pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Strategické plánování obcí Teorie a praxe rozvoje měst a obcí Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 2 Na odlehčení I. nPět fází plánování: n1. Předprojektové nadšení. 2. Realizační vystřízlivění. 3. Hledání viníků. 4. Potrestání nevinných. 5. Odměňování nezúčastněných. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 3 Program nco je strategické plánování nstrategické plánování a obce nfáze strategického plánování npodmínky pro úspěšné strategické plánování Dotazy ihned text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 4 Strategické plánování I. nsystematický způsob jak organizovat změny při vytváření širokého konsensu společnosti na společné vizi pro lepší ekonomickou budoucnost nsystematické řízení k naplňování dlouhodobých vytyčených cílů ntvořivý, komplexní, dlouhodobý, optimalizační proces n Historické ohlédnutí (válka – mír), dlouhodobý proces – obvykle 3-5 let (některé obce i 10 let) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 5 Strategické plánování II. nlogický postup nujasnění cílů a změn nanalýza současného stavu, především možností a omezení nnávrh řešení jak dospět ke stanoveným cílům nprůběžné sledování a vyhodnocování reálného vývoje s vývojem požadovaným Úspěch strategických technik v managementu v soukromém sektoru ovlivnil zavádění těchto přístupů do veřejného sektoru. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 6 Rozdíly mezi řízením v soukromém a veřejném sektoru n nzískávání zákazníků, budování postavení na trhu, tvorba nového produktu ncíle organizace komplexnější nzisk a „přežití“ nodpovědnost veřejnosti nspektrum „akcionářů“, definování vlastníků, definování spotřebitelů nomezenost zdrojů Manažeři ve veřejném sektoru čelí jiným problémům než manažeři v komerční sféře. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 7 Strategické plánování v podmínkách obcí nzákladní nástroj umožňující koordinovat a řídit rozvojové aktivity nvymezení základních priorit rozvoje obce, definování cíle rozvoje a jednotlivých opatření vedoucích k jejich naplnění nco nejefektivnější využití omezených zdrojů, kterými obce disponují nvytvoření kvalitního prostředí pro lidi v současné době žijící a pracující v obci text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 8 Proč má obec strategicky plánovat? I. nzlepšení a upevnění pozice v konkurenčním soupeření s ostatními obcemi – především nové investice, pracovní místa, obyvatelé, návštěvníci nujasnění hlavních směrů a cílů rozvoje města včetně prostředků na jejich dosažení na podkladě veřejně soukromého partnerství text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 9 Proč má obec strategicky plánovat? II. numožnění využívání svých zdrojů a možností a hospodařit se svými prostředky efektivněji nzlepšení pozice pro získávání vnějších finančních zdrojů – zejména dotací ndlouhodobý nástroj rozvoje obce snižující vlivy a tlaky prosazování zájmů jednotlivých osob či skupin ve svůj prospěch na úkor zájmu většiny obyvatel obce Jaké jsou další možné vnější finanční zdroje? text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 10 Proč má obec strategicky plánovat? III. npomoc při překonání přirozeného odporu ke změnám nprostor pro vznik veřejno-soukromého partnerství v obci Jaké jsou další možné vnější finanční zdroje? text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 11 Klíčové osoby strategického plánování nzástupci radnice nzástupci úřadů a institucí v obci nzástupci firem (zaměstnavatelů) n nstrategický plán se týká všech obyvatel obce, ale některé osoby kontrolují rozhodující zdroje a kompetence text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 12 Zapojení veřejnosti do strategického plánování I. nstrategické plánování na obecní úrovni vychází z toho, že občané jsou zdrojem moci, kterou delegují na své zastupitele a že úspěšné a proveditelné bývají takové projekty, které mají podporu veřejnosti a jejích klíčových představitelů ninformovanost, předcházení nedorozuměním nurychlení procesu přijímaní změn nsounáležitost s obcí, důvěra mezi občany a vedením obce text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 13 Zapojení veřejnosti do strategického plánování II. nŽebřík participace (Sherry Arnsteinová) n5. Občané mají kontrolu nad rozhodnutím n4. Rozhodování autority s reprezentanty občanů n3. Autorita rozhoduje po konzultaci s reprezentanty občanů n2. Autorita rozhodne po konzultaci s jednotlivci n1. Autorita rozhodne a dodatečně informuje Zkušenosti potvrzují, že včasné diskutování o alternativních řešení je mnohem efektivnější a v konečném důsledku i levnější než zvládání rozhněvané veřejnosti v průběhu realizace. Zkušenost: přechod Údolní. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 14 Výstupy strategického plánování nhmotný – schválený dokument – strategický plán rozvoje obce (strategie obce, program rozvoje obce) nnehmotný – partnerství veřejného a soukromého sektoru (klíčových aktérů rozvoje obce) – konkrétní náplně činností vedoucí k dosažení stanovených záměrů a cílů Ukázky schválených dokumentů text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 15 Fáze strategického plánování I. n1. příprava procesu, vytvoření veřejno-soukromého partnerství n2. analýza současné situace obce n3. formulace vize rozvoje obce, vymezení problémových oblastí n4. vnější a vnitřní analýza – SWOT analýza n5. definice cílů rozvoje obce a opatření vedoucích k jejich naplnění n6. stanovení a přijetí strategického plánu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 16 Fáze strategického plánování II. n7. realizace n8. hodnocení plnění a aktualizace n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 17 1. Příprava strategického plánování nvytvoření orgánu (komise, výbor, skupina), který bude celý proces strategického plánování organizovat (zástupci samosprávy a obecního úřadu) – zajištění projednávání výstupů v orgánech obce, zajišťování podkladů pro dílčí výstupy nskupina z vedoucích představitelů zájmových skupin na území obce – vize, strategické=kritické oblasti (vzájemné souvislosti) Kdo mohou být představitelé zájmových skupin na území obce? text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 18 2. Analýza současné situace obce nzpracování profilu komunity nanalýza demografické situace obce notázky trhu práce v obci núdaje o bydlení, infrastruktuře a životním prostředí v obci nstruktura ekonomiky a podniků v obci nmůže být doplněno o průzkum podnikatelského prostředí v obci ncíl nnajít místní specifika nanalyzovat strukturu místní ekonomiky a vztahy mezi jednotlivými subjekty Funkce obce: obytná, pracovní, obslužná text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz fotografie,lidé,muži,obuv,písky,pouště,příroda,šipky,směry,symboly,tvary,ukazatele Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 19 3. Formulace vize obce, vymezení problémových oblastí n nvize rozvoje dává představu o směru budoucího vývoje obce nproblémové oblasti ntakové oblasti, jejichž řešení je v silách obce nlépe menší počet nod jejich formulace se odvíjí stanovení cílů a další kroky strategického plánování n Proč je lepší menší počet problémový oblastí, priorit? Netříští se síly. Priorit nemůže být mnoho. Ukázka vize – Jeseník, Zlín. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 20 Typické problémové oblasti obcí I. nrozvoj malého a středního podnikání nveřejná hromadná doprava nindividuální doprava nživotní prostředí nkvalita pracovních sil nimage (obce) nrozvoj cestovního ruchu nkvalita života ve městě nnedostatek možností k aktivnímu trávení volného času Jmenovat obce, které jsou známé tímto (např. špatná image) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 21 Typické problémové oblasti obcí II. ninfrastruktura pro rozvoj podnikání nnedostatečné napojení na dálkové dopravní cesty nvztahy mezi místní správou a občany nvztahy mezi místní správou a podnikateli nregionální spolupráce text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 22 4. SWOT analýza nvnitřní analýza nsilné stránky (S – strengths) nslabé stránky (W – weaknesses) nvnější analýza npříležitosti (O – opportunities) nhrozby (T – threats) Vnitřní analýza – obec může sama ovlivnit. Vnější analýza – na obec má vliv, ale příliš nemůže ovlivnit (např. změna kurzu koruny, výstavba dálnice v blízkém okolí, apod.) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 4. SWOT ANALÝZA – příklad – město Žlutice SILNÉ STRÁNKY PŘÍLEŽITOSTI Příroda a památky-tur.ruch Aktivní Město (zájem o rozvoj, členství v …) Středisková obec (školy, infrastruktura…) Zájem občanů na dění - zájmová sdružení Čisté okolí - výtopna Územní plán Železnice Dotace Rezerva v dodávkách tepla Brownfieldy Pozemky pro rozvoj a výstavbu ÚP Památky a chráněné oblasti Přeshraniční spolupráce Pozemky u R6 Vojenský prostor Vlastní lesy a pozemky Grantový program města SLABÉ STRÁNKY OHROŽENÍ Poloha města (příjezd,vzdálenost ,terén, chráněná území….) Struktura obyvatel (nekvalifikovaní, stárnoucí…) Převaha drobných podnikatelů K.V. - obec III.typu Stav komunikací Málo pracovních příležitostí Úbytek obyvatel Odliv kvalitních a kvalifikovaných Klesající rozpočet města Nezaměstnanost a její dopady Zdroj: Oficiální webové stránky města Žlutice: http://www.zlutice.cz/index/swot/swot.pdf Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 23 Minimalizujeme hrozby, maximalizujeme příležitosti text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz cíle,iStockphoto,křídy,povzbuzení,školní tabule,školy,tabule,text,úspěchy,zpět do školy Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 24 5. Definice cílů rozvoje obcí, opatření k jejich realizaci n nzáměry/vize: specifická prohlášení o tom, čím by komunita chtěla být ncíle: specifické programy či projekty, pomocí kterých budou dosaženy záměry nakční plány: specifické činnosti, které popisují, jak