pruh_TITL text logoC Dárcovství & Fundrasing Simona Škarabelová pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Fundraising n nJde jen o prostředky??? njen o PENÍZE??? njen o DARY??? n nNIKOLI!!!! nJde o to, získat především DÁRCE!!! nFriend/fun raising n n 2 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text §Stav dárcovství §Motivy dárců/informace o dárcích §Plánování fundraisingu – jeho aktivity (plánování, administrativa, komunikace) §Metody (benefiční akce, písemná žádost o grant (dotaci), fundraising od dveří ke dveřím, pouliční fundraising, osobní návštěva, členství, testament fundraising, online fundraising, dms, vlastní činnost, atd…) q Dnes MVVS_podzim2016 3 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Fundraisingový koláč nKolik organizací usiluje o část fundraisingového koláče? nUSA: více jako 1.5mil. (po r. 2012) nČR: více jak 100 tis. n (po r. 2012) (se započtením organizačními jednotkami sdružení/pobočných spolků) C:\Users\Rob\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\PN1O5OGR\MC900436337[1].png C:\Users\Rob\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\8MB0504Z\MP900443878[1].jpg 4 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Fakta o filantropii v USA: nUSA má nejrozsáhlejší systém organizovaného soukromého dárcovství/filantropie na světě. n Pokud by NNO v USA byly samostatným odvětvím, tvořily by 10% pracovní síly a 5 % hrubého domácího produktu. nV roce 2011 registroval IRS více než 1,5 mil od daní osvobozených organizací. n nZdroj: United States Internal Revenue Service, 2012 5 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Počet NNO v USA (2001–2010) 6 501c organizations.jpg MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Globální filantropie nVelký význam nadací, kterým se daruje více než v posledních dvou dekádách – nyní 24 % z celkového objemu darů nOd roku 1990 vzrostla nadační jmění čtyřnásobně nDary nadacím se od stejného období zvýšili pětkrát nPočet nadací se za stejnou dobu zdvojnásobil, nové nadace cílí na mezinárodní dárcovství nDo globální filantropie se zahrnují dary, dary ze závětí i dobrovolnictví n n 7 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Šíře globální filantropie v USA nPřes význam nadací jsou jejich dary jen částí filantropických aktivit nDalší skupiny dárců: nJednotlivci nFirmy nNNO (zvláště dobrovolná práce) nCírkevní organizace n 8 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text International Giving Comparison (lists countries by the amount of money they give in absolute terms) nUnited States – $28.67 billion nFrance – $12.43 billion nGermany – $11.98 billion nUnited Kingdom – $11.50 billion nJapan – $9.48 billion nSpain – $6.57 billion nNetherlands – $6.43 billion nSweden – $4.55 billion nNorway – $4.09 billion nCanada – $4.01 billion nItaly – $3.31 billion nDenmark – $2.81 billion n n n nAustralia – $2.76 billion nBelgium – $2.60 billion nSwitzerland – $2.31 billion nFinland – $1.29 billion nAustria – $1.15 billion nIreland – $1.00 billion nSouth Korea – $0.82 billion nGreece – $0.61 billion nPortugal – $0.51 billion nLuxembourg – $0.40 billion nNew Zealand – $0.31 billion •Source: Organization for Economic Cooperation and Development, 2009 9 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text International Giving Comparison (lists countries by the amount of money they give as a percentage of their gross national income) nSweden – 1.12% nNorway – 1.06% nLuxembourg – 1.04% nDenmark – 0.88% nNetherlands – 0.82% nBelgium – 0.55% nFinland – 0.54% nIreland – 0.54% nUnited Kingdom – 0.52% nFrance- 0.47% nSpain – 0.46% nSwitzerland – 0.45% n n nGermany – 0.35% nCanada – 0.30% nAustria – 0.30% nAustralia – 0.29% nNew Zealand – 0.28% nPortugal – 0.23% nUnited States – 0.21% nGreece – 0.19% nJapan – 0.18% nItaly – 0.16% nSouth Korea – 0.10% •Source: Organization for Economic Cooperation and Development, 2009 10 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text International Giving Comparison ( Humanitarian donation in absolute terms from other countries) n nSaudi Arabia – 51.8 million nUnited Arab Emirates – 35.3 million nKuwait – 34.2 million nRussia – 32.5 million nIndia – 14.6 million nSouth Korea – 13.2 million nQatar – 12.9 million nTurkey – 4.8 million nCzech Republic – 4.3 million nHong Kong – 4.0 million nOther countries – 16.5 million n n •Source: Global Humanitarian Assistance, July, 2010 11 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Dárcovství v USA, 2010 charitativní dary celkem = $290.89 bil. 12 $ in billions -- rounded.jpg MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zdroje darů, 2010 ncelkem = $290.89 bil. nNárůst o 3.8 % (2.1 % inflace) njednotlivci zůstávají nejdůležitějším zdrojem njednotlivci + dědictví = 81 % celku nNadace = 14 % celku. n¾ z toho pochází od rodinných nadací. jednotlivci + dědictví + rodinné nadace = 87 % nFiremní dárcovství tvoří cca 5 % celku 13 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text USA: typy příjemců darů, 2010, celkem = $290.89 bil. 14 $ in billions -- rounded.jpg MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Total giving, 1970–2010 n $ in billions.jpg Total Giving.jpg 15 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Giving by source: Percentage of the total by five-year spans, 1971–2010 giving by source -- percentage of total 5-year spans.jpg 16 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Trends for total giving.jpg Total giving and trends for total giving: 1970–2010 17 $ in billions.jpg MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Závěry k USA nS růstem bohatství vzrůstá ochota darovat. nPravidelně ročně přispívá v USA 97 % rodin s čistým jměním přesahujícím $1 mil. and 99% rodin s čistým jměním přesahujícím $5 mil. n93 % dárců by navýšilo svůj příspěvek, pokud by byli více oceněni, nebo emočně zasaženi n66 % dárců by dávalo více, kdyby byli lépe informováni o použití daru n85 % dárců by uvítalo služby „poradce pro dobročinnost“ 18 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Fakta o filantropii v ČR – různí se v závislosti na zdroji informací: ČSÚ nZdroj: ČSÚ Satelitní účet 2005–2009 n 19 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Výzkumy: UK – Praha 2005 n47 % občanů věnovalo materiální nebo finanční dar neziskové organizaci v roce 2004. (5% růst od roku 2000) n47 % Čechů bylo členem alespoň jedné neziskové organizace Téměř 60 % občanů se účastnilo občanské či sociální aktivity (pracovní brigády, asistence seniorům, organizace kulturní či sportovní akce v obci, apod.) n32 % Čechů dobrovolně pracovalo v roce 2003 nNeziskové organizace s nejširší členskou základnou: sportovní organizace, odbory, včelaři a podobné organizace, dobrovolné hasičské sbory n nZdroj: Vajdová Tereza (2005). Česká občanská společnost 2004: Po patnácti letech rozvoje 20 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Současná data k dárcovství v ČR nJan Kroupa – přednáška pro CEE konferenci, Bratislava 2015 nVýzkum: Filantropie a české elity n0 % českých elit se považuje za filantropy (ti, kdo pomáhají druhým) n66 % české veřejnosti se považuje za filantropy n67 % elit daruje ročně tisíce korun a více; 26 % desítky tisíc a více nVýzkum: na úrovni Evropy zacíleno na populaci 50+ (dárcovství jen mimochodem) n 21 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Současná data k dárcovství v ČR nNadace Via „Češi jsou stále štědřejší, více darují lidé i firmy. Častější je i dárcovství