pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Poskytování veřejných služeb obcemi – tutoriál 04 Teorie a praxe rozvoje měst a obcí Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2014 Dotazy ihned text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 2 Na odlehčení n„Neptej se, co může udělat úřad pro tebe. Ptej se, co můžeš udělat ty pro úřad.“ (parafráze výroku z inauguračního projevu Johna Fitzgeralda Kennedyho: „Neptej se, co může udělat tvá zem pro tebe. Ptej se, co můžeš ty udělat pro svou zem.“) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 3 Program nteorie statků a alokační činnost obcí nveřejné služby nzpůsoby poskytování veřejných služeb nstanovení výše výdajů na službu nstanovení ceny poskytované služby nhodnocení poskytovaných služeb nkvalita poskytovaných služeb nstandardy kvality veřejných služeb nmetody hodnocení kvality text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 4 Teorie statků I. nStrecková nčisté veřejné nsmíšené nprivátní (soukromé) nSavas nindividuální ntoll goods nkolektivní statky nworthy goods text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 5 Teorie statků II. ncharakter statků se může v čase měnit nurčení veřejně zabezpečovaných statků nhistorický vývoj nkulturní vývoj nveřejná volba text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 6 Alokační činnost obcí I. ntradiční činností územní samosprávy je alokační činnost, která souvisí se zabezpečováním čistých a smíšených veřejných statků, u nichž dochází k selhání trhu nu čistých veřejných statků je kvantita i kvalita statku nedělitelná mezi spotřebiteli – nelze určit podíl jednotlivce na spotřebě text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 7 Alokační činnost obcí II. nu smíšených veřejných statků je kvantita dělitelná, takže lze určit podíl jednotlivce na spotřebě statku, ale je nedělitelná kvalita nu veřejných statků může dojít k nadspotřebě, snížení kvality veřejného statku pro všechny spotřebitele v důsledku přetížení (návalu) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 8 Veřejné služby I. nslužba vytvořená, organizovaná nebo regulovaná orgánem veřejné správy. A to proto, aby byla poskytována způsobem, který lze považovat za nezbytný pro uspokojení společenských potřeb při respektování principu subsidiarity (dle usnesení vlády ČR č. 164 ze dne 20. února 2002 k návrhu věcného záměru zákona o standardizaci vybraných veřejných služeb) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 9 Veřejné služby II. nvšechny úrovně veřejné správy – služba pro občana nobčana obvykle nezajímá způsob vnitřního uspořádání veřejné správy nobčana zajímá ndostupnost poskytované služby nkvalita služby ncena služby text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 10 Veřejné služby III. nrozdělení veřejných služeb nvěcné veřejné služby nsprávní činnosti nfinanční podpory (zlepšení podmínek, za kterých jsou veřejné služby zajišťovány) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 11 Věcné veřejné služby I. nsociální služby (senioři, zdravotně postižení, děti, rodiny, sociálně vyloučení, atd.) nzdravotnictví (ambulantní péče, ústavní péče, atd.) nškolství (předškolní, základní, střední, atd.) nzaměstnanost (politika zaměstnanosti) nkultura (profesionální umění, neprofesionální umění, muzea, knihovny, památková péče, atd.) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 12 Věcné veřejné služby II. ndoprava (silniční, drážní, vodní, letecká) nobrana (vojenská, záchranná a pátrací služba) nvnitřní věci (bezpečnost a veřejný pořádek, IZS, archivnictví, azylová zařízení, atd.) nspoje (pošta, telekomunikace) nživotní prostředí (ochrana přírody a krajiny) nslužby technické infrastruktury (voda, energie) ninformační služby (portály veřejné správy) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 13 Dostupnost místních veřejných služeb nmapování potřeb poptávkové strany nkapacity nabídkové strany npodpora procesu komunitního plánování ninformační služby text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 14 Dostupnost a kvalita místních veřejných služeb nstanovení standardů v právním předpise nresortní koncepce nkomunitní plánování nřešení transparentnosti nporovnávání a soutěžení (benchmarking) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 15 Způsoby poskytování veřejných služeb nvlastními silami nprostřednictvím zřízené organizace nspoluprací nexterním nákupem text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 16 Odlišnosti při poskytování veřejných služeb nmožnost řízení a kontroly npovinnosti a omezení organizační formy ntransparentnost finančního hospodaření text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 