VÝVOJOVÉ TRENDY SPOLEČNOSTI NA PRAHU POSTINDUSTRÁLNÍ ÉRY Lidstvo dosáhlo ve svých dějinách bodu, kdy musí přehodnotit, kam jde a jak se tam dostane. Za posledních 350 let lidé budovali své naděje a sny na představě neomezeného ekonomického bohatství. W.E. a J.G. Stead Koncem 60tých let: „Industriální společnost se blíží hranicím svých možností“. Daniel Bell „Příchod postindustriální společnosti“ Alvin Toffler „Třetí vlna“ Představa vývoje lidské společnosti jako vývoje ve vlnách PRVNÍ VLNA • přináší zemědělskou civilizaci - preindustriální společnost • doba trvání cca 10 000 let DRUHÁ VLNA • přináší průmyslovou civilizaci - industriální (moderní) společnost • doba trvání cca 350 let TŘETÍ VLNA • přináší informační civilizaci - postindustriální (postmoderní) společnost • doba trvání cca 40 let • Charakteristika preindustriální společnosti • Půda představovala základ hospodářství, života, kultury, rodinné struktury a politiky • Hospodářství bylo decentralizované, každá komunita si zabezpečovala většinu svých potřeb • Směna výrobků byla omezená • Převládala jednoduchá dělba práce • Původ determinoval postavení člověka v životě • Existovala přísně autoritářská pravomoc feudalismus Malá hustota osídlení, omezené možnosti komunikace Moc panovníka bývala ve starověku i středověku absolutní. Nicméně kolébkou demokracie je starověké Řecko. Třídy, kasty. Velmi obtížný sociální transfér. Zemědělství, řemesla. Příčiny vzniku Druhé vlny • Objev Nového světa, jenž vyslal významný impuls do hospodářství a kultury Evropy • Růst počtu obyvatelstva, který povzbuzoval přesuny do měst • Vyčerpání anglických lesů, vedoucí k využívání uhlí, využívání tohoto neobnovitelného energetického zdroje prostřednictvím parního stroje dalo doposud nebývalé možnosti výrobě • Postupné rozšiřování nejen vědeckých poznatků využitelných v technické praxi a následně pak ve výrobě, ale rozvoj "industriálního" myšlení obecně, jež podrývalo stávající církevní i politickou autoritu • Rozšiřování mezilidské komunikace v důsledku vynalezení knihtisku, růstu gramotnosti a rozšiřujících se možností dopravy : populace rok 1700 1750 1800 1850 1900 1950 2000 2050 Svět mil 682 791 978 1 262 1 650 2 521 5 978 8 909 Evropa % 18,3 20,6 20,8 21,9 24,7 21,7 12,2 7,0 Sev. Amer. % 0,3 0,3 0,7 2,1 5,0 6,8 5,1 4,4 1765 James Watt Podíl populace žijící v sídlech s více než 5 000 obyvateli: rok 1800 …. 3 % rok 2010 ….50 % 1448 Johannes Gutenberg V současné době je 80% světové populace dospělých gramotných. Nejvyšší gramotnost vykazuje Evropa, Severní Amerika a Austrálie, nižší pak země jižní Asie (59,5%), subsaharské Afriky (60,3%) a arabské státy (70,3%). 1492 Krištof Kolumbus 4.7.1776 vyhlášení nezávislosti (vznik USA) Příčiny vzniku Druhé vlny • Objev Nového světa, jenž vyslal významný impuls do hospodářství a kultury Evropy • Růst počtu obyvatelstva, který povzbuzoval přesuny do měst • Vyčerpání anglických lesů, vedoucí k využívání uhlí, využívání tohoto neobnovitelného energetického zdroje prostřednictvím parního stroje dalo doposud nebývalé možnosti výrobě • Postupné rozšiřování nejen vědeckých poznatků využitelných