decorative graphic made up of dots decorative graphic made up of dots Ekonomická funkce Projekt systému řízení podniku 2014/2015 Přednáška č. 5 JUDr. Martin Landa Základní struktura projektu lZadání (vstupní charakteristiky) lSchéma hlavních podnikových procesů lPopis podnikových funkcí lvýrobní funkce lodbytová funkce lekonomická funkce lzásobovací funkce lpersonální funkce ltechnická funkce lsprávní funkce lÚtvarová struktura a organizace podniku C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Clipart\themes1\Bullets\BD21298_.GIF C:\Program Files\Microsoft Office\Clipart\standard\stddir1\BD06508_.WMF Ekonomická funkce v projektu řízení lSoubor procesů a aktivit zajišťujících fungování podniku z finančního hlediska, ale s důrazem na dosažení určitých cílových hodnot typu maximalizace ekonomické hodnoty podniku, zajištění finančních prostředků (kapitálu) pro běžnou činnost podniku a dále zajištění finanční rovnováhy a optimální kapitálové struktury lZákladní ekonomické pojmy: lhodnota = ekonomická hodnota (vztah mezi ziskem a náklady kapitálu), zisk = rozdíl mezi výnosy a náklady, likvidita = schopnost hradit závazky v krátkodobém i dlouhodobém časovém horizontu (vztah mezi příjmy a výdaji), finanční rovnováha = souvisí s rozhodováním o volbě kapitálové struktury. Hlavní typy procesů – ekonomická funkce lFinanční plánování a kontrola: lsestavení finanční strategie ldefinování finančních cílů ldlouhodobé a krátkodobé finanční plánování lhodnocení výkonnosti a kontrola lŘízení vnějších a vnitřních finančních vztahů: lstanovení forem financování lfinanční řízení složek pracovního kapitálu lanalýzy investičních projektů loperativní a strategické řízení nákladů a zisku l„dividendová“ politika podniku lKoncepce podnikového účetnictví. Procesy finančního plánování a kontroly lKoncepce finanční strategie lJak definovat finanční cíle? lJaké typy finančních plánů/rozpočtů použít? lJak probíhají procesy sestavení finančních plánů? lJak koncipovat kontrolní procesy (vnitropodnikový ekonomický reporting)? lKteré útvary se na procesech tvorby a kontroly finančních plánů podílejí? 1 Koncepce finanční strategie lFinanční strategie: relativně ucelený a navzájem propojený soubor strategických finančních cílů, záměrů a rozhodovacích pravidel, která tvoří základ strategického finančního plánování lJde o významnou součást celkové podnikové strategie (viz Správní funkce) a ve vazbě na celkovou strategii je v projektu nutné řešit zejména tyto otázky: lzahrnuje navrhovaný podnik do svých strategických záměrů rovněž i finančně-ekonomické problémy v podobě finanční strategie? lpokud ano, tak jaké dílčí oblasti do finanční strategie zahrnuje, jaký je časový horizont této strategie a jaké základní postupy při jejím zpracování podnik volí. l Obsahové vymezení finanční strategie Finanční strategie Obecné složky Organizační složky Investice Vlastní zdroje financování Řízení pohledávek a závazků Řízení hotovosti Finanční aspekty řízení zásob Cizí zdroje financování Rozsah a záběr účetního informačního systému (ÚIS) Organizace ÚIS Kontrolní mechanismy ÚIS Právní vztahy Daně Informační výstupy pro třetí osoby Systém vzdělávání Dividendy, práce s hospodářským výsledkem Řízení nákladů a zisku Zdroj: Hanzelková, Keřkovský, Mathauser, Valsa: Business strategie, Krok za krokem, 2013. Finanční cíle - vývoj ukazatelů výkonnosti 1. generace 2. generace 3. generace 4. generace „Zisková marže“ „Růst zisku“ „Výnosnost kapitálu“ „Tvorba hodnoty pro vlastníky“ Zisk/Tržby Maximali-zace zisku Zisk/In-vestovaný kapitál EVA, MVA, CFROI ... EVA - ekonomická přidaná hodnota, MVA = tržní přidaná hodnota, CFROI - provozní návratnost investice. Zdroj: Pavelková, D., Knápková, A. Výkonnost podniku z pohledu finančního manažera. Praha: Linde, 2005. Který z ukazatelů bude použit jako základní finanční ukazatel? Na tuto volbu