decorative graphic made up of dots decorative graphic made up of dots Ekonomická funkce Projekt systému řízení podniku 2014/2015 KS: výběr pro tutoriál 20.9.2014 JUDr. Martin Landa Základní struktura projektu lZadání (vstupní charakteristiky) lSchéma hlavních podnikových procesů lPopis podnikových funkcí lvýrobní funkce lodbytová funkce lekonomická funkce lzásobovací funkce lpersonální funkce ltechnická funkce lsprávní funkce lÚtvarová struktura a organizace podniku C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Clipart\themes1\Bullets\BD21298_.GIF C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\standard\stddir1\BD06508_.WMF Hlavní typy procesů - ekonomická funkce lFinanční plánování a kontrola: lsestavení finanční strategie ldefinování finančních cílů ldlouhodobé a krátkodobé finanční plánování lhodnocení výkonnosti a kontrola lŘízení vnějších a vnitřních finančních vztahů: lstanovení forem financování lfinanční řízení složek pracovního kapitálu lanalýzy investičních projektů loperativní a strategické řízení nákladů a zisku l„dividendová“ politika podniku lKoncepce podnikového účetnictví. 1. Procesy finančního plánování - klíčové problémy a jak je řešit lKoncepce finanční strategie lJak definovat finanční cíle? lJaké typy finančních plánů/rozpočtů použít? lJak probíhají procesy sestavení finančních plánů? lJak koncipovat kontrolní procesy (vnitropodnikový ekonomický reporting)? lKteré útvary se na procesech tvorby a kontroly finančních plánů podílejí? Obsahové vymezení finanční strategie Finanční strategie Obecné složky Organizační složky Investice Vlastní zdroje financování Řízení pohledávek a závazků Řízení hotovosti Finanční aspekty řízení zásob Cizí zdroje financování Rozsah a záběr účetního informačního systému (ÚIS) Organizace ÚIS Kontrolní mechanismy ÚIS Právní vztahy Daně Informační výstupy pro třetí osoby Systém vzdělávání Dividendy, práce s hospodářským výsledkem Řízení nákladů a zisku Zdroj: Hanzelková, Keřkovský, Mathauser, Valsa: Business strategie, Krok za krokem. Definování finančních cílů lPři definování finančních cílů je nutné vzít v úvahu tyto faktory: lpojetí cílů: strategické/taktické/operativní (soustava cílů) lzájem kterého subjektu mají finanční cíle vyjadřovat lOblast strategického finančního řízení (příklad): lprůběžné zvyšování zisku/rentability kapitálu/ekonomické hodnoty (?) lpřiměřená finanční stabilita lefektivní investování do dlouhodobého a oběžného majetku lOblast taktického/operativního finančního řízení (příklad): ldosažení požadované míry výnosů, nákladů a ziskovosti lzajištění přiměřené likvidity lFinanční cíle navrhuje ředitel finančního úseku; cíle schvaluje vrcholový orgán/vrcholový management. Hlavní typy finančních plánů/rozpočtů lČasové hledisko: lkrátkodobé (operativní) plány lstředně a dlouhodobé (strategické) plány lHledisko rozsahu rozpočtů: lrozpočty vnitropodnikových útvarů lkrátkodobý finanční rozpočet likvidity lkomplexní rozpočet (Master Budget) lHledisko struktury: lpevné, resp. přepočtené plány, klouzavé plány. Struktura firemních rozpočtů Zdroj: Petřík, T. Ekonomické a finanční řízení firmy. Manažerské účetnictví v praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. Sestavení strategického finančního plánu (příklad) lZákladní funkcí strategického finančního plánu je zajistit konzistenci vytyčených finančních cílů s ostatními strategickými cíli a ověřit reálnost celkové podnikové strategie lProces sestavení strategického finančního plánu: lsběr podstatných prvků podnikové strategie, sestavení předběžné verze, případná úprava vstupních údajů, analýza rizika, projednání základní verze na úrovni představenstva, případné změny nebo upřesnění rozpočtu, seznámení vedoucích pracovníků s definitivní podobou finančního plánu a jeho implementace do dílčích oblastí lObsah strategického finančního plánu: lplánovaná rozvaha, výsledovky, plánované cash flow, výpočet finančních ukazatelů + komentář lMetodický garant: např. útvar strategického rozvoje. Sestavení taktických a operativních plánů (příklad) lStrukturu taktických a operativních