Marketingová analýza obchodu NaZemi http://www.nazemi.cz/sites/all/themes/nazemi/img/logo-nazemi.png Zber Kávy Ebenica Vypracovali: Juliána Kotrčová (učo 413340) Lucie Marečková (učo 444437) Marek Maštalíř (učo 402746) Karla Melichnová (učo 398823) Marie Votavová (učo 385494) Část: Fundraising 1.1 Fundraisingový audit Tabulka č. 8 Fundraisingový audit organizace NaZemi 2013 2014 Meziroční srovnání Náklady 6 142 000 4 898 000 -1 244 000 Výnosy 6 527 000 4 524 000 -2 003 000 Granty a dotace 5 026 000 3 651 000 -1375 000 Výnosy bez (G+D) 1 501 000 873 000 -628 000 % podíl G a D k výnosům 77,00% 80,70% 3,70% Hospodářský výsledek 385 000 -374 000 11 000 Zdroj:zpracováno autory na základě dat dostupných výročních zpráv[1] Ostatně jako nejspíš každá nestátní nezisková organizace i spolek NaZemi získává největší část svých finančních zdrojů z účelových dotací a grantů. Pro jejich získání spolek zpracovává projekty, které podává u České rozvojové agentury. Na dotaci není právní nárok a o poskytnutí dotace rozhoduje poskytovatel na základě písemné žádosti. Protože jsou dotace poskytovány na stanovený účel (např. pořádání konkrétní kulturní akce, dětského tábora, podporu vzdělávání, protidrogovou prevenci apod.), není možné peněžní prostředky použít jinak. Podmínkou poskytnutí většiny dotací je i spoluúčast na financování. Ze státní dotace lze nejčastěji uhradit maximálně 70 % celkových nákladů projektu.[2] V meziročním srovnání došlo ke snížení nákladů i výnosů. Procentuální podíl dotací a grantů k celkovým výnosům organizace meziročně stoupl. Organizace by měla tedy zvážit i jiné možnosti získávání finančních prostředků, aby snížila závislost na tomto způsobu financování a zároveň mohla prostředky využít více dle vlastního uvážení. Dalším zdrojem příjmů by měl být i internetový obchod NaZemi, který je v současnosti ztrátový a nenaplňuje tak svoji funkci. Tyto ztráty jsou zapříčiněny půjčkami z předchozích let, které spolek nadále splácí. Minoritní podíl na výnosech tvoří dary a příjmy z pronájmů prostorů centra Syřiště dalším neziskovým organizacím. Celková výše přijatých darů za rok 2015 činí 7000 Kč, kdy největší podíl na nich má jedna dárkyně, která pravidelně jednou za měsíc přispívá částkou 500 Kč. Výše splátek jednotlivých půjček je proměnlivá v závislosti na splacené částce. Souhrnná výše splátek pro letošní rok činí 861 551 Kč včetně úroků. 1.1.1 Zhodnocení fundraisingového auditu V rámci nadcházející činnosti organizace jsme stanovili dva hlavní cíle - umoření dluhu a navýšení dárcovství. Prvně se zaměříme na možnosti zvýšení počtu dárců, kterého můžeme dosáhnout několika metodami. V následujícím textu se pokusíme tyto metody rozebrat a zhodnotit, zda by byly vhodné pro organizaci NaZemi. Než se začneme zabývat konkrétními způsoby navýšení počtu dárců, je nutné nastínit filozofii organizace. Ideálním stavem by bylo, kdyby se lidé sami rozhodli, že chtějí přispět a sami si vyhledali informace o možnostech dárcovství. Organizace NaZemi nechce nikde veřejně vykřikovat ,,přispějte". Hlavním cílem je navýšit zájem o fairtradové výrobky, následně už je to na lidech. Zkrátka pokud někdo bude chtít, přispěje sám a my ho k tomu nebudeme nutit. I přes tento postoj jsme se pokusili vybrat několik metod, které by se s touto filozofií daly alespoň trochu skloubit. Direct mail, který spočívá v posílání dopisů (e-mailů) s žádostí o dar je velice komplikovaná záležitost. V dnešní době, kdy e-mailové schránky bývají zaplněné nevyžádanými informacemi, není jednoduché najít správný postup, který by potenciální dárce nejen neotravoval, ale i fungoval. Obecně platí, že účinnost zvyšuje psát dopisy osobně adresované. Touto metodou se ale zabývat dopodrobna nebudeme, jelikož jsme zhodnotili, že je pro organizaci nevhodná, hlavně z důvodů