Úvod do odvětvové a firemní analýzy Úvod Firemní analýza je analýza konkrétní společnosti, která vyžaduje pochopení odvětví, ve kterém společnost působí, a identifikace jejich konkurentů (peers). • Odvětví je skupina společností, které nabízejí podobný produkt a/ nebo službu, sektor je pak skupina společných odvětví • Výchozí podnikatelskou aktivitou je činnost, od které společnost odvíjí většinu svých tržeb a zisků • Skupina konkurentů (peer group) je skupina společností, které jsou spojeny podobnou podnikatelskou činností a jejich ekonomická stránka a ocenění jsou ovlivněny společnými faktory 2 Využití sektorové analýzy • Výběr akcií • Úvěrová analýza Pochopení podnikatelské činnosti • Výběr akcií • Průmyslová a sektorová rotace Identifikace aktivních investičních příležitostí • Příspěvek k výkonnosti • Výběr průmyslu nebo sektoru Vliv na výkonnost portfolia 3 Přístupy pro identifikaci podobných společností • Podobné výrobky a/nebo služby • Průmyslový nebo sektorový identifikátor • Výchozí podnikatelská aktivita Nabídka výrobků a/nebo služeb • Cyklické společnosti mají zisk korelovaná s vývojem celkové ekonomiky • Necyklické společností mají vývoj nezávislý na ekonomickém cyklu Citlivost na cyklus • Skupina založená na korelací výnosů • Založeno na historických výnosech, tento vztah ale nemusí pokračovat v budoucnu Statistické podobnosti 4 Sektory Zpracování základních materiálů Volné spotřebitelské služby Hlavní spotřebitelské služby Energie Finanční služby Zdravotní péče Produkce zboží dlouhodobé spotřeby Technologie Telekomunikace Veřejné služby 5 Klasifikační schéma • Publikováno soukromými společnostmi. Komerční klasifikační schéma • Publikováno vládními agenturami • Cíl: porovnání mezi společnostmi a v čase Vládní klasifikační schéma 6 Průmyslová klasifikace • Vyvinuto Standard & Poor’s and MSCI • Klasifikace společností rozvojových a rozvinutých zemí • Založeno na podnikatelské činnosti, zařazuje společnosti do sektorů, průmyslových slupin a sub sektorů •Global Industry Classification Standard (GICS) • Klasifikace společností podle produktů a služeb • Založeno na sektorech, sub sektorech a odvětvích Russell Global Sectors (RGS) • Vyvinuto Dow Jones and FTSE • Klasifikace na základě zdrojů tržeb • Založeno na supersektorech, sektorech, sub sektorech a odvětvích Industry Classification Benchmark (ICB) 7 Vládní klasifikační schéma International Standard Industrial Classification of All Economic Activities (ISIC) Statistical Classification of Economic Activities in the European Community (NACE) Australian and New Zealand Standard Industrial Classification (ANZSIC) North American Industry Classification System (NAICS) 8 Identifikace peer group Prozkoumání klasifikačního systému Analýza výroční zprávy sledované společnosti Analýza výročních zpráv konkurenčních společností Potvrzení porovnatelnosti vybraných peer společností 9 Charakteristika a analýza odvětví • Analýza statistických vztahů mezi odvětvovými, podnikovými a ekonomickými veličinami • Rozvoj předpovědí a scénáře rozvoje • Analýza strategických skupiny, což jsou společnosti s podobným podnikatelským modelem nebo specifickým tržním segmentem • Klasifikace odvětví na základě fáze v životním cyklu 10 Rámec analýzy odvětví Síla konkurence Demografické vlivy Makroekonomi cké vlivy Vládní vliv Technologický vliv Sociální vliv 11 Strategická analýza odvětví Porter’s “Five Forces” Framework 12 Rivalita mezi konkurencí Riziko vstupů Síla dodavatelů Síla kupujících Riziko substitutů 13 Faktory ovlivňující cenu a cenovou konkurenci • Bariéry vstupu omezení, která brání vstupu nových konkurent do odvětví • Tyto bariéry omezují nově vstupující a omezují cenovou konkurenci • Průmyslová koncentrace je stupeň, který ukazuje tržní podíl konkrétní společnosti oproti konkurenci. • Obecně, čím více je odvětví koncentrované, tím méně konkurenční je • Průmyslová kapacita je maximální množství zboží nebo služeb, které mohou být v daném čase dodány • Čím více je kapacita omezení, tím větší je cenová síla společnosti • Stabilita tržního podílu je stupeň, jak se mění tržní podíl v čase • Čím stabilnější je tržní podíl, tím méně konkurenční odvětví je 14 15 16 Životní cyklus odvětví 17 Shakeout Mature Decline Growth Embryonic 18 Aplikace modelu životního cyklu Užití modelu životního cyklu • Novější odvětví mají tendenci být více konkurenční než zavedená odvětví • Růstové společností mají tendenci reinvestovat prostředky do nových produktů a služeb, zavedená odvětví se zaměřují na vnitřní efektivitu • Zavedené společnosti jsou více zaměřeny na rozšiřování úspěšných produktových linek Limity modelu životního cyklu • Změny mohou narušit cyklus – technologické změny, regulatorní změny, sociální a demografické změny • Ne všechny společnosti v odvětví mají shodný vývoj 19 Charakteristika odvětví Hlavní společnosti Bariéry vstupu a úspěchu Úroveň koncentrace Dopad na kapacitu průmyslu Průmyslová stabilita Životní cyklus Cenová konkurence Demografický vliv Vládní a regulatorní vliv Sociální vliv Technologický vliv Růstové vs. defensivní společnosti 20 21 22 23 24