocení na ústní zkoušce  Ta je pro kombinované studenty POVINNÁ  Spočívá v obhajobě POTu, případně (pokud nesouhlasíte s navrhovanou známkou) ze znalostí teorie 6 www.econ.muni.cz Úvod do problematiky Co pro vás v organizaci, nebo osobně znamená marketing? 7 www.econ.muni.cz Marketing dnes  Všude kolem nás  Většinou má negativní konotace: …prodat za každou cenu… …obtěžovat nabídkou nepotřebných věcí… …dělat ze sebe něco, co nejsem… …ztržnění..  Neexistuje shoda na jedné jediné definici, přitom jejich podstata je stejná: 8 www.econ.muni.cz 9 Philip Kotler – Gary Amstrong: „ Marketing je společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných výrobků s ostatními.“ jinými slovy: „Marketing je hledání a uspokojování potřeb způsobem, který přináší pozitivní hodnoty pro obě zúčastněné strany.“ Navíc –už u Adama Smithe lze dohledat: www.econ.muni.cz Základní předpoklady pro existenci marketingu  Existence trhu Ekonomická síla nabídky a poptávky není v rovnovážném postavení – proto potřeba marketingu  Přítomnost potřeb a přání Přání jako tužba po určitých konkrétních předmětech či službách, jimiž je uspokojena daná potřeba  Existence směny a transakcí Vede k zisku – hmotný, finanční, morální 10 www.econ.muni.cz 11 MARKETINGOVÝ PROCES zahrnuje:  zjištění, co zákazník potřebuje,  vývoj výrobku/služeb k uspokojení těchto potřeb,  stanovení ceny v souladu s požadavky dodavatele a představou zákazníka,  distribuci výrobků/služeb k zákazníkovi  dohodnutí směny = PRODEJ www.econ.muni.cz 12 Marketing je dnes chápán:  Jako základní prvek řízení podniku proto časté označení:  „Marketing-management“, resp. marketingové řízení: „Proces plánování a provádění koncepce, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, zboží a služeb s cílem vytvářet směny, které upokojují cíle jednotlivce i organizací.“ (Kotler, 2001) www.econ.muni.cz Vývoj marketingového myšlení – vývoj podnikatelských koncepcí Převážně dříve: 1. Orientace na výrobu (výrobní koncepce) 2. Orientace na výrobek (výrobková koncepce) 3. Orientace na prodej (prodejní koncepce) Převážně dnes: 4. Orientace na trh a zákazníka (marketingová koncepce) 5. Orientace na společnost (sociálně marketingová koncepce) 13 www.econ.muni.cz 14 Orientace na výrobu (výrobní koncepce)  poptávka převyšuje nabídku (spotřeb. chtějí výrobek samotný více než jeho pěkné vlastnosti)  „Rozhodující je výroba!“  Během a těsně po průmyslových revolucích, tj. 1880-1930  pro rozšíření trhu je nutné zvýšit produkci, což lze zvyšováním produktivity práce  Parafrázována výrokem H. Forda „Můžete mít auto jakékoliv barvy, pokud bude černé“) www.econ.muni.cz 15 Orientace na výrobek (výrobková koncepce)  Chronologicky navazuje na výrobní koncepci – začátek 20. století  Využívá technický pokrok ke zdokonalování výrobku  nejúspěšnější budou ty organizace, které přinášejí na trh nové, inovované či jinak dokonalé výrobky a služby  kupující obdivuje dobré zboží a ocení kvalita/výkon  Může vést k „zaslepení výrobce“ jeho kvalitou zboží www.econ.muni.cz 16 Orientace na prodej (prodejní koncepce)  Doplňuje orientaci na výrobu a výrobek, ale cílí na prodej, protože  spotřebitelé si nekoupí dost výrobků, je nutné vyvíjet agresivní prodejní a propagační úsilí  První polovina 20. století  Nejdříve vyrobit, pak prodat za použití reklamy, podpory prodeje, osobního prodeje, apod.  Najdeme některé z výše zmíněných koncepcí i dnes? KDE? www.econ.muni.cz 17 Orientace na trh a zákazníka (marketingová koncepce)  Historicky první tržní orientace v dějinách podnikání  po druhé svět. válce do 70.let 20.století  „zlatá éra marketingu“  Definování požadavků zákazníka z jeho zorného úhlu (sledování potřeb, přání, vnímání, preferencí a spokojenosti zákazníků) a uspokojení prostřednictvím designu, kvality, komunikace, ceny a rozsahu nabídky).  