Kultura Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. 3/12/2014  Různé definice pojmu „kultura“  Dělení kultury  Kulturní procesy, instituce a produkty  Členění kulturních činností  Efektivnost v odvětví kultury  Ekonomické a sociální přínosy kultury  Masmédia a jejich budoucnost 2  „Naučím Vás říkat větu – JÁ NEVÍM“ (Karl R. Popper)  Pády paradigmat  = základní myšlenka postmodernismu  Tzn. dualitu myšlení a vysvětlování  Zájem zkoumat věci z různých pohledů, věd, snaha o komunikaci sociálních, společenských a přírodních věd  Proto i různé, nejednotné chápání pojmu „kultura“ 3  Cicero – zušlechťování polí (cultura agri) – dovednost zaměřená k maximálnímu užitku a zisku - v přeneseném smyslu se pojem zušlechťování uplatnil i při úvahách o člověku a pěstování jeho dobrých vlastností.  I. Kant – O domnělém počátku lidských dějin - Kultura je výrazem podřízení se určitému kultu, vzoru, ideálu. Úsilí směřuje k jiným cílům, než jsou cíle spjaté s požadavky okamžiku. 4  Kultura je naučená  Kultura jako nebiologická adaptace člověka jako biologického druhu, kde se setkáváme s:  Artefakty – věci a znaky, svědčící o tom, že jsme se adaptovali  Kulturní regulativy – chování se podle norem  Ideje a komplexy idejí – pohádky, mýty, teorie  Symboly kultury jsou základem důvěry v to, že tento svět není jediným světem, ve kterém se člověk pohybuje. 5 1. Hodnotící pojetí  bere v úvahu jen pozitivní hodnoty, jako je umění, humanizující člověka 2. Globální (antropologické) pojetí  vše, co člověk vytvořil neinstinktivní cestou (tzv. kumulativním chováním x chování v kruhu, člověk x šimpanz) – obyčeje 3. Dedukcionistická pojetí  různé individuální, aplikované přístupy, např. organizační kultura, kultura bydlení, politická kultura, atp. 6  Biologický determinismus (sdílejí i zvířata):  Stav osobnosti  Endokrinní systém  CNS  Geny  Vegetativní systém  Kulturní vzorce (typické pro člověka):  Obyčeje (ne/slušné)  Mravy (ne/mravné)  Zákony (ne/zákonné)  Tabu (ne/přirozené)  Při jejich nedodržení se počítá se sankcemi 7  „Kultura musí být považována za soubor distinktivních duchovních a hmotných, intelektuálních i citových rysů, které charakterizují společnost nebo společenskou skupinu, kultura zahrnuje vedle umění a písemnictví také způsoby života, způsoby soužití, hodnotové systémy, tradice a přesvědčení“ 8  kulturní procesy  tvorba  produkce  zprostředkování a distribuce  spotřeba  ochrana a udržování kulturních hodnot  kulturní instituce  místo realizace kulturních procesů a produkce kulturních produktů  kulturní produkty  tj. realizace kulturních statků a služeb 9  Umění je důležitou součástí lidského života a kultury, spoluvytváří naši identitu a podílí se na tvorbě společností uznávaných a respektovaných hodnot.  Umění je považováno za sílu, jež život člověka i společnosti proměňuje, přináší nové ideje, podněty a způsoby myšlení o nás samotných i o společnosti, ve které žijeme, a utváří nové příležitosti pro další osobní i společenský rozvoj.  