Cíle a postupy empirického výzkumu • • • • • •„Žádná statistika není lepší než její surovina.“ •(Swoboda, 1977:133) 18.9.2014 Volba a formulace výzkumného problému Na začátku výzkumu se musíme rozhodnout: •Co chceme zjistit – jaký bude účel a co bude cíl výzkumu? •Musíme se rozhodnout, jaký typ informací/dat nás bude zajímat (kvalitativní x kvantifikovatelné) ? •Jak budeme data získávat? •Jak budeme data analyzovat? • • Punch, K.F., 2008 MODEL EMPIRICKÉ VĚDY LOGIKA POZNÁVACÍHO PROCESU V KVANTITATIVNÍM A KVALITATIVNÍM VÝZKUMU DEDUKCE INDUKCE Teorie ▼ Hypotézy ▼ Pozorování ▼ Přijaté/zamítnuté hypotézy Pozorování ▼ Nalezené pravidelnosti ▼ Předběžné závěry ▼ Teorie KVANTITATIVNÍ PŘÍSTUP (paradigma) KVALITATIVNÍ PŘÍSTUP (paradigma) viz Disman (2009, str. 77) Testování vs. porozumění Kvantitativní Kvalitativní cílem je testování hypotéz cílem je formulace, vytvoření teorie (hypotéz) deduktivní logika induktivní logika omezený rozsah informace o mnoha jednotkách/jedincích mnoho informace o malém počtu jednotek/jedinců redukce reality na proměnné a sledované vztahy mezi nimi redukce počtu sledovaných jedinců/jednotek Základní podstata kvantitativního výzkumu: •SOCIÁLNÍ REALITA JE REDUKOVÁNA NA SOUBOR STATISTICKY OVĚŘITELNÝCH VZTAHŮ MEZI PROMĚNNÝMI. Metoda experimentální Metoda neexperimentální tzv. zkoumání přirozených skupin Hl. zásady kvantitativního výzkumu: •Vědecká průkaznost výsledků výzkumu spočívá v logicky správném a metodologicky „čistém“ designu výzkumu. •Design nemohou nahradit ani sebepůsobivější statistické operace. •Výpovědi o realitě nejsou realitou samotnou! • Mareš, Rabušic, 2006 Rozlišujeme: •Téma resp. předmět výzkumu •Výzkumný problém, zúžení předmětu na některé jeho významné aspekty, tedy co chceme zjistit? •Výzkumná otázka (cíl) - konkrétní otázka na kt. hledáme prostřednictvím výzkumu odpověď. •Hypotézy • • • • Mareš, Rabušic, 2006 Zadání — Představte si, že před zavedením školného si vás MŠMT pověřilo, abyste výzkumem zjistili postoje těch osob, kterých se to nejvíc dotkne, tedy studentů, resp. jejich rodin. Ministerstvo bude nejvíce zajímat, jak se postoje studentů ke školnému budou lišit: —Podle socio-ekonomického postavení rodiny dotazovaných —Podle představ respondentů o sociální spravedlnosti —Podle dalších relevantních kritérií, které mohou mít vliv na postoje ke školnému (ministerstvo zde spoléhá na vaši odbornou erudici). Úkol na další hodinu (na 2.10.) —1. Přečtěte si první kapitolu z: — Babbie, E.: The Practise of Social Research. Cengage Learning, Wadsworth 2010, 2007. Vybraný rozsah: str. 3-30. — Kniha je dostupná v knihovně ESF. —2. Připravte si krátkou ukázku výzkumného problému na základě Vašich vlastních příkladů empirické práce (buď plánované diplomky či již minulých závěrečných prací) a to ve struktuře, jak je uvedeno na snímku č. 3. Doporučená literatura •Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha 2009 (či starší vydání). •Punch, K.F.: Základy kvantitativního šetření. Portál, Praha 2008. •Surynek, A., Komárková, R., Kašparová, E.: • Základy sociologického výzkumu. Management Press, Praha 2001. •Šanderová, J.: Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Slon, Praha 2005. • • •