pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Zlín 2013 Základní pojmy a instituty správního práva a veřejné správy Jana Jurníková www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Literatura (zdroje) nPetr Průcha – Správní právo – obecná část, Aleš Čeněk, 2012, 259 nDušan Hendrych – Správní právo – obecná část, C.H.Beck, Praha, 2009, nSládeček, V.: Obecné správní právo. Wolters Kluwer, Praha. 2013 nOdborné časopis, www.mvrc.cz, www.nssoud.cz, www.concourt.cz, www.ochrance.cz n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Podmínky ukončení núspěšné zvládnutí vědomostního testu ve zkouškovém období nStruktura: n20 otázek, z toho 10 testového charakteru, 5 odpovědnostních, 3 doplňovací a 2 příklady npro úspěšné ukončení předmětu je třeba v testu získat alespoň 36 bodů (60%) n Zápatí prezentace 3 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Stát nTříprvková teorie –G. Jelinnek nÚzemí (demarkace (terén) x deliminace (mapa)) nObyvatelstvo (státní občanství, cizinci, azylanti) nMoc – dělba moci (Z, V, S) npersonální výsost, teritorialita nUznání mezinárodním společenstvím n Zápatí prezentace 4 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Veřejná správa nOpak správy soukromé n= vykonávána ve veřejném zájmu nčl. 3 odst. 2 LSP „státní moc může být uplatňována jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví“ n nPoznámka: konf 25/2012 (autorizovaný inspektor) privatizaci policejních činností (funkcí) prostřednictvím soukromých bezpečnostních služeb nNSS 1 As 12/2008 (měření rychlosti) n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Veřejná správa nMateriální pojetí – činnost státních nebo jiných veřejných institucí, která svým obsahem není činností zákonodárnou ani soudní (ty jsou blíže specifikovatelné = negativní vymezení) nFormální pojetí – důraz kladen na instituce, které mají působnost a pravomoc řešit veřejné úkoly, pokud nejsou přikázány Parlamentu nebo soudům nNekryjí se (př. vydávání NPA vládou, služební dozor v justici) n Zápatí prezentace 6 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Rozdíly nZákonodárná moc – vytváření právní rámec = veřejná správa je činností podzákonnou a výkonnou (podíl na ZM – zák. iniciativa) n nSoudní moc – provádění zákonů nezávislými orgány, nalézání práva ve sporu = VS - vztahy subordinace, autoritativní aplikace práva, (soudní kontrola veřejné správy) n Zápatí prezentace 7 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Dělení veřejné správy nStátní správa – subjektem je stát, představovaný SO, výkon se děje jménem státu a v jeho zájmu nSamospráva – je vykonávána jinými veřejnoprávními subjekty než státem, jsou zřízeny zákonem a zákon na ně přenáší působnost a pravomoc veřejné správy dělení: - územní (čl. 8) n - zájmová www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Struktura organizace n veřejná správa n nstátní správa samospráva n npřímá nepřímá územní zájmová n Zápatí prezentace 9 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Kontrolní otázky nJak dělíme státní moc? n2. Jaké prvky náleží mezi definiční vymezení státu? n3. Pokuste se vymezit pojem veřejný zájem. n4. Jak dělíme veřejnou správu? n5. Kdo může být vykonavatelem samosprávy? n Zápatí prezentace 10 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nÚstava – čl. 8 územní samospráva nHlava třetí – moc výkonná nHlava sedmá – územní samospráva nPrincipy nCentralizace x decentralizace nKoncentrace x dekoncentrace nJmenovací x volební nMonokratický x kolegiální nÚzemní x resortní n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nStátní správa nPřímá: vláda n ministerstva n jiné ústřední orgány státní správy n správní úřady s celostátní působností n dekoncentrované orgány státní správy n veřejné bezpečnostní sbory n nezávislé správní úřady n Zápatí prezentace 12 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nNepřímá Orgány krajů n Orgány obcí n PO a FO soukromého práva n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správní úřad nPravomoc – souhrn oprávnění a povinností, kterými SO disponuje pro potřeby plnění úkolů a řešení otázek nPůsobnost – okruh otázek, který SÚ projednává, rozhoduje a realizuje n (aspekt územní a věcný) n nTerminologie: správní úřad a správní