Umění vytváří naše kulturní dědictví. Je považováno za vzácný statek, charakterizovaný talentem, kreativitou a osobnostními předpoklady, a jako takové je chráněno, uchováváno a je podporován jeho rozvoj. (Koncepce účinnější podpory umění na léta 2007 – 2013, pro zájemce článek http://www.kulturni-noviny.cz/nezavisle-vydavatelske-a-medialnidruzstvo/archiv/online/2013/14-2013/kulturni-politika ) 10  prezentována Radě ministrů kultury EK  zavádí dva pojmy, „jež pomáhají přesněji měřit ekonomický a společenský dopad kultury“:  „kulturní průmysly/odvětví“  neprůmyslová odvětví, která produkují nereprodukovatelné zboží a služby, jež jsou konzumovány na místě.  průmyslová odvětví, která produkují kulturní produkty určené k masové reprodukci, hromadnému šíření a vývozu (například knihy, film, zvukové nahrávky).  „kreativní průmysly/odvětví“ - kultura se stává tvůrčí investicí do produkce „nekulturního“ zboží. Patří sem takové aktivity jako design, architektura a reklama. 11 12  Příčinou ekonomických obtíží kultury je její tradiční řazení mezi ekonomicky neproduktivní oblasti, v nichž jsou neefektivně využívány veřejné zdroje, navíc za často nespravedlivých podmínek.  Je totiž jen málo oblastí, v nichž jsou ekonomické zdroje vytvořené většinou občanů skutečně využívány často nepočetnými skupinami, jak je tomu právě v odvětví kultury.  Přesto se postupně rozvinul kulturní průmysl a trh kulturního zboží a služeb, ve kterém vedle sebe začaly koexistovat tržní i mimotržní vrstvy kulturního života.  To přispělo k uvědomění ekonomického rozměru a k poznání, že jde o produktivní systém, jehož efekty mají často povahu externalit (jednotlivec si odnáší z kulturních akcí různé zážitky, které ho určitým způsobem motivují nebo ovlivňují a to jak pozitivně, tak negativně, apod.), a že stojí do značné míry mimo trh, ale zároveň jsou na trhu - alespoň v jeho ideální podobě stále přítomny. 13  Hledání výkonnostních ukazatelů  Nutné jako kritérium rozdělování peněz z veřejných rozpočtů  Nutné kvůli vzájemnému srovnávání  Ukazatele absolutní x relativní  Počet zaměstnanců, počet diváků, počet představení, …  Náklady na jednoho návštěvníka, poměr veřejného příspěvku k vlastním příjmům organizace, … 14  Počet vlastních představení celkem  Procento návštěvnosti  Procento soběstačnosti (vlastní výnosy + další zdroje/ neinvestiční náklady)  Podíl veřejných rozpočtů na průměrné hodnotě vstupenky v korunách celkem  Jaké ukazatele byste zvolili pro hodnocení divadel? 15 16 17  Přímé příjmy vynaložené spotřebiteli na kulturní zboží a služby.  Nepřímé výnosy ze souvisejících služeb a ekonomických činností (tzv. multiplikační efekt).  Vytváření pracovních míst a dopad na zaměstnanost.  Nepřímé ekonomické dopady v podobě budování identity a image daného místa. Vytváření zájmu o dané prostředí a zvyšování atraktivity lokality pro investory.  Budování sociálního kapitálu – sebevědomí, vlastní identita, sociální soudržnost komunit, aj. 18  Budování lidského kapitálu:  Participace na kultuře jako faktor vzdělání a růstu produktivity pracovní síly. Vytváření zásoby kvalifikované a kreativní pracovní síly a z toho plynoucí rozvoj ekonomických odvětví.  Produktivita práce v „kreativních oborech“ s „kulturní“ složkou je nesmírně vysoká a je tahounem růstu produktivity ekonomiky jako celku, kulturní průmysl je jedním z primárních zdrojů inovací pro jiné oblasti. 19  Dle The Arts and Public Purpose, 1997 definovány 4 hlavní veřejné účely kultury:  Napomáhá definovat národní identitu,  Přispívá ke kvalitě života a ekonomické prosperitě.  Napomáhá utváření vzdělaného a uvědomělého občana.  Zvyšuje kvalitu individuálního života. 