pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Podnikatelský plán Ing. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. Tento studijní materiál vznikl jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/15.0280 1 OPVK_MU.emf Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU u budoucích zaměstnavatelů text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 2 Co si na začátek ujasnit: nČeho chceme dosáhnout? nJak toho chceme dosáhnout? nDokdy? nJe to vůbec možné? nCítíme to všichni v týmu stejně? nMůžeme dosažení cíle nějak ověřit? text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 3 Jak si stanovit cíl – typologie SMART nS – specifický, jasný, přesně formulovaný nM – měřitelný, ne obecný nA – přijatý (accepted) všemi členy týmu nR – reálný, dosažitelný, ale ambiciózní nT – časově vymezený (timed) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 4 Podnikatelský plán obecně text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 5 Adresáti podnikatelského plánu nMy sami nStanovení cílů nOdhalení bariér, možných překážek nStanovení časového horizontu nOstatní nInvestory, banky nPředstavení možné investice nPodpora při žádosti o finanční prostředky nInkubátory, soutěže, granty nPodklad pro porovnání různých projektů nKlíčové zaměstnance nPředstavení společnosti a jejích plánů text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 6 Podnikatelský plán vs. podnikatelská studie nPodnikatelský plán je dokument s ustálenou formou, který slouží zejména k předkládání třetím osobám či organizacím nPodnikatelská studie je projekt do tohoto předmětu a je řádově obsáhlejší, protože zahrnuje i některé praktické aplikace n Značně se prolínají, ale nejsou totožné, podnikatelský plán je podmnožinou podnikatelské studie! text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 7 Obsah podnikatelského plánu 1)Titulní strana, obsah 2)Shrnutí 3)Všeobecný popis podniku – Cíle, Produkt/služba, Velikost, Právní forma 4)Analýza trhu a konkurence, SWOT analýza, Hodnocení rizik plynoucích ze SWOT 5)Výrobní plán (výrobní proces) 6)Marketingový plán 7)Organizační plán 8)Finanční plán 9)Přílohy text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 8 Vybrané kapitoly podnikatelského plánu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 9 Analýza trhu a konkurence I. nOdpovídá na otázky: nKomu budeme prodávat? nKde? (alokace na trhu) nProč? (motivace zákazníka ke koupi) nExistuje někdo, kdo prodává totéž? nKdo je naše konkurence? nKdo ještě je naše konkurence? nCo od konkurence hrozí? text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 10 Analýza trhu a konkurence II. nPři analýze je potřeba vzít v úvahu nPřímé konkurenty nNepřímé konkurenty nStávající stav trhu nMožné scénáře jeho vývoje nSegmentace a zvyky cílových zákazníků nVnější prostředí a jeho charakteristiky nSestavení SWOT tabulky je pouze shrnujícím a nikoliv posledním krokem – musí z ní vyplývat odpovídající návrhy strategií n n(konkrétní analýzy na příštím semináři) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 11 Výrobní plán (výrobní proces) I. nOdpovídá na otázky: nCo budeme dělat? nPro koho? nKde? V jakých prostorech? nJak? Jakou technologií? nCo k tomu budeme potřebovat? nKde to vezmeme? nJaké dodavatele musíme kontaktovat? nJak výrobu zorganizujeme? text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 12 Výrobní plán (výrobní proces) II. nU poskytování služeb je třeba mít na paměti, že: nSlužby se nedají skladovat. nSlužby je potřeba reprezentovat navenek. nSlužby jsou o přímém kontaktu se zákazníky. nVyžadují jinou formu motivace zaměstnanců, jiný způsob organizace podniku, jiné marketingové nástroje,… text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 13 Marketingový plán I. nVychází z koncepce 4P – Product, Place, Price, Promotion n nProdukt – co a kolik? n nPlace – rozpracovává do detailu prodejní místo z hlediska n nStátu nRegionu nMěsta nLokality ve městě nVzhledu nVelikosti nUspořádání nPočtu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 