NÁSTROJE FINANČNÍHO ŘÍZENÍ - ROZPOČET OBCE Teorie a praxe rozvoje měst a obcí C:\Users\oplustii\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\Q0KJCHI3\MC900352203[1].wmf NÁSTROJE FINANČNÍHO ŘÍZENÍ •Rozpočet obce •Rozpočtový výhled obce –(obojí definováno zákonem č. 250/2000 Sb., – o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů) • •Plán pokladního plnění rozpočtu obce •Plán investic •Plán prodeje majetku … ROZPOČET OBCÍ •jeden z nástrojů finančního řízení obce •zobrazení finančního hospodaření obce či města na daný kalendářní rok F krátkodobý nástroj řízení obce •nástroj pro vyjádření a realizaci jednotlivých politik obce NA ROZPOČET MŮŽEME NAHLÍŽET JAKO NA: •bilanci příjmů a výdajů •finanční plán obce •decentralizovaný peněžní fond •nástroj prosazování obecní politiky • ZÁKLADNÍ ROVNICE ROZPOČTOVÉHO HOSPODAŘENÍ •příjmy – výdaje = (-) financování ROZPOČTOVÉ ZÁSADY •každoročního sestavování a schvalování rozpočtu •dlouhodobé vyrovnanosti rozpočtu •reálnosti a pravdivosti •úplnosti a jednotnosti rozpočtu •publicity ROZPOČTOVÁ SKLADBA •Vyhláška MF č. 323/2002 Sb. •Klasifikace peněžních operací v rozpočtu a peněžních fondech •Finanční operace, které rozpočtem neprocházejí, nejsou klasifikovány rozpočtovou skladbou: –cizí prostředky –sdružené prostředky –operace podnikatelské činnosti obce • – ZÁKLADNÍ ČLENĚNÍ ROZPOČTOVÉ SKLADBY Rozpočtová skladba rok 2012 Rozpočtová skladba od r. 2013 Odpovědnostní Odpovědnostní Druhové Druhové Odvětvové Odvětvové Konsolidační Konsolidační Zdrojové -Podkladové -Prostorové -Nástrojové Doplňkové Programové Účelové Strukturní Transferové DRUHOVÉ ČLENĚNÍ •ekonomický charakter operace •třídy › seskupení položek › podseskupení položek › položky –třída 1 – daňové příjmy –třída 2 – nedaňové příjmy –třída 3 – kapitálové příjmy –třída 4 – přijaté transfery – –třída 5 – běžné výdaje –třída 6 – kapitálové výdaje – –třída 8 – financování FINANCUJÍCÍ OPERACE •Z jakých zdrojů byl kryt deficit rozpočtu? •Jak bylo naloženo s přebytkem rozpočtu? •Způsoby zobrazení přijetí závazku/půjčení prostředků v rozpočtu –Sledování řízení likvidity x sledování rozpočtové politiky (obec v roli věřitele) • 8 – financující operace 1 – financování z tuzemska 2 – financování ze zahraničí (3, 4, 9) 1 – krátkodobé financování 2 – dlouhodobé financování 1 – vydané dluhopisy (+) 2 – splátky vydaných dluhopisů (-) 3 – přijaté půjčené prostředky (+) 4 – splátky přijatých půjčených prostředků (-) 5 – změna stavu prostředků na bankovním účtu (+ úbytek / - přírůstek) 7 – aktivní operace řízení likvidity – příjmy (+) 8 - aktivní operace řízení likvidity – výdaje (-) ODVĚTVOVÉ ČLENĚNÍ •Skupiny › oddíly › pododdíly › paragrafy •skupina 1 – zemědělství a lesní hospodářství •skupina 2 – průmyslová a ostatní odvětví hospodářství •skupina 3 – služby pro obyvatelstvo –31 a 32 Vzdělávání a školské služby –33 Kultura, církve, sdělovací prostředky –34 Tělovýchova