orgán nPoznámka. NSS 4 Aps 3/2005 „2005, prezident x nejmenování soudců (32 z 55“ nSpor: zda správní úřad nebo ústavní činitel (zde se jedná o povahu správního aktu) n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správní úřad nÚřední osoby – tvoří personální základ SÚ -jednají jménem správního orgánu a vystupují jako jejich představitelé -Pouze u orgánů úředního typu -vykonávají úřední činnost profesionálně jako služební povinnost -Mohou svými pokyny zavazovat pracovníky ve vztahu podřízenosti - www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nMinisterstva nústavní výhrada zákona (zák. 2/1969 Sb.) njsou řízena vládou ntyp ústředního orgánu (ne PO) nministr je členem vlády nmonokratické orgány (i když je zde úřední aparát) nnormotvorná činnost (vyhlášky) npečují o právní úpravu resortu n Zápatí prezentace 16 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nPravomoc n- vydávání správních aktů (i v první instanci) n- vydávání vyhlášek n- dozorční prostředky n- OOP (MZ a MŽP) n- správní dozor n-interní akty n Zápatí prezentace 17 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Ministerstva (v pořadí dle zákona č. 2/1969 Sb.) n Ministerstvo financí, n Ministerstvo zahraničních věcí, n Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, n Ministerstvo kultury, n Ministerstvo práce a sociálních věcí, n Ministerstvo zdravotnictví, n Ministerstvo spravedlnosti, n Ministerstvo vnitra, n Ministerstvo průmyslu a obchodu, n Ministerstvo pro místní rozvoj n Ministerstvo zemědělství, n Ministerstvo obrany, n Ministerstvo dopravy, n Ministerstvo životního prostředí Zápatí prezentace 18 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Členění podle oblastí nspráva hospodářská n Ministerstvo financí, n Ministerstvo průmyslu a obchodu, n Ministerstvo zemědělství, n Ministerstvo dopravy, n Ministerstvo pro místní rozvoj, n Ministerstvo životního prostředí Zápatí prezentace 19 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Členění podle oblastí n správa sociálně – kulturní n Ministerstvo kultury, n Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, n Ministerstvo zdravotnictví, n Ministerstvo práce a sociálních věcí n správa administrativně – politická n Ministerstvo obrany, n Ministerstvo vnitra, n Ministerstvo spravedlnosti, n Ministerstvo zahraničních věcí n Zápatí prezentace 20 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy njiné ústřední orgány státní správy n- v čele není ministr (předseda nebo vedoucí) n- jmenuje vláda (výjimky: př. UOHS prezident na návrh vlády) nERU, ČTÚ,UOHS. nNBÚ – ochrana utajovaných informací n - v čele ředitel (jmenován vládou po projednání ve výboru PS) n - rozhodování o bezpečnostní způsobilosti n -dozor a ukládání sankcí apod. n Zápatí prezentace 21 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Pokr. nNBÚ – pravomoc n - zpracovává osobní údaje, n - vede evidenci porušení ochrany utajovaných informací n - nahlíží do trestních spisů nRole NBÚ – MV – u policistů n - BIS – u svých příslušníků nKontrola NBÚ – PS – Stálá komise pro kontrolu Národní bezpečnosti Zápatí prezentace 22 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Jiné ústřední orgány státní správy nČeský statistický úřad, n Český úřad zeměměřický a katastrální, n Český báňský úřad, n Úřad průmyslového vlastnictví, n Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, n Správa státních hmotných rezerv, n Státní úřad pro jadernou bezpečnost, n Národní bezpečnostní úřad, n Energetický regulační úřad, n Úřad vlády České republiky, n Český telekomunikační úřad Zápatí prezentace 23 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nMŠMT- Česká školní inspekce nMZdr – Český inspektorát lázní a zřídel, Inspektorát omamných a psychotropních látek nMS-Vězeňská služba ČR nMPaO – Česká energetická inspekce, ČOI, Puncovní úřad, Licenční úřad nMZ – Státní veterinární správa ČR, ČZPI, Česká plemenářská inspekce, Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský nMŽP – ČIŽP, Český hydrometeorologický ústav n Zápatí prezentace 24 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nDekoncentrované orgány n-krajská vojenská velitelství n krajská ředitelství policie n zeměměřické a katastrální inspektoráty, a katastrální n krajská