ze závěti“ – HN (on-line), cit. 23.10.2016 nPočet dárců, kteří dar zohlednili v daňovém přiznání, loni stoupl zhruba o čtyři tisíce lidí a tisícovku firem. nCelková hodnota uplatněná v daních loni překročila pět miliard korun (reálně asi o 2 mld Kč vyšší) nPrůměrný dar činil 724 korun, nejčastější 200 Kč. nNejštědřejší jsou lidé v Praze, Olomouckém a Zlínském kraji. nUpřednostňují se konkrétní projekty (crowdfunging) a výzvy (logika peer to peer fundraisingu). n n MVVS_podzim2016 22 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text nNejvíce jsou z individuální darů podporovány nLékaři bez hranic nČlověk v tísni MVVS_podzim2016 23 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Co víme obecně o individuálních dárcích? ¢Relativní roční výše daru se zvyšuje s věkem dárce ¢Lidé žijící v manželství mají tendence dávat více nežli svobodní. ¢Členové různých NO a lidé věřící dávají v průměru více nežli lidé, kteří nejsou členy nějaké NO nebo jsou bez vyznání. ¢Lidé, kteří někdy dobrovolně pomáhali v nějaké NO, dávají více než ti, kteří se dobrovolných prací neúčastní. ¢Průměrný roční dar se pohybuje kolem 2 % ročního příjmu dárce. Se vzrůstajícím jměním se procento snižuje. ¢ ¢ 24 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Hledáme své dárce: nZačněte u sebe: nKolik korun byste tento rok dali? nNa jaké účely tento dar vynaložíte? nJe nějaká konkrétní organizace, které byste chtěl(a) svůj dar dát? nVěděl(a) jste určitě, do jaké činnosti chcete své peníze investovat? nVázal(a) jste své darovací úmysly na nějakou konkrétní osobu? nBylo pro vaše rozhodování důležité, že máte v některé organizaci své přátele a známé, kterým důvěřujete? MVVS_podzim2016 25 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text JAK JSTE NA TOM VY S DÁRCOVSTVÍM??? n nDARUJETE? nVÍTE, KOMU DARUJETE? nKampaň Daruj správně n nAč se to nezdá, potencionální dárci se vyskytují všude. Jde však o to, je správně vytipovat, oslovit a následně s nimi dále komunikovat. n 26 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Tradiční okruhy dárců nmají vyhrazené prostředky na dobročinnou činnost a poskytují je neziskovým organizacím - nadace, orgány veřejné správy, případně některé podniky. n ndalší vhodné členění je na ty, kteří: njsou dárci potencionální - domníváme se, že by nám mohli poskytnout podporu, ndávají poprvé, ndali již v minulosti. ¢ ¢ 27 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Systematická práce s dárci nPéče o dárce nInformování, transparentnost, pozornost nSystém CRM databáze – např.: nSales Forces nMicrosoft Asset nUšité na míru organizaci nPozor na ochranu osobních údajů! MVVS_podzim2016 28 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Obecně lidé dávají peníze nže budou pravidelně informováni o rozvoji organizace, nvědí přesně, na co budou jejich peníze použity a že budou využity rozumně a šetrně, nnaplnění společných cílů, nže podpořená organizace je prosycená nadšením a optimismem a že jistě získá potřebné finance i od ostatních. n MVVS_podzim2016 29 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Obecně lidé dávají peníze: njestliže k tomu mají významný a neodkladný důvod, njsou osobně zainteresovaní na výsledku podpořené činnosti, nvidí ostatní, jak přispívají na tutéž činnost svým časem a penězi, nvědí, že jim bude neodkladně poděkováno nže budou viditelně spojováni s úspěchem projektu, n n MVVS_podzim2016 30 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Z toho vyplývají MOTIVY DÁRCŮ nMarketingové účely n (reklama dárce nebo jeho produktu, apod.) nŠirší podnikové cíle n (zlepšení postoje veřejnosti, distribuce jinak těžko použitelných výrobků, získání loajálního postoje ze strany NO, snížení daňového základu, apod.) nNegativní