Přednáška č. 2 Politické ideologie Co je ideologie? •D. de Tracy (konec 18. stol.) – „všeobecná věda o idejích“ (určena pro systematickou analýzu myšlenek) •1. Marxistické pojetí: ideologie = myšlení odtržené od reality; falešné vědomí (pomáhající udržet vykořisťovatelský systém)- za komunismu už nebude potřeba. Marxismus/socialismus paradoxně jedna z nejpropracovanějších ideologií. •2. Neutrální pojetí: ideologie = systematická politická doktrína předkládající komplexní teorii člověka a společnosti. •Které jsou hlavní západní politické ideologie? •Jakými tématy, principy se hlavní ideologie vyznačují? Jejich rozdílné a společné prvky •Jaké konkurující si hodnoty každá z ideologií zdůrazňuje? • Běžné zařazení polit. idejí komunismus socialismus liberalismus konzervatismus fašismus anarchismus ? 1. Osa pravice-levice Řazení ideologií •2. „Podkova“: podle sbližování nedemokratických doktrín Komunismus Socialismus Liberalismus Konzervatismus Fašismus 3. Dvourozměrné schéma ideologií demokratický režim (princip svobody) autoritativní režim (princip autority) levice pravice anarchismus Liberalismus •Zakladatel J. Locke (17. st.) – přirozená práva; dělba moci •A. Smith – volný obchod, neviditelná ruka trhu - skotské osvícenství •J.S. Mill – přechod mezi klasickým a moderním liberalismem -idea plnohodnotného rozvoje jednotlivce •Představitelé současného politického liberalismu: J. Rawls, R. Dworkin, R. Nozick ad. • •Principy: individualismus, svoboda, rozum, tolerance, konsenzus, konstitucionalismus, sekularizace politiky Liberalismus - štěpení •Klasický x moderní liberalismus •M.L.: Ovlivnění romantismem, reakce na vzestup socialistických myšlenek - Negativní x pozitivní svoboda - Napětí rovnost x svoboda (rovnostářský lib. vs. libertarianismus) •Neoliberalismus 20. st. (tedy ekonomický liberalismus) je především obhajobou tržních principů oproti praxi socialistických společností - nejznámější představitelé: Friedrich A. Hayek, Milton Friedman •Otázka univerzálních hodnot (lidská práva) Konzervatismus •Zakladatelem konzervatismu je Edmund BURKE (18. st.). Další představitelé klasického konzervatismu: M. Oakeshott, R. Scruton aj. •Představitelé neokonzervatismu: Daniel Bell, Seymour M. Lipset, Samuel Huntington aj. •Principy: Tradice a historie, pragmatismus, nedokonalost člověka, meze racionality, organicismus, hierarchie, autorita, majetek. • • Reakce na průmyslovou revoluci a demokratickou revoluci Konzervatismus •Autoritativní k. – podpora fašismu a nacismu •Paternalistický k. – posun blíže k levici; pragmatické úvahy – „střední cesta“ •Nová pravice – neoliberalismus a neokonzervatismus; reakce na 60./70. léta, ekonomickou krizi a úpadek tradičních hodnot - M. Thatcher, R. Reagan •Rozdíl mezi americkým a kontinentálním konzervatismem (!). Socialismus •Vzniká jako reakce na průmyslovou revoluci. •Počátky představuje utopický socialismus vznikající na přelomu 18. a 19. st. (Saint-Simon, Ch. Fourier, R. Owen aj) . •Hlavní představitelé: Karl Marx, Friedrich Engels. •Pod hlavičku socialismu v politické vědě zařazujeme nesmírně široké rozpětí politických směrů. •Principy: kolektivismus/pospolitost, spolupráce, společenské třídy, rovnost, společné vlastnictví, odcizení, vykořisťování, historický materialismus, revoluce (komunismus) • • Socialismus - štěpení •Revoluční x evoluční (reformistický) •(1) Revoluční/Komunismus: teoreticky rozpracoval V.I. Lenin - Avantgardní strana => mobilizace dělnictva, internacionalismus Stalinismus – model ortodoxního komunismu (v praxi totalitní režim) Západní marxismus – vzdání se myšlenky násilné revoluce Socialismus - štěpení •Revoluční x evoluční (reformistický) •(2) Evoluční/Sociální