v technické praxi a následně pak ve výrobě, ale rozvoj "industriálního" myšlení obecně, jež podrývalo stávající církevní i politickou autoritu • Rozšiřování mezilidské komunikace v důsledku vynalezení knihtisku, růstu gramotnosti a rozšiřujících se možností dopravy : populace rok 1700 1750 1800 1850 1900 1950 2000 2050 Svět mil 682 791 978 1 262 1 650 2 521 5 978 8 909 Evropa % 18,3 20,6 20,8 21,9 24,7 21,7 12,2 7,0 S. Amer. % 0,3 0,3 0,7 2,1 5,0 6,8 5,1 4,4 1765 James Watt Podíl populace žijící v sídlech s více než 5 000 obyvateli: rok 1800 …. 3 % rok 2010 ….50 % 1448 Johannes Gutenberg V současné době je 80% světové populace dospělých gramotných. Nejvyšší gramotnost vykazuje Evropa, Severní Amerika a Austrálie, nižší pak země jižní Asie (59,5%), subsaharské Afriky (60,3%) a arabské státy (70,3%). 1492 Krištof Kolumbus 4.7.1776 vyhlášení nezávislosti(vznik USA) PRINCIPY INDUSTRIÁLNÍ SPOLEČNOSTI 1.Oddělení výroby od spotřeby 2.Dělba práce na základě specializace 3.Synchronizace 4.Standardizace 5.Koncentrace 6.Maximalizace 7.Centralizace V každém společenském uspořádání jsou obsaženy určité principy. Při změně tohoto uspořádání se stává, že doposud významné principy ztrácejí svoji pozici a stávají se druhořadými, jiné, doposud bezvýznamné, se díky vývoji situace začnou prosazovat, stávají se dominantními, stávají se zjevnými. Pro industriální společnost je dominantních těchto 7 principů: Dále budeme jejich projevy v industriální společnosti blíže charakterizovat a pokusíme se o predikci jejich podoby a vlivu ve společnosti postindustriální 1. Oddělení výroby od spotřeby Principiální rozdělení dvou atributů lidského života VÝROBA SPOTŘEBA TRH DĚLBA PRÁCE PRODUKTIVITA Dělba práce je patrně zcela dominantním zdrojem pokroku. Díky dělbě práce roste dlouhodobě produktivita práce. Ta samozřejmě roste i díky technickému pokroku, ovšem ten je ve velké míře podporován rovněž dělbou práce. V důsledku prohlubující se dělbě práce roste závislost jedince na práci stále většího počtu lidí. Zatímco v industriální společnosti se jednalo převážně o regionální rozměr, v postindustriální společnosti se tento trend neutlumuje, ale spíše dále akceleruje a má již převážně globální rozměr. Je to pravda? Směna, která se děje téměř výlučně prostřednictvím trhu, je klíčovým faktorem fungování industriální i postindustriální společnosti. Je zdrojem efektivnosti, zároveň však může mít její selhání fatální důsledky Technická stránka: Blackout, plynovody, ropovody též politická stránka, voda (řeka Nil, zavlažování) Ekonomická stránka: nezaměstnanost 2. Dělba práce na základě specializace ČLOVĚK JAKO SPECIALIZOVANÝ VÝROBCE UNIVERZÁLNÍ SPOTŘEBITEL KVANTITATIVNÍ DŮSLEDKY KVALITATIVNÍ DŮSLEDKY Vyjednávací síla mezi výrobcem, resp. poskytovatelem služby a spotřebitelem Síla výrobce: odbornost, organizovanost Síla spotřebitele: převis nabídky Díky vysoké produktivitě výrobce se většinou realizuje víc produktů, než je poptáváno. Specializovaní zaměstnanci Specializovaná technika Specializované know how Specializovaná organizace Pozor! Výše uvedené platí pro B2C. Pro B2B je tomu poněkud jinak. V čem jsou rozdíly? Vytváření rozsáhlých sítí 3. Synchronizace VÝROBA NA LINKÁCH LOGISTICKÉ SYSTÉMY (JUST IN TIME) Synchronizace nejen ve výrobě, ale v celé společnosti (při výuce ve školách, v dopravě, při kulturních aktivitách, rekreaci apod.) Tam kde je synchronizace užitečná, tak se dále rozvíjí (např. v dopravě na globální úrovni). Transfer informací, zboží, kapitálu a pracovníků v globálním rozměru. 