Ladislav Blažek, Jaroslav Hradílek Organizace a řízení nadnárodních společností I Jsou velké, silné, vysoce produktivní. Vytváří hodnotu pro zákazníky, dávají lidem práci, pečují o rozvoj svých pracovníků, jsou společensky odpovědné. Působí v globálním měřítku, vymykají se kontrole trhů i států. Neslouží primárně obecnému blahu, nýbrž zisku svých vlastníků. LETADLO Boeing 787 Software: Dassault Systems (Francie) Navigace: Honeywel (USA) Kontrolní systémy: Rockwel Colins (USA) Konečná montáž: Boeing Commercial Airplanes (USA) Nadnárodní společnost je podnikatelské seskupení jehož subjekty sídlí ve více zemích Index transnacionality Index internacionalizace Země původu Vývoj nadnárodních společností od druhé poloviny dvacátého století Státy versus nadnárodní společnosti aktiva v zahr. / aktiva celkem prodej v zahr. / prodej celkem pracovníci v zahr. / pracovníci celkem pobočky v zahraničí / pobočky celkem vznik, centrála, daňový domicil 2014 2013 Sector 1 1 Apple US Technology hardware & equipment 2 2 Exxon Mobil US Oil & gas producers 3 7 Microsoft US Software & computer services 4 15 Google US Software & computer services 5 3 Berkshire Hathaway US Nonlife insurance 6 12 Johnson & Johnson US Pharmaceuticals & biotechnology 7 23 Wells Fargo US Banks 8 6 General Electric US General industrials 9 20 Roche Switzerland Pharmaceuticals & biotechnology 10 5 Wal-Mart Stores US General retailers 11 9 Nestle Switzerland Food producers 12 17 Royal Dutch Shell UK Oil & gas producers 13 25 JP Morgan Chase US Banks 14 24 Novartis Switzerland Pharmaceuticals & biotechnology 15 10 Chevron US Oil & gas producers 16 4 PetroChina China Oil & gas producers 17 16 Procter & Gamble US Household goods & home construction 18 13 Samsung Electronics South Korea Leisure goods 19 18 Pfizer US Pharmaceuticals & biotechnology 20 8 IBM US Software & computer services 21 11 Industrial & Commer. Bank of China China Banks 22 32 Verizon Communications US Fixed line telecommunications 23 27 Toyota Motor Japan Automobiles & parts 24 22 HSBC UK Banks 25 14 China Mobile Hong Kong Mobile telecommunications 2014 2013 Sector 1 1 Apple US Technology hardware & equipment 2 2 Exxon Mobil US Oil & gas producers 3 7 Microsoft US Software & computer services 4 15 Google US Software & computer services 5 3 Berkshire Hathaway US Nonlife insurance 6 12 Johnson & Johnson US Pharmaceuticals & biotechnology 7 23 Wells Fargo US Banks 8 6 General Electric US General industrials 9 20 Roche Switzerland Pharmaceuticals & biotechnology 10 5 Wal-Mart Stores US General retailers 11 9 Nestle Switzerland Food producers 12 17 Royal Dutch Shell UK Oil & gas producers 13 25 JP Morgan Chase US Banks 14 24 Novartis Switzerland Pharmaceuticals & biotechnology 15 10 Chevron US Oil & gas producers 16 4 PetroChina China Oil & gas producers 17 16 Procter & Gamble US Household goods & home construction 18 13 Samsung Electronics South Korea Leisure goods 19 18 Pfizer US Pharmaceuticals & biotechnology 20 8 IBM US Software & computer services 21 11 Industrial & Commer. Bank of China China Banks 22 32 Verizon Communications US Fixed line telecommunications 23 27 Toyota Motor Japan Automobiles & parts 24 22 HSBC UK Banks 25 14 China Mobile Hong Kong Mobile telecommunications MONISTICKÁ (ANGLOSASKÁ) STRUKTURA • v čele společnosti správní rada • v čele správní rady její předseda – může/nemusí být zároveň CEO • DUALISTICKÁ (KONTINENTÁLNÍ) STRUKTURA • řídící orgán – představenstvo je složeno z manažerů odpovědných dozorčí radě • oddělení řízení a kontroly Modely organizačních struktur Fortune 500 • Úspěšné společnosti mají mnoho společného, ale neplatí to o organizační struktuře • Požadavky jsou štíhlá (lean), funkční (functional), spolupracující (cooperative) organizační struktura • Obvykle jsou tyto požadavky protikladné => v praxi hledání kompromisů • Možné řešení – organizace podle regionů, podle zákazníků, podle produktů, procesů – 30% Fortune 500 společností má zákaznickou (customer centricity) strukturu • Funkční struktura s rostoucí velikostí společnosti přestává stačit => divizní struktura (divisional structure), liniově-štábní uspořádání • Projektové a key account management řešení Příklad funkční struktury - ČEZ Daimler AG – příklad produktové struktury • Výsledek obrázku pro daimler ag organizational structure P&G – příklad zákaznické struktury • P&G.jpg Organizační struktury ZÁKAZNICKÁ PRODUKTOVÁ Výhody • Bližší kontakt se zákazníkem Přirozené členění • Porozumění trhu Vyšší odbornost • Pochopitelné členění Jasná linie odpovědnosti • Nevýhody • Vyšší nároky na spolupráci Přístup k zákazníkovi a komunikaci Cenotvorba a vnitřní obchod • Koordinace Potřeba Key Account Mngmt • Zdvojování některých pozic • Řízení komplexnějších projektů Podniková kultura • Měnění struktury beze změny myšlení lidí a jejich chování nepovede k úspěchu • Výsledkem jsou časté reorganizace a chaos • Nezbytné je zajištění plynulé komunikace a spolupráce • Tomáš Baťa ve 20. letech dokázal úspěšně aplikovat mnohé „moderní“ přístupy • Osobní motivace nezáleží na penězích, ale na seberealizaci • Méně bývá více (minimum porad, přímé řízení) • Systém kontroly (plány, každá dílna P/L odpovědnost) • Plánování vycházelo z potřeb prodeje, ne výroby • Důraz na pružnost, operativnost, osobní iniciativu • • Siemens •Neustálé akvizice / divestice •Množství dceřinných společností •Dodržování právních systému 150 zemí, obsazení řídících orgánů, DR… •Mnoho non core a pomocných aktivit (Banka, Real estates, equities…) •Nutnost řídit funkčně, divizně, regionálně – organizační manuál má 68 stran. •Sdílené služby • • Siemens – základní fakta • 348.000 zaměstnanců • Obrat 76 000 000 000 € (» 2,1 x 1012 CZK, HDP ČR » 4,4 x 1012) • 289 továren na světě • Regionální zastoupení prakticky všude Siemens struktura https://workspace.c6.siemens.com/content/300000006/ZRGen/Publications/pro-8e09e195/b36bf636f0184a39 00257de400474bce/topic4_img0001.png • Siemens • Siemens • Siemens • Siemens – další témata •Obchodování v rámci koncernu (Siemens Businesss Conditions) •Vykazování a konsolidace •Systém nákladových středisek a profitcenter •Záruky a odpovědnosti •Sdílení know how a best practice •Řízení rizik a rozhodovací proces • Siemens – příklad struktury oFrom: Peter (E S SR WP EMEA S ON CEE) oSent: Wednesday, May 30, 2009 12:55 PM o oTo: Jaromír (CEE RC-CZ E-S S); oCc: Kristina (E SPR MPC 2) oSubject: New contract proposal oImportance: High o oDear all, o o