veterinární správa n krajská hygienická stanice n oblastní inspektoráty práce, navazují na Státní úřad inspekce práce n obvodní báňské úřady, navazují na Český báňský úřad n celní ředitelství, celní úřady n okresní správy sociálního zabezpečení n krajské pobočky Úřadu práce, n n n n Zápatí prezentace 25 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nVeřejné bezpečnostní sbory n- Policie ČR n- Hasičský záchranný sbor n- Celní správa ČR n- BIS n- Vězeňská služba n- Úřad pro zahraniční styky a informace n- Generální inspekce bezpečnostních sborů (2012) n- ozbrojené síly (Armáda ČR, Hradní stráž a Vojenská kancelář prezidenta republiky), obecní policie Zápatí prezentace 26 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nNezávislé správní úřady n- stojí mimo organizační strukturu řízené vládou n- personální, funkční (ne interní akty ze strany vlády) a ekonomická nezávislost (samostatná rozpočtová kapitola) n nPříklad: Úřad pro ochranu osobních údajů, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání Zápatí prezentace 27 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Samospráva nÚzemní nZájmová – stavovské organizace – komory a n společenstva n - veřejné vysoké školy n n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Principy n nvýraz vertikální dělby moci ve státě nprotipól správy státní n decentralizovaná veřejná správa n výraz principu subsidiarity n princip demokracie nna pomezí mezi správou veřejnou a správou soukromou n(zejm. v rovině správy nevrchnostenské, viz samospráva zájmová, resp. profesní a samospráva podnikatelská) Zápatí prezentace 29 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Obecné požadavky na vznik n- zřizovány zákonem n mají právní subjektivitu n oprávnění vydávat vlastní právní předpisy n personální základ n ekonomický základ n územní základ (u zájmové samosprávy npodpůrně), n organizačně kompetenční základ Zápatí prezentace 30 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vztah státu a samosprávných korporací n n n vzájemné nezasahování n vzájemný respekt n vzájemná součinnost n n n nPozn: čl. 87 odst. 1 písm. c) Ústavy n„ústavní stížnosti orgánů územní samosprávy proti nezákonnému zásahu státu“ Zápatí prezentace 31 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Modely organizace územní samosprávy n smíšený – německý (většina evropských zemí n n dělený - nejblíže k tzv. francouzskému modelu n n výlučně samosprávný (self gowernment) – (na základní úrovni – obce) – anglický, resp. anglosaský model (na vyšších úrovních (okresy, hrabství Zápatí prezentace 32 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Obecní zřízení nPrávní úprava: zák. č. 128/2000 Sb., o obcích nZakotvení v Ústavě, čl. 8 a hlava VII. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Obec nzákladní územní samosprávný celek s povahou veřejnoprávní korporace n n územní, n osobní, n ekonomický, n organizačně kompetenční n nPozn: vojenské újezdy, zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky (Boletice (Jihočeský kraj), Brdy (Středočeský kraj), Březina (Jihomoravský kraj), Hradiště (Karlovarský kraj), Libavá (Olomoucký kraj) Zápatí prezentace 34 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Typy obcí nTypy obcí n obce (běžné) (6 249) n obce s pověřeným obecním úřadem (388) n obce s rozšířenou působností (205) n Zápatí prezentace 35 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Kategorizace obcí n1. Obce n2. Města (3 000 obyvatel) n3. Městys n4. Statutární města – územně členěná § - územně nečleněná §§4 zákona – taxativní výčet (25) §(příklad: Brno 29 m.č.) §5. Hlavní město Praha (57 m.