pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Správa daní Damian Czudek damian@czudek.cz, damian.czudek@law.muni.cz pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Obsah přednášky Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 nZměny ve správě daní nPojem správy daní, právní úprava, vztah DŘ k dalším předpisům, nPředmět a základní zásady správy daní nSubjekty správy daní nČas, Doručování, Dokumentace nŘízení a další postupy nDaňové řízení (nalézací řízení, placení daní, řízení o opravných prostředcích) n n n Zápatí prezentace 3 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 4 Zásadní změna v českém daňovém procesu -Nový zákon upravující správu daní -Zákon č. 280/2009 Sb., Daňový řád -Účinnost – 1. ledna 2011 -Nahradil dříve platný zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 5 Základní cíle a přínosy Daňového řádu -vytvoření systematicky uspořádaného a přehledného textu, který umožní snadnou a přehlednou orientaci - krátké paragrafy v souladu s legislativními pravidly vlády -vymezení a upřesnění použitých pojmů a jejich vazeb v jednotlivých institutech, -rozšíření základních interpretačních zásad uplatňujících se při správě daní v souladu s ústavním pořádkem, judikaturou a s reflexí obecných zásad činnosti správních orgánů obsažených ve správním řádu, při současném zachování zásad typických pro berní právo, -zkvalitnění výkonu daňové administrativy a podpora klientského přístupu při jednání s daňovými subjekty, - - - - n n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 6 Základní cíle a přínosy Daňového řádu -širší míra zapojení výpočetní techniky v návaznosti na projekt jednotné elektronické komunikace (e-government), -nová úprava doručování korespondující s obdobnými instrumenty v jiných procesních řádech tak, aby postavení adresáta bylo totožné a zamezilo se možným obstrukcím a vyhýbání se doručení, -změnu v systému opravných a dozorčích prostředků, kde se rozšířil specificky daňový postup umožňující podání dodatečných daňových tvrzení na nižší daň na úkor obnovy řízení, -jednoznačné nastavení lhůty pro stanovení daně, která ohraničuje prostor, do kdy lze zvyšovat i snižovat daňovou povinnost, - - - - n n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 7 Základní cíle a přínosy Daňového řádu -zavedení jednoznačných pravidel pro možnost opakování daňové kontroly; -zavedení transparentních pravidel pro vedení spisu a nahlížení do něj, které přispěje ke zkvalitnění kontaktů mezi správci daně a veřejností a usnadní orientaci daňového subjektu ve spisovém materiálu. - - - - n n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Úprava správy daní nDaňový řád (zákon č. 280/2009 Sb.) nSubsidiární povaha DŘ nSpeciální úprava – „daňové“ zákony nZákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů nZákon č. 235/2004 Sb., o DPH nZákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční nZákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí nZákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních nZákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů nZákonné opatření č. 340/2013 Sb. – daň z nabytí nemovitých věcí n pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Správa daní Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Subsidiární použití předpisů o obecném správním řízení n§ 262 DŘ – „při správě daní se správní řád nepoužije“ n§ 177 SŘ – „Základní zásady činnosti správních orgánů uvedené v § 2 až 8 se použijí při výkonu veřejné správy i v případech, kdy zvláštní zákon stanoví, že se správní řád nepoužije, ale sám úpravu odpovídající těmto zásadám neobsahuje. “ n nZásadně nelze ! Zápatí prezentace 10 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Pojetí správy daně nOrganizační nSoustava orgánů, které vykonávají správu daní (tzv. „správci daně“) nOrgány veřejné moci, kterým zákon svěřil do kompetence správu daně n nFunkční nRozdělení do etap procesu výkonu správy daně nRegistrace + vyměření + inkasní správa n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Definice správy daní nJeden z dílů veřejné správy nObecně se tím rozumí správa veřejných záležitostí realizovaná jako projev výkonné moci ve státě nSpráva daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady nPojem širší než daňové řízení nVeškerá činnost (funkční pojetí) správce daně při péči o příslušnou daň, jež se děje v rámci právem regulovaných i neregulovaných procesních postupů nZvláštní díl veřejné správy – od ostatních částí VS ji odlišuje její předmět = daň n n Zápatí prezentace 12 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vztah řízení a správy nSpráva daní nPostupy nŘízení nDaňové řízení n nDaňový proces www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Definice správy daní nSpráva daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady n§1 odst. 2 DŘ n nCíl: zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady !!! Zápatí prezentace 14 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Definice daňového procesu nŠirší pojem než správa daní nPřekračuje rámec DŘ nZahrnuje postupy účastníků všech daňových vztahů (např. postupy v rámci vztahu poplatník X plátce v rámci jedné daně a nikoli jen vztahu poplatníka a správce daně) Zápatí prezentace 15 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Definice postupu nZákon přímo neobsahuje nMůžeme dovodit – postup je obecné označení pro veškeré úkony a soubory úkonů (tvořící postupy a řízení) které jsou činěny v rámci správy daní, a to primárně správcem daně (za součinnosti osob zúčastněných na řízení, které k tomu zavazuje zákon nebo správce) Zápatí prezentace 16 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Daňové řízení podle DŘ nNově koncipován jako do jisté míry kontinuální proces nZahájen vznikem daňové povinnosti nSkončení řízení: splnění nebo zánik daňové povinnosti n(úhrada, uplynutí lhůty pro stanovení daně) n nÚčel: správné zjištění a stanovení daně a zabezpečení její úhrady nPosouzení daně: k zdaňovacímu období, k jednotlivým skutečnostem nDílčí daňová řízení → www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Dílčí daňová řízení Nalézací Při placení daní O opravných a dozorčích prostředcích vyměřovací o ŘOP doměřovací posečkání nebo splátkování o ŘOP exekuční zajištění daně pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Konstrukce Daňového řádu Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Konstrukce DŘ n266 paragrafů (38 861 slov) nšest částí 1.