Metody hodnocení a vyjadřování ekonomických a sociálních výkonů a přínosů odvětví kultury Přednáška EKKU Simona Škarabelová www.econ.muni.cz Tematické okruhy  Dokončení z minula:  Dotační systémy vybraných měst v ČR  Diskuse – Ekonomické a sociální přínosy kultury  Využitelnost ekonomických nástrojů měření efektivity funkce veřejně dotované kultury  v oblasti kultury  CBA - Multiplikační efekty dotací do kultury  SROI analýza  Zhodnocení současného politického programu v oblasti kultury – Žít Brno EKKU podzim 2014 2 www.econ.muni.cz Dotační systémy - víceleté www.econ.muni.cz PRAHA  První začaly s cílenou transformací  Grantový systém  Dvouleté až čtyřleté granty  Jednoleté granty  Hodnotící komise odborníků  15 členů komise (14 odborníků + 1 zastupitel)  Posuzované oblasti  Dosavadní činnost žadatele/kreditbilita  Kvalita předloženého projektu  Posouzení rozpočtu projektu/činnosti 4 www.econ.muni.cz 5 www.econ.muni.cz PLZEŇ Dotace z rozpočtu Odboru kultury MMP v r. 2012(údaje v tis. Kč) 6 www.econ.muni.cz BRNO: Výdaje na kapitolu Kultura 7 www.econ.muni.cz BRNO Rozpočet města Brna 2013 výdaje (v mil. Kč) 10 796 KULTURA vč.OKD, médií,církví 925 8,6 % u výdajů KULTURA bez OKD, médií, církví 801 Nezřizovaná kultura - dotace 12,3 Zřizovaná kultura PO NDB 279 MDB 166 CED 31 DRadost 17 Filharmonie Brno 65 Dům umění 14,5 MMB 42 KJM 46 Hvězdárna 8 Zoo 35 TIC 36 Památky 10 Zřizovaná celkem 749,5 Celkem KULTURA (PO + spolky) 761,8 Rozdíl K(rozpočetObce) - K (Bvčíslech) 39,2 8 www.econ.muni.cz BRNO: Nový, tříletý dotační systém  Od října 2013  Jednoleté dotace  Tříleté dotace  Nezávislé, odborné hodnotící komise  Konečné slovo – zastupitelstvo (ale zohlednilo rozhodnutí odborné hodnotící komise) 9 www.econ.muni.cz Ekonomické a sociální přínosy kultury I:  Přímé příjmy vynaložené spotřebiteli na kulturní zboží a služby.  Nepřímé výnosy ze souvisejících služeb a ekonomických činností (tzv. multiplikační efekt).  Vytváření pracovních míst a dopad na zaměstnanost.  Nepřímé ekonomické dopady v podobě budování identity a image daného místa. Vytváření zájmu o dané prostředí a zvyšování atraktivity lokality pro investory.  Budování sociálního kapitálu – sebevědomí, vlastní identita, sociální soudržnost komunit, aj. EKKU podzim 2014 10 www.econ.muni.cz Ekonomické a sociální přínosy kultury II:  Budování lidského kapitálu:  Participace na kultuře jako faktor vzdělání a růstu produktivity pracovní síly. Vytváření zásoby kvalifikované a kreativní pracovní síly a z toho plynoucí rozvoj ekonomických odvětví.  Produktivita práce v „kreativních oborech“ s „kulturní“ složkou je nesmírně vysoká a je tahounem růstu produktivity ekonomiky jako celku, kulturní průmysl je jedním z primárních zdrojů inovací pro jiné oblasti. EKKU podzim 2014 11 www.econ.muni.cz Ekonomické a sociální přínosy kultury III:  Dle The Arts and Public Purpose, 1997 definovány 4 hlavní veřejné účely kultury:  Napomáhá definovat národní identitu.  Přispívá ke kvalitě života a ekonomické prosperitě.  Napomáhá utváření vzdělaného a uvědomělého občana.  Zvyšuje kvalitu individuálního života. EKKU podzim 2014 12 www.econ.muni.cz Kulturní turistika:  Cestování zaměřené na prožitek kulturních prostředí, zahrnujících i krajinu, výtvarná a performativní umění, životní styly, tradice, hodnoty a události.  