finančních plánů tvoří: lroční rozpočet cash flow v členění na čtvrtletní období lroční rozpočty středisek v členění na čtvrtletní období lProces sestavení taktického finančního plánu: lanalýza výstupních hodnot strategického finančního plánu, definování operativních ekonomických cílů pro funkční oblasti podniku, sestavení základní verze jednotlivých dílčích rozpočtů, projednání základní verze na úrovni manažerů limplementace důsledků finančních záměrů do dílčích podnikových oblastí (marketing, odbyt, výroba, řízení podniku atd.) lMetodický garant: lnapř. útvar controllingu ve spolupráci s útvarem strategického rozvoje a útvarem manažerského účetnictví. Problémy s kontrolou ekonomické výkonnosti (finanční analýza a reporty) Rentabilita aktiv EVA MVA Index IN Index IN95 Test bonity Altmanův index EBT - Earnings before Tax EBIT - Earnings before Interest and Tax Rentabilita tržeb Nákladová náročnost Likvidita 1.-3. stupně Čistý pracovní kapitál Rentabilita kapitálu Celková zadluženost Úrokové krytí Ukazatele aktivit Množinu dostupných finančních ukazatelů je nutné roztřídit do logických skupin a vybrat z nich ty ukazatele, které odpovídají podnikovým cílům na strategické, taktické a operativní úrovni Základní skupiny ukazatelů: - ziskovost - likvidita - rentabilita - finanční stabilita - aktivity - bonita - ekonomická hodnota Náměty pro oblast kontroly a reportingu lJaké typy finančních ukazatelů podnik zařadí do svých finančních kontrolních mechanismů – základní požadavek: lsoustava zvolených ukazatelů musí odpovídat soustavě finančních cílů, resp. dílčích požadavků na řízení lKoncepce vnitropodnikového reportingu – příklady: lměsíční ekonomická zpráva o vývoji dílčích vybraných ukazatelích hospodaření lčtvrtletní ekonomická zpráva a roční zpráva o stavu a vývoji finanční situace podniku lMetodický garant: lnapř. finanční útvar, útvar controllingu apod. 2. Řízení vnějších a vnitřních finančně-ekonomických vztahů lStanovení forem financování podnikových aktivit: lřízení kapitálové struktury (volba zdrojů financování a jejich poměru) lŘízení složek pracovního kapitálu: lřízení zásob (materiál, zboží, nedokončené výroby, výrobků) lřízení obchodních pohledávek lAnalýzy investičních projektů: lv jakých případech bude podnik hodnotit efektivnost investic a jaké metody při tom použije lOperativní a strategické řízení nákladů a zisku l„Dividendová“ politika podniku. Stanovení forem financování lJaká je finanční strategie podniku z hlediska kapitálové struktury (z hlediska preference zdrojů financování)? lVlastní kapitál (vlastní zdroje): lvlastní kapitál (základní kapitál, tvorba fondů, rozhodování o použití nerozděleného zisku) lCizí kapitál (cizí zdroje): lcizí kapitál dlouhodobý (obligace, dlouhodobé zápůjčky a úvěry) lcizí kapitál krátkodobý (obchodní závazky, překlenovací a krátkodobé úvěry) lAlternativní zdroje – leasing (operativní a finanční), pacht podniku. Struktura pasiv ve vybraných odvětvích (preference zdrojů financování) Zdroj: http://www.mpo.cz/dokument150081.html Řízení složek pracovního kapitálu lPracovní kapitál = součet tří hlavních složek: lzásoby (materiál, výrobky, polotovary, nedokončená výroba, zboží) lkrátkodobé pohledávky (obchodní, daňové ...) lkrátkodobý finanční majetek lV projektu je nutné se (výběrově) změřit na oblast řízení (z finančního hlediska): lzásob a obchodních pohledávek lPři řešení těchto oblastí je nutné respektovat souvislosti: lu zásob vazbu na zásobovací funkci lu obchodních pohledávek na odbytovou funkci. Analýzy investičních projektů lNástroj hodnocení ekonomické efektivnosti investičního projektu lJaká kritéria bude podnik používat - základem hodnocení může být výše nákladů, zisku nebo peněžních toků lHlavní metody analýzy: lstatické metody: nákladové/výdajové kritérium, rentabilita (ziskovost), doba návratnosti měřená na základě zisku nebo cash flow ldynamické metody typu čistá současná hodnota a míra výnosnosti. Operativní a strategické řízení nákladů lOperativní řízení nákladů zejména zahrnuje: lklasifikaci a identifikaci nákladů (jednicové - režijní/přímé - nepřímé/variabilní - fixní …) ldefinování nositelů nákladů (organizační útvar, produkt, zákazníci, proces …) lzpůsoby alokace nákladů na jejich nositele (kalkulační vzorce a metody, sestavení a kontrola vnitropodnikových rozpočtů) lStrategické řízení nákladů zahrnuje aplikaci vybraných ekonomických metod - např. lkalkulace cílových nákladů lkalkulace životního cyklu produktu. „Dividendová“ politika lVýznamnou složkou finanční strategie je politika při rozdělování výsledku hospodaření (zisku nebo ztráty) lO způsobech tohoto rozdělování rozhoduje nejvyšší orgán společnosti lZákladní faktory: lcíle a zájmy vlastníků lmíra samostatnosti řešeného podniku lVazba na jiné části projektu: lekonomická funkce: volba zdrojů financování lsprávní funkce: koncepce vrcholových orgánů. 3. Koncepce podnikového účetnictví lÚčetnictví: proces poznávání, měření, evidence a zprostředkování ekonomických informací umožňujících rozhodování uživatelů těchto informací lZákladní typy procesů v rámci podnikového účetnictví: lorganizace účetních agend, např. platební styk, evidence pohledávek a závazků, evidence dlouhodobého majetku a zásob, mzdové účetnictví, daňová agenda atd. lmetodika vedení podnikového účetnictví, zejména oběh účetních záznamů, vedení účetních knih, sestavení účetní závěrky a externí výkaznictví, vnitropodnikové zúčtování lexterní a vnitropodnikové výkaznictví (reporting). Řešení problémů u podnikového účetnictví lPři návrhu koncepce podnikového účetnictví je nutné z organizačního hlediska vyřešit tyto klíčové otázky: lfinanční účetnictví: lzákladní parametry lmíra centralizace a decentralizace výkonu účetních agend lmanažerské/vnitropodnikové účetnictví: lekonomická struktura společnosti lkoncepce kalkulačního systému ltechniky vedení vnitropodnikového účetnictví lorganizační začlenění vnitropodnikového účetnictví. Typy procesů v rámci účetnictví pro rozhodování by se měly promítnout do jednotlivých funkcí - např. kalkulace životního cyklu produktu do tvorby cenové politiky a řízení nákladů ve výrobní/odbytové funkci. Základní parametry finančního účetnictví (příklad) lÚčetní soustava: účetnictví (podvojné) vzhledem k právní formě podniku; rozsah vedení účetnictví: účetnictví je vedeno v plném rozsahu lUrčení účetních metod a postupů je realizováno: lplněním zákonných povinností podle zákona o účetnictví a prováděcí vyhlášky pro podnikatele lsestavením a realizací vnitropodnikových postupů (viz účetní dokumentace podniku) lStanovení pravidel sestavení a auditu účetní závěrky: lzákladní pravidla a postupy sestavení účetní závěrky jsou převzata do vnitřní normotvorby podniku (interní směrnice) lúčetní závěrku tvoří: rozvaha a výkaz zisku a ztráty (v plném rozsahu), přehled o peněžních tocích a přehled o změnách vlastního kapitálu a příloha; podnik splňuje zákonná kritéria povinného auditu a sestavuje výroční zprávu lUrčení základní odpovědnosti za kvalitu účetnictví a jeho výstupů v rámci organizační struktury podniku - podnik používá částečně decentralizované finanční účetnictví. Základní parametry vnitropodnikového účetnictví (příklad) lTechnika VPÚ: dvouokruhové účetnictví s použitím účtové třídy 8 a 9 lPoužívané metody a postupy ve vztahu k ekonomické funkci: lrozvrhování nákladů a výnosů na střediska (tvorba rozpočtů středisek, měsíční reporty) lzákladní objekt - místo vzniku - tomu jsou uzpůsobena vnitřní zúčtovací pravidla a kalkulační postupy lkompletní rozvržení nákladů na střediska umožní oceňování zásob a tvorbu požadovaných kalkulací a rozpočtů (účelové členění nákladů) lUrčení základní odpovědnosti za kvalitu VPÚ a jeho výstupů v rámci organizační struktury podniku - centralizované manažerské účetnictví (odd. manažerského účetnictví). Organizační versus ekonomická struktura podniku lOrganizační struktura: lliniová lliniově štábní lmaticová ldivizionální ... lVýsledkem je organizační uspořádání podniku (z hlediska řízení) lEkonomická struktura: lnákladové středisko lvýnosové středisko lziskové středisko lrentabilní středisko lVýsledkem je uspořádání podniku z hlediska odpovědnosti za ekonomické výsledky.