ÚVODNÍ USTANOVENÍ §§ 1-9 2.OBECNÁ ČÁST O SPRÁVĚ DANÍ §§ 10-124 3.ZVLÁŠTNÍ ČÁST O SPRÁVĚ DANÍ §§ 125-245 4.NÁSLEDKY PORUŠENÍ POVINNOSTÍ PŘI SPRÁVĚ DANÍ §§ 246-254 5.USTANOVENÍ SPOLEČNÁ, ZMOCŇOVACÍ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ §§ 255-265 6.ÚČINNOST § 266 nObsahuje jak procesní normy, tak i normy hmotněprávní pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Předmět správy daní Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Předmět správy daní - §2 DŘ n„Daň“ •– příjem veřejného rozpočtu •– snížení příjmu veřejného rozpočtu, vratka n nDaň je peněžité plnění: a)Daň, clo, poplatek b)Použití DŘ (pokud zákon stanoví, že se při jeho správě postupuje podle DŘ) c)V rámci dělené správy d)Daňový odpočet, daňová ztráta, příslušenství daně n nPříslušenstvím daně se rozumějí úroky, penále, pokuty a náklady řízení. První tři vyjmenované sledují osud daně. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Daň nSensu stricto nSensu largo - Ve smyslu zkratky daň (brněnská škola – berně) nDaň superlargo – soc. pojištění, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, zdravotní pojištění?? – OECD (Složená daňová kvóta) nDoktrinální definice - daň jako povinnou, zákonem předem stanovenou částku, kterou se více méně pravidelně odčerpává na nenávratném principu část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu. nNULLUM TRIBUTUM SINE LEGE nČl. 11 odst. 5 Listiny, n Zápatí prezentace 23 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Veřejný rozpočet nStátní rozpočet, státní finanční aktiva nebo rezervní fond organizační složky státu nRozpočet ÚSC nRozpočet SF nebo NF nRozpočet Evropské unie nRozpočet, o kterém to stanoví zákon n Zápatí prezentace 24 pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Základní zásady správy daní Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Základní zásady správy daní (1) n1. Zásada legality (§5/1) nSprávce daně postupuje při správě daní v souladu se zákony a jinými právními předpisy n n2. Zásada legitimity (§5/2) nSprávce daně uplatňuje svou pravomoc pouze k těm účelům, k nimž mu byla zákonem nebo na základě zákona svěřena, a v rozsahu, v jakém mu byla svěřena n n3. Zásada proporcionality (přiměřenosti) - (§5/3) nSprávce daně používá při vyžadování plnění povinností daňových subjektů jen takové prostředky, které je nejméně zatěžují při dosažení cíle správy daní n 1. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Základní zásady správy daní (2) n4. Zásada rovnosti (§6/1) nOsoby zúčastněné na správě daní mají rovná procesní práva a povinnosti n n5. Zásada spolupráce (§6/2) nOsoby zúčastněné na správě daní a správce daně vzájemně spolupracují n n6. Zásada poučení (§6/3) nSprávce daně v souvislosti se svým úkonem poskytne osobám zúčastněným na správě daní přiměřené poučení o jejich právech a povinnostech n n7. Zásada vstřícnosti a zdvořilosti (§6/4) nSprávce daně podle možností vychází osobám zúčastněným na správě daní vstříc. Úřední osoby jsou povinny vyvarovat se při správě daní nezdvořilostí. n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 8. Zásada včasnosti (§7/1) Správce daně postupuje bez zbytečných průtahů 9. Zásada hospodárnosti (§7/2) Správce daně postupuje tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady 10. Zásada volného hodnocení důkazů (§8/1) Správce daně při dokazování hodnotí důkazy podle své úvahy. Správce daně posuzuje každý důkaz jednotlivě a všechny důkazy v jejich vzájemné souvislosti; přitom přihlíží ke všemu, co při správě daní vyšlo najevo 11. Zásada legitimního očekávání (§8/2) Správce daně dbá na to, aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů nevznikaly nedůvodné rozdíly Základní zásady správy daní (3) www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Základní zásady správy daní (4) n12. Zásada materiální pravdy (§8/3) nSprávce daně vychází ze skutečného obsahu právního úkonu nebo jiné skutečnosti rozhodné pro správu daní n n13. Zásada neveřejnosti (§9/1) nSpráva daní je neveřejná n n14. Zásada mlčenlivosti (§9/1) nOsoby zúčastněné na správě daní a úřední osoby jsou povinny zachovávat mlčenlivost za podmínek stanovených zákonem o tom, co se v souvislosti se správou daně dozvěděly n n15. Zásada inkviziční (§9/2) nSprávce daně soustavně zjišťuje předpoklady pro vznik nebo trvání povinností osob zúčastněných na správě daní a činí nezbytné úkony, aby tyto povinnosti byly splněny www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Základní zásady správy daní (5) nJINÉ: nPrincip autonomie autoaplikace nPrincip daňové povinnosti nPrincip daňového tvrzení nPrincip časového souladu nPrincip jednacího jazyka n n 16. Zásada ochrany dat (§9/3) Správce daně může shromažďovat osobní údaje a jiné údaje, jsou-li potřebné pro správu daní, a to jen v rozsahu, který je nezbytný pro dosažení cíle správy daní pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Subjekty správy daní Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Subjekty správy daní (1) nSprávce daně – orgán veřejné moci, kterému byla svěřena působnost ve správě daní nSprávcem daně může být: nMinisterstvo financí ČR nOrgány finanční správy ČR nOrgány celní správy ČR (SD, EKOD, DPH při dovozu a vývozu) viz. www.celnisprava.cz nJiné správní úřady nObce a obecní úřady nSoudy www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Subjekty správy daní (2) nÚřední osoba – vykonavatel působnosti správce daně (zaměstnanec, osoba oprávněná k výkonu SD na základě zákona) nSprávce daně vykonává svou pravomoc prostřednictvím úředních osob nÚO se prokazuje služebním průkazem www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Osoby zúčastněné na správě daní (1) nDaňový subjekt: nPoplatník nPlátce nOsoba ustanovená (suplující daňový subjekt) nSprávce dědictví nInsolvenční správce nMá stejná práva a povinnosti jako daňový subjekt nPlátcova pokladna nOrganizační jednotka plátce nMístní příslušnost podle sídla pokladny nVykonává práva a povinnosti plátce n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Osoby zúčastněné na správě daní (2) nTřetí osoby nosoba jiná než daňový subjekt s právy a povinnostmi ve správě daní; dotčená osoba nZástupce osoby zúčastněné nZákonný zástupce nUstanovený zástupce nZmocněnec nSpolečný