14 Marketingový plán II. nPrice – zabývá se cenou produktu na trhu n Musí být stanovena tak, aby: nZákazníci produkt kupovali nUmožnila společnosti pokrýt její náklady a dlouhodobě vytvářet přiměřený zisk nJe třeba zvážit nCenu jednotlivého produktu nCenu balíčků nAkce a množstevní slevy nInternetové ceny nPlatební podmínky… text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 15 Marketingový plán III. nPromotion – shrnuje prostředky propagace výrobku/služby/společnosti nSoučástí jsou nReklamní kampaně nKomunikační kampaně nPR aktivity nPropagační akce … nJe třeba uvést i náklady na jednotlivé použité propagační prostředky a předpokládaný efekt text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 16 Organizační plán I. nNavazuje na předchozí kapitoly a zabývá se nOrganizací celé společnosti nOrganizační strukturou nProcesní strukturou nZpůsobem řízení nFunkcí, pravomocemi a kvalifikací jednotlivých společníků nPožadavky na prostory a vybavení vztažené do souvislosti s počtem zaměstnanců text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 17 Organizační plán II. nSoučástí je Personální plán nPožadavky na zaměstnance z hlediska nPočtu (máme vs. potřebujeme) nKompetencí nKvalifikace nNákladů (je třeba zvážit tržní cenu práce) nMotivační systém nMzdy nOdměny nBenefity nKariérní růst zaměstnanců nStav trhu práce a jeho vývoj v budoucnu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 18 Finanční plán nPropočty, navazující na předchozí kapitoly (nejsou vytrženy z kontextu ani vyvěštěny z křišťálové koule!) nKalkulace ceny produktu nKalkulace nákladů produkce nAnalýza bodu zvratu nPočáteční rozvaha nVýkaz zisku a ztráty za relevantní období nVýkaz Cash-Flow za relevantní období text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 19 Přílohy nCokoliv, co ovlivní posouzení projektu. nPlánky nNákresy nStudie nVýzkumy n… text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 20 Hlavní chyby podnikatelského plánu text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 21 1. Nereálný časový horizont nČasové předpoklady jsou důkladně zkoumány a korigovány – čím realističtější, tím lépe. 2. Interakce nové a stávající technologie nVždy je třeba zvážit nejen současný stav hlavního konkurenta, ale také jeho reakci v budoucnu (např. pokles cen) 3. Předpokládaná infrastruktura nProjekt musí využívat stávající infrastrukturu, nebo obsahovat její vytvoření. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 22 4. Inovativnost nKaždý projekt musí být nový a jedinečný, nestačí okopírovat něco, co funguje. 5. Racionalita posuzovatele nProjekt nesmí podceňovat inteligenci posuzovatele, lepší než vychvalování do nebe je předkládání podložených argumentů. 6. Více nebo méně? nFinanční plán projektu musí být realistický, požadované prostředky dostačující a nepřemrštěné. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 23 7. Reálné produkty reálným zákazníkům nProdukt je třeba zvolit tak, aby obstál na trhu při střetu s konkurencí. Objemy prodeje musí být reálné, stejně jako příjmy z nich plynoucí. Součástí plánu by měly být i scénáře případných cenových výkyvů – jejich příčiny a důsledky v odpovídajícím časovém horizontu. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 24 Otázky? Děkuji za pozornost J text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz Zápatí prezentace 25 Úkol – Elevator Pitch – minutová prezentace nCo je moje myšlenka. nJak jsem s tou myšlenkou daleko. nJaké trhy existují pro uplatnění mé myšlenky. nJaké výhody na těchto trzích mám. nJaké výhody mám oproti konkurenci. nJak hodlám získat peníze. nKolik budu potřebovat celkem. nKolik z toho budu potřebovat financovat externě a co za to nabízím investorovi. nKdo je součástí mého týmu. nJaký je potenciální zisk pro investora. n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz OPVK_MU.emf 26 Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU u budoucích zaměstnavatelů Tento studijní materiál vznikl jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/0280