Usiluje o „spokojeného zákazníka“ www.econ.muni.cz 18 Spokojený zákazník = stálý, resp. věrný zákazník 1. Kupuje znovu 2. Hovoří s ostatními o firmě příznivě 3. Věnuje méně pozornosti konkurenčním značkám a reklamě 4. Kupuje od stejné firmy i jiné výrobky www.econ.muni.cz 19 Orientace na společnost (sociálně marketingová koncepce)  Orientace výrobce nejen na uspokojování potřeb individuálního zákazníka, ale také na důsledky marketingových činností, na uspokojování celospolečenských potřeb a zájmů.  Přelom 20 a 21. století  Např. nové produkty, postupy a technologie odpovídající ochraně životní prostředí, zdravému životnímu stylu www.econ.muni.cz Obě poslední zmíněné koncepce  často – zvláště ve velkých a/nebo mezinárodních firmách – uplatněny v kombinaci:  Vitana – polévky bez glutamátů  Ostrovy života – kampaň Konta Bariéry  Avon – kampaň na podporu boje proti rakovině prsu  Benetton – plakáty Oliviera Toscaniho – celospolečenské problémy (válka, HIV, trest smrti, rasismus, xenofobie)  Jde o produkty s přidanou společenskou hodnotou nebo o imageovou komunikaci??? 20 www.econ.muni.cz Benetton – plakáty Oliviera Toscaniho 21 www.econ.muni.cz Sociální marketing (Kotler, Roberto, Lee, 2002:5)  „…znamená využití principů a technik marketingu k ovlivnění členů cílového publika tak, aby dobrovolně přijali, odmítli, pozměnili nebo opustili určité chování ve prospěch jednotlivců, skupin, nebo společnosti jako celku“.  Cílem je:  Dosáhnout vnímání (energetická hodnota potravin)  Zorganizovat jednorázovou akci (očkování)  Změnit chování, hodnoty a postoje (pásy v autě, zaměstnávání zdravotně postižených) 22 www.econ.muni.cz Příklady sociálního marketingu  Social Marketing for paying forward – Cleaning water http://www.youtube.com/watch?v=u7HL61J54 jI  The Girls Effect http://www.youtube.com/watch?v=- 812uONaAi0 23 www.econ.muni.cz 24 Marketing v neziskovém/veřejném sektoru – má nějaká specifika?  Produkt = služba, navíc doprovázená externím užitkem.  Díky externím užitkům lze obtížně identifikovat jediného uživatele, tzn. je více cílových skupin.  Klienti často nemají svobodný výběr poskytovatele služeb (veřejná správa). www.econ.muni.cz 25 Marketing v neziskovém/veřejném sektoru – má nějaká specifika?  Manažeři organizací v NS mají menší volnost v rozhodování, ovlivňují je statutárně stanovené standardy.  Cena, pokud se užívá, odráží centrálně stanovené společenské hodnoty, nikoliv hodnotu pro klienta.  Marketingové směnné transakce - viz následující 2 obrázky: www.econ.muni.cz 26 Marketingové směnné transakce v ziskové organizaci: Výrobce Spotřebitel Zboží, služby Peníze www.econ.muni.cz Marketingové prostřední komerčních firem (Bačuvčík, 2011,str. 73) 27 www.econ.muni.cz 28 Marketingové směnné transakce v neziskové organizaci: Dodavatel, resp. poskytovatel služby Donátor, Veřejný rozpočet, Daňový příjem Spotřebitel,klient, Návštěvník, Daňový odvod www.econ.muni.cz Marketingové prostředí neziskových organizací (Bačuvčík, 2011,str. 74) 29 www.econ.muni.cz Přesto všechno - společné rysy : „Both sectors are in the behavioral influence business and that is precisely what marketing is about.“ (Kotler, Andreasen, 2006, str. 6)  Non profit markets – have to do, to influence people to be successful – volunteers, donors, legislators, people with socially undesirably behaviors, and so on.  For profit markets – have to, to get people to buy their products and patronize their services. 