Environmentální ekonomie Ekonomické a administrativní nástroje ochrany ŽP Vilém Pařil Otázka 1 } }Co je to instituce? Institucionální zabezpečení ochrany ŽP }Legislativní nástroje } }Institucionálně organizační nástroje }Administrativní nástroje }Programové a strategické nástroje }Ekonomické nástroje } Otázka 2 } }Co je cílem či účelem využívání administrativních nástrojů v ochraně ŽP? Administrativní nástroje }Cílem }dodržování přípustné míry znečištění životního prostředí } }Forma direktivně prosazovaného }Příkazu }Zákazu }Limitu }Normy }Předepsaného administrativního postupu nebo omezení } Administrativní nástroje }Příkazy a zákazy }zakotveny v konkrétních právních normách }obecně platné nebo adresné nařízení autority ke změně technologie }Limity }emisní }limity na emise škodlivin vypouštěných do ovzduší z určitého zdroje znečištění }limity na obsah škodlivin v jednotce vypouštěných odpadních plynů nebo vody }imisní }stanovení nejvyššího přípustného množství znečišťujících látek v ovzduší, odpadních vodách a půdě }Normy }hygiena }Předepsaného administrativního postupu nebo omezení }EIA, SEA, IPPC } } Limity }Limity využití území }Imisní limity }Apod. Znečišťující látka Doba průměrování Imisní limity Max. překročení Oxid siřičitý 1 hodina 350 µg/m3 24 Oxid siřičitý 24 hodin 125 µg/m3 3 Oxid dusičitý 1hodina 200 µg/m3 18 Oxid dusičitý 1 rok 40 µg/m3 0 Oxid uhelnatý 8 hod 10 mg/m3 0 Benzen 1 rok 5 µg/m3 0 PM10 24 hodin 50 µg/m3 35 PM10 1 rok 40 µg/m3 0 PM2,5 1 rok 25 µg/m3 0 Olovo 1 rok 0,5 µg/m3 0 Překročení imisních limitů Ekonomické nástroje }Makroekonomické }Pozitivní stimulace }Přímé (podpůrné programy) }Nepřímé (daňový systém) }Negativní stimulace } }Mikroekonomické } Funkce ekonomických nástrojů }Kompenzační }finanční náhrada (kompenzace či internalizace) externích efektů }Fiskální }dosažení finančního výnosu veřejných rozpočtů umožňující financování určitých aktivit veřejného sektoru, např. likvidaci starých zátěží }Stimulační }dosažení určitého ekologického cíle, např. snížení úrovně znečišťování nebo omezení spotřeby přírodních zdrojů }Redistributivní }ovlivnění cenových, respektive nákladových dopadů na různé sektory, odvětví a sociální skupiny }Komparativní }specifická pro transformační období postkomunistických států }operativní vyrovnání různých ekonomických podmínek různých znečišťovatelů, které vznikly předchozím vývojem, bez přímého ovlivnění podnikatelskými subjekty (např. v podmínkách cenové regulace, materiálního a technologického deficitu, atp.). } Ekonomické nástroje negativní stimulace }poplatky za znehodnocování životního prostředí }výnos je použit na financování akcí na ochranu životního prostředí }pokuty, platby za nedodržení stanovených povinností v oblasti ochrany životního prostředí }náhrady škody za znehodnocování životního prostředí }daně ekologického charakteru }cla, stanovení dovozních a vývozních cel u ekologicky škodlivých výrobků } Otázka 3 } }Jaká jsou metodická úskalí zavádění poplatků? Poplatky }Princip „polluter pays“ }Funkce }Motivační (změna chování subjektů) }Fiskální (zajištění výdajů na ochranu ŽP) }Selektivní (zohlednění míry škodlivosti) } }Klíčový problém }Stanovení poplatku ve výši nákladů na zamezení škod } Metodická úskalí zavádění poplatků }Přesné stanovení ekvivalentu nákladů }Znečištění vody }Stanovení poplatků v případě neexistence ekvivalentních nákladů }Nemožnost likvidace škodliviny }Specifikace škodlivin }Kritéria }Významnost z hlediska znečišťování }Možnost měření }Využití poplatků }Národní, regionální, municipální úroveň } Poplatky v