pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Analýzy vnitřního prostředí Zadání pro druhý seminář MVVS MVVS, podzim 2016 1 • • pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Situační analýza prostředí nAnalýza vnitřního prostředí organizace, n tzv. MIKROPROSTŘEDÍ n(silné a slabé stránky organizace) n+ nAnalýza vnějšího prostředí organizace, ntzv. MAKROPROSTŘEDÍ n(příležitosti a hrozby) MVVS, podzim 2016 2 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text MIKROPROSTŘEDÍ – tvořeno nNaším trhem •Personál firmy •Financování •Oblast techniky a technologie, •Využívání informačního systému •Marketingový audit/ mix nZákazníky nKonkurencí nNašimi dodavateli n nVždy musí jít o oblasti, které mohu z pozice organizace ovlivnit! Ø n MVVS, podzim 2016 3 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Analýzy vnitřního prostředí nAnalýza postavení/pozice na trhu (poziční mapa mezi hlavními konkurenty) nAnalýza portfolia – produkty (CO) a zákazníci (KOMU) nMatice šíře sortimentu nAnalýza zdrojů: nHmotné (hmotné zázemí organizace) nNehmotné (know-how,značka,software,certifikáty jakosti, ocenění,aj.) nLidské (přehled o počtu a kvalifikaci zaměstnanců, dobrovolníků, členů, důvody jejich případné fluktuace, péče o ně, nastavení procesů ve vzájemné komunikaci) nFinanční – rozvaha + výkaz zisku a ztrát (lze využít dále jako podklad pro fundraisingový audit) n n MVVS, podzim 2016 4 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Analýza postavení na trhu – postavení v odvětví (netřeba dělat pro NS, zpravidla Monpol.konkur.) nOdvětví – skupina organizací/firem, nabízející výrobky/služby, které jsou schopny se navzájem nahrazovat nMonopol – jedna firma jeden produkt v jedné zemi (pošta, dráhy) nOligopol – několik větších firem nabízí značně diferencované i standardizované výrobky (nafta, energie) nMonopolistická konkurence – mnoho konkurentů, každý je schopný odlišit své nabídky od ostatních zcela nebo částečně (často ve službách) nDokonalá konkurence- mnoho konkurentů nabízí stejné výrobky a služby (kapitálový či komoditní trh) n MVVS, podzim 2016 5 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Analýza portfolia Matice šíře sortimentu n npomáhá zpřehlednit njaké výrobky/služby nkomu/jakým tržním segmentům/cílovým skupinám n…jako organizace nabízím •MVVS, podzim 2016 •6 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Matice šíře sortimentu na příkladu městského zábavního a vzdělávacího centra MVVS, podzim 2016 7 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Konkrétní zadání pro 2. seminář: nPro Vaši NNO sestavte nMatici šíři sortimentu nAnalýzu zdrojů nPoziční mapu (dobrovolně) MVVS, podzim 2016 8