č., zákon č. 131/2002 Sb.) www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Orgány obcí n1. Zastupitelstvo n2. Rada n3. Starosta n4. Obecní úřad n5. Zvláštní orgány obce www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Kraje nZřízeny ústavním zák. č. 347/1997 Sb. nFaktická úprava zák. č. 129/2000 Sb. nPočet: 14 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Orgány nZastupitelstvo nRada nHejtman nKrajský úřad www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 KRAJE nExistující kraje n Zákon č. 36/1960 Sb. vytvářejí se tyto kraje: n Kraj Středočeský n Kraj Jihočeský n Kraj Západočeský n Kraj Severočeský n Kraj Východočeský n Kraj Jihomoravský n Kraj Severomoravský n zvl. postavení hl.m Prahy n Zápatí prezentace 40 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 VUSC nÚst.zák. č. 347/1997 Sb. n Středočeský kraj n Jihočeský kraj n Plzeňský kraj n Karlovarský kraj n Ústecký kraj n Liberecký kraj n Královéhradecký kraj n Pardubický kraj n Kraj Vysočina n Jihomoravský kraj n Olomoucký kraj n Zlínský kraj n Moravskoslezský kraj n Hlavní město Praha n Zápatí prezentace 41 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Zájmová samospráva nhistoricky byla představována nejrůznějšími komorami, svazky, gremii a společenstvy, a plnila ve veřejné správě významné poslání nod počátku 90. let se se postupně vytvářely, resp. znovu ustavovaly, nejrůznější samosprávné veřejnoprávní korporace profesního a zájmového charakteru, zpravidla s postavením komor a společenstev n zatímco u dnes existujících komor převládá princip povinného členství, u společenstev se naopak uplatňuje princip dobrovolnosti Zápatí prezentace 42 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Podle současného právního stavu se v oblasti komor jedná o : nadvokátní komoru, n lékařskou komoru, stomatologickou komoru, lékárnickou komoru, n komoru veterinárních lékařů, n komoru patentových zástupců, n notářskou komoru, n komoru architektů, n komoru autorizovaných inženýrů a techniků činných ve nvýstavbě, n komoru daňových poradců, n komoru auditorů, n exekutorskou komoru Zápatí prezentace 43 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Činnost veřejné správy nZákladní formy n- správní akty n- veřejnoprávní smlouvy n- faktické úkony www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správní akty - vně nVydávání právních předpisů (např. nařízení, vyhlášky, obecně závazné vyhlášky obcí a krajů, nařízení obcí a krajů) nVydávání individuálních aktů (rozhodnutí, vyjádření, osvědčení, sdělení, souhlasy, doporučení apod.) nVydávání aktů smíšené povahy (opatření obecné povahy, akt se vztahuje na neurčitý okruh adresátů, ale v konkrétně určené věci) – př. územní plány n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správní akty - vnitřní nvydávání interních normativních aktů (interní normativní instrukce nebo normativní akty řízení, slouží k řízení podřízených pracovníků a orgánů, které jsou daným orgánem řízeny a jemu podřízeny) nVydávání interních individuálních pokynů (individuální služební pokyny) n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Veřejnoprávní smlouvy nDohoda mezi dvěma nebo více stranami, alespoň jedna je subjektem veřejné správy nMusí být uzavřena v souvislosti s výkonem veřejné správy nUpravuje veřejná práva a povinnosti nDělení :subordinační n koordinační n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Faktické úkony nFormy činnosti, které mají pro adresáta přímé důsledky nObvykle namísto ISP v případě naléhavosti situace, nebo vynucení splnění povinnosti nPOZOR – zákonný rámec – čl. 2 odst. 3 Ústavy!! nDělení: faktické pokyny – příkazy a zákazy (př. Policie ČR) n exekuční úkony – nebyla dobrovolně splněna uznaná povinnost - SŘ n bezprostřední zákroky – odvrácení nebezpečí, donucovací prostředky – Policie ČR n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správní uvážení nStav, kdy s existencí určitého skutkového stavu není jednoznačně spojen jediný nutný právní následek nVolba jednoho z více právní normou předvídaných řešení (vztahuje se především k rozhodování o právu) nPříklady k řešení: nsprávní úřad uloží pokutu ve výši 200 000 Kč nsprávní úřad může uložit pokutu až do výše 200 000 Kč nsprávní orgán může zcela nebo zčásti vyměřenou daň prominout (odstranění tvrdosti zákona) n(zásada přezkoumatelnosti, zásada předvídatelnosti, zákaz zneužití správního uvážení, legalita (realizace pravomoci v souladu s účelem a zájmem, rovnost (stejný metr pro všechny)) nPříklad: nZák. č. 40/1993 - § 7 n n n Zápatí prezentace 49 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Neurčité pojmy nNorma správního práva používá výraz, který blíže obsahové nevymezuje nObsah je nutno posuzovat případ od případu, a to na základě posouzení dané situace nPříklad: veřejný zájem, občanské soužití, veřejný pořádek n Zápatí prezentace 50