a zájmová činnost –35 Zdravotnictví –36 Bydlení, komunální služby a územní rozvoj –37 Ochrana životního prostředí –38 Ostatní výzkum a vývoj •skupina 4 – sociální věci a politika zaměstnanosti •skupina 5 – bezpečnost státu a právní ochrana •skupina 6 – všeobecná veřejná správa a služby KONSOLIDAČNÍ ČLENĚNÍ •záznamová jednotka •poskytuje potřebné informace o převodech prostředků uvnitř veřejných rozpočtů –Umožňuje vyloučit převody uvnitř soustavy veřejných rozpočtů při sumarizaci –Konsolidace uvnitř jednotky probíhá pomocí druhového členění rozpočtové skladby ZDROJOVÉ A TRANSFEROVÉ TŘÍDĚNÍ •Zdrojové třídění prostorové –Prostorové jednotky • •Zdrojové třídění nástrojové –Nástroje –Z jakého nástroje jsou příjmy/výdaje financovány • •Transferové třídění –Účelový znak OMEZENÍ ROZPOČTU •krátkodobost •nevypovídá o stavu majetku, závazcích a pohledávkách •finanční operace, které rozpočtem neprocházejí –Zřízené a založené organizace obcí (s výjimkou organizačních složek obce) –Podnikatelská činnost obce –Cizí prostředky –Sdružené prostředky ROZPOČTOVÝ PROCES •Analýza a sestavení návrhu rozpočtu obce •Projednání a schválení návrhu rozpočtu •Plnění rozpočtu obce a průběžná kontrola plnění během rozpočtového období •Následná kontrola plnění rozpočtu a sestavení závěrečného účtu obce • ROZPOČTOVÝ PROCES Příprava rozpočtu Finanční odbor Rada obce Finanční výbor Projednávání rozpočtu Zastupitelstvo obce Dotace z jiných rozpočtů Schvalování rozpočtu Plnění Analýza •Na závěr jedno inspirativní video J • •Jak uhlídat rozpočet obce - Lucie Sedmihradská • • • • C:\Users\oplustii\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\XTH231LZ\MC900439328[1].jpg ROZPOČTOVÝ VÝHLED DŮVODY PRO VYUŽITÍ VÍCELETÉHO ROZPOČTU •Jasné vyjádření cílů a priorit vládních politik. •Přesunutí pozornosti od rozhodování o detailních výdajích ke změnám celých politik. •Zajištění souladu realizovaných politik a fiskální strategie. •Zvýšení transparentnosti a odpovědnosti v rozpočtovém procesu. Zvyšuje předvídatelnost chování vlády. •Kontinuita v rozpočtovém procesu, díky provázanosti ročního rozpočtu a víceletého rozpočtu. • POTENCIÁLNÍ PROBLÉMOVÉ OBLASTI •Možná setrvačnost a rigidita při tvorbě fiskální politiky. •Schválení veřejných výdajů, které by jinak schváleny nebyly. •Přílišná náročnost tohoto způsobu rozpočtování. •Jen seznam přání, či technické cvičení. VÍCELETÉ ROZPOČTOVÁNÍ V ČR •Na úrovni státu je rozpočtový výhled státu upraven zákonem č. 218/2000 Sb., vztahu k rozpočtovému výhledu novelizován v roce 2004. • přechod na řízení státních financí na základě střednědobého výhledu a výdajových rámců. •Tyto nástroje jsou provázány s tvorbou ročního rozpočtu. •Současně s návrhem státního rozpočtu se zpracovává střednědobý výhled státu, který obsahuje střednědobé výdajové rámce (SDVR). • ZÁKLADNÍ TYPY VÍCELETÝCH ROZPOČTŮ •Víceletý rozpočet jako predikce příjmů a výdajů. • •Rolující víceletý