demokracie: humanistická tradice; morální kritika kapitalismu; sblížení s moderním liberalismem - doktrína keynesianismu, vzestup státu blahobytu (welfare state) - Labour Party, FRA Socialistická strana - Třetí cesta (A. Giddens) – reakce na globalizaci, ekologické otázky, pád socialismu v praxi, krizi welfare state Charakteristiky politické linie Třetí cesty •nová politika (jdoucí přímo k lidem- renovace demokracie) •nové vztahy (spojující stát s trhy a obč. společností) •příspěvkovou politiku (sociální investice, především do školství a infrastruktury) •reformu zaopatřovacího státu (nalezení nové rovnováhy, modernizace veřejných služeb) •nový vztah k životnímu prostředí •angažovanost ve světě • Přeloženo z Foreign Affairs, roč. 78, č.5. Převzato z Cabada, Kubát, 2002 Jak měřit polit. orientaci na levo-pravé ose? a)Metoda přímého měření (či přímé deklarace) Jde o sebeumístění respondenta na 5-ti, 7 či 9 bodové škále (příp. se sudým počtem stupňů): b) Metoda nepřímého měření relevantních hodnot a postojů LEVICE PRAVICE Jde o spolehlivější metodu, jelikož snižuje riziko osobní interpretace pojmů levice, pravice. (Viz mezinárodně používané baterie výroků) Politické preference dle věku a sebezařazení (výzkum CVVM z podzimu 2009) Hlavní ideologické směry •„Velká trojka“: •Liberalismus •Konzervatismus •Socialismus •Ostatní: •Anarchismus •Feminismus •Nacionalismus •Environmentalismus •Fašismus a nacismus •(Náboženský fundamentalismus) •(Multikulturalismus) • Anarchismus •Víra ve spontánní samoorganizaci společnosti •Odpor vůči donucovací autoritě (státu) kvůli narušení individuální autonomie •Nikdy se nepodařilo získat moc • •Principy: negace autority, dobrá přirozenost lidí a schopnost používat rozum, decentralizace, samospráva Feminismus •1. vlna – kampaň za volební právo žen (18.-20. století); jazyk přirozených práv (Locke) •M. Wollstonecraft, H. Taylor, J.S. Mill •2. vlna – od 60. let 20. století; širší a komplexnější analýzy společnosti (odmítnutí „titulu“ PhT. – putting husband through) - Politika privátního - Patriarchát - sexismus - Pohlaví a rod (gender) => stereotypizace rolí •B. Friedan, S. de Beauvoir, G. Greer, J. Mitchell, S. Brownmiller Environmentalismus •Pojem zavedl biolog E. Haeckel (1858) •Od 50./60. let 20. století •R. Carson – Silent Spring (1962) •P. R. Ehrlich – Population Bomb (1968) •Zpráva Římského klubu – The Limits to Growth (1972) • •Příroda není pouze ekonomický zdroj; hledání nové rovnováhy. Environmentalismus – teoretické a politické pozice •Teoretické pozice: •(1) Kritika vypjatého antropocentrismu × ochrana přírody má stále význam zejména z hlediska člověka •(2) Morální extenzionismus – organismy schopné trpět resp. vnímat: P. Singer a utilitární kalkul •(3) Zdráhavý holismus – vylučuje neživou přírodu •(4) Holistický ekocentrismus /hlubinná ekologie: J. Lovelock a „hypotéza Gaia“; A. Naess • •Politické pozice: •od eko-kapitalismu přes reformistický environmentalismus a eko-socialismus po anarchoenvironmentalismus Doporučená literatura: • •Heywood, A.: Politické ideologie. Praha: Victoria Publishing, 1994. •Prorok, Lupták: Politické ideologie a teorie v dějinách. Skripta VŠE v Praze, 1998. • Politický proces, tvorba politiky Jak se politická rozhodnutí/opatření iniciují? formulují? realizují Hlavní otázky: Pojem: „politický systém“ • Pojem politického systému přinesl do politologie v 50. a 60. letech 20. století tzv. systémový přístup původem kanadský politolog David Easton. • • Systém vysvětluje jako množinu na sebe vzájemně působících prvků, které lze vymezit vůči okolí. Vazby mezi prvky systému jsou pak mnohem silnější než směrem ven. • • Společnost se skládá z různých subsystémů (politický, kulturní, ekonomický, náboženský, atd.) • • Politický systém = společenský podsystém, který se zaměřuje na rozdělování hodnot ve společnosti. http://static.upscportal.com/images/study-kit/PUB-AD-Online-Coaching-Public%20Policy-Systems-Model. gif Model politického systému Hlavní rozdíly mezi státem a vládou - Stát je širší než vláda. Stát = všechny instituce veřejné sféry, vláda je část státu. - Stát je stálý x vláda je dočasná. - Vláda je nástroj, jehož prostřednictvím se uplatňuje autorita státu. - Stát je neosobní autoritou. - Stát reprezentuje trvalé zájmy, společné dobro, naopak vláda reprezentuje dočasné priority vycházející z konkrétní politické platformy (politického přesvědčení) - Okolí politického systému Polit. systém Okolí politického systému vstupy výstupy Vstupy politického systému •Požadavky = vše, co společnost po politickém systému požaduje. •Podpora = obecná akceptace politických představitelů společností. • • Požadavky mohou znamenat téměř vše od tlaku na vyšší platy a větší počet pracovních míst přes štědřejší sociální systém až k vetší ochraně např. životního prostředí. • • Podporu zase tvoří vše, čím veřejnost do politického systému přispívá ve formě daní, připravenosti k zachovávání obecně platných pravidel chování a ochotou účastnit se politického života. Výstupy politického systému •Politický systém pak do svého okolí vysílá tzv. výstupy, •t. j. obecně závazná rozhodnutí (tzv. policies): • •Tvorba právních norem •Implementace norem. • • Zákl. teorie polit. rozhodování •Modely racionálního aktéra (viz teorie veřejné volby, Anthony Downs) •Inkrementalismus (politika malých kroků) – rozhodnutí se nepřijímají na základě jasně stanovených cílů •Modely byrokratické organizace – organizační tlak na rozhodnutí •Modely systému názorů – upozorňuje, nakolik je rozhodování ovlivněno širším ideologickým vnímáním Hlavní arény tvorby politiky •parlamentní aréna* •stranické arény •kabinetní (exekutivní, vládní) arény •byrokratické arény •arény nátlakových (zájmových) skupin •aréna veřejnosti * • • Pramen: Jordan, Richardson 1987, cit z Potůček a kol., 2005 Politický proces •Proces tvorby a realizace politiky •Mechanismy realizace veřejné politiky •Začíná představami a návrhy, pokračuje diskusí, analýzou a hodnocením návrhů •Končí přijetím rozhodnutí a implementací návrhu •Účastní se jej různí političtí aktéři – strany, zájmové skupiny, sociální hnutí, výzkumná centra (think-tanky) Veřejná politika (policy) •Výsledek jednání státních orgánů •Reaguje na konkrétní potřeby ebo problémy •Snaží se o dosažení souboru cílů •Je výsledkem řady rozhodnutí •Je implementována •Zahrnuje specifikaci důvodů proč byla přijata Think-tanky •2. polovina 20. století – výzkum veřejných politik, politická studia, formulování doporučení •i základní výzkum •Konzultace, semináře, publikace, hodnocení politik Typy think-tanků Zdroj: Vodička, Cabada, 2011:324 Síť českých think-tanků C:\Users\52823\Desktop\think_tanks_size_in-degree_labels.bmp Model politického cyklu •1. iniciace •2. formulace •3. implementace •4. evaluace Identifikace a uznání politického problému Hodnocení veřejné politiky Rozhodnutí ve veřejné politice Implementace veřejné politiky Model politického cyklu Implementace veřejné politiky Pramen: Howlet, M., Ramesh, M., 1995, cit z Potůček a kol., 2005. Problémy implementace politik •autonomnost společenského vývoje •obtížná ovlivnitelnost prostředí •setrvačnost hodnotových orientací a chování lidí a institucí •nemožnost realizace izolovaně •obtížná předvídatelnost budoucího vývoje •problém simulace politik • Literatura k tématu •Howlett, M., Ramesh, M.: Studying public policy: policy cycles and policy