Je pohybem osob ke kulturním atrakcím mimo jejich trvalé místo pobytu, se záměrem získat nové informace a prožitky k uspokojení jejich kulturních potřeb. EKKU podzim 2014 13 www.econ.muni.cz Důvody návštěvy ČR cizinci  Historická města (72,8 %)  Poznávání života a mentality země (66 %)  Hrady a zámky (64,4 %)  Krajina a příroda (62,1 %)  Kontakty s lidmi (60,3 %)  Příležitost k zábavě (58,4 %)  Kulturní nabídka (52,8 %)  Česká kuchyně (41,5 %) EKKU podzim 2014 14 www.econ.muni.cz Shrnutí: ekonomické dopady lze definovat jako dopady na zvýšení následujících ukazatelů:  na celkovou produkci (obrat) ekonomiky,  na hrubou přidanou hodnotu, resp. hrubý domácí produkt,  na výběr daní, a tím zvýšení příjmu do státní, případně krajské či městské pokladny,  zvýšení běžného úctu platební bilance (v případě zahraničního cestovního ruchu). EKKU podzim 2014 15 www.econ.muni.cz Sumary: Jako ukazatele sociální nebo socioekonomické, na které má kultura a kulturní cestovní ruch vliv a které je možné statisticky měřit, můžeme označit  zaměstnanost (tvorbu pracovních míst),  příjmy zaměstnanců (resp. pracovníků), potažmo obyvatel destinace. EKKU podzim 2014 16 www.econ.muni.cz Využitelnost ekonomických nástrojů měření efektivity v oblasti kultury  Analýza nákladů a užitků (cost – benefit analysis, CBA)  Analýza efektivnosti nákladů (cost – efectiveness analysis, CEA)  Analýza užitečnosti nákladů (cost – utility analysis, CUA)  Analýza minimalizace nákladů (cost minimizing analysis, CMA)  Analýza nákladů (expense analysis) EKKU podzim 2014 17 www.econ.muni.cz Analýza (společenských) nákladů a užitků (cost – benefit analysis, CBA)  spočívá v ocenění užitků, které přináší hodnocená instituce v poměru k nákladům, které byly na tuto činnost vynaloženy (a tedy potažmo i k poskytnuté finanční podpoře z prostředků veřejného rozpočtu).  Problém - oceňování užitků probíhá výhradně v peněžních jednotkách.  Ty - ve většině případů skutečně obtížně ocenitelné a měřitelné.  dáno samotnou povahou těchto produktů (nehmotnost) + samotný užitek kulturních statků a služeb je multidimenzionální a zahrnuje v sobě kromě samotné služby i další užitné efekty (např. multiplikace, dopady, externality)  přistupuje se k metodě odhadu ceny a doporučuje se i hledání tržní ceny tohoto produktu či služby).  tržní cena produktu nebo substitutu nebo odhad částky, kterou by spotřebitelé byli ochotni za tuto službu či produkt dát. V oblasti kultury a umění se přistupuje nejčastěji právě k metodě odhadu ceny, ale častěji pouze k výčtu kulturních produktů, které hodnocená instituce vyprodukovala v určitém časovém období.  společenské B+C - jsou kalkulovány navíc i nepřímé přínosy a náklady.EKKU podzim 2014 18 www.econ.muni.cz Analýza efektivnosti nákladů (cost – efectiveness analysis, CEA)  poskytované služby hodnoceny prostřednictvím posuzování efektivnosti vynaložených nákladů.  Výstupy - hodnoceny ne na základě ceny, ale ve fyzikálních či naturálních jednotkách.  Tato metoda není v oblasti kultury a umění tak široce využitelná, protože ve své podstatě nezahrnuje společenské náklady, i když také kalkuluje se společenskými dopady. EKKU podzim 2014 19 www.econ.muni.cz Analýza užitečnosti nákladů (cost – utility analysis, CUA)  veřejné služby hodnoceny na základě užitečnosti svých výstupů pro jednotlivce nebo celou společnost.  