4. Standardizace Produkty řemeslné výroby = unikáty Průmyslová výroba •vybavená vysoce výkonnými specializovanými stroji a zařízeními, •standardně řešenými a standardně uspořádanými do vyšších celků, zejména výrobních linek, •produkuje podle standardních postupů •obrovské množství standardních výrobků. Jednotný metrický systém Opravitelnost strojů a zařízení, propojitelnost jednotlivých částí do složitých systémů Standardizace ve všech oblastech lidského života V postindustriální společnosti: Individualizace Metrický systém – Francie 1795. V roce 1875 podepsali v Paříži zástupci 18 států tzv. metrickou konvenci. V roce 1960 byla zavedena mezinárodní soustava jednotek SI. Další vývoj? Tam, kde je standardizace užitečná, tak ano: Standardy výroby, standardy kvality atd., a to ve velkém rozměru (EU, svět). Avšak individualizace pro zákazníky (B2C, B2B). Vysoká přidaná hodnota resp. zisková marže se dosahuje nikoli ze standardizovaných, ale individualizovaných produktů. Propojení výhod standardizace a individualizace. Stavebnicovost, zvyšování kooperace, sítě. Renesance řemesel – touha po unikátech Velká francouzská revoluce 1789 - 99 5. Koncentrace Zdroje energie a surovin •preindustriální společnost - široce rozptýlené •industriální společnost – vysoce koncentrované (fosilní paliva, železná ruda apod.) Důvody pro koncentraci výroby: q koncentrace přírodních zdrojů qdělba práce a specializace KONCENTRACE VÝROBY KONCENTACE INFRASTRUKTURY továrny města KONCENTRACE KAPITÁLU Města dle počtu obyvatel 1. TOKYO Japonsko 33,8 mil. 2. SOUL J. Korea 23,8 mil. 3. MEXICO CITY Mexiko 22,8 mil. 4. BOMBAY Indie 22,8 mil. 5. DILIÍ Indie 22,2 mil. 6. NEW YORK USA 21,9 mil. 24. LONDÝN UK 12,3 mil. 27. PAŘÍŽ Francie 10,0 mil. 425. PRAHA ČR 1,3 mil. Kapitálové společnosti 6. Maximalizace Industriální společnost: zvyšování produktivity práce a celkové efektivnosti Idea pokroku: pokrok = růst = maximalizace výroby a spotřeby hmotných statků Princip harmonie či rovnováhy, typický pro kultury preindustriální éry byl zapomenut. Dynamika růstu vedoucí k maximalizaci se stala základním kritériem úspěšnosti ekonomiky i politiky. HDP/obyvatele (180 zemí) WB tis. dol. 1. Lucembursko 89,0 2. Katar 88,3 - Macao 77,1 3. Singapur 60,6 4. Norsko 60,4 5. Kuvajt 54,2 6. Brunej 51,8 7. Švýcarsko 51,2 - Hongkong 50,6 8. Spojené státy americké 48,1 9. Spojené arabské emiráty 47,9 10. Nizozemsko 42,7 11. Rakousko 42,2 36. Česká republika 26,2 Index lidského rozvoje (HDI) Dle OSN z 169 zemí: 1. Norsko 28. Česká republika 7. Centralizace Řídící struktury podniků - důsledně hierarchické (nadřízenost, podřízenost, disciplína). Moc centralizovaná na vrcholu řídící pyramidy. Centralizace moci na úrovni