17 Vlastními silami versus externě n Inhouse Contracting out Zodpovědnost vůči veřejnosti Efektivnost Byrokratická instituce Soukromý subjekt Zodpovědnost za procesy Zodpovědnost za výsledek Vertikální způsob řízení Prostor pro tvořivost Minimalizace rizika (vyhnout se chybám) Zvyšování produktivity Politická zodpovědnost Zodpovědnost kontraktora Občan Zákazník text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 18 Externí zajištění nstanovit podrobné standardy výkonu nhlášení a monitorování stížností nčastá obnova smlouvy s možností výpovědi text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 19 Přínosy externího zajištění služeb nstupeň konkurence nmožnost stanovení požadavků na kvalitní zabezpečení služby a jejich monitorování nriziko ze špatného zabezpečení služby ncitlivost občanů na špatné zabezpečení služby text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 20 Externí zajištění služeb – studie I. nContracting for government services: Theory and evidence from U.S. cities; Jonathan Levinw, Steven Tadelisz, 2007 nzpůsob kontraktování se odvíjí od transakčních nákladů nhttp://www.nber.org/papers/w13350 njaké služby město zajišťuje je dáno historicky a institucionálně n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 21 Externí zajištění služeb – studie II. nFormy zajišťování n60 % vlastními silami n20 % kontraktování se soukromým subjektem n12 % kontraktování s jiným veřejným subjektem njiný způsob zabezpečení služby (franšíza, dobrovolníci) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 22 Omezení pro externí zajištění služeb nobtížné stanovení a sledování ukazatelů výkonu npotřeba flexibility v zajišťování služeb nnedostatečný počet firem na soutěž nslužby kde jsou občané/politici citliví na kvalitu nexistuje politický tlak poskytovat službu určitým způsobem text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 23 Stanovení výše výdajů na službu nHistorická metoda nzměna v rozsahu zabezpečování nzměna v kvalitě poskytované služby nnarůst cen vstupů nmožnost využití nových technologií při zabezpečování nMetoda nulové základny npriority a cíle obce nstanovení standardu nodhad jednotkových nákladů nodhad celkových nákladů text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 24 Stanovení ceny poskytované služby njaké jsou priority obce při zajišťování veřejné služby njak mají být náklady veřejné služby rozloženy mezi občany njaký je zamýšlený dopad poskytování veřejné služby na rozpočet obce text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 25 Poplatek za poskytování služby nadministrativní náročnost výběru poplatku nschopnost spotřebitelů za službu platit nvliv zavedení poplatku na spotřebu dané služby text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 26 Hodnocení poskytovaných služeb I. nnáklady: běžně stanovené za jednotku služby (např. tuna odpadu, kilometr komunikace, hektar parku) nmíra využití: porovnání dodávky služeb s veřejnou poptávkou (např. procentuální obsazenost sedadel v divadle, počet cestujících na jeden autobus) nkvalita: (např. čistota vody, doba potřebná k provedení opravy městského bytu) n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 27 Hodnocení poskytovaných služeb II. npokrytí/rozsah zajišťování služby: vztah služby k zákonem stanovenému či politickému cíli (např. procentuální množství recyklovaného komunálního odpadu, procentuální množství čištění odpadních vod) ndostupnost: do jaké míry mohou jednotlivé typy potenciálních uživatelů službu skutečně využívat (např. procentuální vyjádření počtu budov s bezbariérovým přístupem, dostupnost titulů knihovního fondu v Braillově písmě atd.) nspokojenost n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 28 Hodnocení poskytovaných služeb III. nspokojenost: měří se průzkumy veřejného mínění nebo počtem stížností n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 29 Důvody pro analýzu a hodnocení poskytovaných služeb n nzvýšeni efektivnosti vynakládaných prostředků nzajištění žádoucího rozložení služeb nsnížení rozsahu - není poptávka ze strany obyvatel nzvýšení výdajů - nabídka je nedostatečná vzhledem k poptávce veřejnosti či záměrům obce text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 30 Zvýšení účinnosti vynakládaných finančních prostředků n nminimalizace nákladů nvyšší produktivita nzavedení konkurence núspory z rozsahu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 31 Zavádění změn n„Kdykoliv chcete zavést změnu, čekejte tuhý odpor.