28.10.2015 1 MANAGEMENT KULTURY V PRAXI 1. ODBORNÁ TERMINOLOGIE • Vymezení segmentu hudby z oblasti ekonomiky kultury • Veřejná kulturní služba • Profesionální umění • Přehled profesionálních symfonických orchestrů 1. VYMEZENÍ SEGMENTU HUDBY …produkují nereprodukovatelné zboží a služby, které jsou konzumovány na místě… …produkují kulturní produkty určené k masové reprodukci, hromadnému šíření Zdroj: Studie „Ekonomika kultury v Evropě“, 2006 28.10.2015 2 1. VYMEZENÍ SEGMENTU HUDBY  Produkce tzv. komerční či nekomerční.  hlavní faktor ovlivňující fungování neprůmyslového odvětví  Hudební produkce = živé umění: 1.Zřizovaná (nezisková) kultura (p. o., o. p. s.) 2.Nezřizovaná nezisková kultura (spolky) 3.Nezřizovaná zisková kultura (FO živnostník, s. r. o., výjimečně a. s.)  Žánrově obor klasické hudby (artificiální), případně jazzu.  Hudba profesionální a zpravidla fungující jako veřejná kulturní služba. 1. VYMEZENÍ SEGMENTU HUDBY Znaky ŽIVÉHO UMĚNÍ: 1.Vysoce konkurenční prostředí (substituty v segmentu využití volného času) 2.Zaměstnatelnost: nárůst kombinací forem úvazků 3.Rozkolísanost ve vyhodnocení ocenění tvůrčí a umělecké práce 4.Velký rozptyl cen vstupenek 5.Nejednotnost statistického šetření  Komerční projekty →často vysokonákladové, rizikové, maximalizace výtěžnosti všemi marketingovými způsoby  Nekomerční →maximalizace dopadu šířeného obsahu Dohnalová, L. 2010 1. VYMEZENÍ SEGMENTU HUDBY Zaměstnanecké organizace v oblasti klasické hudby a jazzu: 1. Symfonické orchestry (14 +) 2. Operní domy (9) 3. Hudební agentury (4 +) 4. Muzikálové produkce (5 +) 5. Hudební festivaly (17 +) 28.10.2015 3 1. VELIKOST ORGANIZACÍ Velikost zaměstnaneckých organizací v oblasti klasické hudby a jazzu:  Většina organizací co do počtu zaměstnanců patří mezi 1. Drobné podnikatele (agentury, komorní soubory, kulturní domy) 2. Malé podniky (divadla zejm. jednosouborová) 3. Střední podniky (regionální vícesouborová divadla a symfonické orchestry)  Pouze dvě vícesouborová divadla nad: Národní divadlo (ca 1300 zaměstnanců, 4 scény a 4 soubory, SOP) Národní divadlo Brno (ca 600 zaměstnanců, 3 scény a 3 soubory) CHARAKTERISTIKA SOUČASNÝCH ORCHESTRŮ  Technický rozvoj  Tlak na odlišení  Specializovaná tělesa  Nové přístupy k organizačnímu uspořádání  Rozvoj výzkumné činnosti a profesionálního vzdělávání  Otevření hráčské profese ženám  Celosvětové rozšíření  Rozvoj Asie Přehled vzniku profesionálníchsymfonickýchorchestrů ČR Jmenný seznam nejvýznamnějších těles Rok vzniku Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně 1821 Karlovarský symfonický orchestr 1835 Severočeská filharmonie Teplice 1838 Česká filharmonie 1896 Symfonický orchestr Českého rozhlasu 1926 Symfonický orchestr hlavního města Prahy, FOK 1934 FISYO 1943 Moravská filharmonie 1945 Filharmonie Bohuslava Martinů 1946 Plzeňská filharmonie 1946 Janáčkovafilharmonie Ostrava 1954 Filharmonie Brno 1956 Komorní filharmonie Pardubice 1969 Filharmonie Hradec Králové 1978 Jihočeská komorní filharmonie České Budějovice 1981 VÝVOJ V ČR Šilerová, 2013 28.10.2015 4 Přehled počtu hráčů některých zkoumaných orchestrů Česká filharmonie 121 Filharmonie Bohuslava Martinů 80 Filharmonie Brno 105 Filharmonie Hradec Králové 80 Janáčkova filharmonie Ostrava 99 Jihočeská komorní filharmonie Č. B. 33 Karlovarský symfonický orchestr 59 Komorní filharmonie Pardubice 36 Moravská filharmonie Olomouc 90 Plzeňská filharmonie 45 Severočeská filharmonie Teplice 82 Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK 105 Západočeský symfonický orchestr Mariánské lázně 41 Zdroj: Přehled počtu hráčů některých zkoumaných orchestrů – dle dostupných pramenů [Rathouská, 2011] a [Dohnalová, 2006] 2. APLIKACE TEORIE MANAGEMENTU NA PROFESIONÁLNÍ HUDEBNÍ SOUBORY 1. Organizování 1. Outsourcing & integrace 2. Sdružování organizací: fúze, zájmová společenství 3. Organizační struktura 4. Procesy uvnitř organizace 2. Charakteristika pracovních procesů uvnitř organizace & vnitřní předpisy 3. Motivace 4. Financování 5. Schéma sezóny, turné, abonmá PŘEHLED SUBKAPITOL 28.10.2015 5 2.1 ORGANIZOVÁNÍ  Před rokem 1989 orchestry pouze tzv. STÁTNÍ, později přechod na příspěvkové organizace.  