rozpočet provázán s ročním rozpočtem. • •„Tradiční“ zpravidla dvouletý, ale i tříletý rozpočet. ROZPOČTOVÝ VÝHLED NA ÚROVNI OBCÍ V ČR •Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů •Sestavuje se na základě přijatých závazků a uzavřených smluvních vztahů zpravidla na období 2 až 5 let následujících po roce, na který je sestaven roční rozpočet. •Obsahuje souhrnné základní údaje o příjmech a výdajích, zejména o dlouhodobých závazcích a pohledávkách a o finančních zdrojích a potřebách dlouhodobě realizovaných záměrů. •Při zpracování ročního rozpočtu se vychází z rozpočtového výhledu. •Skutečnost, že obec nezpracuje rozpočtový výhled, je označena za správní delikt. Pokuta až do výše 1 mil. Kč. CO ROZPOČTOVÁ PRAVIDLA NEŘEŠÍ • •Formu zpracování rozpočtového výhledu – •Začlenění rozpočtového výhledu do rozpočtového procesu –Kdy a kdo schvaluje rozpočtový výhled –Provázanost rozpočtu a rozpočtového výhledu –Publikační povinnost ve vztahu k rozpočtovému výhledu SROZUMITELNOST A OBSAH RV •Zda obsahuje analýzu minulého rozpočtového hospodaření. • •Struktura rozpočtového výhledu. • •Oddělené zpracování pro běžný a kapitálový účet. • •Variantnost zpracování. • •Zpracování politické části. PODMÍNKY OVLIVŇUJÍCÍ ÚSPĚŠNOU REALIZACI ROZPOČTOVÉHO VÝHLEDU •Vymezení účelu využívání rozpočtového výhledu. •Vyjádření priorit a cílů rozvoje obce. •Podpora víceletého rozpočtování ze strany zaměstnanců a ze strany politických reprezentantů. • •Existuje metodika tvorby odhadů budoucích příjmů a výdajů. •Zpracování víceletého rozpočtu je variantní. •Dokument je zpracován ve srozumitelné formě. VÝHODY SPOJENÉ S VYUŽÍVÁNÍM RV – JAK JE VIDÍ ČESKÁ MĚSTA •Přehled o finanční situaci obce. Provázanost příjmů a výdajů obce. •Lepší plánování investic - představa o možných zdrojích jejich financování. •Řízení dluhu obce – výše závazků a jejich splácení. Představa o maximálním únosném zadlužení obce. •Snadnější příprava rozpočtu města, jeho kvalitnější příprava. •Zlepšení strategického a dlouhodobého plánování obce. PROBLÉMY S VYUŽITÍM ROZPOČTOVÉHO VÝHLEDU U MENŠÍCH OBCÍ •Neexistence politické podpory tohoto procesu. • •Chybějící definice rozvojových priorit. • •Nedůvěra pracovníků v přínosy víceletého rozpočtování. • •Chybějící metodika – náročnost vytváření rozpočtového výhledu. PŘÍJMOVÁ STRÁNKA ROZPOČTŮ OBCÍ - DAŇOVÉ PŘÍJMY Zdroj dat: Údaje o příjmech a výdajích: ARISweb, ÚFISweb, Provazníková a kol.: Vývoj finanční situace obcí a měst v letech 1993-2003. Údaje o výši HDP: ČSÚ: Databáze ročních národních účtů, 2013. PŘÍJMY A VÝDAJE OBCÍ ČR Zdroj dat: ARISweb, ÚFISweb, Provazníková a kol.: Vývoj finanční situace obcí a měst v letech 1993-2003. Zdroj dat: ARISweb, ÚFISweb, Provazníková a kol.: Vývoj finanční situace obcí a měst v letech 1993-2003. PŘÍJMY ROZPOČTŮ OBCÍ BY MĚLY BÝT: •dostatečně výnosné •závislé na aktivitě obce •rovnoměrně rozložené •plánovatelné •administrativně nenáročné