subsystems. Oxford University Press, 2003. •Potůček, M. a kol.: Veřejná politika. Praha: Slon, 2005. •Vodička, K., Cabada, L.: Politický systém České republiky. Praha: Portál, 2003, 2007, 2011. Demokracie Co je demokracie? •Demos = lid, kratos = síla, moc, vláda • demokracie = „vláda lidu“ •Aténská demokracie •Platón, Aristoteles: oba považují demokratický způsob vlády za nesprávný •Současný význam pojmu se od významu, který mu přikládali Platón a Aristoteles, dosti odlišuje. Uvažujeme-li o demokracii jako o způsobu vládnutí, vyvstávají následující klíčové otázky: •Koho máme na mysli, když hovoříme o vládě lidu? princip politické rovnosti •Kdo tedy vládne komu? •Jak by měl lid vládnout? • Co je demokracie? •A. Lincoln (1864): „Vláda lidu, prostřednictvím lidu a pro lid“ (government of the people, by the people and for the people) • - lid vládne sám × legitimita díky souhlasu lidu • - výkon moci lidem (účast na vládnutí) • - ve prospěch společného blaha Obecná normativní definice: Demokracie = forma vlády většiny při zachování práv menšin Hlavní modely reprezentace: 1)Model správce – elitistické pojetí založené na přesvědčení, že reprezentovat by měla jen vzdělaná elita 2)Model delegáta – pevné sepětí zástupců se zájmy voličstva 3)Model mandátu – oprávnění realizovat navržený program 4)Model podobnosti – myšlenka typově odpovídající reprezentace (jen žena může reprezentovat ženy nebo jen Rom Romy) • Pramen: Heywood, A.: Politologie, 2004 Rozlišujeme dvě formy demokracie: •Přímá (participativní) – lidé se bezprostředně podílejí na úkolech spojených s vládnutím. • •Zastupitelská (reprezentativní) – lidé vybírají politiky, kteří za ně/v jejich jménu budou vládnout. Demokratické transformace (R. Dahl) •1. antické Řecko (klasická dem.) a Řím (republikánská tradice) •2. znovuoživení demokratických idejí (17. a 18.st.) •3. zrod národních států (18.-19. století) – akceptace zastupitelského charakteru dem. •4. demokracie v nadnárodních útvarech (počátek 21. století) Klasické modely demokracie •klasická demokracie (model polis) •demokracie jako ochrana (protective democracy) •demokracie jako nástroj rozvoje (developmental democracy) •deliberativní demokracie (demokracie jako diskuse) - protiklad volební demokracie • 1. Přímá demokracie, republikanismus •Kořeny v antickém Řecku – po Kleisthenových reformách (6. stol. pnl.) • - Lidové shromáždění, Rada pěti set, Výbor rady • - soudy a soudní poroty • - střepinový soud (ostrakismus) •S rostoucí rozlohou obce (římská republika/císařství) => rozvoj republikánské tradice •N. Machiavelli – reformulace republikánských ideálů v renesanci Liberalismus a demokracie •2. Protektivní (ochranná) demokracie •J. Bentham, James Mill – představitelé utilitarismu • - cíl = maximalizace štěstí a minimalizace strastí • - „negativní kontrola“ politické elity prostřednictvím pravidelných voleb (tj. přijetí zastupitelského principu) • - postupné přijímání všeobecného hlasovacího práva (Bentham) 3. Rozvojová (vývojová) demokracie •J.J. Rousseau – radikalizace demokratických představ; reformulace přímé demokracie •John Stuart Mill – definitivní propojení myšlenky liberalismu a demokracie • - představa kultivace jedince i společnosti • - politická participace pro získání určitého stupně občanského vzdělání (demokracie jako výchova) • - nebezpečí: • (a) nedostatečných duševních schopností lidu • (b) ovlivnění vlády zájmy, jež nesměřují k všeobecnému blahu (potlačení práv menšin ve jménu lidu) 3. rozvojová (vývojová) demokracie •Alexis de Tocqueville – analýza a interpretace systému vlády v USA • - lidská rovnost se realizuje právě v demokratické formě vlády • - nebezpečí: • (a) tyranie většiny, tyranie veřejného