pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Zápatí prezentace 1 • Marketing nehmotného produktu (služeb) • Analýzy prostředí 2. přednáška MVVS Simona Škarabelová Zuzana Prouzová pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 2 Předpoklad: Marketing z pohledu produktového mixu můžeme chápat jako nástroj realizace výměny toho, co máme a co je hodnotné, za něco, co potřebujeme. Proto musíme znát…..: n nJaké jsou naše cíle – co chceme… nJaké jsou charakteristiky našeho produktu… nJaké jsou naše charakteristiky .. nJaké je naše postavení a faktory, které mohou naši organizaci ovlivnit… pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Zápatí prezentace 3 Marketing nehmotného produktu - služeb • pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 4 Jaké jsou charakteristiky našeho produktu… (AUDIT PRODUKTU) n nCo vlastně nabízíme – výrobky, služby, myšlenky (tzv. cause marketing )??? nKomu je naše nabídky určená – kdo je naší cílovou skupinou, naším klientem??? nJakou potřebu uspokojujeme??? nLze tuto potřebu uspokojit i jiným způsobem, jinými prostředky, s pomocí jiných subjektů??? nNakolik je důležité uspokojení dané potřeby pro naši cílovou skupinu? nPokud nabízíme více aktivit pro více cílových skupin, která cílová skupina je největší a která aktivita přináší největší užitek? nS kým vstupujeme do styku v procesu výměny našeho produktu za něco, co potřebujeme? n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 5 Produkt v neziskovém sektoru = SLUŽBA C:\Users\simona\Pictures\senioři.jpg pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 6 Definice služby I.: n n„Statky, které neprodukují žádnou hodnotu“ n(Adam Smith, 1776) n nNa to navazuje i Marx a následně i centrálně plánované ekonomiky. nDůsledek = podcenění celého sektoru. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 7 Definice služby II.: n„Služba je jakákoliv činnost nebo výhoda, kterou jedna strana může nabídnout druhé straně, je v zásadě nehmotná a jejím výsledkem není vlastnictví. Produkce služby může, ale nemusí být spojena s hmotným produktem“ n n(Kotler - Armstrong 1997) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 8 Definice služby III: n n„…soubor hmotných a nehmotných prvků obsahujících funkční, sociální a psychologické užitky nebo výhody. Produktem může být myšlenka, služba nebo zboží nebo kombinace všech tří výstupů“ n n(Pride – Ferrell, 1991) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 9 Definice obsahu služby: nMateriální prvky- hmotné složky služby, které službu doplňují nebo umožňují její poskytnutí (stacionář – pomůcky pro handicapované) nSmyslové požitky – rozpoznáváme smysly (hluk, ticho, vůně, apod.) nPsychologické výhody nabídky – subjektivní, pro každého zákazníka jiné, obtížné je vymezit. n(Sasser, 1978) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 10 Marketing služeb je složitější!!! n n???PROČ??? pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 11 Vlastnosti služeb: nNehmotnost nNeoddělitelnost nHeterogenita, resp. proměnlivost nZničitelnost nNemožnost vlastnictví n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 12 Nehmotnost služeb nJe příčinou, že zákazník: nobtížně hodnotí konkurující si služby, nobává se rizika při nákupu služby, nklade důraz na osobní zdroje informací, njako základ pro hodnocení kvality služby používá cenu (v ziskovém prostředí). n nJak může management reagovat? pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 13 Neoddělitelnost služeb n Je příčinou, že zákazník: nje spoluproducentem služby, nčasto se podílí na vytváření služby spolu s ostatními zákazníky, nněkdy musí cestovat na místo produkce služby. n nJak může management reagovat? n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 14 Heterogenita služby n- příčinou, že zákazník: nnemusí vždy obdržet totožnou kvalitu služby, nobtížně si vybírá mezi konkurujícími se službami, nmusí se často podrobit pravidlům pro poskytování služby tak, aby byla zachována konzistence její kvality. n nJak může management reagovat? n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 15 Zničitelnost služby nJe příčinou, že zákazník: nobtížně reklamuje službu, nmůže být konfrontován jak s nadbytečnou, tak nenaplněnou kapacitou. n n nJak může management reagovat? n n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 16 Nemožnost vlastnictví služby n nJe příčinou, že zákazník: nvlastní pouze právo na poskytnutí služby, nslužbu mu přinášejí krátké (přímé) distribuční kanály. n n n nJak může management reagovat? n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 17 Úspěch služby závisí na její: ndostupnosti nceně njedinečnosti nvlastní hodnotě nkvalitě npověsti nmódnosti nspolehlivosti nvýsledcích ndodávání n nLidech!... Jací by měli být? pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 18 Význam značky n nPomáhá rozlišit produkt/službu, odlišit ho od konkurence. nVytváří image produktu/služby. nU služeb napomáhá zhmotnit službu a vytvořit představu o službě v mysli zákazníků. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 19 brno_min pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 20 divadlo_logo pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 21 pin_logo_en_iraq cvt_logo_cz_600 pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Zápatí prezentace 22 Koncept strategického marketingového plánování pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Cyklus marketingového plánování (Kotler) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Strategické market.plánování pro NNO (Kotler) Zápatí prezentace 24 pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Zápatí prezentace 25 Analýza prostředí - Analýza vnějšího prostředí • pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 26 Situační analýzy prostředí – v konečném sestavení SWOT nAnalýza vnitřního prostředí organizace, n tzv. MIKROPROSTŘEDÍ n(silné a slabé stránky organizace) příště n+ nAnalýza vnějšího prostředí organizace, ntzv. MAKROPROSTŘEDÍ n (příležitosti a hrozby) teď pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Začíná se zpravidla MAKROPROSTŘEDÍm: nProstředí: ndemografické, nekonomické, ntechnologické nekologické, npolitické, nlegislativní, nkulturní, nsociální. nTržní prostředí, resp. blízké okolí podniku, tj. konkurence, zákazníci, dodavatelé. n Zápatí prezentace 27 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Makroprostředí - používané analýzy ØSTEP/PEST/PESTEL - sociální (vč. kulturních a demografických), technologické, ekonomické(vč legislativních) a politické vlivy ØSTEEPLE – sociální, technologické, ekonomické, ekologické, politické, legislativní, edukativní (vč kultury) n ØPorterova analýza pěti sil •pozice mezi konkurenty = „jízdní prostor“(střed) •síla zákazníků •síla dodavatelů •hrozba nově vstupujících na trh •hrozba substituce Zápatí prezentace 28 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Příklad PEST na festivalu Youth for You(th) Příležitosti Hrozby Politicko-legislativní faktory –nové dotační programy –jiná kulturní politika –dotace na více let –výhodnější úlevy na daních pro dárce –krácení dotačních programů –nestálá politická situace Ekonomické faktory –ochota obyvatel platit za kulturní akce, vyšší popularita festivalu zdarma –zdražování zboží –vyšší DPH Sociokulturní faktory –nárůst nových talentů –zvýšení zájmu o podobné akce –posílení dobrovolnictví –úbytek ostatních kulturních událostí –přehlcení publika (zánik festivalu) –vysoká konkurence Technologické faktory –snižování cen, úspora v rozpočtu festivalu –efektivnější propagace –posílení konkurence Zápatí prezentace 29 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Porterova analýza pěti sil ¡patří k základním a zároveň nejvýznamnějším nástrojům pro analýzu konkurenčního prostředí firmy a jejího strategického řízení. ¡Jejím tvůrcem je profesor Michael Eugene Porter (Harvard Business School). ¡Model se snaží odvodit sílu konkurence v analyzovaném odvětví a tím pádem také ziskovost daného sektoru trhu. ¡K dosažení tohoto cíle rozebírá pět klíčových vlivů, které konkurenceschopnost firmy přímo či nepřímo ovlivňují. n Zápatí prezentace 30 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text nebo také: Porterova analýza konkurence nPORTER postavil model fungování trhu na těchto 5 faktorech: na) rivalita mezi konkurenty; nb) vyjednávací síla dodavatelů; nc) vyjednávací síla odběratelů; nd) ohrožení ze strany nových konkurentů; ne) ohrožení ze strany nových substitutů. n nLiteratura: Kotler (2000, 10. vydání, str. 219) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Grafické znázornění Porterovy analýzy konkurence: n Zápatí prezentace 32 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Alternativní „neziskové“ přístupy nMichael Kaiser: nzkoumání prostředí zahrnuje dvě různé činnosti: nanalýzu odvětví a nanalýzu srovnatelných organizací. § §KAISER, Michael M. Strategické plánování v umění: praktický průvodce. 1. vyd. Praha: Institut umění - Divadelní ústav v Praze, 2009. n Zápatí prezentace 33 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Porterova analýza pěti sil modifikovaná do uměleckých odvětví dle Kaisera: Zápatí prezentace 34 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Joyceova modifikace Porterovy analýzy pěti sil: nJoycův model pro neziskové organizace nV jeho obměně zůstávají dodavatelé (= klienti), odběratelé / zákazníci (= občané) a srovnatelné společnosti (= konkurence), další kategorie jsou nahrazeny skupinami „trh práce“ a „politické síly“, viz. Následující obrázek nJoyce in BACHMANN, Pavel. Management neziskové organizace. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. n Zápatí prezentace 35 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Model pěti sil dle Joyce: Zápatí prezentace 36 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Co byste si měli odnést z dnešní přednášky? nSpecifika služeb a jejich vliv na management organizace nKoncept strategického marketingového plánování nAnalýzy vnějšího prostředí nPEST nPorterova analýza 5ti sil včetně jejich modifikací Zápatí prezentace 37