20  Od roku 2009 – užší vymezení kultury (jen tradiční)  Od roku 2010 (+ kulturní a kreativní průmysly)  širší vymezení kultury na základě doporučení Eurostatu  Totožné ve všech zemích EU  Rozšíření o:  maloobchodní činnosti (prodej módy, řemesel,aj. )  překladatelské a tlumočnické služby  pronájem audio a video nosičů  umělecké vzdělávání 21  Celkem více než 236,1 mld. Kč  Původ zdrojů  Finanční a nefinanční podniky (nevíce)  Domácnosti (2.místo)  Veřejné rozpočty (3. místo)  Neziskové instituce (4. místo)  Mezinárodní prostředí (poslední)  Převažující typ zdrojů dle odvětví  Veřejné zdroje (až 56% podíl) – kult.děd., interpret.umění, um. vzdělávání, správa kultury  Zdroje podniků a domácností – výt.umění, tisk,média, architektura, reklama 22 23  Mírná tendence růstu podílu domácností na celkových zdrojích a naopak pokles podílu podniků  Veřejné zdroje (ve 2012)více méně stagnují  Představují 2,16 % z celkových veřejných rozpočtů  V roce 34,3 mld Kč na kulturu  Z toho více než 28,2mld Kč na provoz  Z toho 6,1 mld Kč na investice  Z toho více jak 52 % z městských a obecních rozpočtů 24  Výdaje domácností (ve 2012)  45,5 mld. Kč  Z toho až 66 % do oblasti médií a tisku  dále mají podobu vstupného, poplatků za služby, školné, aj.  Podíl výdajů domácností na kulturu na celkových výdajích domácností je cca 3 %  0statní zdroje  ze 2/3 finanční a nefinanční podniky (146,8 mld. Kč)  Neziskové organizace (7,9 mld Kč)  Zahraniční zdroje – doplňkové (1,9 mld Kč) 25 26  Dvě sféry  Tradiční umění (veřejné zdroje)  Kreativní a kulturní průmysly (soběstačnost 100 %)  Zaměstnanost  90 tis pracovníků (z toho 80 tis přepočteno na úvazky, zbytek dobrovolníci)  + 45 tis OSVČ  Celkem pracujících cca 150 tis  Průměrná hrubá měsíční mzda  Zavádějící – 24 982 Kč (o 0,5 % nižší než celost.průměr)  Tradiční odv. (17 tis Kč) až 45 % zaměstnanců x KaKP (35 tis) 27  Spíše odhady, než přesné kalkulace  Objem HDP v kultuře – 55,1 mld Kč, což je 1,43 % z celkového HDP  Objem produkce v kulturním sektoru dosáhl 210,9 mld Kč, což je 2,16 % na celostátní produkci  Úroveň hrubé přidané hodnoty (HPH) je 82,2 mld Kč, což je 2,38 % z celkové HPH vytvořené v ekonomice 28  Výdaje místních vlád > ústředních vlád  Výdaje podniků > domácnosti > NNO  Vládní sektor podporuje nejvíce oblast  Kulturní dědictví  Umělecké vzdělávání  Interpretační/scénická umění  Soukromý sektor investuje nejvíce do oblasti  Reklama  Audiovize/film + Tisk  Periodický tisk  EU podporuje nejvíce oblast  kulturní dědictví, architekturu a interpret.umění 29  masová média  hromadné sdělovací prostředky  prostředky komunikace, které jsou schopny oslovit velký počet lidí na velké ploše v jednom okamžiku  dělíme na subsystémy televize, rozhlasu, tisku, nových médií internetu (sociálních sítí) 30 Osvětová Vzdělávací Výchovná Regulační Kulturní Zábavní Informační  Nastolování témat  Analyzování témat  Televize  Rozhlas  Tisk  Internet 31  http://zpravy.idnes.cz/propagan da-v-izraelsko-palestinskem- konfliktu-fre- /zahranicni.aspx?c=A140730_161 912_zahranicni_zt  "Na útěk před raketami jen okamžik, ukazuje Izrael"  https://www.yout ube.com/watch?v= waSPsI9- ge8&feature=playe r_embedded 32  Fame Daddy – Celebrity Sperm Donor Service  http://famedaddy. com  https://www.yout ube.com/watch?v= upkt6dahvJA  Prezentace Info Baden