mínění • (b) nivelizace („zestejnění“) společnosti • (c) přílišného individualismu • (d) demokratický despotismus – ztráta svobody ve prospěch rozšiřování funkcí státu → infantilizace společnosti 4. Deliberativní demokracie • •Důraz na způsob formování a formulování politických preferencí a hodnot •Jürgen Habermas – cílem je nepřímé ovlivňování politické sféry prostřednictvím veřejných fór, diskusí apod. •Potřeba diskuse k definování veřejného zájmu. • Globální demokracie •Souvisí s proměnou fungování teritoriálně uzavřených národních států •G.D. jako prostředek k nastolení globální spravedlnosti •Účast transnacionální/globální občanské společnosti •Omezení mocenských výstřelků některých států • •Problém kulturní a jazykové plurality •Neexistence světového „lidu“ •Šikmá plocha ke globální tyranii (I. Kant) 2 typy demokracie •A) Nástroje přímé demokracie: •Referendum •Lidová iniciativa •Přímá volba prezidenta •Primární volby •viz úkol * •B) Zastupitelská (reprezentativní) demokracie • • Úkol ke zkoušce: Zjistěte, kdo může v ČR iniciovat vypsání referenda a jaké obecné podmínky musí být u nás splněny k tomu, aby mohlo být referendum vyhlášeno? Polyarchická demokracie -Pojem zavedený do politologického diskursu v roce 1953 R. Dahlem. -odvozeno z řeckých slov „mnoho“ a „vláda“, čili „vláda mnohých“ Označuje polit. systém moderních zastupitelských demokracií se všeobecným volebním právem a s fungujícími 6 uvedenými institucemi. Zákl. polit. instituce rozvinutých moderních demokracií (dle Dahla) 1) Volení státní činitelé - základ zastupitelské demokracie 2) Svobodné, spravedlivé a časté volby 3) Svoboda projevu 4) Přístup k alternativním zdrojům informací - právo na informace 5) Svoboda shromažďování a sdružování 6) Inkluzivní občanství (zahrnující všechny dospělé lidi) (Pramen: Dahl, R.: „O demokracii.“ Praha 2001) Doporučená literatura k tématu •Čermák, V.: Otázka demokracie 1. Demokracie a totalitarismus. Praha, 1992. •Dahl, R.: O demokracii. Praha, 2000. •Sartori, G.: Teória demokracie. Bratislava 1993. •Tocqueville, A. de: Demokracie v Americe. Praha 2000 (či vydání z roku 1992). •Doporučený web: http://www.obcanskevzdelavani.cz/o-nas Postkomunismus a transformace v ČR Obsah •Hlavní charakteristika českého politického kontextu •Téma politických postojů •Postoj veřejnosti k vývoji demokracie • Hlavní etapy postkomunistické transformace v ČR •druhá polovina roku 1989 •období od listopadu 1989 do léta roku 1990 •první polovina devadesátých let •období od 1996 do poloviny roku 1998 •období od poloviny 1998 do počátku 2001 •poslední léta • Hlavní etapy postkomunistické transformace v ČR 1)„Sametová revoluce“ –listopad 1989 –Pád komunistického totalitního režimu 2)Listopad 1989 – léto 1990 –Nástup nové polit. reprezentace –Nastolení pluralistického parlamentního – systému •Především jeho institucionálního rámce 3)První polovina 90-tých let –Administrativní nastolení komplexního tržního systému •Vláda české pravice –Reformulace principů sociální politiky •Od universalismu k adresnosti –Komplikace s federativní podobou státu •V 1992 to vedlo k rozpadu Československa 4) • Druhá polovina 90-tých let 4)období od 1996 do poloviny • roku 1998 (předčasné volby) •Podezření kolem financování ODS • → tzv. „sarajevský atentát“ •Ekonomická krize a rostoucí sociální rozdíly •Růst sociálního napětí : •Rostoucí vliv demokratické levice •Stává se vítězem předčasných » voleb v roce 1998 •Slábnoucí vliv pravice • 5)Od poloviny 1998 – do počátku roku 2001 –„Opoziční smlouva“ •Kompromisní blok hlavních stran levice a pravice – Velmi kritizovaný počin –(+ +): Stabilizace aktuálních politických poměrů: oDokončení institucionálních změn v