zmocněnec nSpolečný zástupce www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Osoby zúčastněné na správě daní (3) nUstanovený zástupce nUstanoven správcem daně FO, která nemá plnou procesní způsobilost, PO, která nemá osobu způsobilou jednat jejím jménem nZmocněnec nZvolen osobou zúčastněnou na správě daní na základě plné moci nOdborný konzultant nMůže si ho přizvat daňový subjekt nebo jeho zástupce n pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Správce daně – pravomoc a příslušnost Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správce daně (1) nPravomoc (§11) nVede daňová řízení a jiná řízení podle daňového zákona nProvádí vyhledávací činnost (registrace na žádost nebo z úřední moci) nKontroluje plnění povinností osob zúčastněných na správě daní nVyzývá ke splnění povinností nZabezpečuje placení daní n nPro tyto účely zřizuje a vede registry a evidenci daňových subjektů a jejich daňových povinností www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správce daně (2) nVěcná příslušnost nNám stanoví, který konkrétní druh správce daně je oprávněn vykonávat správu daní ve věci konkrétní daně nSprávcem daně je ten orgán veřejné moci, který je za správce konkrétní daně určen nFS ČR – většina daní nOrgány celní správy ČR – DHP, spotřební daně, energetické daně nSoudy – soudní poplatky nSprávní poplatky – orgány státní správy nMístní poplatky - obce n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správce daně (3) nMístní příslušnost (§13) nUrčuje, který věcně příslušný správce daně bude vykonávat správu konkrétní daně u konkrétního subjektu nObecně upravena v DŘ, zvláštní úprava v daňových zákonech nU PO podle sídla (zapsané v rejstříku nebo skutečné sídlo, pokud se do rejstříku nezapisuje) nu FO podle místa pobytu (trvalý pobyt, převážně zdržuje) nNemovitost – správce daně, v jehož obvodu územní působnosti se nemovitost nachází n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Místní příslušnost (1) nAktivní kolize (§14) nJe-li v téže věci místně příslušných několik správců daně, řízení provede ten z nich, u kterého bylo řízení zahájeno nejdříve, pokud se místně příslušní správci daně nedohodnou jinak nExteritorialita (§15) nMožnost provést potřebný úkon i mimo svůj obvod územní působnosti, pokud se týká daňového subjektu, ke správě jehož daní je správce daně místně příslušný nDožádání (§17) nMožnost požádat jiného věcně příslušného správce daně o provedení úkonů nebo dílčích řízení či jiných postupů, které by sám mohl provést jen s obtížemi nebo s vynaložením neúčelných nákladů, anebo vůbec www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Místní příslušnost (2) nDelegace (§18) nPřenesení místní příslušnosti na jiného věcně příslušného správce daně nRozhoduje nejblíže společně nadřízený správce daně nNa žádost daňového subjektu, z podnětu správce daně nKdy? Pokud to je účelné, potřebné mimořádně odborné znalosti nMožnost odvolání, ale zde správní poplatek 600,. Kč, odkladný účinek n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Místní příslušnost (3) nAtrakce (§19) nPřevzetí věci nadřízeným správcem daně z důvodů: nPotřeby mimořádných odborných znalostí nOchrany před nečinností nZásadního dopadu i do řízení s jinými daňovými subjekty n n nOdvolání od A a C má odkladný účinek n Zápatí prezentace 43 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Změna místní příslušnosti nNutno bezodkladně postoupit daňový spis a výpis z osobního daňového účtu nZměna místní příslušnosti nenastane do doby, než bude postoupen nově příslušnému správci daně spis Zápatí prezentace 44 pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Čas při správě daní Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Lhůty k provedení úkonů nLhůty ex lege nLhůty ex offo – určené správcem nObecná lhůta – 8 dnů (kratší jen výjimečně, kratší než jeden den – jen se souhlasem osoby zúčastněné na správě daní n nPokud uložená povinnost správcem daně – nutno připojit poučení o důsledcích nedodržení lhůty n Zápatí prezentace 46 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Počítání času – běh lhůty nLhůta podle týdnů, měsíců let – počátek den, který následuje po dni, kdy došlo ke skutečnosti určující počátek běhu lhůty a končí dnem, který se shoduje svým pojmenováním nebo označením se dnem, kdy započal běh. nLhůta podle dní – počíná běžet dnem, který následuje po dni, kdy došlo ke skutečnosti určující počátek běhu lhůty. nLhůta kratší než den – běží od okamžiku, kdy došlo k rozhodné skutečnosti n nKonec na SO,NE, SVÁTEK – následující prac. den (neplatí u lhůty kratší než jeden den) Zápatí prezentace 47 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zachování lhůty nÚkon učiněn u věcně a místně příslušného správce daně nZásilka podána u provozovatele poštovních služeb věcně a místně příslušnému SD nPodána datová zpráva – email s el. podpisem věcně a místně příslušnému SD nPodána datová zpráva do datové schránky V. a M. přísl. SD n nJe také zachována, pokud úkon učiněn u nadřízeného SD nebo jiného věcně příslušného Zápatí prezentace 48 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Prodloužení lhůty - prolongace nPovoluje SD ze závažného důvodu nNa žádost osoby zúčastněné na SD nPrimárně pouze lhůty stanovené správcem nPokud tak dovoluje zákon i zákonné nŽádost musí být podána ještě před uplynutím lhůty nZásadně SD vyhoví první žádosti o prodl., pokud jde o lhůtu správcovskou, a prodlouží alespoň o dobu, která zbývá ještě ze lhůty v den, kdy byla žádost podána n nPresumpce – nevydá-li do doby, o níž má být lhůta prodloužena nebo do 30 dnů ode dne, kdy žádost obdržel – platí, že žádosti bylo vyhověno Zápatí prezentace 49 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Navrácení lhůty v předešlý stav nŽádost osoby zúčastněné na SD nZávažný důvod nLhůty zákonné i správcovské nPřed podáním žádosti lhůta již uplynula nŽádost podat do 15 dnů od doby, kdy pominul důvod pro zmeškání lhůty nNelze povolit, pokud od posledního dne zmeškané lhůty uplynul více než 1 rok a pokud jde o lhůtu pro stanovení daně, placení daně, podání řádného daňového tvrzení nebo dodatečného daňového tvrzení Zápatí prezentace 50 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Ochrana před nečinností nOsoba zúčastněna na správě daní – podnět nadřízenému SD, když nA) marně uplynula lhůta stanovena zákonem, kdy