na správu a výběr • PŘÍJMY ROZPOČTŮ OBCÍ Zdroj dat: ARISweb, ÚFISweb, Provazníková a kol.: Vývoj finanční situace obcí a měst v letech 1993-2003. STRUKTURA OBECNÍCH PŘÍJMŮ Zdroj dat: ARISweb, ÚFISweb, Provazníková a kol.: Vývoj finanční situace obcí a měst v letech 1993-2003. VÝVOJ PODÍLU VLASTNÍCH PŘÍJMŮ OBCÍ NA CELKOVÝCH PŘÍJMECH Zdroj dat: ARISweb, ÚFISweb, Provazníková a kol.: Vývoj finanční situace obcí a měst v letech 1993-2003. DAŇOVÉ PŘÍJMY •cca ½ celkových příjmů obcí • •příjmy ze svěřených a sdílených daní •příjmy z místních poplatků (zákon č. 565/1990 Sb.) •příjmy ze správních poplatků (z. č. 634/2004 Sb.) •příjmy z ostatních poplatků VÝVOJ RUD •Etapy: •1993 – 1995 •1996 – 2000 •2001 – –změna 2002 –změna 2008 –změna od 2013 1993 - 1995 •100 % daně z nemovitostí (od 1994) •100 % daně z příjmu PO placená obcí (od 1994) •40 % (1993) daně z příjmu FO ze ZČ –podíl na celookresním výnosu –podíl stanoven na základě počtu obyvatel obce vůči počtu obyvatel okresu –(1994, 1995 vzrůst podílu) •100 % daně z příjmu FO SVČ 1996-2000 •100 % daně z nemovitostí •100 % daně z příjmu PO placené obcí •10 % daně z příjmu FO ze ZČ –podíl na dani FO ze ZČ do rozpočtu té obce, kde bylo sídlo či bydliště plátce - umístění plátcovy pokladny •20 % daně z příjmu FO ze ZČ –podíl na celookresním výnosu, –na základě počtu obyvatel obce vůči počtu obyvatel okresu •100 % daně z příjmu FO SVČ •20 % daně z příjmu PO –dle počtu obyvatel obce vůči počtu obyvatel státu 2001 - 2012 •Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní) • •Prováděcí vyhláška na příslušný rozpočtový rok • 2001 •100 % daně z nemovitostí •100 % daně z příjmu PO placená obcí •30 % daň z příjmu FO SVČ •Procento* z 20,59 % podílu na: –DPH –daně z příjmu právnických osob –daně z příjmu FO ze ZČ –daně z příjmu FO placené srážkou –daně z příjmu FO SVČ (70 %) •* Procento – vyhláška MF - podíl násobku počtu obyvatel obce a koeficientu dané velikostní kategorie obce k součtu těchto násobků všech obcí v ČR. •KOEFICIENTY VELIKOSTNÍCH KATEGORII OBCI ČR Obce s počtem obyvatel*) od - do Koeficienty velikostní kategorie obcí do 100 obyvatel 0,4213 101 - 200 obyvatel 0,5370 201 - 300 obyvatel 0,5630 301 - 1 500 obyvatel 0,5881 1 501 - 5 000 obyvatel 0,5977 5 001 - 10 000 obyvatel 0,6150 10 001 - 20 000 obyvatel 0,7016 20 001 - 30 000 obyvatel 0,7102 30 001 - 40 000 obyvatel 0,7449 40 001 - 50 000 obyvatel 0,8142 50 001 - 100 000 obyvatel 0,8487 100 001 - 150 000 obyvatel 1,0393 150 001 a výše obyvatel 1,6715 Hlavní město Praha 2,7611 * Dle ČSÚ k 1. lednu běžného roku, Pramen: Příloha č. 2 k zákonu č. 243/2000 Sb. 2002-2007 •100 % daně z nemovitostí •100 % daně z příjmu PO placená obcí •30 % z výnosu záloh na daň z příjmu FO SVČ •1,5 % DzP FO ZČ –podíl počtu zaměstnanců v obci k počtu zaměstnanců v ČR •Procento* z 20,59 % podílu na: –DPH –daně z příjmu právnických osob –daně z příjmu FO ze ZČ –daně z příjmu FO