Utváření politické agendy a formulace sociálního problému 2 blok tutoriál Sociální problém oNení objektivní kategorie (i když starší přístupy se o takovou definici snažily) oSpíše odraz cítění části společnosti oTo, že společnost (nebo její část) vnímá nějaký sociální problém a ten je řešen, neznamená, že tento problém je ve společnosti největší Problém a jeho rozpoznání oNastolení problému (jednotlivec, zájmová skupina, media, zvolení zástupci) §Vlastnosti „dobrého“ problému §Problém ovlivňuje většinu společnosti §Je srozumitelný a řešitelný §Je schopen ve správný čas generovat „dramatický“ efekt pro media o o Vznik, zrání a řešení sociálního problému socialni problem Teoreticky… oExistují různé problémy v různých stádiích oLogické je řešit ty naléhavější, ale… nOmezenost zdrojů nOchota problém řešit nNeshoda na způsobu řešení problému Utváření politické agendy oPolitické strany oKoalice politických stran nPřed volbami nPo volbách oVláda oSamospráva oMezinárodní úroveň oRole institucí občanské společnosti – zájmové skupiny Politická agenda možnost 1 – občan má problém Problém jednotlivce Zájmová skupina Stížnost jednotlivce Medializace lobbing, nátlak, kooperace, komunikace, reprezentace Nečinnost (event.změna volebních preferencí) ? Změna stávající situace (řešení problému) Politická agenda možnost 2 – politik má zájem Zájem politika Vyjednávání s ostatními pol. zástupci Aktivizace zájmových skupin Medializace a politický marketing Prosazení politiky