motivy n (pocit moci, praní špinavých peněz) nMotiv víry n (Atmosféra altruismu, spasení, pomoc bližnímu svému) MVVS_podzim2016 31 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Kde hledat potenciál dárců? nNNO by měla provést tzv. PROSPECT RESEARCH nLinkage /známost nInterest / zájem njaké širší marketingové cíle sleduje? nnachází v dobré situaci, aby se u něj prosadila myšlenka altruismu? nCapacity / zdroje nje vůbec solventní? ndo čeho chce dlouhodobě investovat? n n n 32 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Ve fundraisingu nesmíme zapomínat ani na: nVlastní příjmy, tzv. samofinancování n •cesty k dlouhodobé stabilitě NNO •Různí se pohledy na rozložení zdrojů mezi veřejné zdroje, vlastní příjmy a dary •Členství •Vždy musí mít nějakou protihodnotu • n MVVS_podzim2016 33 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Plánování fundraisingu nDlouhodobý proces nVěnovat se mu by měla 1/3 objemu činností neziskové organizace nČasto nezbývá čas v záplavě procesních věcí na ty strategické…. nOd začátku století, kdy se tomu věnovala pouze 30 % NNO, se z fundraisingu stala pevná součást řízení v NNO MVVS_podzim2016 34 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Plánování fundraisingu: 1.Odvíjí se od poslání organizace 2.Opírá se o konkrétní a měřitelné cíle – dárci bude jasné, že jsou dosažitelné, vědět co po dárcích chceme a jak mohou pomoci. 3.Realizační a časový plán aktivit - roční rozpočet 4.Mj. ověřit, zda naše organizace skutečně reaguje na potřeby ve společnosti, místo organizace na trhu 5.Zvážit zapojení dobrovolníků do fundraisingových akcí 6. MVVS_podzim2016 35 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Plánování fundraisingu: 5.vybrat pro danou situaci nejvhodnější fundraisingové metody, 6.sestavit seznamu možných zdrojů, 7.specifikovat okruh dárců, 9.požádat o dar, 10.informovat dárce o použití jeho daru, 11.snažit se o obnovení a/nebo zvýšení daru n MVVS_podzim2016 36 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Metody fundraisingu n §Direct mail, tj. osobní dopis („tell a story“) §Direct dialogue/pouliční fundrasing §Veřejné sbírky - varianta DMS §Kampaň /Benefiční akce §Fundraising „od dveří ke dveřím“ §Telefonní fundraising §Osobní návštěva §Písemná žádost o grant §Testament fundraising §Online fundraising §Crowdfunding – peer to peer fndr. § ¢ 37 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Testament fundraising nViz Prezentace o vzniku kampaně Závět pomáhá 38 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Příklady úspěšných fundraisingových kampaní nFundrasing i osvěta v ulicích Berlína nKampaň Folow the Frog _ Rainforest Alliance (nepřímý příspěvěk/chování) nKampaň Obuj se do toho/Change your shoes (myšlenka/chování) n 39 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Fundraising - jeho audit nSoučasné zdroje, jejich rozložení nBudoucí potřeby v horizontu 1 – 3 let nStanovení cílů na rok - SMART cíle nSpecific nMeasurable nAchievable nRelevant nTimebound nStanovení nejvhodnějších metod, zdrojů a okruhů dárců nŽádat o podporu/získávat dárce nPoděkovat mu do 48 hodin od příspěvku nInformovat ho o využití daru 40 MVVS_podzim2016 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Doporučená literatura n nSeltzer, M., Securing Your Organization’s Future: A Complete Guide to Fundraising Strategies, The Foundation Center, 2001. nNorton Michael: The Worldwide Fundraiser’s Handbook (Nadace VIA 2003) nLedvinová J. Pešta K.: Základy fundraisingu nSpiralis: Cesty k účinnému fundrasingu (http://www.spiralis-os.cz/) nhttp://www.fundraising.cz/ nSeltzer, M., Securing Your Organization’s Future: A Complete Guide to Fundraising Strategies, The Foundation Center, 2001. 41 MVVS_podzim2016