Management organizací veřejného sektoru – MPV_MOVS 1.Blok Mgr. Simona Škarabelová, Ph.D. 2.Blok – Doc. Růžena Lukášová, CSc. www.econ.muni.cz Základní studijní materiály k předmětu Viz. Studijní materiály předmětu MPV_MOVS v ISu : PwPt prezentace s odkazy na literaturu od obou vyučujících Doporučené studijní texty od obou vyučujích 2 www.econ.muni.cz Předpoklady pro ukončení předmětu ZÁPOČET  PÍSEMNÝ TEST Z DANÉ PROBLEMATIKY, OTEVŘENÉ I ZAVŘENÉ OTÁZKY  Namyslete si termín testu – ideálně jeden, buď do vánoc, nebo po nich, napište, kdy 3 www.econ.muni.cz Témata:  Management ve veřejném, resp. neziskovém sektoru a jeho specifika  Marketing – managemet ve veřejném sektoru Pauza 15min  Cyklus marketingového plánování Pauza na oběd (30 nebo 60 min?)  Strategické plánování 4 www.econ.muni.cz Nejdříve trochu teorie  Management means to have things done by other people. www.econ.muni.cz 2 dimenze managementu: Všeobecná - formálně přesahující. Obsahová - materiálně operativní. www.econ.muni.cz Všeobecná dimenze tzv. formálně přesahující - jde vlastně o nauku o úlohách a funkcích managementu, jako je:  rozhodování  plánování  organizace/organizační struktury  koordinace  motivování, aj. www.econ.muni.cz Formální prvky pojmu management Úkoly Cíle Lidé Nástroje Vedení lidí (leadership) Efektivita (dělat správné věci) Profesionálové Plánování Řízení (management) Efektivnost (dělat věci správně) Nadřízení/ podřízení Regulace Organizace Výkon Členové Motivace Inovace Spokojenost Dobrovolníci Controlling Rozhodování Existence a rozvoj organizace Dělba práce Připravenost www.econ.muni.cz Obsahová dimenze tzv. materiálně operativní - jde vlastně o nauku o funkcích podniku jako je:  zásobování,  administrativa,  informatika,  marketing,  účetnictví, apod. www.econ.muni.cz Obsahové prvky pojmu managemet Potenciály Produkty Projekty Procesy Výrobní faktory Vytváření Plánování Utváření Jejich zapojování Realizace produkce Organizování Organizace Jejich správa Rozvoj Vytyčování nových úkolů Koordinace průběhu produkce, práce a informací Zásobování výrobními faktory Inovace Komunikace Předání výsledků produkce www.econ.muni.cz Předpoklady pro efektivní řízení ve VS:  sama podstata definice veřejného sektoru  v řízení VS lze využít poznatky obecné teorie řízení a poznatky praktického managementu z tržního prostředí  úspěšnost využití výše zmíněných poznatků závisí na schopnosti brát v potaz specifika institucí veřejného sektoru www.econ.muni.cz 12 Specifika institucí VS a NNO:  Produkt = služba, navíc doprovázená externím užitkem.  Díky externím užitkům lze obtížně identifikovat jediného uživatele, tzn. je více cílových skupin.  Klienti často nemají svobodný výběr poskytovatele služeb (veřejná správa). www.econ.muni.cz 13 Specifika institucí VS a NNO:  Manažeři organizací v NS mají menší volnost v rozhodování, ovlivňují je statutárně stanovené standardy.  Cena, pokud se užívá, odráží centrálně stanovené společenské hodnoty, nikoliv hodnotu pro klienta.  Marketingové směnné transakce - viz následující 2 obrázky: www.econ.muni.cz 14 Marketingové směnné transakce v ziskové organizaci: Výrobce Spotřebitel Zboží, služby Peníze www.econ.muni.cz Marketingové prostřední komerčních firem (Bačuvčík, 2011,str. 73) 15 www.econ.muni.cz 16 Marketingové směnné transakce v neziskové organizaci: Dodavatel, resp. poskytovatel služby Donátor, Veřejný rozpočet, Daňový příjem Spotřebitel,klient, Návštěvník, Daňový odvod www.econ.muni.cz Marketingové prostředí neziskových organizací (Bačuvčík, 2011,str. 74) 17 www.econ.muni.cz 18 www.econ.muni.cz Specifika řízení VS a/nebo NNO