} }Stručně o vztahu státu a politických stran } }Financování politických stran } }Stranické a volební systémy } } } } } } }Počátkem 20. st. se strany a stranické systémy staly politickým výrazem sociálních a jiných konfliktů, jimiž žila společnost kolem nich. } }Vznik: petice alespoň 1tis. občanů }Registrace: MV }Zánik: provedením výmazu z registru }Zrušení strany: vlastním rozhodnutím, rozhodnutím soudu }Pozastavení činností: rozhodnutím soudu }(1) Strany a hnutí podléhají registraci podle tohoto zákona. }(2) Členem strany a hnutí mohou být pouze fyzické osoby. }(3) Členem strany a hnutí může být občan starší 18 let, může být však členem pouze jedné strany nebo hnutí. } }Ministerstvo vnitra } Rejstřík PSH jako veřejný seznam je veden Ministerstvem vnitra od 1. ledna 2001 na základě § 9 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů. }http://aplikace.mvcr.cz/seznam-politickych-stran/SearchResult.aspx?search=all ◦2011: 139 „aktivních“ PSH ◦2012: 151 „aktivních“ PSH ◦2015: 205 „aktivních“ PSH ◦ }Registr ekonomických subjektů } RES je vedený Českým statistickým úřadem (ČSÚ) podle §20 zákona č.89/1995 Sb., o státní statistické službě, je v rozsahu stanoveném tímto zákonem veřejným seznamem. Zápis do registru má pouze evidenční význam. ◦ http://registry.czso.cz/irsw/ Vyhledávání přes IČO, název. ◦ }Registr ekonomických subjektů (ARES aplikace MF) ◦ http://wwwinfo.mfcr.cz/ares/ares.html.cz ◦Právní forma 711 (PSH) } } }Údaje se nutně přesně neshodují! •Teoreticky oddělený: PSH x stát –§ 5 (424/1991) (1) Strany a hnutí jsou odděleny od státu. Nesmějí vykonávat funkce státních orgánů ani tyto orgány nahrazovat. Nesmějí řídit státní orgány ani ukládat povinnosti osobám, které nejsou jejich členy. •Prakticky: –Zástupci nejúspěšnějších PSH tvoří moc zákonodárnou a ovlivňují, tvoří moc exekutivní (hrozba ovlivnění i moci soudní). –Tím, že zvolení zástupci ovlivňují „pravidla hry“ mohou je ovlivnit i ve svůj prospěch (omezení konkurence). } }Svobodná soutěž politických stran je jedním ze základních pilířů demokratického státu. }Nicméně mají-li být politické strany schopny řádně fungovat, musí mít dostatek finančních prostředků pro své činnosti. } •Podpora rovných šancí (př. příspěvek na úhradu volebních nákladů) –Protiargument: nechťstranu platí ti, kt. s ní sympatizují •Ochrana před korupcí (př. příspěvek podle počtu získaných mandátů) –Lze vyvážit pokušení z přijetí „korupčních“ peněž státním příspěvkem? –Musí-li si strany získat peníze samy…svojí činností, spíše jí to posílí (sepjetí členů) }Rovnost }Svoboda }Veřejná kontrola } }Má-li být systém financování PSH spravedlivý, transparentní a neomezující, je nutné, aby byly výše uvedené principy ve vzájemné rovnováze. Zdroj: Outlý, 2003 přímé financování nepřímé financování veřejné zdroje ·příspěvek na úhradu volebních nákladů ·příspěvek na činnost PSH ·bezplatné poskytování vysílacího času v médiích před volbami ·placení provozu poslaneckých či senátorských kanceláří · soukromé zdroje ·členské příspěvky ·finanční dary ·vlastní podnikatelská činnost stran ·ostatní (pronájem a prodej nemovitostí, úroky, půjčky, úvěry) ·dary ve formě služeb či hmotných statků ·prodej služeb či hmotných statků za ceny nižší než obvyklé ·dobrovolnická služba • }A. Příspěvek na úhradu volebních nákladů za volby do Poslanecké sněmovny } Politické straně, politickému hnutí nebo koalici, která ve volbách získala nejméně 1,5 procenta z celkového počtu platných hlasů, bude za každý odevzdaný hlas ze státního rozpočtu uhrazeno 100 Kč. }B. Příspěvek na úhradu volebních nákladů za volby do Evropského Parlamentu } Politické straně, politickému hnutí nebo koalici, která