pruh_TITL text logoC Ing. Eduard Bakoš, Ph.D. Obrana – pojetí a aktuální vývoj 1 kve_logo_cz text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 2 Literatura n nRelevantní legislativa a dokumenty – viz dále n(Ústava, Bezpečnostní strategie, resortní zákony) nwebové stránky příslušných institucí n(např. MO ČR, www.onwar.eu, http://sbp.fsv.cuni.cz/, www.natoaktual.cz a celá řada dalších) n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Osnova Úvod a historie 1 Bezpečnostní systém v ČR 2 Pojetí obrany v ČR 3 Ekonomika obrany a mezinárodní konsekvence 4 Závěr a výhledy do budoucna 5 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz „Stručně“ z historie a vývoje pojetí obrany npotřeba ochrany území (společenstva) nválky jsou spojeny s historií lidstva (společenstva) njiž ve středověku – feudál (král) vydržování armády a její placení prostřednictvím vybírání daní n„konvenční“ války a obrana – I. a II. Světová válka a vznik mezinárodních společenství – např. OSN n„asymetrické“ války a obrana (boj proti mezinárodnímu terorismu) n n n 4 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Vymezení základních pojmů (obrany) -bezpečnost -riziko x hrozba -obrana (obrana státu) -„mírová“ ekonomika x „příprava na válku“ -civilní obrana x ochrana obyvatelstva -plánování obrany -ozbrojené síly (Armáda ČR) -ekonomika a financování obranných aktivit - - - - text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Krizové situace pro ČR Vojenské krizové situace - Napadení státu NATO (spojenecké operace zasahující na území ČR, spojenecké operace vedené v blízkosti území ČR, spojenecké operace vzdálené území ČR) - Narušení mezinárodní bezpečnosti (mezinárodní bezpečnost narušující vojenský konflikt Nevojenské krizové situace -Ohrožení vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku (narušení zákonnosti velkého rozsahu, migrační vlny velkého rozsahu, teroristické útoky) -Ohrožení chodu hospodářství -Ohrožení zdraví a životů osob, majetku a životního prostředí -V současnosti 24 scénářů text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Krizový a běžný stav nBěžný stav: Situace, kdy není potřeba řešit škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy nebo jinými hrozbami použitím mimořádných nebo krizových opatření podle specifické právní úpravy(MVČR 2009). nKrizový stav: Stav, který vyhlašuje hejtman kraje nebo primátor hl. m. Prahy (stav nebezpečí), vláda ČR, popř. předseda vlády ČR (nouzový stav) nebo Parlament ČR (stav ohrožení státu a válečný stav) v případě hrozby nebo vzniku krizové situace a v přímé závislosti na jejím charakteru a rozsahu. n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 8 Hrozby a rizika pro ČR a možnosti jejich řešení nReálné (již k nim došlo) x potenciální nPřírodní x společenské nÚzká svázanost vnitřní a vnější bezpečnosti, proto propojenost struktur, institucí, sil a zdrojů k jejich řešení. nMezinárodní dopady a proto mezinárodní (koaliční) řešení (EU, NATO, OSN apod.) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 9 nKoncepce obrany vychází ze : n nBezpečnostní strategie České republiky (2011) nObranná strategie (2012) nBílá kniha o obraně (2012) n nZákonů o bezpečnosti a zajištění obrany České republiky Ø Ústava České republiky Ø Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky Ø Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky Ø nVybraných zákonů resortních (souvisejících) Ø text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 10 Bezpečnostní strategie nJednotné pojetí vnější a vnitřní bezpečnosti (dominance?) nÚkoly pro profesionální subjekty x celou společnost (např. včetně NNO) nBezpečnost x nákladnost (definování stupně bezpečnosti, resp. míry akceptace nejistoty a ohrožení nHierchizace bezpečnostních dokumentů?! a časová posloupnost nVztah k Bezpečnostní strategii EU a NATO? text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 11 Bezpečnostní prostředí – trendy a faktory nNa rovnováhu bezpečnostního prostředí mají zásadní vliv rostoucí ambice nových globálních a regionálních aktérů. Aspirace některých z těchto států jsou spojeny s významným růstem jejich vojenských kapacit včetně zbraní hromadného ničení nBezpečnostní hrozby se do značné míry odvíjejí od slabých či zhroucených států nJedním z dopadů současného vývoje světové ekonomiky může být změna relativní váhy jednotlivých aktérů, včetně možného oslabení postavení Evropy a USA, také pokles obranných rozpočtů evropských zemí text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 12 Bezpečnostní prostředí – bezpečnostní hrozby nTerorismus nŠíření ZHN nKybernetické útoky nNestabilita a regionální konflikty v euroatlantickém prostoru a jeho okolí nNegativní aspekty mezinárodní migrace nOrganizovaný zločin a korupce nOhrožení funkčnosti kritické infrastruktury nPřerušení dodávek strategických surovin nebo energie nPohromy přírodního a antropogenního původu a jiné mimořádné události text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 13 Strategické prosazování bezp. zájmů ČR nCharakter soudobých bezpečnostních hrozeb a trendů vyžaduje široký přístup k bezpečnosti kombinující nevojenské a vojenské nástroje. ČR rozvíjí nástroje k prosazování svých bezpečnostních zájmů jak na národní úrovni, tak i prostřednictvím aktivního působení v multilaterálních a bilaterálních vztazích. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 14 Strategické prosazování bezp. zájmů ČR nKolektivní rozměr zajištění obrany a bezpečnosti nStrategie prevence a potlačování bezpečnostních hrozeb nEkonomický rámec zajištění bezpečnostních zájmů nInstitucionální rámec zajištění bezpečnosti nBezpečnostní systém ČR text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 15 nBEZPEČNOSTNÍ SYSTÉM ČR ØPrezident, parlament, vláda ØBezpečnostní rada státu a její pracovní orgány ØÚstřední správní úřady ØOrgány územní samosprávy (kraje a obce) ØPrávnické a fyzické osoby n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 16 ØOzbrojené síly ØOzbrojené bezpečnostní sbory ØZpravodajské služby ØZáchranné sbory ØZáchranné služby ØHavarijní služby Další složky BS tvoří text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 17 nJe stálým pracovním orgánem vlády pro koordinaci problematiky bezpečnosti ČR a přípravu návrhů opatření k jejímu zajišťování nJe zřízena dle čl. 9 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR nSložení BRS : ØPŘEDSEDA – předseda vlády ČR ØMÍSTOPŘEDSEDA - 1. místopředseda vlády pro ekonomiku a ministr financí n Další členové: qministr vnitra qministr obrany qministr zahraničních věcí qministr zemědělství qministr průmyslu a obchodu qministr dopravy qministr životního prostředí qministr zdravotnictví Bezpečnostní rada státu Schůze BRS se dále účastní guvernér České národní banky, předseda Správy státních hmotných rezerv, vedoucí Úřadu vlády České republiky. Prezident republiky má právo účastnit se schůzí rady. Funkční období rady je shodné s funkční obdobím vlády. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 18 Podle charakteru situace předseda vlády a BRS jmenuje předsedou ÚKŠ: a)ministra vnitra – nevojenské krizové stavy b) ministra obrany v případě vyhlášení stavu ohrožení státu v souvislosti se zajišťováním obrany České republiky před vnějším napadením, za válečného stavu či za dalších situací vojenského charakteru, jež se významně dotýkají bezpečnostních zájmů ČR Místopředseda ÚKŠ - náměstek MO (když je předsedou MO) - náměstek MV (když je předsedou MV) Složení Ústředního krizového štábu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 19 – náměstek ministra vnitra, – náměstek ministra obrany, – náměstek ministra zahraničních věcí, – náměstek ministra financí, – náměstek ministra zdravotnictví – náměstek ministra průmyslu a obchodu, – náměstek ministra dopravy, – ředitel úřadu Ministerstva životního prostředí, – náměstek ministra zemědělství, – předseda Správy státních hmotných rezerv, – předseda Státního úřadu pro jadernou bezpečnost, – ředitel sekretariátu Bezpečnostní rady státu, – policejní prezident České republiky, – generální ředitel Hasičského záchranného sboru České republiky, – náčelník Generálního štábu Armády České republiky. – vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Členové ÚKŠ text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 20 Stav ohrožení státu n O vyhlášení rozhoduje Parlament na návrh vlády, je-li bezprostředně ohrožena svrchovanost státu nebo územní celistvost státu nebo jeho demokratické základy. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 21 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 22 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 23 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 24 Otevřené – „diskuzní“ problémy obrany nobrana vnitřní x vnější npřístup k mezinárodní obraně (zahraniční mise) nobrana státu x hranic nboj proti mezinárodnímu terorismu nfinancování obrany – kolik stojí jednotka „obrany“, kolik stojí jednotka „bezpečnosti“ nobrana jako „veřejný statek“? a co privatizace „bezpečnosti“ a vznik „soukromých armád“? nobrana x bezpečnostní služby (ochrana majetku) npříprava občanů k obraně státu (výchova) nbranný zákon x armáda x aktivní zálohy n n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 25 Výhled do budoucna n nČeká nás III. světová? – střet civilizací a kultur? nČeká nás III. světová? – válka o suroviny (ropa, plyn, voda….) nJaká je role NATO? nJaká je role ČR v NATO – povýšení arm. generála Pavla do čela Vojenského výboru NATO nJaká je role jednotlivce v obraně? nJak stanovit jednotku „bezpečnosti“ potažmo obrany? nRozpočet resortu obrany – dlouhodobě stagnující a snižující se – výhled roku 2020 zvýšit na 1,4 % z HDP – co s tím? nJaká je role Armády ČR? n n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 26 n n n n n nDěkuji za pozornost!