I přes různost organizací lze stanovit společné vlastnosti ziskového a neziskového podnikání, resp. aktivit , které jsou důvodem pro uplatňování managementu. www.econ.muni.cz Společné vlastnosti a problémy ziskového i neziskového podnikání/aktivit Na cíl orientované systémy Produktivní systémy Sociální systémy Cíl Zdroje Dělba práce Orientace na budoucnost Procesy Spolupráce Efektivita Struktury Motivace Efektivnost Produkce výkonu Schopnost výkonu www.econ.muni.cz Nedostatky managementu NNO se konkretizují v : chtění managementu (mng. je pro ziskové firmy) znalosti managementu (proto ho neznáme) vykonávání managementu (odvání nás od hlavní činnosti, poslání) www.econ.muni.cz Organizační struktury v NS  Funkcionální  Maticová  Projektová obr. viz učebnice Rektořík, J. a kol. Organizace neziskového sektoru. Základy ekonomiky, teorie a řízení. Praha: Ekopress, 2004 www.econ.muni.cz Úvod do problematiky marketingového řízení Co pro vás v organizaci, nebo osobně znamená marketing? 23 www.econ.muni.cz Marketing dnes  Všude kolem nás  Většinou má negativní konotace: …prodat za každou cenu… …obtěžovat nabídkou nepotřebných věcí… …dělat ze sebe něco, co nejsem… …ztržnění..  Neexistuje shoda na jedné jediné definici, přitom jejich podstata je stejná: 24 www.econ.muni.cz 25 Philip Kotler – Gary Amstrong: „ Marketing je společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných výrobků s ostatními.“ jinými slovy: „Marketing je hledání a uspokojování potřeb způsobem, který přináší pozitivní hodnoty pro obě zúčastněné strany.“ www.econ.muni.cz Základní předpoklady pro existenci marketingu  Existence trhu Ekonomická síla nabídky a poptávky není v rovnovážném postavení – proto potřeba marketingu  Přítomnost potřeb a přání Přání jako tužba po určitých konkrétních předmětech či službách, jimiž je uspokojena daná potřeba  Existence směny a transakcí Vede k zisku – hmotný, finanční, morální 26 www.econ.muni.cz 27 MARKETINGOVÝ PROCES zahrnuje:  zjištění, co zákazník potřebuje,  vývoj výrobku/služeb k uspokojení těchto potřeb,  stanovení ceny v souladu s požadavky dodavatele a představou zákazníka,  distribuci výrobků/služeb k zákazníkovi  dohodnutí směny = PRODEJ www.econ.muni.cz 28 Marketing je dnes chápán:  Jako základní prvek řízení podniku proto časté označení:  „Marketing-management“, resp. marketingové řízení: „Proces plánování a provádění koncepce, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, zboží a služeb s cílem vytvářet směny, které upokojují cíle jednotlivce i organizací.“ (Kotler, 2001) www.econ.muni.cz Vývoj marketingového myšlení – vývoj podnikatelských koncepcí Převážně dříve: 1. Orientace na výrobu (výrobní koncepce) 2. Orientace na výrobek (výrobková koncepce) 3. Orientace na prodej (prodejní koncepce) Převážně dnes: 4. Orientace na trh a zákazníka (marketingová koncepce) 5. Orientace na společnost (sociálně marketingová koncepce) 29 www.econ.muni.cz 30 Orientace na výrobu (výrobní koncepce)  poptávka převyšuje nabídku (spotřeb. chtějí výrobek samotný více než jeho pěkné vlastnosti)  „Rozhodující je výroba!“  Během a těsně po průmyslových revolucích, tj. 1880-1930  pro rozšíření trhu je nutné zvýšit produkci, což lze zvyšováním produktivity práce  Parafrázována výrokem H. Forda „Můžete mít auto jakékoliv barvy, pokud bude černé“) www.econ.muni.cz 31 Orientace na výrobek (výrobková koncepce)  Chronologicky navazuje na výrobní koncepci – začátek 20. století  Využívá technický pokrok ke zdokonalování výrobku  nejúspěšnější budou ty organizace, které přinášejí na trh nové, inovované či jinak dokonalé výrobky a služby  kupující obdivuje dobré zboží a ocení kvalita/výkon  Může vést k „zaslepení výrobce“ jeho kvalitou zboží www.econ.muni.cz 32 Orientace na prodej (prodejní koncepce)  Doplňuje orientaci na výrobu a výrobek, ale cílí na prodej, protože  spotřebitelé si nekoupí dost výrobků, je nutné vyvíjet agresivní prodejní a propagační úsilí  První polovina 20. století  Nejdříve vyrobit, pak prodat za použití reklamy, podpory prodeje, osobního prodeje, apod.  