ŽP dle OECD }Poplatky za znečišťování životního prostředí }Poplatky za využívání přírodních zdrojů }Uživatelské poplatky } Poplatky za znečišťování životního prostředí }poplatky za znečišťování ovzduší }poplatky za vypouštění odpadních vod }poplatky za ukládání odpadů na skládky }poplatky za spalování odpadů }poplatky za hluk }administrativní, resp. místní poplatky } Poplatky za využívání přírodních zdrojů }poplatky za odběry podzemní vody }poplatky za odběry vody z vodních toků }odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu }poplatky za odnětí pozemků plnění funkcí lesa }úhrady z dobývacího prostoru a z vydobytých vyhrazených nerostů (PUPFL) }poplatky za kácení dřevin } Uživatelské poplatky }poplatky za spotřebu látek poškozujících ozónovou vrstvu }poplatky za užívání vybraných umělých hnojiv a pesticidů }poplatky za používání tašek z umělých hmot, apod. } }konstrukce těchto poplatků není technickou, ale sociálně-politickou úlohou } } Poplatky užívané v ČR }poplatky za znečišťování ovzduší }poplatky za výrobu a dovoz regulovaných látek a výrobků, které je obsahují (např. látky ohrožující ozónovou vrstvu Země) }poplatek za odebrané množství podzemní vody }poplatky za vypouštění odpadních vod }platba k úhradě správy vodních toků a správy povodí }platby za komunální odpad }poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků }poplatky za uložení odpadů }registrační a evidenční poplatky dle zákona o obalech }odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu }poplatek za odnětí pozemků určených k plnění funkcí lesa }úhrady z dobývacího prostoru a z vydobytých nerostů Poplatky za znečišťování životního prostředí v ČR }poplatky za znečišťování ovzduší }poplatky za vypouštění odpadních vod }poplatky za uložení odpadů }výše uložených poplatků }druh vypouštěných znečišťujících látek }pro látky s větším potenciálem škodlivosti pro životní prostředí může být stanovena vyšší sazba }množství vypouštěných znečišťujících látek }případně i další faktory - velikost, resp. kategorie zdroje znečišťování apod. } Poplatky za využívání přírodních zdrojů v ČR }platba za odebrané množství podzemní vody }odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu }úhrady z dobývacího prostoru a z vydobytých nerostů }poplatek za odnětí pozemků určených k plnění funkcí lesa } Komponenty poplatkového systému }stanovení předmětu zpoplatnění }vymezení poplatníků, resp. plátců }určení způsobu výpočtu }stanovení výše poplatků (základní sazby) }případné zavedení přirážek k základní sazbě }stanovení úlev, odkladu placení popřípadě výjimek z placení }stanovení způsobu výběru poplatků }způsob kontroly celého systému }určení užití výnosu z poplatků } Příjmy SFŽP 2012 (v mil. Kč) Poplatky za znečišťování ovzduší }Systém poplatků v ochraně ovzduší }poplatky za znečišťování ovzduší }poplatky za výrobu a dovoz regulovaných látek a výrobků, které je obsahují }Do roku 2012 Poplatky za znečišťování ovzduší Vyměřování Výběr a vymáhání Příjemce výnosů Provozovatelé zvláště velkých a velkých stacionárních zdrojů (nad 50MW, 5-50MW) Kraj Celní úřad SFŽP Provozovatelé středních stacionárních zdrojů (0,2-5MW) Obec s rozšířenou působností Celní úřad SFŽP Provozovatelé malých stacionárních zdrojů Obec Obec Obec Od 1. 9. 