placené srážkou –daně z příjmu FO SVČ (ze 60 % výnosu) –* Procento – vyhláška MF - podíl násobku počtu obyvatel obce a koeficientu dané velikostní kategorie obce k součtu těchto násobků všech obcí v ČR. 2008-2012 •100 % daň z nemovitostí •100 % daně z příjmu právnických osob pokud je poplatníkem obec •30 % z výnosu záloh na daň z příjmu fyzických osob SVČ •1,5 % výnosu daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti •„procento“ z 21,4 % z celostátního výnosu: –daně z přidané hodnoty*, –daně z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti, –daně z příjmu fyzických osob placené srážkou, –60 % daně z příjmu fyzických osob SVČ, –daně z příjmu právnických osob • •* V roce 2012 podíl na 19,93 % „PROCENTO“ •Kriteria: –váha 3 % Výměra obce –váha 3 % Počet obyvatel obce –váha 94 % „Přepočtený počet obyvatel obce“ – postupné přechody/přepočítací koeficienty DAŇOVÉ PŘÍJMY NA OBYVATELE - BEZ DPPO ZA OBCE (2012, TIS. KČ) Zdroj dat: ÚFISweb 2013 – SOUČASNÉ RUD •100 % daň z nemovitostí •100 % DPPO pokud je poplatníkem obec •30 % z výnosu záloh na DPFO SVČ – dle sídla •1,5 % výnosu DPFO ze ZČ – dle místa výkonu práce •„procento“ z 20,83 % * z celostátního hrubého výnosu: –DPH, •„procento“ z 22,87 % **z celostátního hrubého výnosu: –DPFO ZČ, •„procento“ z 23,58 % z celostátního hrubého výnosu: –DPFO placené srážkou, –60 % DPFO SVČ, –DPPO – •* Od r. 2016 procento z 21,93 % •** Od r. 2016 procento z 23,58 % „PROCENTO“ •Kriteria: –váha 3 % Výměra obce –váha 10 % Počet obyvatel obce –váha 7 % Počet dětí v MŠ a žáků v ZŠ –váha 80 % „Přepočtený počet obyvatel obce“ – postupné přechody/přepočítací koeficienty CELKOVÉ PROCENTO •kterým se ostatní obce podílejí na části celostátního hrubého výnosu daní – podíl: • –dle prováděcí vyhlášky na příslušný rok – prováděcí vyhláška MF ČR r. 2014 –Výpočet – PK – přepočítací koeficient, PO – počet obyvatel: – •PK pro ostatní obce * PO v ostatních obcích •(PK ostatní obce * PO ostatní obce) + •(PK Praha * PO Praha) + (PK Plzeň * PO Plzeň) + (PK Ostrava * PO Ostrava) + (PK Brno * PO Brno) PŘEPOČÍTACÍ KOEFICIENT 2012 2013 Hlavní město Praha 4,2098 4,0641 Plzeň 2,5273 2,2961 Ostrava 2,5273 2,2961 Brno 2,5273 2,2961 Ostatní obce 1,0000 1,0000 KOEFICIENTY POSTUPNÝCH PŘECHODŮ A NÁSOBKY POSTUPNÝCH PŘECHODŮ - ZMĚNY Počet obyvatel obce Koeficient postupných přechodů Násobek postupných přechodů r. 2012 0 – 300 1,000 1,000 x počet obyvatel obce r. 2013 0 – 50 1,000 1,000 x počet obyvatel obce r. 2012 301 – 5 000 1,0640 300 + 1,0640 x počet obyvatel z počtu obyvatel obce přesahujících 300 r. 2013 51 – 2 000 1,0700 50 + 1,0700 x počet obyvatel z počtu obyvatel obce přesahujících 50 r. 2012 5 001 – 30 000 1,3872 5 300,8 + 1,3872 x počet obyvatel z počtu obyvatel obce přesahujících 5 000 r. 2013 2 001 – 30 000 1,1523 2136,5 + 1,1523 x počet obyvatel z počtu obyvatel obce přesahujících 2 000 r. 2012 30 000 a více 1,7629 39 980,8 + 1,7629 x