Najdeme některé z výše zmíněných koncepcí i dnes? KDE? www.econ.muni.cz 33 Orientace na trh a zákazníka (marketingová koncepce)  Historicky první tržní orientace v dějinách podnikání  po druhé svět. válce do 70.let 20.století  „zlatá éra marketingu“  Definování požadavků zákazníka z jeho zorného úhlu (sledování potřeb, přání, vnímání, preferencí a spokojenosti zákazníků) a uspokojení prostřednictvím designu, kvality, komunikace, ceny a rozsahu nabídky).  Usiluje o „spokojeného zákazníka“ www.econ.muni.cz 34 Spokojený zákazník = stálý, resp. věrný zákazník 1. Kupuje znovu 2. Hovoří s ostatními o firmě příznivě 3. Věnuje méně pozornosti konkurenčním značkám a reklamě 4. Kupuje od stejné firmy i jiné výrobky www.econ.muni.cz 35 Orientace na společnost (sociálně marketingová koncepce)  Orientace výrobce nejen na uspokojování potřeb individuálního zákazníka, ale také na důsledky marketingových činností, na uspokojování celospolečenských potřeb a zájmů.  Přelom 20 a 21. století  Např. nové produkty, postupy a technologie odpovídající ochraně životní prostředí, zdravému životnímu stylu www.econ.muni.cz Obě poslední zmíněné koncepce  často – zvláště ve velkých a/nebo mezinárodních firmách – uplatněny v kombinaci:  Vitana – polévky bez glutamátů  Ostrovy života – kampaň Konta Bariéry  Avon – kampaň na podporu boje proti rakovině prsu  Benetton – plakáty Oliviera Toscaniho – celospolečenské problémy (válka, HIV, trest smrti, rasismus, xenofobie)  Jde o produkty s přidanou společenskou hodnotou nebo o imageovou komunikaci??? 36 www.econ.muni.cz Benetton – plakáty Oliviera Toscaniho 37 www.econ.muni.cz Sociální marketing (Kotler, Roberto, Lee, 2002:5)  „…znamená využití principů a technik marketingu k ovlivnění členů cílového publika tak, aby dobrovolně přijali, odmítli, pozměnili nebo opustili určité chování ve prospěch jednotlivců, skupin, nebo společnosti jako celku“.  Cílem je:  Dosáhnout vnímání (energetická hodnota potravin)  Zorganizovat jednorázovou akci (očkování)  Změnit chování, hodnoty a postoje (pásy v autě, zaměstnávání zdravotně postižených) 38 www.econ.muni.cz Příklady sociálního marketingu  Social Marketing for paying forward – Cleaning water http://www.youtube.com/watch?v=u7HL61J54 jI  The Girls Effect http://www.youtube.com/watch?v=- 812uONaAi0 39 www.econ.muni.cz Přesto všechno - společné rysy : „Both sectors are in the behavioral influence business and that is precisely what marketing is about.“ (Kotler, Andreasen, 2006, str. 6)  Non profit markets – have to do, to influence people to be successful – volunteers, donors, legislators, people with socially undesirably behaviors, and so on.  For profit markets – have to, to get people to buy their products and patronize their services. 40 www.econ.muni.cz Jinými slovy   Budeme-li chápat marketingové aktivity jako svého druhu formu sociální komunikace, jejímž cílem je dosáhnout jistého koncensu mezi tím, kdo nabízí určitý produkt, a tím, kdo tento produkt přijímá, musíme konstatovat, že se neziskový marketing od ziskového ve své podstatě lišit nemůže.  Odlišné budou jednotlivé nástroje a techniky, resp. způsob jejich použití, to ale nemění společnou podstatu marketingu. 