ve volbách získala nejméně 1 % z celkového počtu platných hlasů, bude za každý odevzdaný hlas ze státního rozpočtu uhrazeno 30 Kč. Tedy o skutečně „propadlém hlasu“ můžeme mluvit jen v případě stran, které nezískaly ve volbách 1,5 %. Mohou z toho dodatečně hradit výdaje za volební kampaň. }C. Příspěvek na činnost } zahrnuje stálý příspěvek a příspěvek na mandát. }Stálý příspěvek činí ročně 6 000 000 Kč pro stranu a hnutí, které získaly v posledních volbách do Poslanecké sněmovny 3 % hlasů. Za každých dalších i započatých 0,1 % hlasů obdrží strana a hnutí ročně 200 000 Kč. Obdrží-li strana a hnutí více než 5 % hlasů, příspěvek se dále nezvyšuje. }Příspěvek na mandát poslance nebo senátora od roku 2011 činí ročně 855 000 Kč a na mandát člena zastupitelstva kraje a člena zastupitelstva hl.m. Prahy činí ročně 237 500 Kč. U stálého příspěvku je strop 10 milionů. Pozor příspěvek na mandát nijak nesouvisí s platem ani Pro aktuální přehled příspěvků ze státního rozpočtu vyplacených PSH v roce 2014 • • •Viz •http://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/monitoring/financovani-politickych-stran/prispevky-ze-statnih o-rozpoctu-uhrazene-11146 • • Uvést v relaci ke státnímu rozpočtu, stát přiděluje stranám (v podobě příspěvku na činnost) zhruba půl miliardy ročně (o nějž se podělily 24 subjekty vč. za volby do EP) } Francouzský politický sociolog M. Duverger v 50. letech 20. století rozdělil stranické systémy jednoduše podle počtu stran: } } 1. systémy s jednou stranou – monopartijní } Jedná se o nedemokratické režimy. } } 2. systémy se dvěma stranami – bipartijní } V systému spolu soutěží dvě velké strany, které se v časovém intervalu střídají u vlády. } } 3. vicestranické systémy – multipartijní }další francouzský politolog, navazoval na Duvergera -soustředil se výhradně na soutěživé systémy -doplnil typologii o faktor velikosti (volební síly) politické strany } }1. Bipartismus, typický příklad Velká Británie (dříve), USA }2. Systém dvě a půl strany: jedná se o bipartismus doplněný o tzv. pivotální (neboli „půltou“) stranu ("jazýček na vahách"), např. svobodní demokraté FDP v Německu. }3. multipartismus s dominující stranou: jedna strana dosahuje pravidelně přes 40 procent hlasů, je soustavně vládní stranou, zpravidla ale nemá absolutní většinu (Itálie, skandinávské země) }4. multipartismus bez dominující strany } } Přesné kritérium jak rozlišit malé a velké strany neexistuje. Irský politolog Peter Mair považuje za velké strany ty, které získávají soustavně přes 15 procent hlasů, ostatní jsou malé strany. Sartoriho základní typologie stranických systémů: I. SYSTÉMY JEDNÉ POLIT. STRANY a)systém jedné strany b)systém s hegemonní stranou nesoutěživé (nedemokratické) II. MULTIPARTIJNÍ STRANICKÉ SYSTÉMY • systém predominantní strany • dvoustranické systémy (bipartismus) • umírněný multipartismus • extrémní či polarizovaný multipartismus (Pramen: Cabada-Kubát, 2002) Source: Czech Statistical Office turnout 76% turnout 74% turnout 58% turnout 64% turnout 63% turnout 59% Volby*, volební systémy }Volby (def.): nástroj obsazování úřadu n. funkce výběrem, který provádí k tomu určený soubor lidí. } 1)Které úřady či funkce se volbou obsazují? 