měl SD provést úkon nB) neprovedl úkon ve lhůtě, která byla obvyklá nC) nevydal rozhodnutí bezodkladně poté, co došlo k nashromáždění podkladů potřebných k vydání rozhodnutí n nNebo nečinnost delší než 3 měsíce Zápatí prezentace 51 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Ochrana před nečinností nNadřízený SD podnět prověří nPřikáže do 30ti dnů po jeho obdržení, aby byla zjednána náprava nPokud není zjednána do 30ti dnů – zjedná sám n nPokud podnět nedůvodný – odloží a osobu vyrozumí Zápatí prezentace 52 pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Doručování www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 54 -Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů -(zákon č. 301/2008 Sb., kterým se mění některé zákony w souvislosti se zavedením zákona o elektronických úkonech -Účinnost – 1. červenec 2009 (spuštění datových schránek odsunuto na 1. listopad 2009) n n n n n n n Zásadní změna v českém právu týkající se doručování www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 55 Přizpůsobení Daňového řádu novému způsobu doručování -Část druhá DŘ – obecná část o správě daní, Hlava III - Doručování -§ 39/1 DŘ – Způsoby doručování -A)„Správce daně doručuje písemnost při ústním jednání nebo při jiném úkonu, nebo -B) elektronicky.” (el.podp., dat.) -Teprve v případě pokud není možné – objektivní důvody, se bude doručovat na základě odst. 2 – provozovatel poštovních služeb, úřední osoba pověřená doručováním, jiný orgán o němž to stanoví zákon - n n n n n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 56 n -§ 42 – Osobě, která má zpřístupněnou datovou schránku, se doručuje elektronicky podle jiného právního předpisu n n n Zvláštní ustanovení upravující elektronické doručování www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 57 n nVe srovnání se ZSDP došlo v DŘ – zohlednění zásady hospodárnosti a procesní ekonomie – zrychlení a zefektivnění práce správce daně, omezení možnosti vyhýbání se doručení - n n n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 58 Zvláštní způsoby doručení •Doručování veřejnou vyhláškou •Doručování hromadného předpisného seznamu n Další ustanovení o doručování •Doručování prostřednictvím zásilky – FO, PO •Uložení písemností •Účinky doručené •Neúčinnost doručení pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Dokumentace Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Protokol nO ústních podáních a jednáních nMůže také obrazový a zvukový záznam – příloha n Veřejná listina – důkazní moc nSoučástí protokolu jsou rozhodnutí vyhlášená při jednání nDoručuje se předáním stejnopisu nObsah protokolu nPokud není diktován – nutno hlasitě přečíst nPo vyznačení návrhů, výhrad… opět přečíst, podepsat nOdepření podpisu a důvody – zaznamenat, nemá vliv na použitelnost protokolu jako důkazního prostředku Zápatí prezentace 60 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Úřední záznam nO důležitých úkonech, které nejsou součástí protokolu nZachycuje se skutečnosti, které mají vztah ke správě daní – vyjádření, událost (telefonát, že nepřijdou) n Zápatí prezentace 61 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Spis nVede příslušný správce daně nObsahuje zejména §písemnosti obsahující podání §Písemní vyhotovení rozhodnutí §Protokoly §Úřední záznamy §Písemnost = listina i datová zpráva §Součást spisu – obrazové a zvukové záznamy §Členění – §části podle jednotlivých daňových řízení §Části týkající se vymáhání §Části týkající se dalších povinností při správě daní §Část vyhledávací – neveřejná §Část týkající se řízení o pořádkových pokutách §MUSÍ OBSAHOVAT SOUPIS PÍSEMNOSTÍ § Zápatí prezentace 62 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Nahlížení do spisu nPrávo nahlédnout u SD do spisu, do části které se týkají jeho práv a povinností, nNe do vyhledávací nPrávo nahlédnout do osobních daňových účtů nPrávo nahlédnout do soupisu písemností nÚřední hodiny pro veřejnost, lze dohodnout i mimo nO nahlížení – protokol nebo úřední záznam nNa žádost – opisy, kopie, výpisy, potvrzení n nDaňová informační schránka Zápatí prezentace 63 pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Řízení a postupy - Obecná ustanovení o řízeních a dalších postupech www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Podání n§ 70 DŘ nÚkon osoby zúčastněné na správě daní (§20 a násl.) vůči správci daně nPriorita obsahu, bez ohledu na označení nNáležitosti: kdo, k čemu, co nFormy: písemně, ústně, datovou zprávou n neautorizovaná – 5 dnů potvrdit ! n- Podání písemná a ústní podepsány nFormulářová podání www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Podání nU příslušného správce nNa požádání potvrdí nPokud nepříslušný - § 75, postoupí, uvědomí podatele – i neformálně, hlavně rychle, aby byl splněn účel n nVADY – pro které není podání způsobilé k projednání – vyzve k odstranění, dle pokynů, určí lhůtu, nVýzva – poučení o následcích spojených s neodstraněním označených vad nJsou-li odstraněny ve lhůtě – jako by podání učiněno řádně a včas Zápatí prezentace 66 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Jednací jazyk nPři správě daní – jednání a písemnosti pouze v českém jazyce – Rozdíl oproti ZSDP ! nPísemnosti jiném jazyce – předložit originál plus překlad (nebo nevyžaduje nebo ověřený) n nKdo neovládá jazyk – tlumočník na své náklady nNárodností menšiny – možnost činit podání a jednat v jazyce národnostní menšiny, případně si správce na vlastní náklady obstará tlumočníka ze seznamu tlumočníků nOsoby neslyšící, hluchoslepé – prostředník na náklady správce n Zápatí prezentace 67 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vyloučení úřední osoby nVyloučení z řízení nebo jiného postupu pro podjatost pokud: n- předmětem řízení nebo postupu je právo nebo povinnost její nebo osoby blízké nV téže věci na řízení nebo na jiném postupu podílela na jiném stupni nJejí poměr k osobě zúčastněné na správě daní nebo k předmětu daně vzbuzuje pochybnosti o nepodjatosti Zápatí prezentace 68 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 nOprávnění osoby zúčastněné na správě daní namítat podjatost úřední osoby, jakmile se to dozví nÚřední osoba smí činit pouze neodkladné úkony nO vyloučení rozhoduje úřední osoba stojící v čele správce daně nRozhodnutí o vyloučení se doručuje úřední osobě a daňovému subjektu Zápatí prezentace 69 