41 www.econ.muni.cz 42 Obsahové složky marketingu:  Marketingový mix  Tržní segmentace  Segmentace  Targetingu  Pozitioning www.econ.muni.cz Marketingový mix = 4 P(roduct) = 4 C(lient)  PRICE – cena  PRODUCT - výrobek/služba  PLACE - místo/distribuce  PROMOTION - propagace  CUSTOMER COSTS – zákaznické náklady  CUSTOMER VALUE – zákaznická hodnota  CONVENIENCE – pohodní  COMMUNICATION 43 www.econ.muni.cz Agentura Ogilvy PR hovoří o 4 E:  EXPERIENCE – zkušenost, zážitek z užívání produktu  EXCHANCE – směna, výměna hodnot  EVERYPLACE – „kdekoli“ a nejen na vymezeném místě  EVAGELISM – evangelizace, zvěstování, tj. komunikace s cílem větší emocionální angažovanosti spotřebitele 44 www.econ.muni.cz 45 Rozšíření marketing mixu dle další přístupů:  Marketing služeb: LIDÉ – zaměstnanci, klienti. MATERIÁLNÍ PROSTŘEDÍ - zařízení, barevnost, čistota, rozmístění, hlučnost, apod. PROCESY – politika, postupy, mechanizace, prostor pro rozhodování podřízených, spolupráce se zákazníky, usměrňování zákazníka, průběh poskytnutí služby. www.econ.muni.cz 46 Marketing měst a obcí:  Partnerství, tj. účast veřejného i soukromého sektoru při řízení obce a vytváření sítě vztahů s různými subjekty tvořícími a ovlivňujícími produkt.  To podporuje i tzv. marketing vztahů Trh spotřebitelů Trh zaměstnanců Trh dodavatelů Trh potenciálních pracovníků Trh ovlivňovatelů Trh referenční www.econ.muni.cz 47 Marketing neziskových organizací:  podle Johns Hopkins University v Baltimore (USA) se k nim připojuje: CÍLOVÁ SKUPINA (public) = zákazníci/klienti, dárci, zaměstnanci, dobrovolníci, aj. PRODUKČNÍ KAPACITA = organizace je schopna efektivně uspokojit poptávku po svých službách, produktech nebo programech. www.econ.muni.cz 48 Marketing neziskových organizací:  podle Freiburské školy marketing-managementu (Švýcarsko): POLITIKA (politics) = lobování, nátlakové skupiny neziskových organizací, LIDÉ (people) = zaměstnanci, dobrovolníci, členové, dárci, klienti, ostatní veřejnost. www.econ.muni.cz Ve všech uvedených koncepcích marketing mixu  PEOPLE  v neziskových organizacích zásadní, protože jde nejen o cílové spotřebitele, klienta, ale i o  Dárce  Členy  Dobrovolníky  Zaměstnance  Média  Širokou veřejnost  Stát a veřejné instituce  Referenční trhy  Shoda s marketingem vztahů/relationship marketingem 49 www.econ.muni.cz Tržní segmentace  Většina organizací poskytujících služby nedokáže vyhovět potřebám všech zákazníků, tzv. nediferencovanému trhu, ani nedokáže konkurovat všem jeho účastníkům. Proto každá organizace, zisková i nezisková, zpravidla přijímá strategii tržní segmentace.  Rozdíl cílený marketing (využívá tržní segmentace) x hromadný marketing (oslovuje plošně trh, vysoce nákladné) 50 www.econ.muni.cz 51 Segment trhu/cílová skupina je skupina zákazníků se shodnými potřebami, které se ve vztahu ke stejnému výrobku/službě odlišují od potřeb zákazníků jiných skupin. www.econ.muni.cz 52 Cílový segment/target představuje tu část trhu, kterou si organizace vybrala z širšího trhu. Organizace tak činí na základě tzv. segmentačních kritérií:  Geografická (země, kraj, město,…)  Demografická (věk, pohlaví, stav,…)  Socioekonomická (příjem, životní standard, …)  Psychografická (postoje, potřeby, živ.hodnoty,…)  Motivy vedoucí ke koupi (zvyk, loajalita ke značce,…)  Časové (víkendové nákupy, dovolené, …) www.econ.muni.cz Cílený marketing – 3 kroky 1. Segmentace – rozdělení trhu dle toho, co, komu nabízím, a to na relativně malé skupiny 2. Targeting (tržní cílení)– vyhodnocení segmentu a výběr těch, které chci oslovovat, s cílem získat co nejvyšší tržní podíl 3. Positioning (tržní umisťování, resp. tržní pozice) – umístnění produktu mezi konkurenční produkty a způsob, jakým organizace tento fakt tlumočí „svým“ cílovým skupinám 53 www.econ.muni.cz Výhody cíleného marketingu  Zvyšování tržeb  Pružnější reakce na změny v poptávce  Snížení nebezpeční konkurenčních válek  Účelnější vynaložení finančních prostředků 54 www.econ.muni.cz Co se neziskové organizace mohou naučit od Coca Coly?  