Modely tvorby rozhodnutí a metody tvorby nových koncepcí 1. Blok Přístupy k rozhodování 1/3 nRacionalistický model q4 fáze (rozpoznání problému, varianty řešení a výběr, uskutečnění řešení, zhodnocení qJednotlivec, organizace se chová racionálně, maximalizuje svůj užitek qTechnologická x ekonomická racionalita qKoncept ohraničené racionality nProblémy: qOrganizace nejsou homogenní jednotky qRozdíly v cílech a hodnotách mezi R a I qNedokonalá informovanost qOdlišení prostředků a cílů, fakt a skutečnosti Přístupy k rozhodování 2/3 nInkrementalistický model qNámitky proti racionalistickému modelu qCíle i realizace se překrývají, neustále dochází ke změnám a dílčím krokům. Změny jsou postupné tak jak se mění cíle i okolí. qDisjointed incrementalism – realita odpovídá více „pokus-omyl“ qKritika:pouze tam, kde jsou problémy relativně stabilní n Přístupy k rozhodování 3/3 nModel normativního optima qRacionalistická východiska se zohledněním neracionálních faktorů qDůraz na intuici a zkušenosti rozhodovatelů n Metody tvorby nových koncepcí Základní metody nMetoda brainstormingu; nMetoda Delfy; nIšikavův diagram; nAplikace SWOT matice. Brainstorming nSkupinové generování nových idejí. nKroky: qPo definování problému je otevřena diskuze. qje třeba dodržet zásady vedení diskuze. qKaždý nápad je zaznamenán, qRoztřídění návrhů do skupin a následně se vede druhé kolo diskuze a připomínkového řízení. qVýsledkem je výběr varianty Zásady Brainstormingu nCo největšího počtu nápadů. nZásada odloženého úsudku (zákaz kritiky vyslovených nápadů). nGenerování návazností na nápady (vzájemné se doplňování). nMožnost vyslovení i nesmyslných nápadů. nVytvoření přátelské atmosféry. n Modifikace brainstormingu nBrainwritting nMetoda 635 nViz DSO Metoda Delfy nrozvaha definice problému; npřevedení problému do dotazníkové formy; nzaslání dotazníku expertům; nvyhodnocení odpovědí – selekce shodných a odlišných názorů; nsestavení druhého dotazníku a zaslání jej expertům. n Modifikace metody Delfy nGordonova metoda nMetoda 66 nViz DSO Išikawův diagram nrozvaha o problému daného stavu; ndefinování důsledků daného stavu a vytvoření jejich seznamu; nzakreslení vazeb hlavních problémových situací (žebra ryby); npomocí zásad brainstormingu vytvoření seznamu příčin vztahujících se k zapsaným důsledkům; nstanovení hlavních příčin daného stavu; nsestavení závěrečné zprávy. n SWOT matice Vnitřní faktory ------------------ Vnější faktory Vlastní disponibilní prostředky a možnosti k úspěšné realizaci koncepce (S) Vnitřní negativní faktory, které mohou negativně ovlivňovat realizaci koncepce (W) Vnější pozitivní faktory potenciálně působící na realizaci koncepce (O) Koncepční strategie typu „maxi-mini“ SO strategie Koncepční strategie typu „mini-maxi“ WO strategie Vnější negativní faktory potenciálně negativně ovlivňující koncepci (T) Koncepční strategie typu „maxi-maxi“ ST strategie Koncepční strategie typu „mini-mini“ WT strategie