2012 pouze krajská úroveň Znečišťující látky vnášené do ovzduší }Hlavní zpoplatněné znečišťující látky do r. 2012: }tuhé znečišťující látky, }anorganické kyslíkaté sloučeniny síry vyjádřené jako oxid siřičitý (dále jen „oxid siřičitý“), }anorganické kyslíkaté sloučeniny dusíku vyjádřené jako oxid dusičitý (dále jen „oxidy dusíku“), }těkavé organické látky – vyjma zvláště vyjmenovaných mezi ostatními zpoplatněnými znečišťujícími látkami ve třídách I - II, }těžké kovy a jejich sloučeniny vyjádřené jako kov (dále jen „těžké kovy“); těžkými kovy se rozumí kovy, případně metaloidy, které jsou stabilní a jejich specifická hmotnost je větší než 4 500 kg/m3, }oxid uhelnatý }amoniak a soli amonné vyjádřené jako amoniak (dále jen „amoniak“) }polycyklické aromatické uhlovodíky, }methan. } }Ostatní zpoplatněné znečišťující látky do r. 2012: }I. třída: }Azbest, }Benzen, }Berylium a jeho sloučeniny vyjádřené jako Be. }II. třída: }Fluor a jeho organické sloučeniny vyjádřené jako F x, }Chlor a jeho organické sloučeniny vyjádřené jako Cl x, }Brom a jeho organické sloučeniny vyjádřené jako Br x, }Fluor a jeho anorganické sloučeniny vyjádřené jako F x, }Chlor a jeho anorganické sloučeniny vyjádřené jako Cl x, }Brom a jeho anorganické sloučeniny vyjádřené jako Br x, }Sulfan, }Sirouhlík Sazby poplatků produkované velkými a středními stacionárními zdroji do r. 2012 Znečišťující látka Sazba (Kč/t) Tuhé znečišťující látky 3 000 Oxid siřičitý 1 000 Oxidy dusíku 800 Těkavé organické látky 2 000 Těžké kovy a jejich sloučeniny 20 000 Oxid uhelnatý 600 Amoniak 1 000 Methan 1 000 Polycyklické aromatické uhlovodíky 20 000 Znečišťující látka Sazba (Kč/t) Třída I 20 000 Třída II 10 000 Sazby poplatků produkované malými stacionárními zdroji do r. 2012 Palivo Rozmezí sazeb (Kč/rok) Jmenovitý tepelný výkon nad 50 do 100 kW včetně nad 100 do 200 kW Topné oleje s obsahem síry od 0,1 do 0,2 % 1 000 – 1 500 1 500 – 2 000 Topné oleje s obsahem síry do 1 % 1 500 – 2 500 2 500 – 3 000 Jiná kapalná paliva a látky 6 000 – 8 000 8 000 – 12 000 Černé uhlí 1 500 – 2 000 2 000 – 3 000 Hnědé uhlí tříděné, palivo z hnědého uhlí 2 500 – 4 000 4 000 – 5 000 Hnědé uhlí energetické, lignit 4 000 – 6 000 6 000 – 10 000 Uhelné kaly, proplástky 10 000 – 20 000 20 000 – 40 000 }u malých ostatních zdrojů }u malých spalovacích zdrojů Typ zdroje znečišťování Rozmezí sazeb (Kč/rok) Zdroje emisí těkavých organických látek 500 – 2 000 Zdroje emisí tuhých znečišťujících látek 500 – 5 000 Novelizace 1. 9. 2012 }Poplatek pouze >50 tis. Kč za provozovnu }Základem poplatku za znečišťování je množství emisí ze stacionárního zdroje nebo zdrojů v tunách }Součin základu a sazby (příloha 9 zákona č. 201/2012 Sb.) a koeficientu dle dosahované úrovně emisí } } Kč/t 2013 až 2016 2017 2018 2019 2020 2021 TZL 4 200 6 300 8 400 10 500 12 600 14 700 SO2 1 350 2 100 2 800 3 500 4 200 4 900 NOx 1 100 1 700 2 200 2 800 3 300 3 900 VOC 2 700 4 200 5 600 7 000 8 400 9 800 do 50 % (do 2017) 50-60 % 60-70 % 80-90 % přes 90 % koeficient 0,0 0,4 0,6 0,8 1,0 Platby za komunální odpad }Způsoby stanovení platby : }Zákon 185/2001 Sb. o odpadech }úhrada za shromažďování, sběr, přepravu, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů ¨smluvní poplatek (§ 17) }poplatek za komunální odpad ¨OZV (§ 17a) }Zákon 565/1990 Sb. o místních poplatcích }místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů ¨místní poplatek (§ 10b) } Poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků }§ 37e zákona o odpadech }3.000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 2 (přibližně vozidla vyrobená v letech 1996-1999) }5.000 Kč v případě splnění mezních hodnot emisí EURO 1 (1993-1995) }10.000 Kč v případě, kdy vozidlo nevyhoví ani normě EURO 1 (před rokem 1993). }poplatek neplacen - minimálně mezní hodnoty emisí podle normy EURO 3 (cca od roku výroby 2000) Poplatky za uložení odpadů }2 složky: }základní složka - uložení odpadu }příjmem obce }riziková složka - uložení nebezpečného odpadu }příjmem Státního fondu životního prostředí ¨např. výbušnost, oxidační schopnost, hořlavost, dráždivost, toxicita, karcinogenita, infekčnost atd. Jako příklad nebezpečných odpadů lze uvést odpady polychlorovaných bifenylů (PCB), infekční zdravotnické odpady nebo odpady obsahující rtuť či olovo atd. } Sazby poplatků za uložení odpadů }Základní sazba } }Riziková sazba } Registrační a evidenční poplatky dle zákona o obalech }§ 30 zákona č. 477/2001 Sb. o obalech }zápis do Seznamu nositelů povinnosti zpětného odběru nebo využití odpadu z obalů }800 Kč }rozhodnutí o autorizaci }2 000 Kč }smlouva o zajištění plnění povinnosti zpětného odběru a využití odpadu z obalů (smlouva o sdruženém plnění) }nad 300 Kg/rok }800 Kč za každou smlouvu } Odvody za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu }zákon 334/1992 Sb. o ochraně ZPF }základní hodnotové ukazatele zemědělské půdy v Kč za 1 ha }podle hlavních půdních jednotek }podle klimatických regionů }ekologická váha vlivu }poškození zemědělské půdy }Příjem 40% obec / 60% SFŽP } Poplatek za odnětí pozemků určených k plnění funkcí lesa (PUPFL) }289/1995 Sb. lesní zákon }Výše ročního poplatku za 1 ha }součin ¨průměrné roční potenciální produkce lesů ¨6,3 m3/ha ¨průměrné ceny dřeva na odvozním místě - 983 Kč za 1 m3 ¨faktoru ekologické váhy lesa ¨od 1,4 do 5,0 }Příjem 40% obec / 60% SFŽP } Úhrada z dobývacího prostoru }§ 32a 44/1988 Sb. horní zákon }roční platba }Nejvýše 10% z tržní ceny }započatý hektar plochy dobývacího prostoru }rozmezí 100 Kč až 1.000 Kč na hektar }příjem obcí } Úhrada z vydobytých nerostů na výhradních ložiskách nebo vyhrazených nerostů po jejich úpravě a zušlechtění }§ 32a 44/1988 Sb. horní zákon }roční platba }sazba ¨od 0,5 % např. radioaktivní nerosty, uhlí hlubinně dobývané ¨do 10 % např. magnezit, kamenná sůl }příjem 25 % SR / 75 % obce } Poplatek za odebrané množství podzemní vody }§ 88 254/2001 Sb. vodní zákon }Poplatek neplacen }pod 6 000 m3 za kalendářní rok nebo méně nebo rovno 500 m3 v každém měsíci }odběry povolené k účelu získání tepelné energie }odběry vody ke snížení znečištění podzemních vod apod. } Poplatky za vypouštění odpadních vod do vod povrchových }§ 89-99 254/2001 Sb. vodní zákon } Další poplatky související s vodou }Poplatek za povolené vypouštění odpadních vod do vod podzemních }§ 100 254/2001 Sb. vodní zákon }3.500 Kč za kalendářní rok }Platba k úhradě správy vodních toků a správy povodí }§ 101 254/2001 Sb. vodní zákon }větší odběr než 6 000 m3 za kalendářní rok } Nepřímé nástroje pozitivní stimulace }Poskytnutí úlev na daních }Daň z příjmů FO }Daň z příjmů PO }Silniční daň }DPH }Spotřební daň }Daň z nemovitosti } Poskytnutí úlev na daních z příjmů FO }Zákon o daních z příjmů č. 586/1992 Sb. }Dary }z daňového základu lze odečíst hodnotu darů na ekologické účely ¨§ 15 odst. 1 zákona 586/1992 Sb. ¨u FO ve výši 2 – 10% základu daně ¨minimální částka je 1000 Kč ¨nejvýše však do 2% ze základu daně na jeden dar } Poskytnutí úlev na daních z příjmů PO }Zákon o daních z příjmů č. 586/1992 Sb. }Dary }z daňového základu lze odečíst hodnotu darů na ekologické účely ¨§ 20 odst. 8 zákona 586/1992 Sb. ¨u PO musí činit hodnota daru minimálně 2000 Kč, nejvýše lze odečíst 5% základu daně }Zařízení k ochraně ŽP }mezi náklady je možné zahrnout výdaje na provoz vlastního zařízení k ochraně životního prostředí ¨§ 24 odst. 2g zákona 586/1992 Sb. } Poskytnutí úlev na daních z příjmů PO Poskytnutí úlev na silniční dani }Zákon č. 