Podnětná přednáška Melindy Gates: http://www.ted.com/talks/melinda_french_g ates_what_nonprofits_can_learn_from_coca_c ola.html 55 www.econ.muni.cz 56 Produkt v neziskovém sektoru = SLUŽBA Marketing služeb, tj. nehmotných produktů je složitější než marketing hmotných produktů Proč??? www.econ.muni.cz 57 Důvod: vlastnosti služeb: Nehmotnost Neoddělitelnost Heterogenita, resp. proměnlivost Zničitelnost Nemožnost vlastnictví www.econ.muni.cz 58 Nehmotnost služeb Některé prvky, které představují kvalitu nabízené služby, jako například spolehlivost, osobní přístup poskytovatele služby, důvěryhodnost, jistota, apod. lze ověřit až při nákupu a spotřebě služby. Je příčinou, že zákazník:  obtížně hodnotí konkurující si služby,  obává se rizika při nákupu služby,  klade důraz na osobní zdroje informací,  jako základ pro hodnocení kvality služby používá cenu. www.econ.muni.cz 59 Nehmotnost služeb Management musí reagovat:  omezením složitosti poskytování služby,  zdůrazňováním hmotných podnětů, případně materiálového prostředí,  usnadněním tzv. ústní reklamy (osobní doporučení) - komunikační mix,  zaměření se na kvalitu služeb - vytváření silné značky. www.econ.muni.cz 60 Neoddělitelnost služeb Produkci a spotřebu zboží lze od sebe oddělit. Služba je produkována v přítomnosti zákazníka - zákazník se zúčastní poskytování služby, je tedy neoddělitelnou součástí její produkce. Je příčinou, že zákazník: je spoluproducentem služby, často se podílí na vytváření služby spolu s ostatními zákazníky, někdy musí cestovat na místo produkce služby. www.econ.muni.cz 61 Neoddělitelnost služeb Management musí reagovat:  snahou o oddělení produkce a spotřeby,  řízením vztahů zákazník – poskytovatel,  zdokonalováním systémů dodávky služeb. www.econ.muni.cz 62 Heterogenita služby Je možné, že způsob poskytnutí jedné a téže služby se liší. - příčinou, že zákazník:  nemusí vždy obdržet totožnou kvalitu služby,  obtížně si vybírá mezi konkurujícími se službami,  musí se často podrobit pravidlům pro poskytování služby tak, aby byla zachována konzistence její kvality. www.econ.muni.cz 63 Heterogenita služby Management musí reagovat:  stanovením norem kvality chování zaměstnanců,  výchovou, motivací zaměstnanců,  výběrem a plánováním procesů poskytování služby. www.econ.muni.cz 64 Zničitelnost služby Nehmotnost služeb vede k tomu, že služby nelze skladovat, uchovávat, znovu prodávat nebo vracet. Je příčinou, že zákazník:  obtížně reklamuje službu,  může být konfrontován jak s nadbytečnou, tak nenaplněnou kapacitou. Management musí reagovat:  stanovením pravidel pro vyřizování stížností,  plánováním poptávky a využití kapacit. www.econ.muni.cz Cyklus marketingového plánování (Kotler) 65 www.econ.muni.cz Analýzy prostředí Analýza vnějšího prostředí organizace, tzv. MAKROPROSTŘEDÍ (příležitosti a hrozby do SWOT) + Analýza vnitřního prostředí organizace, tzv. MIKROPROSTŘEDÍ (silné a slabé stránky organizace do SWOT) 66 www.econ.muni.cz MAKROPROSTŘEDÍ tvořeno:  Prostředí: demografické, ekonomické prostředí, technologické a ekologické, politické a legislativní, kulturní a sociální  Tržní prostředí, resp. blízké okolí podniku, tj. konkurence, zákazníci, dodavatelé. 