EKRP – Projekt systému řízení podniku Technická a IT fce Obsah přednášky •Pojmy zásobování všeobecně a v projektu •Cíl zásobování •Pozice zásobování (atd.) z pohledu trhu a okolí •Pozice zásobování z pohledu podniku •Co opatřujeme? •S-T-O nákup zásobování atd. •Organizace •Dodavatelé a Riziko •Sklady a řízení lhůt a množství – logika a logistika • Co budeme probírat? • OPATŘO-VÁNÍ - krytí potřeb VÝROBA - výkony ODBYT - uplatnění výkonů na trhu ŘÍZENÍ PODNIKU Opatřovací trhy Odbytové trhy Proces výrobního podniku Technická funkce • OPATŘO-VÁNÍ - krytí potřeb VÝROBA - výkony ODBYT - uplatnění výkonů na trhu ŘÍZENÍ PODNIKU Opatřovací trhy Odbytové trhy Proces výrobního podniku Zastarávání •Morální •Přirozený a nevyhnutelný jev, i když stroj nevyrábí •Existují výjimky obráceného trendu (vinyl desky) •Zobrazeno částečně jako daňové odpisy •Fyzické •Když stroj vyrábí (výjimky koroze atd.) •Zobrazují relativně věrně účetní odpisy • • Oblasti plánování HIM •Ekonomická oblast – např. odpisy •Provozně technická – oprava a údržba strojů •Využití strojů – plánování kapacit • • Provozně technická oblast 1 •běžná údržba, pozůstávající např. u výrobních strojů z čištění, mazání, prohlídek apod. •malé opravy, zabezpečující výměnu menších součástek •střední opravy, zabezpečující výměnu větších agregátů •generální opravy, které slouží k odstranění rozsáhlejších následků opotřebení nebo poškození tak, aby bylo dosaženo původních technických vlastností •možnost provádět externě, interně a nebo kombinací Provozně technická oblast 2 •Nutno zvolit koncept oprav: •preventivní Opravy po prohlídce a standardní plánované opravy •následné Opravy po poruše •nedostatky u obojího přístupu • • Pokud to nejde opravit •Nutno plánovat i situace, kdy stroj není možné z důvodu zastarání, zničení živelnou katastrofou, opotřebením již ekonomicky udržitelné jej opravit. •Nutno pořídit novou investici •Obnovovací •Rozšiřovací •Potřebné stanovit plán obnovy strojů na základě •jejich vytížení •očekáváném odbytu (nutno zajistit i prostory, lidi) •aj. nezbytné minimum technicko-výrobní funkce projektu •Plán kontrol (co, kdy) •Zajištění kontrol (externě – jak zajistíte, interně - kdo) •V projektu by mělo být zmíněno jak bude organizována údržba stroje, kdo za to ponese zodpovědnost, jak jsou nastaveny záložní systémy. Jak často se provádí generální opravy atd. •Zajištění informací pro nákup •DNM, DHM, nemovitosti, movitosti •Prodej majetku – vazba na ekonomickou funkci •Zabezpečení a úklid •Správa majetku • • • • Informační strategie • OPATŘO-VÁNÍ - krytí potřeb VÝROBA - výkony ODBYT - uplatnění výkonů na trhu ŘÍZENÍ PODNIKU Opatřovací trhy Odbytové trhy Proces výrobního podniku •ERP •MRP •SCM •MRP II •JIT •EDI •CRM •CAD •CAM • Informační strategie a řízení podnikové informatiky •V projektu bude obsažen způsob tvorby informační strategie, její obsah, osoby, které se na tvorbě strategie podílí, a které a jak jsou zodpovědné za její implementaci. •Projekt bude dále obsahovat popis informačního systému, a mechanismus informační podpory podnikových procesů. •Hloubka, v jaké by měla být tato část projektu řešena, stejně jako studijní materiály odpovídají příslušným pasážím v předmětu MPH_SYRP. Informační strategie (managementmania) •Informační strategie (Information strategy) je označení pro dlouhodobý plán vytvořený k dosažení cílů organizace v oblasti nakládání se znalostmi, informacemi či daty. Informační strategie je jedním z výstupů strategického řízení a je nedílnou součástí strategie organizace. Jedná se zpravidla o formalizovaný dokument, který obsahuje popis a strategických cílů, nakládání s informacemi a daty a harmonogramu jejich realizace. • •Využití informační