Většina potřeba zajišťována svépomocí → dodnes  Postupný pomalý přechod k většímu outsourcingu, např.: využití externí PR agentury v oblasti marketingu, externí tvorba vizuálu, atd.  Počet hráčů jednotlivých skupin (int/ext)  Zahraničí:  Bundestheater-Holding GmbH, Vídeň, Rakousko  Fúze, sdružování a rušení orchestrů v Německu  Wiener Philharmoniker  Národní divadlo x Státní opera Praha 2.1.1 OUTSOURCING X INTEGRACE Asociace ASOPS: Asociace symfonických orchestrů a pěveckých sborů ČR Asociace profesionálních divadel ČR Opera Europa ASUMA: Asociace uměleckých agentur Asociace hudebních festivalů, Asociace českých festivalů Odborové organizace Herecká asociace OS pracovníků kulturních zařízení Unie - profesní a odborový svaz orchestrálních hudebníků ČR UNIE odborový svaz profesionálních zpěváků ČR 2.1.2 ZÁJMOVÁ SPOLEČENSTVÍ 28.10.2015 6 2.1.3 STRUKTURA CHARAKTERISTIKA  Útvarová struktura dle funkční specializace  U největších těles divize (ČF)  Dvě základní linie – čistě umělecká a technicko- administrativní  Štábní útvar, rozpětí řízení Ředitel Umělecký provoz V čele umělecký šéf Ekonomicko-technický provoz V čele ekonomický náměstek Obecné organizační schéma symfonického orchestru Prodej vstupenek a předplatného Oddělení marketingu Koncertní oddělení Správa budov Účtárna a právní servis Techničtí pracovníci, doprava Inspektor orchestru Koncertní mistři Orchestr Šilerová, 2011 2.1.3 ORGANIZAČNÍ STRUKTURA CHARAKTERISTIKA UMĚLECKÉ LINIE  Ca 100 hráčů  Inspektor orchestru  Šéfdirigent, dirigenti  Koncertní mistr/ři  Nástrojové skupiny (sekce)  Vedoucí skupiny  Tutti  výkony (například 250 čtyř- až pětihodinových výkonů za sezónu) Wikipedia, 2015 ZŘIZOVATEL ŘEDITEL ORCHESTRU UMĚLECKÁ RADA DRAMATURGICKÁ RADA 2.1.3 ORGANIZAČNÍ STRUKTURA Poradní orgány Šilerová, 2013 28.10.2015 7  V organizační struktuře akcentace funkčního dělení  V umělecké oblasti je striktně nastavená hierarchie  koncertní mistr – první housle  sekce vedeny jedním hráčem – např. první flétna, první tympán  hráči / tutti, druhá flétna s povinností pikoly  Na základě potřeb „obecně“ interpretovaného díla jsou umělci řazeni do sekcí aktualizované standartizace „Daniels“ – viz.: praktický úkol  Rozpětí řízení je tedy od ca 4 u dechové sekce, po ca 12 u strunných nástrojů  Solo pozice potencionálně modifikuje strukturu 2.1.3 ROZPĚTÍ ŘÍZENÍ 2.2 CHARAKTERISTIKA PRACOVNÍCH PROCESŮ  Frekvence – výkon – “čárka“  Př. JFO: omezení stanoveno pouze krátkodobě: v jednom týdnu max. 8 frekvencí (dvakrát do roka připouští 9 frekvencí), ne více než 8 frekvencí po sobě jdoucích, nejpozději po osmé frekvenci bez dne náhradního volna musí být alespoň jeden den náhradního volna.  Př. BF: produkce se reprízují až 4x/týden, pět až šest zkoušek na některé produkce → v týdnu 10 frekvencí, omezení max. čtyři koncerty za týden, avšak existuje i dlouhodobé omezení 250 frekvencí za rok→ intenzívní týdny x období s polovičním či menším počtem  max. 350 frekvencí ročně / hráč v Göttinger Symphonie Orchester  Óbudai Danubia Zenekar se stropem 308 plánovaných frekvencí orchestru ročně  BBC Concert Orchestra se stropem 186 plánovaných frekvencí orchestru ročně  Kolektivní vyjednávání – omezení objemu práce, vytíženost hráčů 2.2 ORGANIZACE PRÁCE UMĚLECKÝCH PRACOVNÍKŮ ORCHESTRU Daněk, 2013 28.10.2015 8  zadávací dopis  licenční smlouva  inscenační porada  křestní list inscenace  explikační porada  hudební nastudování, korepetice  sedačka  zkoušky orchestru  hlavní zkouška  generálka  repríza  derniéra 2.2 PŘÍPRAVA INSCENACE PROVOZ OPERY 1. Zřizovací listina 2. Jednací řád 3. Kolektivní smlouva 4. Konkursní řád 5. Organizační řád 6. Pracovní řád 7. Zájezdový řád 2.2 INTERNÍ DOKUMENTACE 2.3 MOTIVACE 28.10.2015 9 Motivační