67 www.econ.muni.cz Analýzy vnějšího prostředí  STEP - sociální, technologické, ekonomické a politické vlivy  Porterova analýza pěti sil a) pozice mezi konkurenty = „jízdní prostor“ b) síla zákazníků c) síla dodavatelů d) hrozba nově vstupujících na trh e) hrozba substituce výrobků a služeb 68 www.econ.muni.cz 69 www.econ.muni.cz Porterova analýza konkurence PORTER postavil model fungování trhu na těchto 5 faktorech:  a) rivalita mezi konkurenty;  b) vyjednávací síla dodavatelů;  c) vyjednávací síla odběratelů;  d) ohrožení ze strany nových konkurentů;  e) ohrožení ze strany nových substitutů.  Literatura: Kotler (2000, 10. vydání, str. 219) 70 www.econ.muni.cz Porterova analýza konkurence 71 www.econ.muni.cz Joyceova modifikace Portera do NS  Pět složek, které mají vliv na NO, jsou: Dodavatelé (obdoba Portera) Konkurence (obdoba Portera) - (u níž je vhodné analyzovat konkurenci dle Adriana Sargeanta – viz výše). Veřejnost (u Portera zákazníci) Dobrovolníci (u Portera zákazníci) Politické vlivy, vč. legislativních (místo Substitutů u Portera) 72 www.econ.muni.cz 73 www.econ.muni.cz Dělení konkurence dle Adriana Sargeanta: 1. Konkurence v oblasti zdrojů 2. Konkurence organizací poskytující stejné služby 3. Konkurence v oblasti poslání 74 www.econ.muni.cz 75 MIKROPROSTŘEDÍ – tvořeno  Naším trhem • Personál firmy • Financování • Oblast techniky a technologie, • Využívání informačního systému • Marketingový audit/ mix  Zákazníky  Konkurencí  Našimi dodavateli www.econ.muni.cz Analýzy vnitřního prostředí  Analýza postavení na trhu  (např. porovnání s nejvýznamnějším konkurentem – tj. Poziční strategie/mapa – vymezení svého postavení mezi konkurencí  Analýza portfolia - produkty a zákazníci  Matice šíře sortimentu  Analýza zdrojů - lidé, procesy, technologie, know-how, značka, apod.  Finanční analýza (podklad pro fundraising) 76 www.econ.muni.cz Postavení na trhu - poziční mapa Př. Buranteatr (1. kritérium) 77 www.econ.muni.cz Postavení na trhu - poziční mapa Př. Buranteatr (2. kritérium) 78 www.econ.muni.cz Analýzy portfolia – Matice šíře sortimentu Př. Buranteatr 79 www.econ.muni.cz Analýza zdrojů  Lidé – kdo jsou, co umí…  Procesy – jejich nastavení (prodej, služby, aktivity)  Know how – odlišnost od jiných  Značka 80 www.econ.muni.cz Finanční analýza – stručně (např. náklady,výnosy) 81 www.econ.muni.cz 82 SWOT analýza STRENGHTS Silné stránky WEAKNESSES Slabé stránky OPPORTUNITIES Příležitosti THREATS Hrozby www.econ.muni.cz Další práce se SWOT  Marketingové memorandum (Kotler, 2001) slučuje všechny společné slabé stránky a hrozby uvedené v celkové SWOT analýze do tematicky rozdělených oblastí činností. Ty vyhodnocuje dle závažnosti , nejlépe přidělením bodů. Pro hodnocení lze užít např. tří hodnot: 1. nejnižší stupeň závažnosti, je dobré tyto potíže řešit, ale neohrožují nijak akutně stabilitu a existenci organizace 2. střední závažnost – je potřebně je řešit více, ale jejich neřešení v současné době nemusí být pro organizace fatální 3. nejvyšší závažnost – je potřebné je řešit velice aktuálně 83 www.econ.muni.cz 84 www.econ.muni.cz Definice cílů  S pecific  M easureable  A chievable  R elevant  T imebound Buranteatr chce být oblíbeným a navštěvovaným divadlem….. Buranteatr odehraje měsíčně cca 10 představení, přičemž do konce roku zvedne jejich návštěvnost z nynějších 50 % na 90 %. 85 www.econ.muni.cz Typy strategií  Obecné typy strategií  Ansoff;  Kotler;  Porter. 86 www.econ.muni.cz Strategie dle Ansoffa  O první systematický přístup k typologii strategií se zasloužil v roce 1965 Igor H. Ansoff s jeho maticí se 4 typy strategií.  