30 www.econ.muni.cz Jinými slovy   Budeme-li chápat marketingové aktivity jako svého druhu formu sociální komunikace, jejímž cílem je dosáhnout jistého koncensu mezi tím, kdo nabízí určitý produkt, a tím, kdo tento produkt přijímá, musíme konstatovat, že se neziskový marketing od marketingového ve své podstatě lišit nemůže.  Odlišné budou jednotlivé nástroje a techniky, resp. způsob jejich použití, to ale nemění společnou podstatu marketingu. 31 www.econ.muni.cz 32 Obsahové složky marketingu:  Marketingový mix  Tržní segmentace  Segmentace  Targetingu  Pozitioning www.econ.muni.cz Marketingový mix = 4 P(roduct) = 4 C(lient)  PRICE – cena  PRODUCT - výrobek/služba  PLACE - místo/distribuce  PROMOTION - propagace  CUSTOMER COSTS – zákaznické náklady  CUSTOMER VALUE – zákaznická hodnota  CONVENIENCE – pohodní  COMMUNICATION 33 www.econ.muni.cz Agentura Ogilvy PR hovoří o 4 E:  EXPERIENCE – zkušenost, zážitek z užívání produktu  EXCHANCE – směna, výměna hodnot  EVERYPLACE – „kdekoli“ a nejen na vymezeném místě  EVAGELISM – evangelizace, zvěstování, tj. komunikace s cílem větší emocionální angažovanosti spotřebitele 34 www.econ.muni.cz 35 Rozšíření marketing mixu dle další přístupů:  Marketing služeb: LIDÉ – zaměstnanci, klienti. MATERIÁLNÍ PROSTŘEDÍ - zařízení, barevnost, čistota, rozmístění, hlučnost, apod. PROCESY – politika, postupy, mechanizace, prostor pro rozhodování podřízených, spolupráce se zákazníky, usměrňování zákazníka, průběh poskytnutí služby. www.econ.muni.cz 36 Marketing měst a obcí:  Partnerství, tj. účast veřejného i soukromého sektoru při řízení obce a vytváření sítě vztahů s různými subjekty tvořícími a ovlivňujícími produkt.  To podporuje i tzv. marketing vztahů Trh spotřebitelů Trh zaměstnanců Trh dodavatelů Trh potenciálních pracovníků Trh ovlivňovatelů Trh referenční www.econ.muni.cz 37 Marketing neziskových organizací:  podle Johns Hopkins University v Baltimore (USA) se k nim připojuje: CÍLOVÁ SKUPINA (public) = zákazníci/klienti, dárci, zaměstnanci, dobrovolníci, aj. PRODUKČNÍ KAPACITA = organizace je schopna efektivně uspokojit poptávku po svých službách, produktech nebo programech. www.econ.muni.cz 38 Marketing neziskových organizací:  podle Freiburské školy marketing-managementu (Švýcarsko): POLITIKA (politics) = lobování, nátlakové skupiny neziskových organizací, LIDÉ (people) = zaměstnanci, dobrovolníci, členové, dárci, klienti, ostatní veřejnost. www.econ.muni.cz Ve všech uvedených koncepcích marketing mixu  PEOPLE  v neziskových organizacích zásadní, protože jde nejen o cílové spotřebitele, klienta, ale i o  Dárce  Členy  Dobrovolníky  Zaměstnance  Média  Širokou veřejnost  Stát a veřejné instituce  Referenční trhy  Shoda s marketingem vztahů/relationship marketingem 39 www.econ.muni.cz Tržní segmentace  Většina organizací poskytujících služby nedokáže vyhovět potřebám všech zákazníků, tzv. nediferencovanému trhu, ani nedokáže konkurovat všem jeho účastníkům. Proto každá organizace, zisková i nezisková, zpravidla přijímá strategii tržní segmentace.  Rozdíl cílený marketing (využívá tržní segmentace) x hromadný marketing (oslovuje plošně trh, vysoce nákladné) 40 www.econ.muni.cz 41 Segment trhu/cílová skupina je skupina zákazníků se shodnými potřebami, které se ve vztahu ke stejnému výrobku/službě odlišují od potřeb zákazníků jiných skupin. www.econ.muni.cz 42 Cílový segment/target představuje tu část trhu, kterou si organizace vybrala z širšího trhu. Organizace tak činí na základě tzv. segmentačních kritérií:  Geografická (země, kraj, město,…)  Demografická (věk, pohlaví, stav,…)  Socioekonomická (příjem, životní standard, …)  Psychografická (postoje, potřeby, živ.hodnoty,…)  Motivy vedoucí ke koupi (zvyk, loajalita ke značce,…)  Časové (víkendové