užitečnost je vyjadřována přímo uživateli, kteří mají možnost vyjádřit, jaké pro ně plyne ze spotřeby daného statku či služby uspokojení.  je možné postihnout i kvalitu výsledné služby.  I z tohoto důvodu se zde opět setkáváme s využitím naturálních jednotek. EKKU podzim 2014 20 www.econ.muni.cz Analýza minimalizace nákladů (cost minimizing analysis, CMA)  posuzování podle kritéria nejnižších nákladů.  poměrně málo využitelná v oblasti kultury a umění  nezahrnuje v sobě hodnocení přínosů poskytování daných služeb a statků  generalizuje všechny výstupy a nekalkuluje tak s možnými odlišnostmi.  Nicméně užitky daných služeb jsou zde stanoveny dopředu jako určitý standard, kterého musí být dosaženo a na základě této premisy jsou už posuzovány jen náklady.  hojně využívaná například při posuzování veřejných zakázek ve veřejném sektoru, kdy jediným kritériem při tomto výběru je právě nejnižší cena ( např. dynamický nákupní systém MU). EKKU podzim 2014 21 www.econ.muni.cz Analýza nákladů (expense analysis)  Kvantitativní analýza, která má spojitost s finančními ukazateli (Kotler, Scheffová)  výhradně zaměřena na ekonomické ukazatele. Prostřednictvím tohoto postupu se vyhodnocuje rozdíl mezi rozpočtem a skutečnými náklady, což je pro všechny instituce zcela běžným úkonem. Zhodnocení finančních ukazatelů je přirozenou součástí tohoto procesu.  V rámci využití této metody možné 2 výsledky:  pozitivní rozdíl mezi rozpočtem a náklady, tj. aktuální výdaje jsou menší než plánované. Tento výsledek může poukazovat na malou výkonnost organizace, ale může také ukazovat na to, že instituce dosáhla významných finančních úspor například zvýšením své efektivity.  negativní rozdíl, jenž může naproti tomu poukazovat na příliš velká vydání nebo i na menší aktuální příjmy, než jaké byly očekávány. EKKU podzim 2014 22 www.econ.muni.cz Další využitelné metody  Nástroje řízení kvality  Mezi nejpoužívanější metody řízení jakosti patří CAF, EFQM, TQM a další.  Specifikem těchto metod je, že v popředí kritérií hodnocení je zaměření se na uspokojení potřeb zákazníka, jako jedna z nejdůležitějších součástí hodnocení kvality.  Balanced Scorecard EKKU podzim 2014 23 www.econ.muni.cz Nástroje řízení kvality - základ  Mezi nejrozšířenější patří soubor ukazatelů – indikátorů hodnotících jednotlivé oblasti kvality služeb, který by měl být „SMART“  specifický (Specific),  měřitelný (Measurable),  dosažitelný (Achievable),  relevantní, reálný (Realistic),  vztahující se k určitému časovému období, termínovaný (Timed).  především v personální oblasti, k řízení lidí, lze jej použít k řízení projektů za účelem dosažení měřitelných výsledků, konkrétně stanovených cílů.  Tento náhled na práci nejen s lidskými zdroji při řízení pracovních týmů podporuje koncept projektového řízení kulturních organizací a aktivit.  Využíván v oblasti grantů a dotační politiky. EKKU podzim 2014 24 www.econ.muni.cz Balanced Scorecard – systém vyvážných ukazatelů výkonnosti podniku (Kaplan a Norton)  zahrnuje i jiné než finanční ukazatele a tím se snaží zmírnit slabiny měření výkonnosti pouze na základě těchto údajů.  čtyři ukazatele výkonnosti podniku, v rámci kterých jsou vymezena měřítka a kritéria výkonnosti:  finanční perspektiva - jakých finančních výsledků by měla organizace dosáhnout, aby uspokojila ty, kteří činnost organizace podporují.  