Je založena na kombinaci „novosti“ výrobků a trhů. Každá ze čtyř takto vzniklých kombinací nabízí různé alternativy strategického vývoje. 87 www.econ.muni.cz Strategie dle Ansoffa – růstová strategie Existující výrobek Nový výrobek Pronikání na trh Rozvoj výrobku Rozvoj trhu Diverzifikace 88 www.econ.muni.cz Ansoffova matice Buranteatru: 89 www.econ.muni.cz Strategie dle Portera – segmentační strategie  Porter (1970) založil svou typologii na předpokladu, že podnik může dosáhnout konkurenční výhody v zásadě  cestou nízkých nákladů nebo  odlišením vlastní produkce od konkurenční  specializací 90 www.econ.muni.cz Strategie dle Portera Cílový trh Celý trh Tržní segment Nižší náklady Odlišení Nákladové vedení Diferenciace Zaměření/(ohniska)specializace 91 www.econ.muni.cz Nákladové vedení  využívání úspor z rozsahu,  nežádoucí jsou časté strategické změny,  Výrobky/služby pouze s nezbytnými základními funkcemi,  spíše ovlivňování než uspokojování poptávky,  šetřit „kde se dá“,  preference většího a stabilního objemu prodeje před ziskovostí. 92 www.econ.muni.cz Diferenciace  nemusí být zaměřena jen na výjimečný charakter výrobků ve srovnání s konkurenty,  nabídnout zákazníkovi něco, za co je ochoten platit více a co konkurenti nemohou snadno napodobovat,  přicházet s novinkami mezi prvními,  vhodná v prostředí s cenově pružnou poptávkou bližším nedokonalé konkurenci,  charakterizována technickou úrovní, kvalitou, úrovní servisu a služeb – „více hodnoty za srovnatelnou cenu. 93 www.econ.muni.cz Ohnisko - zaměření  Dodavatel je orientován na jeden (příp.několik homogenní segment trhu, který velcí dodavatelé z nejrůznějších důvodů opomíjejí anebo, který vyžaduje výrazné specializované zacílení.  V tomto případě je možnost zaměření se na segment trhu z hlediska nízké nákladovosti segment trhu z hlediska diferenciace v přidané hodnotě 94 www.econ.muni.cz Porter v Buranteatru 95 www.econ.muni.cz  tržní vůdce; (40%)  tržní vyzyvatel; (30%)  tržní následovatel; (20%)  tržní troškař/výklenkář. (10%)  Literatura: Kotler (2000, 10.vydání, str. 235) Strategie dle podílu na trhu (Kotler) – konkurenční strategie 96 www.econ.muni.cz Tržní vůdce  ovlivňuje ostatní firmy, je napodobován,  snaží se zvětšit celkovou poptávku trhu, chránit svůj podíl  snaží se zvěšit svůj podíl na trhu, neustále inovovat, udržet nízké náklady, ucpávat díry aby do nich nepřítel neskočil Vyzyvatel  cíl musí být jasný, získat větší podíl, napadnout tržního vůdce, jiného vyzyvatele, slabší lokální firmu, 97 www.econ.muni.cz Následovatel  parazit - bez povolení vyrábí stejné zboží  napodobitel - napodobeniny, ale malé odlišnosti  upravovatel – zdokonalý výrobek  Troškař  vyhledává tržní kouty a tam je nejlepší  je to sdružení malých firem s vlastním vývojem 98 www.econ.muni.cz Kotlerova strategie v Buranteatru:  Bezesporu kategorie Tržního troškaře Subjekt s podílem na trhu nižším než 10 % Udržování vysoké kvality (hodnocení odbornou veřejností) Propagace jedinečnosti (punkové prostředí, zajímavá dramaturgie) 99 www.econ.muni.cz 100 Použitá literatura:  BAČUVČÍK, R. Marketing neziskových organizací. 1. vydání. Zlín: VeRBuM, 2011.190 s. ISBN 9788087500019.  KOTLER, Philip a Alan R. ANDREASEN. Strategic marketing for nonprofit organizations. 6th ed. Upper Saddle River: Prentice-Hall, 2003. vii, 536 s. ISBN 0- 13-041977-X.  JANEČKOVÁ, L.,VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 179 s. ISBN 8071699950.  CLARKSON, E. Marketingová a komunikační strategie SZPI. Diplomová práce. MU: Brno, 2014.- viz studijní materiály!!!  Diplomové a seminární práce