“ (Britský polní maršál Slim) n„Kdykoliv měníte organizaci, zvyklosti a řády, měníte vyjeté koleje. U většiny lidí je třeba očekávat určitou setrvačnost, nedůvěru, strach ze změn. Buďte si vědomi těchto aspektů a vždy je zahrnujte do svých úvah o zamýšlených změnách. Mluvte s lidmi, vysvětlujte, přesvědčujte, motivujte – bez nich nebude fungovat sebelépe navržený systém.“ (Jan Doležal) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 32 Kvalita nv rámci ISO norem definována jako „souhrn všech znaků produktu nebo služby, které ovlivňují jejich schopnost uspokojit stanovené a předpokládané potřeby“ nbezvadnost nkvalitativní parametry nstabilita v čase text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 33 Řízení kvality npolitika řízení kvality nkvalitativní cíle nzajištění kvality nkontrola kvality naudit kvality nplán řízení kvality text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 34 Metoda PDCA nplan – plánuj – analýza, návrh řešení ndo – dělej – testování navrženého řešení ncheck – kontroluj – ověření, zda navrhované řešení vede k zamýšleným výsledkům nact – jednej – je-li řešení úspěšné, implementuje do běžných procesů text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 35 Meskimenův zákon n„Nikdy není dost času na to, aby se to udělalo dobře. Ale vždycky je dost času na to, aby se to udělalo znovu.“ (Murphy) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 36 Důležité aspekty u poskytování služeb nzajištění souladu kapacit a požadavků nvýběr pracovníků nvýcvik pracovníků a jejich motivace nrole ústní reklamy nřízení styku s veřejností a pověsti nvyužití technologií ninformace o způsobu poskytování služby – urychlení průchodu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 37 Standardy kvality veřejných služeb npoužití nkontrola a zlepšování činnosti nnástroj srovnávání obcí npodklad pro smlouvu - kontraktování ninformace o tom, čeho má daná služba dosáhnout nodlišení dobrých a špatných služeb nměření není vždy snadné, ale je důležité obtížnost měření nezveličovat text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 38 Typy standardů kvality veřejných služeb ndosažitelné nvycházející z dostupných zdrojů a využívající tyto zdroje co nejlépe ve vztahu k veřejné poptávce nabsolutní (např. zajištění a kontrola hasicích přístrojů v bytových domech, ekologické normy – kvalita vody, nakládání s odpady – stanoveny v zákonných normách nrelativní (častější) – využívání dostupných zdrojů text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 39 Nebezpečí absolutních standardů nmohou být příliš nákladné npřehlíženy nspotřebovávají příliš mnoho prostředků na úkor ostatních potřeb stejné důležitosti text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 40 Relativní standardy nlze stanovit na základě současné úrovně zajišťování služby obcí ncíl: zlepšení současného stavu ncíl: k úrovni ostatních obcí (benchmarking) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 41 Standardy kvality veřejných služeb – novinka? I. noživení socialistické praxe? ncentrální plánování – normy hmotného zajišťování služeb nnormy určovány plánovači, nikoliv místními představiteli nnebyly výsledkem preferencí a poptávky nnezohledňovaly dostupné zdroje na jejich financování – nadbytek infrastruktury a nedostatek prostředků na údržbu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 42 Standardy kvality veřejných služeb – novinka? II. nzájmy poskytovatelů nmalý zájem o preference uživatelů nurčování norem ve smyslu nabídky namísto poptávky, využití nebo míry spokojenosti text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 43 Příklad standardů v oblasti veřejné dopravy I. ncena: běžně za jednotku služby nvyužití: např. počet cestujících na 1 autobus nkvalita: míra uspokojení potřeb zákazníka npokrytí: vztah služby k cílům stanoveným zákonem nebo obcí ndostupnost: např. maximální vzdálenost mezi domácnostmi a trasou veřejné dopravy nspokojenost: průzkum veřejného mínění nebo objem stížností text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 44 Příklad standardů v oblasti veřejné dopravy II. nzákladní standardy n1) jízdné včetně slev – důležitý ukazatel pro rozhodování cestujících mezi veřejnou hromadnou dopravou a individuální automobilovou dopravou n2) obsaditelnost vozidla – obsazenost vozidla, poměr sedící/stojící n3) frekvence spojů, intervaly mezi spoji (špička, sedlo) n4) docházková vzdálenost (mimo město, ve městě) n5) počet přestupů n6) doba strávená přepravou – závisí na rychlosti vozidel, prostupnosti dopravní sítě, počtu přestupů, docházkové vzdálenosti n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 45 Příklad standardů v oblasti veřejné dopravy III. ndoplňkové standardy n1) spolehlivost dopravy – jízdy dle jízdního řádu, zrušené jízdy n2) využití – jednotlivých linek n3) informační a odbavovací systém – integrace tarifů n4) provázanost jednotlivých druhů veřejné dopravy v rámci systému – integrované systémy n5) přístup pro lidi se sníženou pohyblivostí – nízkopodlažní vozidla n6) bezpečnost provozu n7) objem stížností n8) ekologičnost provozu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 46 Na odlehčení nPřijde pan Novák na ministerstvo a ptá se ve vrátnici: „Toto ministerstvo je velké, že?