nákupy, dovolené, …) www.econ.muni.cz Cílený marketing – 3 kroky 1. Segmentace – rozdělení trhu dle toho, co, komu nabízím, a to na relativně malé skupiny 2. Targeting (tržní cílení)– vyhodnocení segmentu a výběr těch, které chci oslovovat, s cílem získat co nejvyšší tržní podíl 3. Positioning (tržní umisťování, resp. tržní pozice) – umístnění produktu mezi konkurenční produkty a způsob, jakým organizace tento fakt tlumočí „svým“ cílovým skupinám 43 www.econ.muni.cz Výhody cíleného marketingu  Zvyšování tržeb  Pružnější reakce na změny v poptávce  Snížení nebezpeční konkurenčních válek  Účelnější vynaložení finančních prostředků 44 www.econ.muni.cz Co se neziskové organizace mohou naučit od Coca Coly?  Podnětná přednáška Melindy Gates: http://www.ted.com/talks/melinda_french_g ates_what_nonprofits_can_learn_from_coca_c ola.html 45 www.econ.muni.cz 46 Produkt v neziskovém sektoru = SLUŽBA Marketing služeb, tj. nehmotných produktů je složitější než marketing hmotných produktů Proč??? www.econ.muni.cz 47 Důvod: vlastnosti služeb: Nehmotnost Neoddělitelnost Heterogenita, resp. proměnlivost Zničitelnost Nemožnost vlastnictví www.econ.muni.cz 48 Nehmotnost služeb Některé prvky, které představují kvalitu nabízené služby, jako například spolehlivost, osobní přístup poskytovatele služby, důvěryhodnost, jistota, apod. lze ověřit až při nákupu a spotřebě služby. Je příčinou, že zákazník:  obtížně hodnotí konkurující si služby,  obává se rizika při nákupu služby,  klade důraz na osobní zdroje informací,  jako základ pro hodnocení kvality služby používá cenu. www.econ.muni.cz 49 Nehmotnost služeb Management musí reagovat:  omezením složitosti poskytování služby,  zdůrazňováním hmotných podnětů, případně materiálového prostředí,  usnadněním tzv. ústní reklamy (osobní doporučení) - komunikační mix,  zaměření se na kvalitu služeb - vytváření silné značky. www.econ.muni.cz 50 Neoddělitelnost služeb Produkci a spotřebu zboží lze od sebe oddělit. Služba je produkována v přítomnosti zákazníka - zákazník se zúčastní poskytování služby, je tedy neoddělitelnou součástí její produkce. Je příčinou, že zákazník: je spoluproducentem služby, často se podílí na vytváření služby spolu s ostatními zákazníky, někdy musí cestovat na místo produkce služby. www.econ.muni.cz 51 Neoddělitelnost služeb Management musí reagovat:  snahou o oddělení produkce a spotřeby,  řízením vztahů zákazník – poskytovatel,  zdokonalováním systémů dodávky služeb. www.econ.muni.cz 52 Heterogenita služby Je možné, že způsob poskytnutí jedné a téže služby se liší. - příčinou, že zákazník:  nemusí vždy obdržet totožnou kvalitu služby,  obtížně si vybírá mezi konkurujícími se službami,  musí se často podrobit pravidlům pro poskytování služby tak, aby byla zachována konzistence její kvality. www.econ.muni.cz 53 Heterogenita služby Management musí reagovat:  stanovením norem kvality chování zaměstnanců,  výchovou, motivací zaměstnanců,  výběrem a plánováním procesů poskytování služby. www.econ.muni.cz 54 Zničitelnost služby Nehmotnost služeb vede k tomu, že služby nelze skladovat, uchovávat, znovu prodávat nebo vracet. Je příčinou, že zákazník:  obtížně reklamuje službu,  může být konfrontován jak s nadbytečnou, tak nenaplněnou kapacitou. Management musí reagovat:  stanovením pravidel pro vyřizování stížností,  plánováním poptávky a využití kapacit. www.econ.muni.cz Cyklus marketingového plánování (Kotler) 55 www.econ.muni.cz Analýzy prostředí Analýza vnějšího prostředí organizace, tzv. MAKROPROSTŘEDÍ (příležitosti a hrozby do SWOT) + Analýza vnitřního prostředí organizace, tzv. MIKROPROSTŘEDÍ (silné a slabé stránky organizace do SWOT) 56 www.econ.muni.cz MAKROPROSTŘEDÍ tvořeno:  Prostředí: demografické, ekonomické prostředí, technologické a ekologické, politické a legislativní, kulturní a sociální  Tržní prostředí, resp. blízké okolí podniku, tj. konkurence, zákazníci, dodavatelé. 