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Postupy n„Pátračka“ – vyhledávací činnost (vyhledává důkazní prostředky, daňové subjekty a kontroluje je, i bez součinnosti s daňovým subjektem) nSpráva registrace nVysvětlení (v rámci vyhl. činn., každý, nelze jako důkazní prostředek použít) nMístní šetření (zejména u DS) nDaňová kontrola nPostup k odstranění pochybnosti (vytýkací řízení) www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vysvětlení n správce daně opatřuje vysvětlení v rámci vyhledávací činností nPokud nelze prověřit jiným úředním postupem nKaždý povinen podat vysvětlení nOdepření §96 odst. 2 a 4 DŘ nVysvětlení nelze použít jako důkazní prostředek nZávěrem je protokol nebo úřední záznam n n Zápatí prezentace 71 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Místní šetření nCílem je vyhledat důkazní prostředky, provádět ohledání daňových subjektů, n- na místě, n- u dalších zúčastněných osob, n- tam, kde je to vzhledem k účelu nejvhodnější, n(může i u správce daně) nMůže přizvat osobu, která by mohla být potřebná – mající určité znalosti a dovednosti nO průběhu je sepsán protokol (pokud došlo k jednání - §60) nebo úřední záznam Zápatí prezentace 72 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zajištění věci n§ 83 DŘ nDůvodná obava, že by později nebylo možné důkazní prostředek provést vůbec nebo jen s velkými obtížemi nZpůsoby : - věci převzít a přemístit §Vyznačit zajištění a ponechat bez zamezení přístupu §Vyznačit zajištění, převzít a zajistit prostory úřední uzávěrou n Pominou-li důvody – rozhodnutí o zajištění správce bezodkladně zruší a věci vrátí vlastníkovi nO zajištění se sepíše protokol, nelze-li úřední záznam Zápatí prezentace 73 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Daňová kontrola n§ 85 a násl. DŘ nJeden ze zásadních postupů správce daně v daňovém řízení nSvou úlohu bude plnit zejména v řízení doměřovacím (součást řízení nalézacího) nNelze vyloučit ani úlohu v řízení vyměřovacím (např. pokud daňový subjekt nepodá daňové tvrzení, ačkoli měl povinnost nebo byl správcem vyzván) nPředmětem kontroly jsou daňové povinnosti a tvrzení daňového subjektu nebo jiné okolnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně vztahující se k jednomu daňovému řízení Zápatí prezentace 74 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 nDaňová kontrola je možnost správce daně nejpodrobněji prověřit předmět daňové kontroly nProvádí se u daňového subjektu nebo na místě, které je k tomu účelu nejvhodnější nPrověřuje ve vymezeném rozsahu n n Zápatí prezentace 75 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Postup k odstranění pochybnosti nPokud má správce pochybnosti o správnosti, průkaznosti nebo úplnosti podaného řádného daňového tvrzení, dodatečného DT nebo dalších písemností, vyzve daňový subjekt k odstranění pochybností nMusí je popsat, aby se k nim mohl vyjádřit nLhůta ne kratší 15 dnů nPoučení o následcích spojených s neodstraněním nO průběhu postupu se sepíše protokol nebo úřední záznam n Zápatí prezentace 76 pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Průběh řízení www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Průběh řízení nZahájení řízení nDokazování nRozhodnutí/zastavení řízení nOpravné a dozorčí prostředky nVýkon www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Nástroje k zajištění řízení nDoručování nUložení záznamní povinnosti nPomůcky a sjednání daně nPředběžná otázka nPředvolání nPředvedení www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zahájení řízení nDnem kdy příslušnému správci daně došlo první podání ve věcí nKdy je osobě zúčastněné na správě daní dojde o zahájeni řízení Zápatí prezentace 80 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Dokazování nProvádí příslušný správce daně nAby skutečnosti byly zjištěny co nejúplněji, není vázán návrhy daňových subjektů nDaňový subjekt prokazuje všechny skutečnosti, které je povinen uvádět v řádném daňovém tvrzení, dodatečném daňovém tvrzení a dalších podáních nSprávce daně prokazuje: n- oznámení vlastních písemností n- Skutečnosti rozhodné pro užití právní domněnky nebo fikce n- skutečnosti vyvracející věrohodnost, průkaznost n… Zápatí prezentace 81 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Rozhodnutí nZásady (§101) nNáležitosti (§102) nÚčinnost-právní moc-vykonatelnost n(doručení) nNicotnost n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizační diagram Rozhodnutí Obecné náležitosti Zvláštní náležitosti Formy označení správce daně číslo jednací číslo platebního výměru datum vydání rozhodnutí přesné označení příjemce rozhodnutí výrok lhůta plnění poučení o opravném prostředku podpis a razítko např. odůvodnění klasický individuální správní akt platební výměr dodatečný platební výměr hromadný předpisný seznam www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zastavení řízení nSprávce řízení zastaví: n- zpětvzetí podání n- nepřípustné podání n- ten, o kom se má rozhodovat, zanikl bez nástupce n- podání ve věci, ve které již bylo pravomocně rozhodnuto n- nelze v řízení pokračovat z důvodů, které stanoví zákon n- podání bezpředmětné Zápatí prezentace 84 pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en OPRAVNÉ a DOZORČÍ PROSTŘEDKY - Část druhá – Obecná část o správě daní - Hlava VII www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 86 K čemu slouží ? n -Slouží k přezkoumávání rozhodnutí vydaných při správě daní www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 87 Jak je dělíme? (§108 DŘ) -Řádné: -Odvolání, -Rozklad -Mimořádné: -Návrh na povolení obnovy řízení -Dozorčí: -Nařízení obnovy řízení -Nařízení přezkoumání rozhodnutí www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 88 Rozdíly … nŘádné OP – směřují proti nepravomocným rozhodnutím n nMimořádné OP – jsou takové, které umožnují na základě podání daňového subjektu dosáhnout změny již pravomocného rozhodnutí n nDozorčí OP – pouze z úřední moci n - umožňují správci daně dosáhnout změny již pravomocného rozhodnutí n - daňový subjekt může upozornit pouze formou podnětu (nejedná se o podání ve smyslu návrhu na zahájení) n - důsledek: není zde právní nárok na projednání věci ( DS je „dodavatel“ materiálu n - pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Odvolání (rozklad) - § 109 a násl. DŘ - možnost daňového subjektu formou podání (na