TV:  www.infobaden.cz  Nový záměr - prostřednictvím crowfundingu sehnat zdroje pro natáčení zpráv:  https://www.start ovac.cz/projekty/i nfobaden-tv/ 33 média jsou tak mocnou silou v ovlivňování veřejného mínění, že by měla být využita k prospěchu co největšího množství lidí (tzn. k prospěchu, nikoli pro uspokojení nebo pro zvětšení možnosti výběru) stát jako majitel frekvenčního a kmitočtového spektra sice jeho část může pronajímat formou licencí soukromým subjektům, neměl by se však vzdávat zodpovědnosti za něj. 34  Platba inzerenty - médium obchoduje s předpokládanou pozorností svých cílových skupin/posluchačů – prodává reklamní časy, nabízí sponzoring apod.  Platba daní - obvyklý způsob financování státních médií (např. Lotyšsko: 60 % zdrojů ze státního rozpočtu + zbytek reklama)  Platba koncesionářským poplatkem - způsob financování veřejnoprávních médií (ČR, Francie)  Platba přímá – „placená televize“ nebo rozhlas (kabelové televize, videotéky, kanály – HBO)  Platba prostřednictvím daru – týká se zpravidla malých televizních či rozhlasových stanic vysílajících pro menšiny, např. náboženských kanálů apod. 35  rozlišujeme:  masmédia na komerční bázi  masmédia na nekomerční bázi  média veřejné služby,  tj. veřejnoprávní média  public broadcast media 36 Koexistence veřejnoprávních a soukromých provozovatelů na základě státem udělených a kontrolovaných vysílacích licencí Licence uděluje Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání  A to na základě zák. č. 231/2001 Sb. O provozování rozhlasového a televizního vysílání  http://portal.gov.cz/app/zakony/zakonPar.j sp?idBiblio=51457&nr=231~2F2001&rpp=15#l ocal-content 37 mají publikum vychovávat, informovat, ale také bavit, musí sloužit rozdílnému vkusu, intelektuálnímu i lidovějšímu, mají pokrývat svými službami celou zemi a pokud to technologie dovoluje, nabízet přijatelnou kvalitu příjmu, jsou povinny vytvářet programy pro menšiny (regionální, etnické, jazykové, náboženské i generační). 38 oddělená regulace veřejnoprávní a soukromé televize (včetně kabelové a satelitní) – Itálie, UK, Dánsko, Německo systém s hlavním regulačním orgánem jehož pravomoc se vztahuje na veřejnoprávní i soukromou televizi Francie, Kanada, Švédsko, Finsko, ČR (Rada pro rozhlasové a televizní vysílání) jediný regulační orgán s pravomocemi v oblasti veřejnoprávní televize, soukromé televize a telekomunikací - USA 39  udělování licencí (pro komerční provozovatele)  regulace programové skladby (domácí a zahraniční tvorba, vlastní vs. koupená)  kvóty pro nezávislou tvorbu (pod vlivem EU, míjí se účinkem..)  programová náplň (vysílání pro menšiny, sex a násilí, vkus a slušnost, právo na aktuální a vyvážené zpravodajství)  reklama a sponzorování (doba a obsah)  omezení vlastnických podílů (jako obrana proti soukromému monopolu) 40  Cíl – zajistit rovné a volné konkurenční podmínky na evropském trhu výroby a distribuce pořadů a zaručit svobodnou činnost všem subjektům podnikajícím v odvětví.  Obsah:  programové kvóty  reklama a sponzorování  ochrana dětí a mladistvých  právo na odpověď 41 Česká televize  zák. č. 483/1991 Sb. + novelou č. 39/2001 Sb. Český rozhlas  zák.č.484/91 + novela č. 192/2002 Sb. Česká tisková kancelář  zák. č. 517/1992 Sb.  (zák. č. 46/2000 Sb. tiskový zákon – i pro soukromý tisk) 42  6 kanálů šířených digitálně:  (ČT1, ČT1, ČT24, ČT4 Sport, ČT Junior a ČT Art)  Programovou skladbou  Pokrytím (v HD rozlišení)  24 hodinovým vysíláním 43  8 celoplošných stanic (digitálně šířených)  Radiožurnál Praha,  Vltava, Radio Plus,  Radion D-dur, Radio Wawe,  Radio Jazz +  + 13 regionálních stanic  + zahraniční vysílání ČRo  + Radio Retro (Znovu 89), 44 Rada České televize  Kodex ČT  Etický panel ČT Rada Českého rozhlasu Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání Parlamentní komise pro sdělovací prostředky 45 prožívají etapu vývoje, pro niž je příznačná vysoká míra závislosti na jejich tržní úspěšnosti, tedy na schopnosti generovat zisk. 46 Komodifikací médií - média se stále více a více sama stávají zbožím Komercionalizací médií - Důsledky této skutečnosti jsou stejné - mediální produkty (zpravodajství, publicistika, komentáře či zábava) jsou svým charakterem stále více podřízeny tomu, aby byly tržně úspěšné. 47  Má tři hlavní rysy: 1. krize identity - k čemu vlastně jsou? 2. krize organizace - proč jsou tak obrovská? 3. krize financování - proč mají mít zaručený příjem z poplatků?  Situace v ČR – hodnocení prof. Jiráka (viz článek k samostudiu) 48  Růst zájmu o seriál (oproti klasické kinematografii)  Nezájem o klasické vysílací schéma  Možnost sledovat oblíbené pořady na médiu, které je právě po ruce  Počítač  Tablet  Telefon 49  Internetové videotéky, které umožňují přehrát daný pořad na jakémkoli počítači s webovým prohlížečem  USA - Netflix  ČR – iVysílání ČT + Voyo (Nova)  Ve světě se – zvláště u mladých lidí projevuje ochota platit za filmy a seriály, nikoli však klasickým televizím 50  Oslabení vlivu kabelových televizí HBO vlivem výše uvedeného má vlastní filmotéku GO (funguje i v ČR)  Kabelové TV jsou tak často na půl cesty: divák si může určit pořad i čas vysílání, ale k tomu musí na prvním místě platit za tradiční kabelový program (ale z toho vlastní tvorba, často seriály )  Internetové videotéky (Netflix) začínají vytvářet vlastní díla (House of Cards) 51  Televizní stanice mají stále převahu  Využívají jí tak, že prodávají „internetové konkurenci“ práva k vlastním dílům s výrazným zpožděním  Tím podporují pirátského stahování (z úložišť)  Jak televizní stanice, tak internetové videotéky sledují pirátské žebříčky – sondují s jejich pomocí, jaká díla se vyplatí koupit 52  Netflix je přesvědčen, že jeho služba pomáhá nelegální stahování omezit – od doby, kdy vstoupil na kanadský trh, poklesl zájem o hlavní zdroj pirátského obsahu o polovinu  Bude ochota platit za internetové videotéky???  Průzkum mezi uživateli servedu Edna.cz existuje určitá ochota platit za obsah (místo pirátského stahování) i v ČR – např. seriály by si mohla kupovat necelá polovina lidí, kteří se na ně chtějí dívat. 53  zajímavý vývoj, na jehož konci se nová média etablují, najdou vhodný obchodní model a platformu pro nastolování témat, zatímco tradiční média zaniknou (respektive se transformují).  Každopádně nás čeká určitý ústup od masovosti a nástup osobnějšího pojetí médií s větší segmentací.  Zdroje  crowfunding??? Viz InfoBaden  družstvo??? Viz Kulturní noviny www.kulturni- noviny.cz 54  Jakou vidíte budoucnost médií obecně?  Médií veřejné služby?  Médií soukromých – kabelových TV?  Jak na vás působí současná česká média?  Ubráníme se mediální manipulaci? Jak? 55