57 www.econ.muni.cz Analýzy vnějšího prostředí  STEP - sociální, technologické, ekonomické a politické vlivy  Porterova analýza pěti sil a) pozice mezi konkurenty = „jízdní prostor“ b) síla zákazníků c) síla dodavatelů d) hrozba nově vstupujících na trh e) hrozba substituce výrobků a služeb 58 www.econ.muni.cz 59 www.econ.muni.cz Porterova analýza konkurence PORTER postavil model fungování trhu na těchto 5 faktorech:  a) rivalita mezi konkurenty;  b) vyjednávací síla dodavatelů;  c) vyjednávací síla odběratelů;  d) ohrožení ze strany nových konkurentů;  e) ohrožení ze strany nových substitutů.  Literatura: Kotler (2000, 10. vydání, str. 219) 60 www.econ.muni.cz Porterova analýza konkurence 61 www.econ.muni.cz Joyceova modifikace Portera do NS  Pět složek, které mají vliv na NO, jsou: Dodavatelé (obdoba Portera) Konkurence (obdoba Portera) - (u níž je vhodné analyzovat konkurenci dle Adriana Sargeanta – viz výše). Veřejnost (u Portera zákazníci) Dobrovolníci (u Portera zákazníci) Politické vlivy, vč. legislativních (místo Substitutů u Portera) 62 www.econ.muni.cz 63 www.econ.muni.cz Dělení konkurence dle Adriana Sargeanta: 1. Konkurence v oblasti zdrojů 2. Konkurence organizací poskytující stejné služby 3. Konkurence v oblasti poslání 64 www.econ.muni.cz 65 MIKROPROSTŘEDÍ – tvořeno  Naším trhem • Personál firmy • Financování • Oblast techniky a technologie, • Využívání informačního systému • Marketingový audit/ mix  Zákazníky  Konkurencí  Našimi dodavateli www.econ.muni.cz Analýzy vnitřního prostředí  Analýza postavení na trhu  (např. porovnání s nejvýznamnějším konkurentem – tj. Poziční strategie/mapa – vymezení svého postavení mezi konkurencí  Analýza portfolia - produkty a zákazníci  Matice šíře sortimentu  Analýza zdrojů - lidé, procesy, technologie, know-how, značka, apod.  Finanční analýza (podklad pro fundraising) 66 www.econ.muni.cz Postavení na trhu - poziční mapa Př. Buranteatr (1. kritérium) 67 www.econ.muni.cz Postavení na trhu - poziční mapa Př. Buranteatr (2. kritérium) 68 www.econ.muni.cz Analýzy portfolia – Matice šíře sortimentu Př. Buranteatr 69 www.econ.muni.cz Analýza zdrojů  Lidé – kdo jsou, co umí…  Procesy – jejich nastavení (prodej, služby, aktivity)  Know how – odlišnost od jiných  Značka 70 www.econ.muni.cz Finanční analýza – stručně (např. náklady,výnosy) 71 www.econ.muni.cz 72 SWOT analýza STRENGHTS Silné stránky WEAKNESSES Slabé stránky OPPORTUNITIES Příležitosti THREATS Hrozby www.econ.muni.cz Další práce se SWOT  Marketingové memorandum (Kotler, 2001) slučuje všechny společné slabé stránky a hrozby uvedené v celkové SWOT analýze do tematicky rozdělených oblastí činností. Ty vyhodnocuje dle závažnosti , nejlépe přidělením bodů. Pro hodnocení lze užít např. tří hodnot: 1. nejnižší stupeň závažnosti, je dobré tyto potíže řešit, ale neohrožují nijak akutně stabilitu a existenci organizace 2. střední závažnost – je potřebně je řešit více, ale jejich neřešení v současné době nemusí být pro organizace fatální 3. nejvyšší závažnost – je potřebné je řešit velice aktuálně 73 www.econ.muni.cz 74 www.econ.muni.cz Definice cílů  S pecific  M easureable  A chievable  R elevant  T imebound Buranteatr chce být oblíbeným a navštěvovaným divadlem….. Buranteatr odehraje měsíčně cca 10 představení, přičemž do konce roku zvedne jejich návštěvnost z nynějších 50 % na 90 %. 75 www.econ.muni.cz Typy strategií  Obecné typy strategií  Ansoff;  Kotler;  Porter. 