návrh) dosáhnout změny vydaného rozhodnutí - nepravomocné rozhodnutí www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Odvolání X Rozklad nRozklad – proti rozhodnutí, které vydal ústřední správní orgán nebo osoba stojící v jeho čele nO rozkladu rozhoduje úřední osoba stojící v čele USC na návrh jí ustanovené komise nPoužijí se obdobně ustanovení o odvolání Zápatí prezentace 90 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Kdo, do kdy, za jakých podmínek nPříjemce rozhodnutí se může… nNepřípustnost – výzvám, odůvodnění nPodává se u správce daně, jehož rozhodnutí je napadáno – ale postoupí nLhůta : 30 dnů (doručení) nObecně nemá odkladný účinek n Zápatí prezentace 91 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Náležitosti odvolání nOznačení správce daně, který rozhodnutí vydal nOznačení odvolatele nČíslo jednací, příp. číslo platebního výměru nebo jiná identifikaci rozh. proti kterému odv. směřuje nDůvody v čem spatřována nesprávnost nebo nezákonnost nOznačení důkazů k tvrzením nNávrh na změnu nebo zrušení rozhodnutí (Petit) Zápatí prezentace 92 pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en REGISTRAČNÍ a VYHLEDÁVACÍ ŘÍZENÍ - část třetí – Zvláštní část o správě daní - Hlava I – Registrační řízení www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Pojem registračního řízení nŠirší pojetí - výseč správy daní spojená s registrací a vyhledáváním daňových subjektů nUžší pojetí - daňové řízení v procesu registrace, vyhledávání, změny a zrušení registrace daňovým subjektem n Zápatí prezentace 94 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Cíl registračního řízení nPatří mezi specifická řízení, která se uplatňují při správě daní, ale nejsou součástí daňového řízení ve smyslu § 134 DŘ nslouží k tomu, že dojde k přesnému vymezení daňových subjektů pro jednotlivé správce daně a tedy zjištění okruhu povinných subjektů nSD zjišťuje údaje proto, aby mohl se subjektem dále pracovat n Zápatí prezentace 95 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Subjekty n nOprávněný – SD nPovinný – daňový subjekt (plátce, poplatník) n nPlátce – osoba, která pod vlastní majetkovou odpovědností odvádí správci daně daň vybranou od poplatníků nebo sraženou poplatníkům, daňový důsledek však nepochybně dopadá na poplatníka, nikoliv na plátce daně. n nPoplatník – osoba, jejíž příjmy, majetek nebo úkony jsou přímo podrobeny dani, tato osoba sama za sebe vstupuje do daňového řízení, jedná před správcem daně svým jménem a v případě neplnění daňových povinností ručí svým majetkem. n Zápatí prezentace 96 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 97 Registrační a vyhledávací proces Registrace daňových subjektů Oznamování zákonem stanovených skutečností Oznamování změn dat daňových subjektů Identifikace daňových subjektů Řízení o ukončení činnosti daňových subjektů Vyhledávání daňových subjektů Údržba databáze registru daňových subjektů www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Registrace daňových subjektů (vyhledávání) Zápatí prezentace 98 nSprávcem daně n ex offo Øna základě vyhledávací činnosti správce daně ( §78) Øna základě součinnosti třetích osob-oznamovací povinnost Øna upozornění 3 os. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Registrace daňových subjektů Zápatí prezentace 99 Daňovým subjektem Zákona Dobrovolnosti www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Registrační povinnost – vznik (§125) nKdyž vznikne povinnost podat přihlášku k registraci k jednotlivé dani… Zápatí prezentace 100 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Náležitosti přihlášky nOznačení daňového subjektu nObecný identifikátor pro vytvoření daňového identifikačního čísla nDIČ přidělený v zahraničí, pokud má nÚdaje o povolení nebo oprávnění k činnosti nČísla účtů na nichž jsou soustředěny peněžní prostředky z její podnikatelské činnosti. nDaně, ke kterým se registruje nOrganizační jednotky n nU právnické osoby také toho, kdo je oprávněn jednat jejím jménem Zápatí prezentace 101 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 nLze podat také na tiskopise vydaným Ministerstvem průmyslu a obchodu – Živnostenské úřady, mají pak povinnost bezodkladně předat příslušnému správci daně (obecně §72 – jen na tiskopise MF) Zápatí prezentace 102 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Změny rozhodných skutečností nPovinnost daňového subjektu oznámit správci změnu do 15 dnů ode dne kdy nastala nPovinnost dokládat listiny prokazující zrušení, zánik povolení, prodej společnosti… Zápatí prezentace 103 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Rozhodnutí o registraci nV případě pochybností vyzve a stanoví přiměřenou lhůtu nVyhoví-li, jako by bylo podáno bez vad v původním termínu nPokud po lhůtě, považuje se za podanou až tímto datem nNevyhoví-li a jeli to důvodné, zaregistruje ex offo nLhůta: 30 dnů od podání přihlášky nRozhodnutí není třeba odůvodnit, kromě toho, kterým se registrace zamítá nNení-li splněna registrační povinnost – ex offo registrace, možnost odvolání, odkladný účinek n Zápatí prezentace 104 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Rozhodnutí o registraci §130 nZaregistrovanému daňovému subjektu přidělí správce daně daňové identifikační číslo. nDaňové identifikační číslo obsahuje kód „CZ“ a kmenovou část, kterou tvoří obecný identifikátor, nebo vlastní identifikátor správce daně. n Zápatí prezentace 105 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 106 kód země obecný identifikátor CZ identifikační číslo právnické osoby rodné číslo fyzické osoby identifikátor přidělený správcem daně osobám bez rodného čísla KONSTRUKCE DAŇOVÉHO IDENTIFIKAČNÍHO ČÍSLA V ČR www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Registrace u nepřímých daní nDPH - §94 ZDPH – osoba povinná k dani musí podat přihlášku k registraci do 15 dnů od skončení kalendářního měsíce, ve kterém překročila stanovený obrat (pozor § 96 – povinný registrační údaj – číslo účtu pro ekonomickou činnost) n- NEBO dobrovolná registrace nSD – § 4 odst. 2 ZOSD - nejpozději do dne vzniku první povinnosti daň přiznat a zaplatit, ke každé dani samostatně nEKO D - § 3 ZOSVR - nejpozději do dne vzniku první povinnosti daň přiznat a zaplatit Zápatí prezentace 107 pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en ŘÍZENÍ O ZÁVAZNÉM POSOUZENÍ § 132 a násl. - část třetí – Zvláštní část o správě daní - Hlava II www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 109 Závazné posouzení nRelativně nový institut – do našeho právního řádu zaveden k 1.1.2004. nEditační povinnost lze zjednodušeně popsat „jako povinnost finančního úřadu písemně a závazně se vyjádřit k problému zdanění, s nímž se na něj podnikatel obrátí.