státu. Rozvoj výroby a obchodu vyžadoval garance stability a jednotnosti podmínek v rámci velkých celků. Vývoj v Evropě, v USA V industriální společnosti převážně centralizace, posilování moci státu V postindustriální společnosti oslabování moci státu -Decentralizace, přenášení moci do regionů, k občanům -Integrace - seskupení regonálního charakteru EU, ASEAN, NAFTA - mezinárodní organizace OSN, WB, MMF - mezinárodní nevládní organizace - nadnárodní společnosti (MNC) aj. - POSTIDUSTRIÁLNÍ SPOLEČNOST = společnost informační? = společnost vědění (znalostí)? Tradiční ekonomika? Nová ekonomika? § KONZUMNÍ PARADIGMA? maximalizace hmotného konzumu nebo uvědomělý konzumerismus § HUMANISTICKÉ PARADIGMA? přiměřenost výroby a spotřeby přirozenosti člověka § EKOLOGICKÉ PARADIGMA? dbát zájmů ostatních obyvatel Země KULTURNÍ, IDEOLOGICKÉ A POLITICKÉ DETERMINANTY VÝVOJE Výzvy a příležitosti pro podnikání a management Lidé chtějí spolu s konzumací zboží „konzumovat“ i mravní hodnoty. KVALITA / CENA + ETIKA Ne výrobky, ale výrobky + služby Ne úspory z rozsahu, ale výnosy z inovací ZDROJE PODNIKŮ peníze technika informace lidé management Nové oblasti podnikání Péče o rozvoj zdraví Péče o duchovní rozvoj Průmysl zážitků Proměny práce Od hierarchií k sítím Vysoce zhodnocující podnik Stakeholderské pojetí Podniková kultura Manažerská etika Proměny práce(1) Řemeslná výroba Přirozená integrita vlastnických, řídících a pracovních funkcí. Dělba práce orientovaná na výrobek. Průmyslová výroba Rozpad integrity vlastnických, řídících a pracovních funkcí. Dělba práce orientovaná na výrobní proces. Překročení mezí – návrat k integritě vlastnických, řídících a pracovních funkcí. Rozšiřování a obohacování práce Návrat domů. Práce bez ohledu na místo a čas. Proměny práce (2) ÉTOS PRÁCE ODLIDŠTĚNÍ PRÁCE HEDONISMUS ZÁJEM O PRÁCI abstraktní morální závazek pracovat osobní touha uspět PRÁCE JAKO POVINNOST PRÁCE JAKO SEBEREALIZACE MODRÉ LÍMEČKY BÍLÉ LÍMEČKY ZLATÉ LÍMEČKY Rozvolňování hierarchií Decentralizace vytváření divizí hospodářská střediska, SBU holdingové uspořádání outsourcing Vytváření sítí Formy strategického partnerství volné formy strategické aliance těsné formy Od hierarchií k sítím Velkovýroba standardních výrobků Vysoké zhodnocení cestou specializovaných výrobků a služeb Strategičtí zprostředkovatelé Identifikátoři problémů Řešitelé problémů Vysoce zhodnocující podniky VLASTNÍCI ZAMĚSTNANCI PODNIK VĚŘITELÉ DODAVATELÉ ODBĚRATELÉ STÁT Stakeholderský přístup (1) VLASTNÍCI ZAMĚSTNANCI PODNIK VĚŘITELÉ DODAVATELÉ ODBĚRATELÉ STÁT PODNIK PODNIK PODNIK PODNIK PODNIK PODNIK Stakeholderský přístup (2) LITERATURA: HUNTINGTON, S. P. Střet civilizací. Praha : Rybka Publisher, 2001. LIPOVETSKY, G. Paradoxní štěstí. Praha : Prostor, 2007. REICH, R.B. Dílo národů. Praha: Prostor, 1995. RIDLEY, M. Racionální optimista. Praha : Dokořán, 2013. TOFFLER, A. Šok z budoucnosti. Praha : Práce, 1992. TOFFLER, A. The Third Wawe. New York : 1980. TOFFLER, A., TOFFLEROVÁ, H. Nová civilizace. Praha : Dokořán 2001. VODÁČEK, L., VODÁČKOVÁ, O. Strategické aliance se zahraničními partnery. Praha : Management Press, 2002.