2)Kdo má aktivní volební právo? } -dobrovolné vs. povinné hlasování 3)Jak se hlasuje (tradice tajného hlasování) 4)Jak se volby provádějí – volební systémy 5) } } } } } } }Nábor politiků }Sestavování vlád – někde přímo, někde „jen“ ovlivňují sestavování vlád }Zajišťování reprezentativnosti }Ovlivňování politické linie (ze škály alternativ) }Výchova voličů (podněcují zájem veřejnosti) }Legitimizování a posilování elit }Základní členění volebních systémů na dvě skupiny: } } I. Většinové volební systémy } }II.Poměrné volební systémy } } „Kritériem je to, zda se hlasy na mandáty přepočítávají v poměru nebo nikoli“ (Sartori, 2001) Volebními systémy rozumíme pravidla a mechanismy, pomoci nichž se ve volbách na základě počtu hlasů rozdělují mandáty mezi politické strany či kandidáty. Volebních systémů existuje v nejrůznějších podobách celá řada. SNAD NEJČASTĚJI SE SETKÁVÁME S DĚLENÍM NA VĚTŠINOVÉ A POMĚRNÉ. Toto dělení slouží především k porozumění principiálním rozdílům §Volby probíhají v menších, jednomandátových volebních obvodech. §Volby probíhají v tolika volebních obvodech, kolik míst se obsazuje v zastupitelském sboru. }Jsou historicky starší. }Běžně se rozlišují dvě podskupiny: } }a) Relativně většinové volební systémy } Jsou založeny na principu „vítěz bere vše“ („first past the post“). V rámci jednomandátových volebních obvodů kandidují jednotlivci (nezávislí nebo nominováni politickými stranami), stačí prostá většina hlasů. } Př. USA, Velká Británie, Nový Zéland, Kanada } }b) Absolutně většinové volební systémy } Podmínkou pro vítězství je zisk } nadpoloviční většiny hlasů. } Př. Volby do Senátu PČR, } prezidentské volby ve Francii, aj. obvody.gif VVS je založen, jak už nese jeho název, na jednoduchém kritériu: mandát získá ten z kandidátů,který dostal nejvíce hlasů. a)Či také systém relativní většiny Většina postačující ke zvolení je v tomto případě často fiktivní, protože zvolený zástupce reprezentuje z hlediska odevzdaných hlasů menšinu celkového počtu voličů. b)Naplnění tohoto požadavku se v případě, kdy žádný z kandidátů požadovanou většinu nezískal, docílí dalším kolem voleb. Do něj mohou např. postoupit dva nejúspěšnější kandidáti z prvního kola (a kdy v druhém kole dále pak postačuje i relativní většina). Ale možné jsou i další varianty. Pro volební výsledky docilované VS je ve všech jeho variantách nesmírně významná tzv. VOLEBNÍ GEOMETRIE, tj. stanovení hranic volebních obvodů a počtu voličů v něm. Senát má 81 senátorů, kteří jsou voleni v 81 volebních obvodech }- princip poměrného zastoupení }- volba v rámci systému listinných kandidátek }- přítomnost volební klauzule }- určující je metodika přepočtu hlasu na mandáty (celkově náročnější na počítání) }Rozlišujeme 2 způsoby výběru poslanců: -Systém volební listiny (ve většině zemí kontinentální Evropy) -Systém jednoho přenosného hlasu („irský systém“) Založené na principu vícemandátových volebních obvodů. Pro volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky jsou volebními obvody samosprávné kraje. } 1)Velikost volebního obvodu 2)Matematický přepočet hlasů na mandáty 3)Uzavírací klauzule (kvórum) 4)Počet a charakter skrutinií (volebních obvodů) } } } } } Zdroj: Lebeda, 2008 } 1)Velikost poslanecké sněmovny: 200. Počet mandátů (velikost volebního obvodu) není předem znám, záleží na volební účasti. 2)Rozhodující formule: D´Hondt. 3)5%-ní klauzule (byla navýšena klauzule pro vícečlenné koalice). 4)Počet a obvodů: 14. Volební kraje korespondují se 14 samosprávnými kraji. } } } } } Zdroj: Lebeda, 2008 } } }Přečtěte článek: }Daniel Prokop: Úvod do praktické sociologie: Sny o většinovém systému. } }Dostupné: }http://www.novinky.cz/kultura/salon/352397-uvod-do-prakticke-sociologie-sny-o-vetsinovem-systemu.h tml } } } }Chytilek, R., J. Šedo (eds.): Volební systémy. Vyd. 4., Praha: Portál, 2009. }Lebeda, T.: Volební systémy poměrného zastoupení. Mechanismy, proporcionalita a politické konsekvence. Praha: Karolinum, 2008. }Sartori, G.: Srovnávací ústavní inženýrství. Praha: Slon, 2001. }Vodička, K., Cabada, L.: Politický systém České republiky. Praha: Portál, 2003, 2007, 2011.