perspektiva zákazníka - co musí svým zákazníkům nabídnout k tomu, aby na trhu uspěla. (obě - výsledky, kterých má být dosaženo)  perspektiva vnitřních procesů - jak to v organizaci funguje a zda je produkce statků a služeb v souladu s přáním zákazníka (návštěvníka) a zda přinese i požadované finanční výsledky.  perspektiva růstu a inovací – např. školení a vzdělávání zaměstnanců, organizační kultura, pracovní prostředí a samozřejmě znalosti (obě - prostředky k dosažení definovaných výsledků). EKKU podzim 2014 25 www.econ.muni.cz Limity metod řízení jakosti  Představují totiž určitou náročnost na jejich aplikaci a vyžadují byrokratickou disciplínu při systematickém sledování.  malé organizace + tvůrčí umělecké soubory, které nejenže takovéto metody řízení nemusí přijmout, ale z oprávněných důvodů mohou způsobit právě pokles kvality poskytovaných služeb.  riziko spočívá také v osobních vztazích a zaujetí u malých pracovních týmů, které může formálnost demotivovat stejně tak, jak ubíjí uměleckou kreativitu např. v živém a výtvarném umění.  o kvalitě scénické produkce rozhodují více manažerské výkony ekonomického nebo technického náměstka ředitele, než vlastních souborů a jejich uměleckých šéfů  A jaký silnější vztah než mezi umělcem a jeho divákem by mohly vytvořit uvedené nástroje řízení jakosti orientované na téhož zákazníka? EKKU podzim 2014 26 www.econ.muni.cz 27 Multiplikační efekty - Teoretická východiska  Analýza na straně poptávky  Alternativní přístup – zakladatel Myerscough, studie „The Economic Importance of the Arts in Britain“, 1988  Nejen v oblasti kultury (např. Praha – návratnost olympijských her)  oprávněně odmítán  multiplikační efekt lze uplatnit v každém odvětví ekonomiky  část metodiky vůbec multiplikací není viz dále EKKU podzim 2014 www.econ.muni.cz 28 Hypotézy výzkumu v Brně, 2007:  Divadlem vyvolané externí vlivy na hospodářství, a přímé i zprostředkované daňové odvody, převyšující komunální subvence.  3 dílčí hypotézy:  Divadlo – návštěvníci: Návštěvníci divadel vydávají peníze nejen za vstupenku, ale i za další externí výdaje.  Divadlo – divadlo: Divadlo jako zaměstnavatel odvání za své zaměstnance soc. a zdravotní pojištění + platí stravenky + daň z příjmů.  Divadlo - dodavatelé: Divadlo dává vydělat dodavatelům (standardní a specifičtí). EKKU podzim 2014 www.econ.muni.cz 29 Finanční toky při analýze multiplikačních efektů v divadle EKKU podzim 2014 www.econ.muni.cz 30 Metodika výzkumu v Brně (2007)  3 oslovená divadla – ND + MDB + CED  Divadlo – Návštěvník: primární sběr dat - při popisu externích efektů byla použita klasifikace na:  externí efekty „přímé“ (základní + rozšířené)  daňové odvody z přímých externích výdajů  Divadlo – Divadlo + Divadlo – Dodavatelé: sekundární sběr dat – dotazování na ekonomickém odd. divadla  externí efekty „nepřímé“ EKKU podzim 2014 www.econ.muni.cz 31 Dotazníky pro abonenty: Národní divadlo v Brně (ND) – 3 scény Městské divadlo Brno (MDB) – 2 scény Centrum experimentál. divadla (CED) – 3 scény osloveno 2 700 3 500 Prostřednictvím www stránek CEDu, tedy plošně (nejsou abonenti) odpovědělo 550 521 70 Návratnost v procentech 20,4 % 14,9 % x EKKU podzim 2014 www.econ.muni.cz 32 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Kč Program Občerstvení Doprava Hlídání dětí Kadeřník % Kosmetika % Manikúra % Ostatní Výdaje abonentů ND MDB CED EKKU podzim 2014 www.econ.muni.cz 33 Zjištění: EKKU podzim 2014 www.econ.muni.cz EKKU podzim 2014 34 Zjištění/závěry:  Externí efekty přímé:  1 Kč vložená do vstupenky (průměr tří divadel), vygeneruje v průměru 1,57 Kč na jiné vedlejší výdaje.  