“ „To víte, že ano!“ „A mohl byste mi říci, kolik tu asi dělá lidí?“ „No, řekl bych, že necelá polovina.“ text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 47 Metody hodnocení kvality nISO nTQM nEFQM nCAF text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 48 ISO I. nInternational Organization for Standardization (Mezinárodní organizace pro standardizaci ) nsvětová federace normalizačních organizací, 1947, Ženeva nv Česku od roku 2009 zastupuje Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, http://www.unmz.cz text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 49 ISO II. nISO 9001: stěžejní norma řady 9000, požadavky na systém řízení kvality nISO 14001: životní prostředí nISO/IEC 2000: IT/IS npoplatek za certifikaci text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 50 ISO III. n8 obecných zásad (normy ISO řady 9000) n1) zaměření na zákazníka – analýza potřeb n2) vedení – proaktivní přístup, motivace n3) zapojení pracovníků n4) procesy – nastavení procesů n5) systémový přístup k managementu n6) neustálé zlepšování n7) rozhodování na základě faktů – analýza údajů a informací – monitoring n8) vzájemné výhodné dodavatelské vztahy – úsilí o partnerství text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 51 TQM I. nTotal Quality Management (komplexní management jakosti) nJaponsko – po druhé světové válce, dále USA a Evropa nnáročnější na zavedení než ISO text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 52 TQM II. nzákladní zásady n1) vedení každé firmy (leadership) má nezastupitelnou úlohu n2) kvalita je záležitostí všech pracovníků firmy n3) orientace na zákazníka n4) bezvadnost výrobků či služeb je samozřejmostí n5) úsilí o trvalé zlepšování n6) procesní přístupy text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 53 EFQM I. nmodel excelence EFQM n1991: Evropská nadace pro management kvality ndoporučení podnikatelskému sektoru i neziskové sféře, jejichž aplikace se dotýká posunu ve stylu řízení těchto organizací a v jejichž důsledku by mělo dojít ke zlepšení, která se projeví jak v ekonomických výsledcích, tak i ve vztazích se zákazníky, zaměstnanci a společnostmi text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 54 EFQM II. nvedení, politika a strategie, lidské zdroje, partnerství a zdroje, procesy, spokojenost zákazníků, spokojenost pracovníků, vliv na společnost, výkonnost organizace nzavedení charakteristik nsamohodnotící zpráva naudit skupinou prověřovatelů nudělení ceny EQA text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 55 CAF I. nCommon Assessment Framework (společný hodnotící rámec) nEvropský institut pro veřejnou správu (EIPA) nprvní verze 2000, Lisabon nposlední vylepšení 2006, Tampere, 4. Evropská konference kvality veřejné správy text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 56 CAF II. nvolně šiřitelný nástroj nbez licenčního poplatku nzlepšení výkonnosti organizace veřejného sektoru pomocí předem daného rámce n9 kritérií – sebehodnocení organizace nzaložen na TQM a EFQM text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 57 CAF III. nkritéria předpokladů n1) vedení n2) strategie a plánování n3) zaměstnanci n4) partnerství a zdroje n5) procesy nkritéria výsledků n6) občané/zákazníci – výsledky n7) zaměstnanci – výsledky n8) společnost – výsledky n9) klíčové výsledky výkonnosti text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 58 CAF IV. n4 hlavní cíle n1) seznámení veřejná správy s principy TQM, změnit princip PD na PDCA n2) usnadňovat sebehodnocení úřadu a poskytovat informace pro jeho zlepšení n3) propojení různých nástrojů pro řízení kvality n4) usnadnění benchmarkingu a benchlearningu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 59 Klíčové body nposkytované služby – občan hodnotí dostupnost, kvalitu a cenu nmapování potřeb poptávkové strany nexterní zajišťování služeb nstanovení výše výdajů na služby nstanovení ceny poskytovaných služeb nřízení kvality, standardy kvality nsystémy řízení kvality n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Poskytování veřejných služeb obcemi, Teorie a praxe rozvoje měst a obcí, Ing. Jiří Velinský, 22. 11. 2013 60 Děkuji za pozornost! nIng. Jiří Velinský njiri.velinsky@econ.muni.cz