působí zejména následující faktory: - právní forma podniku - záměry vlastníků - velikost podniku - styl ekonomického řízení ... C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Clipart\themes1\Bullets\BD21298_.GIF Definování finančních cílů lPři definování finančních cílů je nutné vzít v úvahu tyto faktory: lpojetí cílů: strategické/taktické/operativní (soustava cílů) lzájem kterého subjektu mají finanční cíle vyjadřovat lCílové oblasti: loblast výnosů z tržeb, resp. ziskovost lbezpečný stupeň likvidity a zadluženosti lurčitá míra rentability kapitálu lkladná ekonomická přidaná hodnota atd. lOrganizační souvislosti: lfinanční cíle navrhuje ředitel finančního úseku; cíle schvaluje vrcholový orgán/vrcholový management. Hlavní typy finančních plánů/rozpočtů lČasové hledisko: lkrátkodobé (operativní) plány lstředně a dlouhodobé (strategické) plány lHledisko struktury: lpevné, resp. přepočtené plány lklouzavé plány lHledisko rozsahu rozpočtů: lrozpočty vnitropodnikových útvarů lkrátkodobý finanční rozpočet likvidity lkomplexní rozpočet (Master Budget) lHledisko organizační při tvorbě plánů/rozpočtů? Struktura firemních rozpočtů Zdroj: Petřík, T. Ekonomické a finanční řízení firmy. Manažerské účetnictví v praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. Hodnocení výkonnosti a kontrola lZákladní nástroj: finanční analýza a vnitropodnikový reporting lJaké základní finanční ukazatele bude podnik používat pro hodnocení ekonomické výkonnosti na úrovni: lstrategické, taktické a operativní lNástroje hodnocení (typy ekonomických reportů) - např. lčtvrtletní a roční zpráva o stavu a vývoji podniku lměsíční ekonomická zpráva o hospodaření podniku. lJak budou řešeny organizační otázky kontroly. Řízení vnějších a vnitřních finančně-ekonomických vztahů lStanovení forem financování podnikových aktivit: lřízení kapitálové struktury (volba zdrojů financování a jejich poměru) lŘízení vybraných složek pracovního kapitálu: lřízení zásob (materiálu, zboží, nedokončené výroby, výrobků) lřízení obchodních pohledávek lAnalýzy investičních projektů: lv jakých případech bude podnik hodnotit efektivnost investic a jaké metody při tom použije lOperativní a strategické řízení nákladů a zisku l„Dividendová“ politika podniku. 2 Stanovení forem financování lJaká je finanční strategie podniku z hlediska kapitálové struktury (z hlediska preference zdrojů financování)? lVlastní kapitál (vlastní zdroje): lvlastní kapitál (základní kapitál, tvorba fondů, rozhodování o použití nerozděleného zisku) lCizí kapitál (cizí zdroje): lcizí kapitál dlouhodobý (obligace, dlouhodobé zápůjčky a úvěry) lcizí kapitál krátkodobý (obchodní závazky, překlenovací a krátkodobé úvěry) lAlternativní zdroje – leasing (operativní a finanční), pacht podniku. Struktura pasiv ve vybraných odvětvích (preference zdrojů financování) Zdroj: http://www.mpo.cz/dokument150081.html Klíčové faktory při volbě zdrojů financování lV oblasti vlastních zdrojů: lochota vlastníků investovat do základního kapitálu lzákonné požadavky (základní kapitál, fondy) lschopnost tvorby zisku ldividendová politika podniku (rozdělování zisku) lV oblasti cizích zdrojů: ldlouhodobé závazky: vztahy mateřská - dceřiná společnost (zápůjčky), možnost aplikace dluhopisů a podobných zdrojů lkrátkodobé závazky: parametry standardních obchodních vztahů (zejména vztah mezi dobou splatnosti obchodních pohledávek a závazků) lúvěrové závazky: bonita podniku při získávání úvěrů. Tyto parametry by měly být zohledněny při návrhu Zadání projektu. Řízení složek pracovního kapitálu lPracovní kapitál = součet tří hlavních složek: lzásoby (materiál, výrobky, polotovary, nedokončená výroba, zboží) lkrátkodobé pohledávky (obchodní, daňové ...) lkrátkodobý finanční majetek lV projektu je nutné se (výběrově) změřit na oblast řízení (z finančního hlediska): lzásob a obchodních pohledávek