Ekonomika kultury Struktura přednášek a seminářů – podzim 2014 Vyučující: * Mgr. Simona Škarabelová (SŠ), * Doc. Ing. František Svoboda, Ph.D. (FS) 01. 18/ 9 INFOHODINA (FS) Informace o obsahu předmětu (více sylabus EKKU a Studijní materiály v IS MU) a průběhu jeho výuky. Struktura a frekvence seminářů. Předpoklady ke zkoušce. Ekonomika kultury – základní problémové okruhy. Definice kultury v různých pojetích - kulturologie – antropologie – ekonomie. Vývoj jednotlivých pojetí, diskuse přístupů a vymezení ekonomického pojetí kultury a kulturní hodnoty. 02. 24/9 PŘEDNÁŠKA (FS) Kulturní politika jako jedna z veřejných politik. Způsoby její tvorby a implementace. Modely kulturních politik ve světě a v ČR. Financování kulturních činností. Tvorba cen. 03. 1/10 PŘEDNÁŠKA (FS) Kulturní dědictví a památková péče v zahraničí a v České republice. Veřejná politika vůči kulturním památkám - systém kulturních památek a náležitostí jejich ochrany, správy a udržování. 04. 8/10 PŘEDNÁŠKA (FS) Informace o vybraných oborech umění v ČR. Současný stav, problémy a výzvy. 05. 15/10 část - EXKURZE EKKU - Benátky (SŠ i FS) část - PŘEDNÁŠKA EXTERNISTY - „Jak uspořádat kulturní akci?“ Přednáší RNDr. Jiří Plocek, CSc. – biochemik, hudebník (Druhá tráva, Teagrass), hudební vydavatel (Gnosis Brno), aktuálně hudební dramaturg (ČRo Brno) a nezávislý publicista (Kulturní noviny). 06. 22/10 PŘEDNÁŠKA (SŠ) Systém fungování, provozu a řízení profesionálního umění a veřejná politika vůči němu. Právní formy organizací v kultuře, jejich pozitiva a úskalí, promítající se do provozu těchto institucí. Možnosti transformace příspěvkových organizací v kultuře (Případová studie Dotační systémy - Praha, Šumperk, Hradec Králové, Ostrava, Brno), a to v souvislosti s novými právními formami dle NOZ – ústav, nadační fond a veřejnoprávní instituce v kultuře. 07. 29/10 PŘEDNÁŠKA (SŠ) Metody hodnocení a vyjadřování ekonomických a sociálních výkonů a přínosů v odvětví kultury: CBA, SROI, multiplikační efekty dotací. Případová studie: ekonomické a sociální dopady Evropských hlavních města kultury. 08. 5/11 SEMINÁŘ (SŠ i FS) Oblast živého umění – SONO centru. (od 9. 30 hod v Sono centru) 09. 12/11 PŘEDNÁŠKA (SŠ) Masmédia. Vývoj a postavení v dnešní společnosti, způsoby financování. Veřejnoprávní a soukromí provozovatelé. Tištěná média, televize, rozhlas, internet, sociální sítě. Geneze jejich vývoje a vlivu. Hrozby mediální manipulace. Budoucnost veřejnoprávních médií. 10. 19/11 9 hod SEMINÁŘ (SŠ i FS) Oblast masmédií - Česká televize Brno (na 2 skupiny) (Od 9 hod – 10. 30 – ČT Brno) 11. 26/11 PŘEDNÁŠKA (SŠ) Definice kulturních a kreativních průmyslů, historický vývoj koncepce a teorií kulturních a kreativních průmyslů, sledování výkonnosti kulturních a kreativních průmyslů – mikro (počty institucí) i makro pohled (podíly na HDP a celkové zaměstnanosti). Výsledky účtu kultury v ČR za rok 2012. 12. 3/12 SEMINÁŘ (SŠ i FS) Oblast živého umění – Buranteatr. (od 9.30 v Buranteatru) 13. 10/12 ZÁPOČTOVÝ SEMINÁŘ Písemný test Rozvrh: · Přednášky – vždy středa 9:20 - 10.50 v P5 · Semináře – vždy středa 3x v semestru, mezi 9-11hod. v brněnské kulturní instituci. (Vždy včas sděleno a potvrzeno hromadným e-mailem). Způsob ukončení předmětu · aktivní účast na 2 seminářích · písemný test (alespoň na 55%), · písemná seminární práce (započítává se do známky) – min. 8 str. (řádkování 1,5) * esej nebo práce na téma související s problematikou ekonomiky a řízení kultury či masmédií, * nebo překlad vědeckého cizojazyčného textu z téže oblasti – dle vlastního výběru, schvaluje FS. · ústní zkouška o Rozprava nad testem a seminární prací/překladem. LITERATURA Základní/povinná literatura · Ruth TOWSE. A Handbook of Cultural Economics. 1th ed, Cheltenham (UK). Northampton (USA): Edward Elgar Publishing, 2003.494 s. ISBN 1 84064 338 2 · Michelle REEVES. Measuring the economic and social impact of the arts: a review. · ADORNO, Theodor W. The culture industry: selected essays on mass culture. Edited by J. M. Bernstein. 1st pub. London: Routledge, 1991. viii, 210. ISBN 0-415-25380-2. · Simona ŠKARABELOVÁ - Jarmila NESHYBOVÁ , - Jaroslav REKTOŘÍK. Ekonomika kultury a masmédií. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 210 s. ISBN 978-80-210-4267-4. (jen vybrané kapitoly 1, 2, 4 – 14, 17) Doplňková · Gigi BRADFORD - Michael GARY - Glenn WALLACH, ed. The politics of culture: policy perspectives for individuals, institutions, and communities. Edited by. New York: New Press, 2000. xiv, 364 s. ISBN 1-56584-572-2 · Marta SMOLÍKOVÁ, ed. Management umění. Vyd. 1. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2008. 167 s. · Radim Bačuvčík . Marketing kultury: divadlo, koncerty, publikum, veřejnost. 1. vyd.. Zlín: Verbum, 2012. -- 198 s. · McLuhan, M. Člověk, média a elektronická kultura. 1. vyd. Brno: Jota 2000, ISBN 80-7217-128-3 · Lévy, P. Kyberkultura. 1. vyd. Praha: Karolinum 2000, ISBN 80-246-0109-5