nesouznění s jejich filozofií nikomu se nenutit a neobtěžovat. Stejně to bude i s direct dialogem, kde sice navážeme osobní kontakt, ale je zde velká pravděpodobnost, že tento způsob bude kontraproduktivní. Další možností je písemná žádost o grant. Tuto metodu organizace využívá. Jak už je zmíněno výše, příští rok (jestli se Brnu podaří získat titul Fairtradové město) je možné podat žádost o dotace města Brna. Tyto žádosti se obvykle podávají od konce léta (srpen) do začátku října. Telefonní fundraising a fundraising od dveří ke dveřím řadíme k dalším nevhodným metodám získávání peněz pro organizaci. Tyto metody jsou náročné časově, jsou závislé na dobrovolnících a opět nekorespondují s přístupem, na kterém si organizace zakládá. Naopak, jedna z nejúčinnějších metod by mohly být kampaně, které v rámci organizace vznikají. Poslední kampaň s názvem ,,Obuj se do toho" byla velice vydařená. Virální video, které se šířilo a sdílelo prostřednictvím sociálních sítí mělo přes milion zhlédnutí. Jeho velkým nedostatkem byla absence nabízených řešení daného problému. Zájem lidí o fairtrade vzrostl, ale jelikož prakticky neexistují alternativy, kterých by oslovení mohli využít, výsledný stav nebude o moc jiný než před spuštěním kampaně. Naším návrhem je přehodnocení reklamy v rámci kampaní tak, aby vedla k samovolnému propojení značky s konkrétní kampaní. Tímto krokem by oslovení lidé, kteří sdílejí stejnou myšlenku férového nakupování, měli alespoň možnost přispění na její propagaci. Možnosti rychlejšího umoření dluhu Jednou z možností umoření dluhu je zvýšení odbytu, ke kterému by mohly přispět tematické akce v e-shopu, zvýšení povědomí, zřízení pojízdných vozíčků s kávou (konkrétně popsáno výše). Další možností je zaokrouhlení online nákupu, kdy nakupující bude mít možnost zaokrouhlit svůj nákup na částku, kterou si určí, a tím přispět na činnost organizace. Tato možnost by byla samozřejmě naprosto dobrovolná, zcela na individuálním rozhodnutí nakupujícího. 1.1.2 Možnosti získání financí pro NaZemi Individuální dárci K získání darů je velice důležité dát o sobě vědět, většinou pomocí silného marketingu a reputace, která pomáhá vybudovat základnu individuálních dárců. Velká členitost příjmů se odráží na bezpečnějším fungování společnosti. Je velice důležité, aby organizace působila důvěryhodně. Velkou výhodou je, když se podaří značku spojit s nějakou věřejně známou osobou. Organizace NaZemi má dle našeho názoru velký potenciál být v této metodě, která by vedla k zajištění stabilních příjmů, úspěšná. Kampaně a samotné akce organizace nejsou lidem neznámé, a kdyby došlo k lepšímu propojení značky s činností, zvýšila by se i příležitost získat nové individuální dárce. Momentálně organizace provozuje transparentní účet jen pro dary, což může případným dárcům přinést i osobní prospěch. Moderní nástroj, který se začal rozvíjet i mezi českými neziskovými organizacemi je tzv. ,,peer to peer fundraising". Jedná se o formu získávání finančních prostředků v rámci nějaké akce, kampaně, během které se vybírají prostředky na její fungování. [3] Získávání peněz prostřednictvím internetových portálů Další z možností jak zvýšit příležitosti k získávání financí na činnost organizace, je zapojení se do projektů, které zprostředkovávají neziskovým organizacím individuální dárcovství. Jedním z těchto portálů je darujspravne.cz, který se zaměřuje na individuální dárce, snaží se zapojit veřejnost do neziskových projektů a zprostředkovat co nejkratší komunikační cestu mezi dárcem a organizací. Návštěvník tohoto webu zde najde seznam prověřených projektů, na které může přispět prostřednictvím moderních platových nástrojů. Kromě převodů peněz z elektronické peněženky PaySec, účtů ČSOB, Poštovní spořitelny, platebních karet Visa, Mastercard a