ekonomické a politické oblasti oObnovení ekonomického růstu • (- -): Ale jiné značné politické důsledky •Zároveň také počátky zvyšování rozpočtových deficitů Poslední léta – od vstupu ČR do EU oStřet mezi industriálním rozvojem a požadavky postindustriálních trendů • Trvalý nedostatek zdrojů: oVzdělávání (vč. na vědu a výzkum) oOtázka financování VŠ vzdělávání oOtázka platu lékařů/zdravotníků a učitelů oDůchodový systém 6) Fáze konsolidace demokracie v ČR •Strukturální konsolidace •Konsolidace procesu reprezentace •Behaviorální konsolidace •Konsolidace postojů • Hlavní charakteristiky českého politického systému •pluralitní demokracie (neboli liberálně demokratický systém) •z hlediska způsobu dělení moci jde o parlamentní režim (s převahou shromáždění) •multipartijní systém • ß •obtížnost vytvoření většinové vlády • • Zdroj: ČSÚ Výsledky polit. stran splňujících 5%-ní limit při volbách do PS PČR v 2013 (2010) : volební účast = 59,48% (v 2010: 62,60%) Zařazení současných parlamentních stran levice pravice KSČM – ČSSD – KDU-ČSL – ODS – (TOP 09) ?Úsvit? ?ANO? !!! Úkol ke zkoušce !!! Zjistěte aktuální složení Senátu Parlamentu ČR (tj. platné od loňských říjnových voleb) a celkovou volební účast v 1. a 2. kole u těchto posledních senátních voleb! Vývoj volební účasti (%) při volbách do PS PČR Zdroj: server ČSÚ Tabulka Apatie a aktivita v politické participaci v jednotlivých zemích podíl vůbec neparticipujícího obyvatelstva (v%) Norsko 26,57 Švédsko 22,81 Švýcarsko 30,16 Francie 37,26 Německo 36,66 Rakousko 41,65 Velká Británie 35,48 Nizozemsko 46,91 Česko 46,18 Španělsko 58,94 Itálie 67,61 Portugalsko 77,17 Polsko 72,75 Maďarsko 74,54 Zdroj: Klára Vlachová, Tomáš Lebeda, SČ 2006/1 Postoje občanů a demokratizace • •Priority občanů odráží jejich socioekonomickou situaci (základní potřeby). •Tam, kde jsou prioritou samotné materiální potřeby (přežití), je preference svobody na spodním žebříčku hodnot. • Čím se lidé mají lépe, tím se posunuje preference svobody výše na žebříčku priorit. •Vliv na tento posun má i rostoucí míra vzdělanosti obyvatel, informační technologie a propojení s okolním světem. • Závěr: Modernizace může změnit postoje obyvatel k režimu a demokratizovat ho (Inglehart, Welzel) = tzv. přístup mezigeneračních hodnotových změn. • ¢ Postoje k demokracii (legitimita demokracie) •Indikátory: –Legitimita demokracie:„Demokracie má možná své problémy, ale je lepší než kterákoli jiná forma vlády.“ –Spokojenost s fungováním demokracie: – „Jste celkově s tím, jak se u nás rozvíjí demokracie: – velmi spokojen(a), – poměrně spokojen(a), – ne příliš spokojen(a) – vůbec nespokojen(a)?“ – „Demokracie má možná své problémy, ale je lepší než kterákoli jiná forma vlády.“ (v %) Rozhodně souhlasí Souhlasí Nesouhlasí Rozhodně nesouhlasí Dánsko Francie Německo NL 71,8 61,3 52,5 48,1 26,8 32,0 42,8 48,2 1,1 5,3 4,1 3,3 0,3 1,4 0,7 0,3 ČR 40,5 52,2 6,7 0,6 SR Rusko 31,9 11,9 52,5 50,5 12,6 31,8 3,0 5,8 Zdroj: ESH 1999 (viz Sociální studia č.6, 2001, Vlachová) Spokojenost s rozvojem demokracie (v %) Spokojen(a) Nespokojen(a) Nizozemí 73,5 26,5 Německo 70,8 29,2 Francie 49,4 50,6 CR 37,7 62,3 SR 23,4 76,6 Rusko 6,9 93,1 Zdroj: ESH 1999 (viz Sociální studia č.6, 2001, Vlachová) Doporučené zdroje k tématu: •Linek, Lukáš. 2010. Zrazení snu? Struktura a dynamika postojů k politickému režimu a jeho institucím a jejich důsledky. Praha: Slon. •Mansfeldová, Tuček (eds.). 2002. Současná česká společnost. Praha: SOÚ AV ČR. •Potůček, M., Musil, J., Mašková, M. (eds.). 2008. Strategické volby pro českou společnost. Praha: Slon. •Buden, Boris. 2013. Konec postkomunismu. Od společnosti bez naděje k naději bez společnosti. Praha: Rybka Publishers. • •