Strategické plánování Co to je strategické plánování Kam se chceme dostat? Jak se tam dostaneme? Kde jsme? 1. 2.3. Smyslem strategického plánování není pěkně vypadající dokument (ozdoba stolů jeho tvůrců), ale sdílená vize budoucnosti organizace a jasná představa o tom, jakými konkrétními kroky se k ní organizace může přiblížit. Doporučená literatura  Strategické plánování pro neziskové organizace (Jiří Bárta, NROS 1997)  Čítanka pre nezikové organizácie I. (kolektiv, Partners for democratic change Slovakia – www.pdcs.sk) Kroky strategického plánování  Příprava procesu  Analýza prostředí  Tvorba strategie  Zpracování strategického plánu  Realizace strategického plánu Kroky strategického plánování Příprava procesu Analýza prostředí Tvorba strategie Zpracování strategického plánu Realizace strategického plánu Příprava procesu  Zda a kdy strategické plánování provést; očekávané přínosy a rizika  Potřeba konzultantů  Dohodnutí plánovacího procesu  Vytvoření plánovacího týmu Přínosy, obavy a omezení strategického plánování 0čekávané přínosy Obavy a omezení Jak překonat obavy a omezení Způsob, jakým chcete postupovat: zahájit proces strategického plánování počkat se strategickým plánováním a začít s ním za příhodnějších podmínek ustoupit od myšlenky strategického plánování Potřeba odborné pomoci  samostudium - články a publikace  zkušenosti jiných organizací  odborný poradce  návrh postupu  vyškolení vlastního týmu  vedení procesu v organizaci  vyvedení z krize  vypracování dílčích analýz  konzultace v průběhu SP Kroky strategického plánování Příprava procesu Analýza prostředí Tvorba strategie Zpracování strategického plánu Realizace strategického plánu ...výsledný plán by měl být vaším plánem, ne plánem vašeho poradce... Věcný a časový postup  kolik času chcete a můžete SP věnovat  s kým a kolikrát se sejdete, co budete na schůzkách řešit Příslušné Murphyho zákony: „Prvních 80% práce na projektu vám zabere 80% času a posledních 20% práce vám zabere dalších 80% času“ * „Práce vyplní veškerý čas, který na ni máte k dispozici“ Kroky strategického plánování Příprava procesu Analýza prostředí Tvorba strategie Zpracování strategického plánu Realizace strategického plánu Vytvoření plánovacího týmu  alespoň 3 lidé, optimum do 5-8  důležité skupiny lidí  rozhodující členové správní rady  výkonný ředitel/ka  klíčoví pracovníci  lidé mimo organizaci – klienti, významní dárci, odborníci z oboru apod.  odborní poradci (procesní) Kroky strategického plánování Příprava procesu Analýza prostředí Tvorba strategie Zpracování strategického plánu Realizace strategického plánu Analýza prostředí  Zhodnotit minulost a současnost organizace  Definovat či redefinovat poslání  Provést SWOT analýzu  Provést další analýzy Kroky strategického plánování Příprava procesu Analýza prostředí Tvorba strategie Zpracování strategického plánu Realizace strategického plánu Definování/redefinování poslání 1. současné poslání 2. charakteristiky organizace  o co usiluje?  kdo jsou klienti?  jaké programy, produkty nabízí  jaká je působnost (územní či oborová)?  na jakých hodnotách staví svoji činnost?  jaká je její filosofie?  jaké jsou její přednosti? 3. navržení nového znění poslání Kroky strategického plánování Příprava procesu Analýza prostředí Tvorba strategie Zpracování strategického plánu Realizace strategického plánu Možné analýzy  Současní a potenciální klienti  jejich potřeby  jak je organizace uspokojuje  jak je organizace chce uspokojovat  Konkurenti a spolupracující organizace (současní/potenciální)  v čem je konkurence  relativní výhody/nevýhody organizace  oblasti spolupráce  oblasti možné spolupráce  Analýza finančních zdrojů (struktura příjmů, výdajů; srovnání za více let – procentní) Kroky strategického plánování Příprava procesu Analýza prostředí Tvorba strategie Zpracování strategického plánu Realizace strategického plánu Tvorba strategie  Stanovení kritických faktorů  Stanovení dlouhodobých cílů  Využití TOWS matice  Využití QSPM (quantitative strategic planning matrix) matice  a další metody výběru strategie Kroky strategického plánování Příprava procesu Analýza prostředí Tvorba strategie Zpracování strategického plánu Realizace strategického plánu TOWS Kroky strategického plánování Příprava procesu Analýza prostředí Tvorba strategie Zpracování strategického plánu Realizace strategického plánu Silné stránky 1. 2. Slabé stránky 1. 2. Příležitosti 1. 2. SO strategie WO strategie Hrozby 1. 2. ST strategie WT strategie Zpracování strategického plánu  Mise (poslání) a strategie  Plán zaměstnanců a dobrovolníků (lidské zdroje)  Finanční plán  Implementační plán  Plán PR a marketingu  a jiné podle potřeby Kroky strategického plánování Příprava procesu Analýza prostředí Tvorba strategie Zpracování strategického plánu Realizace strategického plánu Obecný vzor strategického plánu Dlouhodobé cíle Strategie pro jejich dosažení Krátkodobé cíle pro rok 2014 Klíčové akce vedoucí k dosažení krátkodobých cílů akce zodpovídá termín náklady zdroje Naplňování strategického plánu  Akční plány  Monitorování a vyhodnocování  Korekce  Aktualizace Kroky strategického plánování Příprava procesu Analýza prostředí Tvorba strategie Zpracování strategického plánu Realizace strategického plánu Dobře míněné rady  Chápejte SP jako nekončící proces.  Neexistuje obecně platný postup.  Pracujte tvořivě.  Usilujte o jednoduchost a přímočarost plánování.  Zapojte do plánování všechny rozhodující pracovníky organizace.  Plánování se nerovná růst. I útlum aktivit může být výsledkem plánu.  Všichni mají mít možnost se vyjádřit, ale ne všechny názory se musí promítnout v plánu.  Pokud plánování nemá podporu celé organizace, má malou šanci na úspěch.