Na daňových odvodech z přímých externích výdajů získají veřejné rozpočty průměrně 15,23 Kč, což znamená cca 7,8 % z průměrné ceny vstupenky  Externí efekty nepřímé:  Divadla vracejí do veřejných rozpočtů v průměru 50% získané dotace. www.econ.muni.cz EKKU podzim 2014 35 Výsledky dosavadních výzkumů  Zahraniční výzkumy  Porýní - Vestfálsko,  Vídeň,  Švýcarsko  Výzkumy realizované v ČR  Marketingová latoratoř Ostrava, 1997 – sběr ve městech Ostrava, Olomouc, Šumperk and Plzeň  ESF MU, 2007  Potvrzení faktu:  Divadla peníze nejen stojí, ale i generují. www.econ.muni.cz 36 Slabá místa výzkumu v Brně:  nízkou návratnost dotazníků v CED u vyčíslování přímých multiplikačních efektů,  u multiplikačních efektů divadel jako výrobních institucí pak využívání tzv. minimalizačního klíče stejně jako sledování ekonomických ukazatelů v jenom roce.  řazení povinných daňových odvodů do multiplikačního efektu.  Metodicky nezpochybnitelný multiplikační efekt je pouze přímý multiplikační efekt návštěvníků divadel. Ten lze však uplatnit v každém jiném odvětví NH. EKKU podzim 2014 www.econ.muni.cz Tereza Raabová: Multiplikační efekty kulturních odvětví v české ekonomice  Analyzuje různé druhy multiplikátorů  Ve spolupráci s ČSÚ a kanadským ministerstvem kultury vytváří model pro výpočet ekonomických dopadu českých kulturních a uměleckých organizací , eventuálně dalších organizací a událostí, které lákají návštěvníky.(podmínka přeshraničního přesahu kulturního projektu!) EKKU podzim 2014 37 www.econ.muni.cz Vstupní data 1. podrobná struktura a výše výdajů sledované organizace/události 2. struktura a výše výdajů návštěvníků této organizace.  Na základe těchto dat model spočítá dopady organizace na zvýšení produkce, hrubé přidané hodnoty, mzdových příjmů a pracovních míst v České republice.  Počítá se s vývojem certifikované metodiky i pro malé organizace…  Více viz dokument pro Samostudium… EKKU podzim 2014 38 www.econ.muni.cz SROI analýza  Metoda měření sociální dopadů „social impact“  Řadu let využívána jako metoda k měření výkonu a efektivnosti organizace  Vychází z CBA analýzy a social accounting  Její podstatou je SROI matice – měří  Sociální  Ekologické dopady projektů ve vztahu k jejich nákladům  Ekonomické  Má svá omezení ve zhmotnění „nevyčíslitelného“ EKKU podzim 2014 39 www.econ.muni.cz SROI – východiska: zrealizované aktivity EKKU podzim 2014 40 www.econ.muni.cz SROI – východiska: nezrealizované aktivity EKKU podzim 2014 41 www.econ.muni.cz SROI – matice dopadů (rozšířeno Ch.Schober, O. Rauscher) EKKU podzim 2014 42 www.econ.muni.cz Základní logika SROI analýzy EKKU podzim 2014 43 www.econ.muni.cz Zhodnoťte politický program ŽB pro kulturu – použili byste některé z popsaných metod? Brněnský kulturní život je nezničitelný, ale nemá smysl ověřovat to špatným financováním. Logičtější struktura peněz vkládaných do živé, a to nejen městem zřizované kultury může z Brna udělat město, ve kterém nebude ani odkaz Leoše Janáčka působit jako nepatřičná historická výjimka.  