76 www.econ.muni.cz Strategie dle Ansoffa  O první systematický přístup k typologii strategií se zasloužil v roce 1965 Igor H. Ansoff s jeho maticí se 4 typy strategií.  Je založena na kombinaci „novosti“ výrobků a trhů. Každá ze čtyř takto vzniklých kombinací nabízí různé alternativy strategického vývoje. 77 www.econ.muni.cz Strategie dle Ansoffa – růstová strategie Existující výrobek Nový výrobek Pronikání na trh Rozvoj výrobku Rozvoj trhu Diverzifikace 78 www.econ.muni.cz Ansoffova matice Buranteatru: 79 www.econ.muni.cz Strategie dle Portera – segmentační strategie  Porter (1970) založil svou typologii na předpokladu, že podnik může dosáhnout konkurenční výhody v zásadě  cestou nízkých nákladů nebo  odlišením vlastní produkce od konkurenční  specializací 80 www.econ.muni.cz Strategie dle Portera Cílový trh Celý trh Tržní segment Nižší náklady Odlišení Nákladové vedení Diferenciace Zaměření/(ohniska)specializace 81 www.econ.muni.cz Nákladové vedení  využívání úspor z rozsahu,  nežádoucí jsou časté strategické změny,  Výrobky/služby pouze s nezbytnými základními funkcemi,  spíše ovlivňování než uspokojování poptávky,  šetřit „kde se dá“,  preference většího a stabilního objemu prodeje před ziskovostí. 82 www.econ.muni.cz Diferenciace nemusí být zaměřena jen na výjimečný charakter výrobků ve srovnání s konkurenty, nabídnout zákazníkovi něco, za co je ochoten platit více a co konkurenti nemohou snadno napodobovat, přicházet s novinkami mezi prvními, vhodná v prostředí s cenově pružnou poptávkou bližším nedokonalé konkurenci, charakterizována technickou úrovní, kvalitou, úrovní servisu a služeb – „více hodnoty za srovnatelnou cenu. 83 www.econ.muni.cz Ohnisko - zaměření  Dodavatel je orientován na jeden (příp.několik homogenní segment trhu, který velcí dodavatelé z nejrůznějších důvodů opomíjejí anebo, který vyžaduje výrazné specializované zacílení.  V tomto případě je možnost zaměření se na segment trhu z hlediska nízké nákladovosti segment trhu z hlediska diferenciace v přidané hodnotě 84 www.econ.muni.cz Porter v Buranteatru 85 www.econ.muni.cz  tržní vůdce; (40%)  tržní vyzyvatel; (30%)  tržní následovatel; (20%)  tržní troškař/výklenkář. (10%)  Literatura: Kotler (2000, 10.vydání, str. 235) Strategie dle podílu na trhu (Kotler) – konkurenční strategie 86 www.econ.muni.cz Tržní vůdce  ovlivňuje ostatní firmy, je napodobován,  snaží se zvětšit celkovou poptávku trhu, chránit svůj podíl  snaží se zvěšit svůj podíl na trhu, neustále inovovat, udržet nízké náklady, ucpávat díry aby do nich nepřítel neskočil Vyzyvatel  cíl musí být jasný, získat větší podíl, napadnout tržního vůdce, jiného vyzyvatele, slabší lokální firmu, 87 www.econ.muni.cz Následovatel  parazit - bez povolení vyrábí stejné zboží  napodobitel - napodobeniny, ale malé odlišnosti  upravovatel – zdokonalý výrobek  Troškař  vyhledává tržní kouty a tam je nejlepší  je to sdružení malých firem s vlastním vývojem 88 www.econ.muni.cz Kotlerova strategie v Buranteatru:  Bezesporu kategorie Tržního troškaře Subjekt s podílem na trhu nižším než 10 % Udržování vysoké kvality (hodnocení odbornou veřejností) Propagace jedinečnosti (punkové prostředí, zajímavá dramaturgie) 89 www.econ.muni.cz 90 Použitá literatura:  BAČUVČÍK, R. Marketing neziskových organizací. 1. vydání. Zlín: VeRBuM, 2011.190 s. ISBN 9788087500019.  KOTLER, Philip a Alan R. ANDREASEN. Strategic marketing for nonprofit organizations. 6th ed. Upper Saddle River: Prentice-Hall, 2003. vii, 536 s. ISBN 0- 13-041977-X.  JANEČKOVÁ, L.,VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 179 s. ISBN 8071699950.  Diplomové a seminární práce (autoři uvedeni v doprovodných textech)