16/1993 o dani silniční }§ 6 zákona č. 16/1993 o dani silniční }snížena sazba daně u vozidel ekologicky šetrných k životnímu prostředí } Kubatura Daň do 800 cm3 1 200 Kč nad 800 cm3 do 1250 cm3 1 800 Kč nad 1250 cm3 do 1500 cm3 2 400 Kč nad 1500 cm3 do 2000 cm3 3 000 Kč nad 2000 cm3 do 3000 cm3 3 600 Kč nad 3000 cm3 4 200 Kč Poskytnutí úlev na DPH }Zákon č. 235/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty }zrušeno }§ 47 zákona č. 235/2004 Sb. o DPH ¨Dříve 22 % versus 5 % ¨20 % versus 14 % }Příloha č. 2 zákona č. 235/2004 Sb. o DPH ¨Odvádění a čištění odpadních vod včetně ostatních služeb souvisejících s těmito činnostmi ¨Sběr a přeprava komunálního odpadu ¨Příprava k likvidaci a likvidace komunálního odpadu Sazby spotřební daně }Vysoké zdanění uhlovodíkových paliv }cena pohonných hmot je významným faktorem ovlivňujícím rozvoj individuální automobilové dopravy }§ 48 zákona č. 353/2003 Sb. o spotřebních daních }12 480 až 13 710 Kč / 1000 l } Poskytnutí úlev na dani z nemovitostí }Zákon č. 338/1992 Sb. o dani z nemovitostí }§ 4 zákona č. 338/1992 Sb. }pozemky }Ochranné lesy a lesy zvláštního určeni a vodní plochy ¨s výjimkou rybníků s intenzivním chovem ryb }pozemky území zvláště chráněných podle předpisů o ochraně přírody a krajiny }pozemky remízků, hájů a větrolamů a mezí na orné půdě, trvalých travních porostech }pozemky pásma hygienické ochrany vod I. stupně }§ 7 zákona č. 338/1992 Sb. }stavby sloužící výlučně k účelům zlepšení stavu životního prostředí }Vyhláška MF ČR 12/1993 Sb. ze dne 18. prosince 1992, kterou se provádějí některá ustanovení zákona České národní rady č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí } Stavby sloužící výlučně k účelům zlepšení stavu životního prostředí }a) k umístění a provozu veřejné monitorovací sítě zajišťující informace o stavu jednotlivých složek životního prostředí financované z prostředků státních rozpočtů nebo rozpočtu obcí }b) k úpravě odpadů a pro jejich další využití }c) k asanaci a rekultivaci skládek odpadů }d) k asanaci kontaminovaných pozemků, podzemních vod a objektů }e) pro třídění a sběr odpadů }f) pro tepelné, biologické, chemické a fyzikální zneškodňování odpadů } }g) pro skládky odpadů splňující podmínky stanovené pro provoz skládky zvláštními předpisy }h) provozu malých vodních elektráren do výkonu 1 MW }ch) pro generátory s větrným pohonem }i) pro generátory bioplynu včetně systémů jejich využití, pokud je získaná energie dodávána do sítě nebo dalším spotřebitelům }j) pro zdroje využívající geotermální energie včetně tepelných čerpadel, které dodávají teplo spotřebitelům }k) jako funkční sluneční kolektory }l) jako zdroje energie z biomasy } Přímé ekonomické nástroje pozitivní stimulace }poskytnuté investiční dotace nebo subvence z veřejných zdrojů financování }poskytnutí úvěrů za výhodných podmínek }poskytnutí úlev z plateb (daní, poplatků, vyměřených pokut nebo náhrad škod) při realizaci opatření na ochranu životního prostředí }poskytnutí platby ze strany jiného znečišťovatele }poskytnutí platby z veřejných fondů } Institucionální zabezpečení přímé podpory }ČR }Státní fond životního prostředí }Rakousko }Fond hospodaření s vodou }Fond životního prostředí }Fond pro sanaci kontaminovaných lokalit }Fond pro ekologickou energii } Státní fond životního prostředí }zákon č. 388/1991 Sb. o Státním fondu životního prostředí České republiky }4. 10. 