Maestro, lze přispět také pomocí dárcovských SMS (DMS). Tento portál umožňuje bezplatné zapojení všech neziskových organizací za předpokladu, že splňuje základní kritéria, kterými jsou: · registrace platné veřejné sbírky · doložení kvalitního a transparentního fungování (2 roky) · zveřejněni přehledné výroční a finanční zprávy · pravdivé a včasné informování dárců o využití finančních zdrojů · doložení potřebných materiálů v případě jakýchkoli nejasností[4] Dalším internetovým portálem je darujme.cz, který stejně jako darujspravne.cz vytváří komplexní prostředí pro moderní formy dárcovství. Hlavní rozdíl mezi tímto portálem a výše zmíněným je, že darujme.cz nepožaduje registraci platné veřejné sbírky, na druhou stranu vybírá registrační poplatek (500,- Kč), každoroční příspěvek na provoz klientského účtu (365,- Kč) a za zprostředkování strhává z každého daru 2%.[5] Granty a dotace NaZemi jako nezisková organizace má možnost žádat o granty na jakékoliv úrovni státní správy, samosprávy a nadací. Výhodou grantů státní správy a samosprávy je, že většinou nejsou určeny jen na konkrétní projekt, ale je možné financovat i provozní náklady, jako jsou mzdy, služby, nájem atd.. V rámci letošního schválení Rady města Brna se momentálně usiluje o získání titulu fairtradového města.[6] Tímto krokem organizace NaZemi posílí přímou vazbu s městem Brnem, která by následně mohla vést k dotacím z rozpočtu města. Firmy a osobní filantropie Pro organizaci NaZemi je velice důležitá identifikace, ať už zákazníka nebo případného dárce, s hlavní myšlenkou organizace. Problémem by tedy mohla být situace, kdy se firma rozhodne podpořit neziskovou organizaci především z důvodů své vlastní image. V případě, že by se organizace NaZemi rozhodla získat finanční prostředky z řad firem, měla by si uvědomit, že málokterá firma daruje peníze pouze za účelem dobrého pocitu, obvykle firmy chtějí z daru nějakým způsobem profitovat. V tomto případě už ale hovoříme spíše o sponzorství než dárcovství. Organizace NaZemi by mohla připravit pro potenicální dárce prezentaci svých principů fairtrade a rozsahu svých aktivit spojenou s ochutnávkou kávy, čajů a dalších výrobků, které by mohla do těchto firem distribuovat. Zároveň by si tím vytvořila seznam kontaktů lidí, které by následně mohla přímo oslovovat s požadavkem na konkrétní finanční podporu. Velmi pozitivní ohlas měla tento rok O2 oáza na letním festivalu Open Air Festival, která byla velmi efektivní příležitostí na zviditelnění se nejen pro enviromentálně zaměřené organizace. Podobné zóny pro mimovládní organizace lze najít i na jiných festivalech (např. Pohoda, Colours of Ostrava atd) a pro organizaci NaZemi by aktivní účast znamenala dobrou propagaci fairtradových myšlenek stejně jako produktů obchodu NaZemi. ________________________________ [1] Výroční zpráva 2013 a 2014, [online]. [cit. 2015-11-22]. Dostupné z: http://www.nazemi.cz/cs/dokumenty/vyrocni-zpravy [2] Účtování dotací a grantů. Neziskovky.cz [online]. [cit. 2015-11-22]. Dostupné z: http://www.neziskovky.cz/clanek/1153/564/ucetnictvi-a-dane-legislativa/uctovani-dotaci-a-grantu/ [3] KALOUSOVÁ, Pavlína. Dárcovství a filantropie firem a individuálních dárců. [online]. [cit. 2015-11-24]. Dostupné z: http://www.vlada.cz/assets/ppov/rnno/dokumenty/studie_kalousova_darcovstvi_pro_web.pdf [4] O projektu. Darujspravne.cz [online]. 2013 [cit. 2015-11-24]. Dostupné z: http://www.darujspravne.cz/o-projektu [5] Provozní podmínky. Darujme.cz [online]. [cit. 2015-11-24]. Dostupné z: https://www.darujme.cz/wp-content/uploads/2013/04/sazebnik_Darujme_2013.pdf [6] ŽÁRA, Pavel. Brno. Brno chce být fairtradovým městem. [online]. 2015 [cit. 2015-11-23]. Dostupné z: https://www.brno.cz/brno-aktualne/tiskovy-servis/tiskove-zpravy/a/brno-chce-byt-fairtradovym-mestem