mají být cíle dosaženy. n cíle SMART text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 25 Příklad Trautenberk nVize: 1. vypadat jako štěpanický baron nCíl: 1.1. Pořídit si na podzim vydří kožich z vyder z vlastního chovu nOpatření: 1.1.1. Kuba připraví ohradu ihned; 1.1.2. Anče nanosí vodu do kádí ihned; 1.1.3. Hajnej chytí vydry do pytle odpoledne n nhttps://www.youtube.com/watch?v=7gsBxFVG4sY text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 26 6. Stanovení a přijetí strategického plánu nstanovení priorit pro jednotlivé cíle nzamýšlená opatření se vztahují k dostupným finančním a dalším zdrojům nseznámení veřejnosti, veřejná diskuse npřijetí plánu zastupitelstvem Kolik hlasů je potřeba ke schválení strategického plánu? text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 27 7. Realizace strategického plánu nzapojení jednotlivých subjektů do realizace plánu - tak, aby nchápaly smysl své činnosti, npřijaly odpovědnost za dosažení výsledků nvěděly, v jakém časovém horizontu se má realizace uskutečnit Vyžaduje dobrý management obce. Bylo již mnoho kvalitních strategických plánů, které ovšem nebyly realizovány dobře. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 28 8. Hodnocení a plnění realizace nvyhodnocování toho, čeho bylo dosaženo ve vztahu k tomu, co bylo zamýšleno a přijímání opatření, pokud se tyto dva stavy liší nsledování spotřebovaných časových a finančních zdrojů ve srovnání s přidělenými zdroji n nzaměření naktuálnost cílů nskutečné dosahování realizace plánu npřínosy prostředků vložených do realizace Jak často by se mělo kontrolovat? Pravidlo 80:20. Jak budeme kontrolovat – nekončící proces. Jak budeme sledovat spotřebované časové a finanční zdroje? text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 29 Na odlehčení II. nJestliže jde vše podle plánu, stala se někde chyba. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 30 Podmínky pro úspěšný proces strategického plánování I. n n1) plán není vytvářen jen proto, „že je to dobrá věc pro získávání dotací“, „že už ho má také sousední obec“, nebo „že je to dobrý politický tah“ n2) hlavními motory řízení koordinace celého procesu tvorby strategického plánu je vedení radnice, úředníci zajišťují podklady text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 31 Podmínky pro úspěšný proces strategického plánování II. n n3) spolupodíl činností při procesu tvorby strategického plánu včetně pravomocí rozhodování při vytyčování vizí, záměrů a cílů se nesmí upírat ostatním spolupracujícím subjektům n4) ke strategickému plánování přistoupí vedení obce s realistickým očekávání, s vůlí podělit se o výsadu plánovat budoucnost obce s dalšími partnery text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 32 Podmínky pro úspěšný proces strategického plánování III. n n5) existuje vůle vytvořený strategický plán realizovat n6) vytyčené cíle musí být životaschopné a realizovatelné a v souladu se strategickými rozvojovými dokumenty vyšších úrovní SMART cíle text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 33 Na odlehčení III. n7 divů socialismu nKaždý měl práci. I když měl každý práci, nikdo nic nedělal. I když nikdo nic nedělal, plán se plnil na 100 %. I když se plán plnil na 100 %, nikde nic nebylo. I když nikde nic nebylo, tak měl každý všechno. I když měl každý všechno, tak všichni kradli. I když všichni kradli, nikdy to nikde nechybělo. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 34 Návaznost na strategický plán n2 nástroje řízení na úrovni obcí: nrozpočtový výhled nrozpočet obce nzobrazují finanční pozici obce nfinanční vyjádření opatření zahrnutých ve strategickém plánu obce numožňují hodnotit plnění opatření obsažených ve strategickém plánu obce text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 35 Na odlehčení IV. nDo IT firmy přijmou do oddělení vývoje jako specialisty pět kanibalů. Během uvítacího ceremoniálu jim šéf říká: „Když budete pilně pracovat, můžete tu vydělat pěkný prachy, chodit do kantýny, ale jen za předpokladu, že nebudete obtěžovat ostatní spolupracovníky.” Kanibalové slíbí, že nikoho obtěžovat nebudou. Za čtyři týdny šéf přijde znovu a říká: „Jsem s vámi spokojen, všichni pracujete pilně a tvrdě. Mám však jeden problém, zmizela nám uklízečka, nevíte náhodou, co se s ní stalo?” Všichni kanibalové se dušují, že nic neví. Šéf jim uvěří a odejde. Po odchodu se šéf kanibalů ptá: „Který idiot sežral tu uklízečku?” Jeden se přihlásí a vedoucí kanibalů na něj řve: „Ty blbče, už čtyři týdny tady žerem manažery, projektové manažery, vedoucí odborů a zatím si nikdo ničeho nevšimnul, ale ty musíš sežrat zrovna uklízečku!” text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 36 Shrnutí n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Strategické plánování obcí, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 12. 10. 2014 37 Děkuji za pozornost! nIng. Jiří Velinský njiri.velinsky@econ.muni.cz