“ nÚpravu najdeme v § 132 DŘ a dále ve zvláštních zákonech nTento institut představuje právo daňového subjektu požádat místně, samozřejmě i věcně, příslušného správce daně o vydání rozhodnutí o závazném posouzení daňových důsledků, které pro něj vyplynou z daňově rozhodných skutečností, které již nastaly nebo jsou očekávány, ale pouze v případech stanovených zvláštním zákonem. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Závazné posouzení nPouze na žádost nRozhodnutí kromě obecných náležitostí - § 102/1 DŘ musí obsahovat i časový a věcný rozsah závaznosti nÚčinnost max. 3 roku, pokud nestanovil kratší lhůtu nRozhodnutí je účinné při stanovení daně vůči správci daně, který rozhoduje o daňové povinnosti daňového subjektu, na jehož žádost bylo rozhodnutí vydáno nNesmí dojít ke změně skutečného stavu věci – rozhodných skutečností, a ke změně zákonné úpravy – neúčinné rozhodnutí – zásah do právní jistoty subjektu nProti rozhodnutí o závazném posouzení nelze uplatnit opravné prostředky n Zápatí prezentace 110 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Možnost podat žádost o ZP – zvláštní zákony nV současné době 7 případů nPrvní od roku 2004 nRozšířeno s účinnosti od 1.1.2006 nNejvětší novela k 1.1.2008 n(Zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů) nZákon o soudních poplatcích – poplatek Zápatí prezentace 111 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Možnost podat žádost o ZP – zvláštní zákony §závazného posouzení správnosti zařazení zdanitelného plnění z hlediska sazby daně. Podle tohoto ustanovení může kterákoliv osoba požádat Ministerstvo financí o vydání rozhodnutí o závazném posouzení, zda je zdanitelné plnění z hlediska sazby daně správně zařazeno do základní nebo snížené sazby daně podle § 47 odst. 1 ZDPH. V žádosti o závazné posouzení lze uvést vždy jen jednu položku zboží, služby nebo nemovitosti. Zápatí prezentace 112 pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Nalézací správa - vyměřovací správa Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Nalézací proces a řízení nNalézací proces – realizace berního práva hmotného v etapě určení daňové povinnosti do vzniku daňového dluhu: 1.autoaplikace 2.analytické činnosti správce daně 3.nalézací řízení nNalézací řízení : daňové řízení v nalézací správě ndílčí daňové řízení: 1.řízení vyměřovací 2.řízení doměřovací 3.řízení o opravném prostředku v nalézacím řízení www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Daňové tvrzení ntermín z DŘ n(Daňové tvrzení): ndaňové přiznání a hlášení ndodatečné daňové přiznání a hlášení nopravné daňové přiznání a hlášení n nDaňové tvrzení řádné: nDaňové přiznání nSdělení o skutečnosti, že daňová povinnost nevznikla nHlášení nDaňové tvrzení opravné: nOpravné daňové přiznání nOpravné vyúčtování nDodatečné daňové přiznání nDodatečné vyúčtování nNásledné hlášení n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Daňové tvrzení nVýsledek procesu autoaplikace nFormalizovaný finančněprávní akt nPodnět k zahájení nalézacího (vyměřovacího nebo doměřovacího) řízení n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Osoba povinná k daňovému přiznání (hlášení) nosoba, která naplňuje podmínky stanovené daňovým zákonem nosoba vyzvaná správcem www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Forma ntiskopis vydaný MF nsestava zcela totožná s tiskopisem nna technických nosičích – ve tvaru stanoveném MF www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Lhůty pro podání nobecná dle DŘ do 3 měsíců po uplynutí zdaňovacího období § 136 DŘ nspeciální – viz daňové zákony (viz dále) nspeciální ze DŘ: nNapř. do 6 měsíců núčetní jednotka s obligatorním auditem ndaňový subjekt s poradcem njiné – viz § 136 DŘ www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 DPH - DP n§ 21 zákona o DPH a násl., § 101 zákona o DPH, a 101a (Povinná elektronická forma): nZA zdaňovací období nPovinnost podat daňové přiznání do 25. dnů po skončení zdaňovacího období, ve kterém povinnost přiznat daň vznikla…, a to i v případě, že mu nevznikla daňová povinnost. Vlastní daň je splatná ve lhůtě pro podání daňového přiznání, s výjimkou daně vyměřované v souvislosti s dovozem zboží podle § 20, u kterého je splatnost daně stanovena celními předpisy. nCo je to zdaňovací období? Viz § 99 z o DPH: nZdaňovacím obdobím je kalendářní čtvrtletí, pokud obrat plátce za předcházející kalendářní rok nedosáhl 10 000 000 Kč. nPokud obrat plátce za předcházející kalendářní rok dosáhl 10 000 000 Kč, je zdaňovacím obdobím kalendářní měsíc. nPlátce, jehož zdaňovacím obdobím je podle odstavce 1 kalendářní čtvrtletí a jehož obrat za předcházející kalendářní rok dosáhl částky alespoň 2 000 000 Kč, je oprávněn si zvolit za zdaňovací období kalendářní měsíc, pokud tuto změnu oznámí správci daně nejpozději do 31. ledna příslušného roku. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Spotřební daně - DP n§ 9 a § 18 zákona o spotřebních daních nZA zdaňovací období nPlátci jsou povinni předložit daňové přiznání samostatně za každou daň celnímu úřadu, a to do 25. dne po skončení zdaňovacího období, ve kterém tato povinnost vznikla, pokud tento zákon nestanoví jinak; ve stejné lhůtě a stejným způsobem jsou plátci oprávněni uplatnit nárok na vrácení daně, pokud tento zákon nestanoví jinak. nZákon stanoví jinak nejen v § 18 v posledních odstavcích, ale specifika jsou i jinde (§ 13 odst. 24 a další). Svá výraznější specifika má ale daň z tabák. – viz § 116 zákona o spotřebních daních: nObjednávka tabákových nálepek plní funkci daňového přiznání s výjimkou tabákových výrobků, u kterých vznikla povinnost daň přiznat a zaplatit podle § 9 odst. 3 písm. e), § 9 odst. 3 písm. f) nebo § 101a. nDaň je zaplacena použitím tabákové nálepky. Tabákové nálepky musí být použity v okamžiku, kdy vzniká povinnost daň přiznat a zaplatit. nZdaňovacím obdobím je kalendářní měsíc (viz § 17 z. o spotřeb. d.) www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 „Energetické“ & „ekologické“ d. - DP nDaň ze zemního plynu: n§ 26 části 45. zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů nDaňové přiznání do dvacátého pátého dne po skončení zdaňovacího období, ve kterém tato povinnost vznikla. nDodatečné daňové přiznání na nižší daňovou povinnost může plátce daně uplatnit nejpozději do 6 měsíců ode dne, kdy uplynula lhůta pro podání daňového přiznání za zdaňovací období, jehož se dodatečné daňové přiznání týká. Tuto lhůtu nelze prodloužit ani nelze povolit navrácení v předešlý stav. nZdaňovacím obdobím dle § 25 části 45. zákona je kalendářní měsíc. nDaň z pevných paliv n§ 25 části 46. zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů nDaňové přiznání do dvacátého pátého dne po skončení zdaňovacího období, ve kterém tato povinnost vznikla. nZdaňovacím obdobím dle § 24 části 46. zákona je kalendářní měsíc. nDaň z elektrické energie n§ 26 části 47. zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů nDaňové přiznání do dvacátého pátého dne po skončení zdaňovacího období, ve kterém tato povinnost vznikla. nZdaňovacím obdobím dle § 25 části 47. zákona je kalendářní měsíc. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Stanovení daně při nečinnosti DS v nalézacím procesu nNepodá-li DS DP x hlášení ani po výzvě Sp. daně n = pomůcky n = má daň.pov. 0,-Kč n = dohoda DS se SP.D. ninsolvence www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Lhůty pro vyměření (stanovení) daně n3 roky (maximálně 10) n nDaň nelze stanovit po uplynutí lhůty pro stanovení daně, která činí 3 roky. Lhůta pro stanovení daně počne běžet dnem, v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového tvrzení, nebo v němž se stala daň splatnou, aniž by zde byla současně povinnost podat řádné daňové tvrzení. n pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Placení daní Zápatí prezentace www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 126 Evidence placení daní nOsobní daňové účty nvede správce daně nvznik, stanovení, splnění, popřípadě jiný zánik daňových povinností npřeplatky, nedoplatky a případné převody npro jednotlivé daňové subjekty odděleně za každý druh daně, event. i část daně nDebetní a kreditní strana osobních daňových účtů nPotvrzení o stavu osobního daňového účtu na žádost daňového subjektu www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 127 Lhůty pro placení daně nObecná lhůta pro podání DP nDPFP, DPPO – 3 M po skončení zdaňovacího období a jiné nDPH, Energ. daně – 25 D po skončení zdaňovacího období nSpotD – splatná do 40. dne po skončení zdaň obd. (lih -55dne) nDPN – do konce 3. měsíce, v němž byl zapsán vklad do katastru nSpeciální lhůta nSilD – 31.1. následujícího roku nDZN – 31.5. zdaňovacího období a jiné n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 128 Vybírání daní - způsob placení daně n na) bezhotovostním převodem z účtu vedeného u poskytovatele platebních služeb na příslušný účet správce daně, nb) v hotovosti n1. prostřednictvím poskytovatele platebních služeb nebo poštovním poukazem na příslušný účet správce daně, n2. úřední osobě pověřené přijímat tyto platby, přičemž součet plateb na všechny druhy daně za jeden daňový subjekt nesmí v průběhu jednoho kalendářního dne u jednoho správce daně přesáhnout částku 500 000 Kč, n3. šekem, jehož proplacení je zajištěno poskytovatelem platebních služeb, n4. daňovému exekutorovi, jde-li o platbu při daňové exekuci, a n5. oprávněné úřední osobě, jde-li o platbu pořádkové pokuty, nc) kolkovými známkami, stanoví-li tak zákon, nd) přeplatkem na jiné dani. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 129 Měna nv české měně nje-li platba poukázána v cizí měně, zaeviduje ji správce daně na osobní daňový účet daňového subjektu ve výši, v jaké mu byla připsána na účet v české měně www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 130 Den platby nZa den platby se považuje na) u platby, která byla prováděna poskytovatelem platebních služeb nebo provozovatelem poštovních služeb, den, kdy byla připsána na účet správce daně, nebo nb) u platby prováděné v hotovosti u správce daně den, kdy úřední osoba platbu převzala. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 131 Pořadí úhrady daně nÚhrada daně se na osobním daňovém účtu použije na úhradu nedoplatků postupně podle těchto skupin: na) nedoplatky na dani, nb) nedoplatky na příslušenství daně, nc) vymáhané nedoplatky na dani, nd) vymáhané nedoplatky na příslušenství daně. nNejdříve na nedoplatky s dřívějším datem splatnosti. n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 132 Nedoplatek nNedoplatek je částka daně, která není uhrazena, a uplynul již den splatnosti této daně; nedoplatek je rovněž neuhrazené příslušenství daně, u kterého již uplynul den splatnosti, popřípadě též neuhrazená částka zajištěné daně. nSprávce daně může daňový subjekt vhodným způsobem vyrozumět o výši jeho nedoplatků a upozornit jej na následky spojené s jejich neuhrazením. nPo marném uplynutí lhůty pro placení daně nedoplatek zaniká. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 133 Přeplatek nPřeplatek je částka, o kterou úhrn plateb a vratek na kreditní straně osobního daňového účtu převyšuje úhrn předpisů a odpisů na debetní straně osobního daňového účtu. nSprávce daně převede přeplatek na úhradu případného nedoplatku téhož daňového subjektu na jiném osobním daňovém účtu, popřípadě na úhradu nedoplatku u jiného správce daně. Není-li takového nedoplatku, stává se přeplatek vratitelným přeplatkem a zůstává jako platba na dosud neuhrazenou daň na osobním daňovém účtu, na kterém je evidován. nO převedení přeplatku nad 1 000 Kč se daňový subjekt vyrozumí. nZa den úhrady nedoplatku převodem přeplatku se považuje den, který následuje po dni vzniku přeplatku, pokud tento nastal po dni vzniku nedoplatku; jinak den vzniku nedoplatku. n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zápatí prezentace 134 Vrácení přeplatku nDaňový subjekt je oprávněn požádat správce daně, u něhož má vratitelný přeplatek, o použití tohoto přeplatku na núhradu nedoplatku, který má u jiného správce daně, nebo na núhradu nedoplatku jiného daňového subjektu u téhož nebo jiného správce daně. nJe-li této žádosti vyhověno, považuje se za den úhrady nedoplatku den, kdy došla žádost správci daně. pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Zápatí prezentace 135 Děkuji za pozornost