lPři řešení těchto oblastí je nutné respektovat souvislosti: lu zásob vazbu na zásobovací funkci lu obchodních pohledávek na odbytovou funkci. Řízení zásob z finančního hlediska lHlavní finanční pravidla v případě zásob: lnemít žádné zásoby na skladě (metoda Just-in-time) lpokud to není možné, je nutné aplikovat vybrané metody z pohledu finančního lFinanční nástroje řízení zásob: labsolutní ukazatele a jejich vztah k celku lpoměrové ukazatele typu Doba obratu zásob lPři formulaci návrhů je nezbytná spolupráce autorů Zásobovací a Ekonomické funkce. Řízení obchodních pohledávek z finančního hlediska lHlavní finanční pravidla v případě obchodních pohledávek: lnemít žádné obchodní pohledávky lpokud to není možné, je nutné aplikovat vybrané metody z pohledu smluvního a finančního lObecné nástroje řízení obchodního pohledávek: lsmluvní proces a prevence neuhrazení pohledávek lupomínkové a vymáhací procesy lpoměrové ukazatele např. typu Doba obratu pohledávek lPři formulaci návrhů je nezbytná spolupráce autorů Odbytové a Ekonomické funkce. Blíže viz Kislingerová, E. a kol. Manažerské finance. 2 vydání. C. H. Beck, 2007. Analýzy investičních projektů lNástroj hodnocení ekonomické efektivnosti investičního projektu lJaká kritéria bude podnik používat - základem hodnocení může být výše nákladů, zisku nebo peněžních toků lHlavní metody analýzy: lstatické metody: nákladové/výdajové kritérium, rentabilita (ziskovost), doba návratnosti měřená na základě zisku nebo cash flow ldynamické metody typu čistá současná hodnota a míra výnosnosti. Typy projektů z hlediska finančního řízení lZiskové projekty: lvyznačují se možností kvantifikovat finanční návratnost lpříklady: zavedení nového produktu, výstavba nového provozu, nákup podniku … lNeziskové projekty: lfinanční návratnost zpravidla nelze vyjádřit, ale je možné provést analýzu užitku lpříklady: nový EIS/MIS, vnitřní reorganizace, zavedení systému řízení kvality, zvyšování kvalifikace pracovníků s využitím e-learningu ... lProjekty jednorázové nebo s dlouhodobým účinkem. Jaká jsou finanční kritéria hodnocení „ziskových“ projektů lNákladová kritéria (u finančně nenáročných, resp. krátkodobých projektů) lPreference cash flow (nikoliv zisku) a zohlednění času a rizika lDoba návratnosti vložených investic (Payback Period): lpožadovaná návratnost je (např.) 2 roky lVnitřní míra výnosnosti (Internal Rate of Return) lpožadovaná hodnota > obvyklá míra zhodnocení kapitálu lČistá současná hodnota (Net Present Value): lvýsledná hodnota musí být > 0. Klíčové metody hodnocení „neziskových“ projektů lNákladové metody: laplikace kritéria hospodárnosti, tj. racionality vynakládání a spotřeby ekonomických zdrojů; hospodárnost se projevuje ve dvou formách: forma úspornosti a forma výtěžnosti lMetoda hodnocení nákladů a užitku (CBA): lpodrobná analýza dopadů investice na zainteresované subjekty, kvantifikace těchto efektů a jejich převod na stejnou numerickou jednotku, nejlépe peněžní; následuje standardní analýza lMetoda hodnocení přínosů: lpodstatou metody je snaha o ekonomické vyjádření užitku z realizace určitého projektu. Operativní a strategické řízení nákladů lOperativní řízení nákladů zejména zahrnuje: lklasifikaci a identifikaci nákladů (jednicové - režijní/přímé - nepřímé/variabilní - fixní …) ldefinování nositelů nákladů (organizační útvar, produkt, zákazníci, proces …) lzpůsoby alokace nákladů na jejich nositele (kalkulační vzorce a metody, sestavení a kontrola vnitropodnikových rozpočtů) lStrategické řízení nákladů zahrnuje aplikaci vybraných ekonomických metod - např. lkalkulace cílových nákladů lkalkulace životního cyklu produktu. „Dividendová“ politika lVýznamnou složkou finanční strategie je politika při rozdělování výsledku hospodaření (zisku nebo ztráty) lO způsobech tohoto rozdělování rozhoduje nejvyšší orgán společnosti lZákladní faktory: lcíle a zájmy vlastníků lmíra samostatnosti řešeného podniku lVazba na jiné části projektu: lekonomická funkce: volba zdrojů financování lsprávní funkce: koncepce vlastníků a vrcholových orgánů a analýza jejich zájmů. Koncepce podnikového účetnictví lÚčetnictví: proces poznávání, měření, evidence a zprostředkování ekonomických informací umožňujících rozhodování uživatelů těchto informací lZákladní typy procesů v rámci podnikového účetnictví: lorganizace účetních agend, např. platební styk, evidence pohledávek a závazků, evidence dlouhodobého majetku a zásob, mzdové účetnictví, daňová agenda atd. lmetodika vedení podnikového účetnictví, zejména oběh účetních záznamů, vedení účetních knih, sestavení účetní závěrky a externí výkaznictví, vnitropodnikové zúčtování lexterní a vnitropodnikové výkaznictví (reporting). 3 Struktura účetnictví a cíle jeho složek Podnikové účetnictví Finanční účetnictví Manažerské účetnictví Vnitropodnikové účetnictví Účetnictví pro rozhodování S použitím účetních metod zobrazit věrný a poctivý obraz předmětu účetnictví a finanční situace v účetní závěrce; poskytovat informace pro daňové účely a běžné finanční řízení Poskytovat aktuální ekonomické informace o struktuře nákladů a výnosů a pro plánování a kontrolu podnikových aktivit ... Poskytovat ekonomické informace pro ekonomické řízení (cenové kalkulace, kalkulace životního cyklu produktů, analýza projektů ...) Řešení problémů u podnikového účetnictví lPři návrhu koncepce podnikového účetnictví je nutné z organizačního hlediska vyřešit tyto klíčové otázky: lfinanční účetnictví: lzákladní parametry lmíra centralizace a decentralizace výkonu účetních agend lmanažerské/vnitropodnikové účetnictví: lekonomická struktura společnosti lkoncepce kalkulačního systému ltechniky vedení vnitropodnikového účetnictví lorganizační začlenění vnitropodnikového účetnictví. Ekonomický model podniku - tři úrovně ekonomických informací Základní parametry finančního účetnictví lÚčetní soustava: účetnictví (podvojné) vzhledem k právní formě podniku; rozsah vedení účetnictví: účetnictví je vedeno v plném rozsahu lUrčení účetních metod a postupů je realizováno: lplněním zákonných povinností podle zákona o účetnictví a prováděcí vyhlášky pro podnikatele lsestavením a realizací vnitropodnikových postupů (viz účetní dokumentace podniku) lStanovení pravidel sestavení a auditu účetní závěrky: lzákladní pravidla a postupy sestavení účetní závěrky jsou převzata do vnitřní normotvorby podniku (interní směrnice) lúčetní závěrku tvoří: rozvaha a výkaz zisku a ztráty (v plném rozsahu), přehled o peněžních tocích a přehled o změnách vlastního kapitálu a příloha; podnik splňuje zákonná kritéria povinného auditu a sestavuje výroční zprávu lUrčení základní odpovědnosti za kvalitu účetnictví a jeho výstupů v rámci organizační struktury podniku. Základní parametry vnitropodnikového účetnictví lŘešení ekonomické struktury podniku: lřešení má zejména význam pro aplikaci ekonomických nástrojů vnitropodnikového řízení lKalkulační systém: ljaké typy kalkulačních vzorců bude podnik používat a jaké typy nákladů budou tyto vzorce obsahovat? ljaké základní metody rozvrhování zvolených typů nákladů bude podnik používat ve vztahu ke kalkulační jednici? lTechniky vnitropodnikového účetnictví: lřešení volby mezi jednookruhovým a dvouokruhovým účetnictvím včetně určení technické podpory lUrčení základní odpovědnosti za kvalitu VPÚ a jeho výstupů v rámci organizační struktury podniku. Organizační versus ekonomická struktura podniku lOrganizační struktura: lliniová lliniově štábní lmaticová ldivizionální ... lVýsledkem je organizační uspořádání podniku (z hlediska řízení) lEkonomická struktura: lnákladové středisko lvýnosové středisko lziskové středisko lrentabilní středisko lVýsledkem je uspořádání podniku z hlediska odpovědnosti za ekonomické výsledky.