počet obyvatel z počtu obyvatel obce přesahujících 30 000 r. 2013 30 000 a více 1,3663 34 400 + 1,3663 x počet obyvatel z počtu obyvatel obce přesahujících 30 000 DAŇOVÉ PŘÍJMY OBCÍ Zdroj dat: ARISweb, ÚFISweb, Provazníková a kol.: Vývoj finanční situace obcí a měst v letech 1993-2003. DAŇOVÉ PŘÍJMY OBCÍ, 2012 Zdroj dat: ÚFISweb Zdroj dat: ÚFISweb Daňový příjem (v mld. Kč) 2009 2010 2011 2012 DPH 54,16 57,55 58,75 55,74 DPPO celkem 32,66 32,19 30,81 33,18 v tom: DPPO 26,89 26,72 25,05 27,76 DPPO za obce 5,76 5,47 5,76 5,42 DPFO celkem 30,11 32,66 36,79 32,92 v tom: DPFO – zvláštní sazba 2,15 2,18 2,38 2,82 DPFO - z přiznání celkem 4,08 4,78 2,74 2,74 DPFO - z přiznání sdílená část 1,22 1,43 0,82 0,82 DPFO - z přiznání 30 % 2,85 3,35 1,92 1,92 DPFO - závislá celkem 23,89 25,70 31,67 27,36 DPFO - závislá sdílená část 22,26 24,02 29,92 25,57 DPFO - závislá 1,5 % motiv. 1,62 1,68 1,75 1,79 Daň z nemovitostí 6,32 8,66 8,61 9,60 Místní a správní poplatky (+ VHP) 9,38 9,00 8,74 10,26 Poplatky za znečišťování ŽP 2,03 1,96 2,60 2,88 Vybrané daňové příjmy celkem 134,66 142,02 146,30 144,58 Zdroj dat: MF ČR, Finanční správa (http://www.financnisprava.cz/cs/dane-a-pojistne/kraje-a-obce) Zdroj dat: MF ČR, Finanční správa (http://www.financnisprava.cz/cs/dane-a-pojistne/kraje-a-obce) • • •Které z daňových příjmů •může obec svou aktivitou ovlivnit? MÍSTNÍ POPLATKY •zákon č. 565/1990 Sb., o místní poplatcích • •stanovuje 8 druhů místních poplatků, které mohou obce vybírat • •fakultativní povaha místních poplatků –povinnými se stávají až jejich zavedením obecně závaznou vyhláškou obce. •Poplatek ze psů • •Poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt • •Poplatek za užívání veřejného prostranství • •Poplatek ze vstupného • •Poplatek za ubytovací kapacity • •Poplatek za povolení vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst • •Poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů • •Poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace Relativně (v %) 2010 2011 2012 poplatky za likvidaci komunálního odpadu 63,30 54,85 64,30 poplatek ze psů 4,39 4,57 5,94 poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt 4,43 4,79 6,33 poplatek za užívaní veřejného prostranství 9,78 10,83 13,62 poplatek ze vstupného 0,82 0,96 1,20 poplatek z ubytovací kapacity 2,30 2,64 3,91 poplatek za povolení k vjezdu do vybraných míst 0,35 0,36 0,44 poplatek za provozovaný výherní hrací přístroj – zrušeno jako MP od r. 2012 14,48 20,74 3,91 poplatek za zhodnocení stavebního pozemku 0,14 0,26 0,20 zrušené místní poplatky 0,01 0,01 0,16 Místní poplatky celkem 100,00 100,00 100,00 STRUKTURA VÝNOSŮ Z MÍSTNÍCH POPLATKŮ Zdroj dat: ARISweb, ÚFISweb Zdroj dat: ÚFISweb v roce 2012 zrušeno ZDROJE DAT •http://wwwinfo.mfcr.cz/aris •http://wwwinfo.mfcr.cz/ufis •http://monitor.statnipokladna.cz • •http://www.financnisprava.cz/cs/dane-a-pojistne/kraje-a-obce • • •DĚKUJI ZA POZORNOST.