1991 }Správcem Fondu je Ministerstvo životního prostředí }O poskytování prostředků z Fondu rozhoduje ministr }Na poskytnutí prostředků z Fondu není právní nárok } Příjmy SFŽP 1992 – 2013 (v mil. Kč) Výdaje SFŽP 1992 - 2012 Dotace, subvence, granty }SFŽP }EU }Operační program Životní prostředí }Operační program Infrastruktura (min. období) }ISPA (Instrument for Structural Policies for Pre-Accession) }ČR }Zelená úsporám }Národní programy } ISPA }Instrument for Structural Policies for Pre-Accession 2000 – 2004 }Infrastruktura }Životní prostředí EUR ISPA SR ÚSC Celkem ISPA celkem abs. 347 973 631 143 271 416 64 961 894 556 206 941 ISPA celkem % 62,56% 25,76% 11,68% ISPA žp abs. 171 988 016 11 131 390 64 961 894 248 081 300 ISPA žp % 49,43% 7,77% 100,00% 44,60% Operační program Infrastruktura }2004 – 2006 }Cíl }ochrana a zlepšování stavu životního prostředí a rozvoj a zkvalitňování dopravní infrastruktury }cca 591 mil. EUR }Priorita 2 - Snížení negativních důsledků dopravy na životní prostředí }Opatření 2.1 Realizace ochranných opatření na dopravní síti k zabezpečení ochrany životního prostředí }Opatření 2.2 Podpora kombinované dopravy }Opatření 2.3 Podpora zavádění alternativních paliv }Opatření 2.4 Studijní a výzkumné projekty k zabezpečování problematiky zlepšení životního prostředí z hlediska dopravy }Priorita 3 - Zlepšování environmentální infrastruktury }Opatření 3.1 Obnova environmentálních funkcí území }Opatření 3.2. Zlepšování infrastruktury ve vodním hospodářství }Opatření 3.3 Zlepšování infrastruktury ochrany ovzduší }Opatření 3.4 Nakládání s odpady a odstraňování starých zátěží Regionální rozložení výdajů ISPA a OPI Program Praha Střední Čechy Jihozápad Severo-západ Severovýchod Jihovýchod Střední Morava Moravsko-slezský Celkem ISPA 0,00% 0,00% 0,00% 3,82% 17,49% 17,26% 43,68% 17,76% 100,00% OP I 0,00% 17,38% 13,96% 9,96% 8,04% 25,69% 10,07% 14,89% 100,00% Operační program Životní prostředí }Zlepšování vodohospodářské infrastruktury a snižování rizika povodní }1,99 mld. €, tj. 40,4 % OPŽP }Zlepšování kvality ovzduší a snižování emisí }0,63 mld. €, tj. 12,9 % OPŽP }Udržitelné využívání zdrojů energie }0,67 mld. €, tj. 13,7 % OPŽP }Zkvalitnění nakládání s odpady a odstraňování starých ekologických zátěží }0,78 mld. €, tj. 15,8 % OPŽP }Omezování průmyslového znečištění a snižování environmentálních rizik }0,06 mld. €, tj. 1,2 % OPŽP }Zlepšování stavu přírody a krajiny }0,60 mld. €, tj. 12,2 % OPŽP }Rozvoj infrastruktury pro environmentální vzdělávání, poradenství a osvětu }0,04 mld. €, tj. 0,9 % OPŽP }Technická pomoc }0,14 mld. €, tj. 2,9 % OPŽP Operační program Životní prostředí }Celkem poskytnuto }4,92 mld. € - cca 126 mld. Kč } }Říjen 2013 }Celkem alokováno 57 mld. Kč }Celkem proplaceno 46 mld. Kč }Říjen 2014 }Celkem alokováno 94 mld. Kč }Celkem proplaceno 64 mld. Kč Národní programy }Program ochrany ozónové vrstvy Země (33,6 mil. Kč) }Program na podporu výkupů pozemků ve zvláště chráněných územích, jejich ochranných pásmech a významných krajinných prvcích (87,0 mil. Kč) }Program podpory EVVOaP (56,0 mil. Kč) }Program podpory obcí ležících v regionech NP (28,0 mil. Kč) }Program podpory zajištění monitoringu vod (19,2 mil. Kč) }Program na podporu systému pro nakládání s autovraky (35,9 mil. Kč) }Program podpory předkladatelů návrhů projektů z fondů EU (0,9 mil. Kč) }Program na podporu druhové diverzity neprodukčních rostlin a zachování jejich genových zdrojů (25,0 mil. Kč) }Program pro vítěze ocenění Zelená stuha ČR – péče o zeleň a ŽP mil. Kč) } Ekonomické nástroje mikroekonomického charakteru }ocenění přírodních statků }Přímé vs. nepřímé }zařazení do ekonomické kalkulace }Finanční část vs. ekonomická část }environmentální management }Efektivita vs. životní prostředí }