8. Firmy na dokonale konkurenčních trzích
Cíl tématu
V této lekci byste se měli naučit
- co je to dokonale konkurenční trh
- co je mezní příjem a jaký má vztah k celkovému a průměrnému příjmu
- jak konkurenční firmy určují množství, které maximalizuje jejich zisk
- kdy konkurenční firma krátkodobě ukončí činnost a kdy opustí trh
- jak vypadá tržní nabídková křivka v krátkém a v dlouhém období
Metodické poznámky
První z kapitol o tom, jak se firmy rozhodují o množství a ceně v různých tržních strukturách. Věnujte velkou pozornost tomu, jak firma určí optimální rozsah výroby -- to je společném firmám v každé tržní struktuře. Dále věnujte pozornost odvození nabídkové křivky firmy a odvětví v krátkém a dlouhém období. Důležité je i rozhodnutí o ukončení činnosti v krátkém a odchodu z trhu v dlouhém období.
Co studovat
Lekce je založena na kapitole 14 z Mankiwovy učebnice. Nastudujte si ji. V učebnici je chyba, viz errata.
Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print, handouts a on-line.
Příklady k procvičení na semináři najdete zde.
Magická škola ekonomie:
- interaktivní graf chování dokonale konkurenční firmy
- interaktivní graf optimum firmy a tržní rovnováha (a alternativní graf)
- simulátor dokonale konkunrečního trhu.
Kromě povinné literatury doporučuji všem studentů také následující texty a poslech:
- Munger: "Profits Entrepreneurship and Storytelling", EconTalk (mp3). O dvou příčinách vzniku zisku a jejich ekonomických a morálních důsledcích. Ilustrováno na třech příbězích z literatury.
Ekonomie ve filmu
- Krátký film Pixaru "One Man Band" krásně ukazuje, jak konkurence mezi výrobci prospívá spotřebitelům. A že konkurence může být velmi živá i v případě, že výrobců je jen málo.
K procvičení
Český procvičovací test ke kapitole 14 je zde; anglický procvičovací test je zde ke kapitole 14.