Navrhujeme provést finanční audity příspěvkových organizací včetně namodelování příkladů jejich provozu a na základě výsledků stanovit dlouhodobé směrování oficiální politiky v oblasti městem zřizované kultury. Ta dnes neexistuje. Naším cílem je stabilizace v oblasti kultury a odstranění nejistoty zcela se vylučující s kvalitní tvůrčí prací.  Rozdělíme kapitoly rozpočtu na živou kulturu a památkovou péči, aniž by se dotace na živou kulturu snížila. Zasadíme se o motivaci kulturních institucí k co nejlepšímu hospodaření s důrazem na maximální efektivitu vynaložených prostředků. Z pozice města budeme aktivně nabízet pomoc při snižování provozních nákladů. EKKU podzim 2014 44 www.econ.muni.cz  Prosadíme víceleté financování kulturních projektů. Tím umožníme kulturním institucím, festivalům i nezávislým kulturním subjektům naplánovat nejen dramaturgický plán na několik let dopředu. Prostředky ve smysluplné výši budou přidělovány odbornou komisí s minimálním zastoupením politiků.  Podpoříme kulturu jako významný vývozní artikl Brna a budeme prosazovat větší spolupráci s partnerskými městy v rámci recipročních programů.  Kultura je nezbytná pro identifikaci obyvatel s městem a jeho historií. Budeme hledat nové způsoby, jak vazby k místu posílit: například využití staveb z dob rozmachu textilního a strojírenského průmyslu (brownfields) jako kulturních a společenských center, připomínky multikulturality předválečného Brna apod.  Péče o odkaz Leoše Janáčka musí nabýt moderní podobu, včetně důstojné multimediální webové prezentace, která přiblíží tohoto autora nejen turistům, ale především samotným Brňanům.  Zavedeme jednotný celobrněnský kalendář všech kulturních, společenských a sportovních akcí fungující na platformě Metropolitního informačního systému. EKKU podzim 2014 45 www.econ.muni.cz  Zajistíme důstojné podmínky, v první řadě platové, pro zaměstnance městských uměleckých organizací, aby kvalitní umělci z Brna neodcházeli.  Budeme iniciovat úpravy zřizovacích listin příspěvkových organizací ve spolupráci s těmito organizacemi tak, aby mohl být maximálně využit jejich potenciál.  Odstraníme byrokratické překážky ze strany města směrem k oživení veřejného prostoru profesionálním i amatérským „pouličním“ uměním.  Podpoříme výstavbu nového koncertního sálu kapacitně odpovídajícího velikosti města.  Podpoříme rozvoj knihoven jako center kulturního a společenského dění v městských částech.  Vrátíme TIC statut městské kulturní agentury, jejíž povinností je mimo jiné propagovat veškerou brněnskou kulturu – byť třeba jen odkazy na kvalitní brněnské kulturní weby.  See more at: http://chcu.zitbrno.cz/program/zit-brno- 2014/#sthash.qrJOXoEh.dpuf EKKU podzim 2014 46 www.econ.muni.cz BRNO Rozpočet města Brna 2013 výdaje (v mil. Kč, zaokrouhleno) 10 796 KULTURA vč.OKD, médií,církví 925 8,6 % u výdajů KULTURA bez OKD, médií, církví 801 Nezřizovaná kultura - dotace 12,3 Zřizovaná kultura PO NDB 279 MDB 166 CED 31 DRadost 17 Filharmonie Brno 65 Dům umění 14,5 MMB 42 KJM 46 Hvězdárna 8 Zoo 35 TIC 36 Památky 10 Zřizovaná celkem 749,5 Celkem KULTURA (PO + spolky) 761,8 Rozdíl K(rozpočetObce) - K (Bo-včíslech) 39,2 47