strategie v praxi: Informační strategie slouží pro stanovení toho, jaké informace jsou pro fungování a rozhodování v organizaci klíčové a jak je bude budovat a jak je bude udržovat. Informační strategie je důležitá zejména pro ty typy organizace či podniky, pro jejichž podnikání jsou informace zásadní. Informační strategie slouží pro přenášení priorit z globální strategie do oblasti IT. Informační strategie by měla být nadřazena ICT strategii, protože ne všechny informace v organizaci jsou závislé na datech v informačním systému - její význam je proto širší. Informační strategie je zaměřena více na obsah (co) , zatímco ICT strategie je zaměřena více na technologie (jak, s čím). Order penetration point Order penetration point Definice (model) procesů •Modelování procesů je součást Business Process Management (Procesní řízení) – viz předmět MPH_BUPM •Nejrozšířenější standard modelování procesů – Business Process Model and Notation (BPMN) •Specifikace aktuálně ve verzi 2.0 •Oficiální dokument s příklady •BPMN poster • Business Process Management 600px-Business_Process_Management_Life-Cycle Nástroje •BizAgi •Bonita •Activiti •Signavio •Visual Paradigm • •Hlavní je podpora notace BPMN! Nástroje 2 •BizAgi - http://www.bizagi.com/index.php •Visual Paradigm - http://www.visual-paradigm.com/product/bpva/ •Bonita - http://www.bonitasoft.com/ •Activiti - http://www.activiti.org/ •Hlavní je podpora notace BMPN!!! • Požadavky pro projekty •3 procesní modely (diagram + textový popis), které rozpracovávají primární podnikové procesy do větší podrobnosti, než jak jsou popsané ve zbytku projektu. •Diagram by měl obsahovat zhruba 10 činností (orientační počet), rozhodovací brány, bazény, plavecké dráhy. •Charakter primárních procesů není lineární, tj. v modelu musí být typicky alespoň jedna zpětná vazba. • •1. Technická funkce 2 •1.1 Pořizování hmotných investic 2 •1.2 Správa a evidence investičního majetku 2 •1.3 Údržba a opravy investičního majetku 3 •1.4 Prodej nadbytečného investičního majetku 3 •1.5 Oddělení informačních technologií 4 •1.6 Předpisy pro oblast technické funkce 5 •1.6.1 Obecně závazné právní předpisy 5 •1.6.2 Směrnice a normy 5 •6 TECHNICKÁ FUNKCE 62 •6.1 POŘIZOVÁNÍ INVESTIC 62 •6.1.1 Výběrová řízení 62 •6.2 SPRÁVA ČISTÍRNY ODPADNÍCH VOD 63 •6.3 ÚDRŽBA A OPRAVY INVESTIČNÍHO MAJETKU 64 •6.4 SPRÁVA INFORMAČNÍCH TECHNOLOGIÍ 65 •6.4.1 Informační strategie 65 •6.5 PŘEDPISY K TECHNICKÉ FUNKCI 66 •6.5.1 Směrnice 66 •6.6 POUŽITÁ LITERATURA 66 •7. Technická funkce 62 •7.1. Dlouhodobý majetek 62 •7.1.1. Nákup a správa dlouhodobého majetku 62 •7.1.2. Evidence dlouhodobého majetku 62 •7.1.3. Prodej dlouhodobého majetku 63 •7.1.4. Oprava a údržba dlouhodobého majetku 63 •7.1.5. Úklid 63 •7.1.6. Zabezpečení dlouhodobého majetku 64 •7.2. IT 64 •7 Technická funkce 71 •7.1 Oddělení Technické správy budov a majetku 71 •7.1.1 Pořizování hmotných investic 71 •7.1.2 Pořizování nemovitostí 72 •7.1.3 Správa a evidence dlouhodobého majetku 72 •7.1.4 Údržba a opravy dlouhodobého majetku 72 •7.1.5 Prodej nadbytečného dlouhodobého majetku 73 •7.2 Správa výpočetní techniky 73 •7.2.1 IT Strategie 73 •7.2.2 ERP Software 74 •7.2.3 Organizace IT Oddělení 74 •7.3 Organizace úseku Technické správy budov a majetku 75 •7.4 Předpisy a použité zdroje pro oblast technické funkce 75 •8. Technická funkce 71 •8.1. Proces pořizování dlouhodobého majetku 71 •8.2. Proces evidence a správy dlouhodobého majetku 71 •8.3. Proces opravy a údržby 72 •8.4. Správa výpočetní techniky 73 •8.5. Proces úklidu a zajištění bezpečnosti 74 •8.6. Útvary zajišťující procesy technické funkce 75 •8.7. Právní předpisy 76 •8.8. Použitá literatura 76 Vzory pro procesní modely •Viz word…