nástroje (Blažek, 2011): Ocenění práce Podmínky práce Práce samotná Velký rozdíl v podobě práce uměleckého pracovníka pracovníka administrativy pracovníka managementu 2.3 MOTIVACE Charakteristika práce uměleckého zaměstnance:  Různorodá, zpravidla příjemné pracovní prostředí, střídání vedoucího pracovníka při výkonu práce: tj. zpravidla dirigenta  Důraz na výkon (stresová situace), nutná individuální příprava a neustálý tlak na kvalitu pracovního výkonu  Předpokladem podání kvalitního výkonu jsou materiální podmínky – tj. kvalitní hudební nástroj (řád desetitisíců až milionů Kč), opravy, servis, strojky, struny, atd.  Ohrožení hlukem (žestě, ochrana ostatních hráčů: zvukové bariéry)  Související vnitřní předpis: Konkursní řád 2.3 MOTIVACE 3. FINANCOVÁNÍ 28.10.2015 10  Příspěvek zřizovatele  vícezdrojové financování  Vysoké osobní náklady  Program státní podpory profesionálních divadel, symfonických orchestrů a pěveckých sborů  Snaha o podporu přímo z MK ČR  2015 činí 85 000 tis. Kč  Poměr 4:1  Index soběstačnosti 3. FINANCOVÁNÍ 3. FINANCOVÁNÍ PLATOVÉ TARIFY - DEFINICE • Dle § 123 Zákona 262/2006 Sb. zákoníku práce • zaměstnavatel zařadí zaměstnance do platové třídy podle druhového vymezení v pracovní smlouvě • do platového stupně podle doby dosažené praxe, doby péče o dítě a doby výkonu vojenské základní (náhradní) služby nebo civilní služby. • V této práci zkoumaná skupina orchestrální hráči se dle NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě (dále jen katalogu), nazývají členové orchestru a členové souboru - oddíl 2.14. • Rozpětí platové třídy 8 až 12 3. FINANCOVÁNÍ PLATOVÉ TARIFY Další složky platu: • nárokové a nenárokové. Nárokové: ošatné (příspěvek na koncertní oblečení), nástrojné a strojkovné, příspěvek na nákup strun pro smyčcové nástroje. Nenárokové: osobní ohodnocení (také nazýváno osobní příplatek) Výše a možná výplata osobního ohodnocení závisí na uvolňování prostředků ze strany konkrétního zřizovatele jednotlivé instituce. 28.10.2015 11 5. SCHÉMA SEZÓNY, TURNÉ, ABONMÁ 5. SCHÉMA SEZÓNY září – prosinec hlavní sezóna 1. ledna novoroční koncert leden – květen hlavní sezóna červenec & srpen prázdniny, festivaly  Hostující dirigenti, sólisté plánováni zpravidla až 2 – 3 roky předem  Obdobně velká turné  Finančně náročná – převoz nástrojů  Turné – domácí / zahraniční (české orchestry často Japonsko)  Věhlasné festivaly / Věhlasné koncertní síně (Konzerthaus, Musikverein, Gewandhaus, Carnegie Hall, Southbank Centre / Barbican Centre, Muscat, atd.)  Abonenti jsou nejdůležitějším segmentem každého orchestru  Různé skupiny – zpravidla symfonická, komorní, dětské publikum, stará hudba / současné trendy  Např. Berliner Philharmoniker – A až Z  Opakování koncertů – zpravidla 2x, ale např. CSO 4x 5. PLÁNOVÁNÍ SEZÓNY 28.10.2015 12 DOHNALOVÁ, Lenka (ed.). Czech orchestras. 1st print. Prague: Theatre Institute, 2005, 70 s. ISBN 80-7008-182-1. Dohnalová, L. (2010): „Hudba. Studie o sociálně ekonomickém potenciálu kulturnícha kreativních průmyslů v České republice.“In: Žáková, E. (ed.): Kulturní a kreativní průmysly v ČR, Institut umění – Divadelní ústav, Praha. Daniels, D. Orchestral music: a handbook. 4th ed. Lanham, Md.: Scarecrow Press, 2005, xiii, 618 p. ISBN 08-108- 5674-3. CUMMINGS, David M. International Who’s who in music and musicians’ directory. 12. ed. Cambridge: International Who’s Who in Music, 1990. ISBN 09-488-7520-8. Česká republika. NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě. In: č. 222/2010. 1. října 2010. BLAŽEK, Ladislav. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 191 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3275-6. GREGORINI, Bedřich, Jindřich GREGORINI a Jiří SRSTKA. Základy divadelní činnosti: [AMU = DAMU + FAMU + HAMU]. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra produkce, 2007, 105 s. ISBN 978-80-7331-093-6. INFORMAČNÍ ZDROJE DĚKUJI ZA POZORNOST MGA. ING. LUCIE ŠILEROVÁ, PH.D. SILEROVA@JAMU.CZ