Tržní efektivita Definice tržní efektivity (informační efektivita) Historické informace Veřejné informace Soukromé informace Faktory ovlivňující tržní efektivitu Časový rámec přizpůsobení se nové informaci Transakční náklady a náklady na získání informací Další faktory Tržní hodnota vs. vnitřní hodnota Tržní efektivita Aktivní versus Pasivní investiční strategie Tržní efektivnost Aktivní investiční strategie Faktory ovlivňující tržné efektivitu Dva extrémy Zcela neefektivní trh Zcela efektivní trh Large Cap akcie Formy tržní efektivity (Fama 1970) Tržní ceny zobrazují: Formy tržní efektivity Historická tržní data Veřejné informace Soukromé informace Slabá forma  Středně silná forma   Silná forma    Slabá forma tržní efektivnosti Sériová korelace výnosností Užitečnost TA Testy slabé formy tržní efektivity Středně silná tržní efektivita Ceny zobrazují veřejné informace Fundamentální analýza Proces zpracování Event Studies Silná forma tržní efektivity Historické informace Veřejné informace Soukromé informace Jaké formy tržní efektivnosti existují Neveřejné informace Abnormální zisk Základní otázky 1) Je očekávaný výnos na efektivním trhu roven nule? 2) Jaká EMH je testována, pokud je zkoumán cenový vývoj po oznámení zisku? 3) Jaká EMH je testována, pokud je zkoumán cenový vývoj založený na 50 a 20denním MA? 4) Proč nemusí tržní ceny reflektovat vše, co znají manažeři o své společnosti? Proč je užitečná fundamentální analýza? Fundamentální analýza Informace relevantní pro hodnotu akcie Možný abnormální výnos Proč je užitečná technická analýza? Užitečnost historických dat Rozšířenost TA Proč je užitečný portfolio management? “Beat the market” Cíle portfolio managementu Tržní anomálie Efektivnost trhu Existence tržních anomálií Time series Cross-sectional Další January effect Size effect Closed-end fund discount Day-of-the-week effect Value effect Earnings surprise Weekend effect Book-to-market ratios Initial public offerings Turn-of-the-month effect P/E ratio effect Distressed securities effect Holiday effect Value Line enigma Stock splits Time-of-day effect Super Bowl Momentum Overreaction Příklady tržních anomálií January (Turn-of-the-Year) Effect Lednový efekt (efekt přelomu roku) January effect Window dressing Tax loss selling Další vysvětlení Další kalendářové anomálie Anomálie Pozorování Turn-of-the-month effect Vyšší výnosnost poslední den v měsíci a v prvních třech dnech dalšího měsíce Day-of-the-week effect Výnos v pondělí má tendency být záporný a nejnižší v porovnání se zbývajícími čtyřmi dny Weekend effect Holiday effect Výnosnost akcií den před prázdninami má tendency být vyšší než v dalších dnech Over-reakce a Momentum anomálie • Ceny akcií se stávají nadhodnocené/ podhodnocené pro společnosti, které zveřejnily dobré (špatné) informace Anomálie over-reakce • Akcie, které zaznamenaly vysoký výnos v krátkém období pokračují v generování vyšších výnosů i v následujícím období Anomálie momentum Cross-Sectional anomálie Malé vs. velké společnosti Hodnotové akcie vs. růstové akcie Uzavřené investiční fondy NAV Sleva Hodnota uzavřeného fondu Earnings Surprise Počáteční cena Positive earnings surprise Růst ceny Negative earnings surprise Pokles cenyKonečná cena Initial Public Offerings (IPOs) Offering price Abnormální zisk Uzavírací cena “Frontiers of Finance Survey” The Economist (9 October 1993) Many (anomalies) can be explained away. When transactions costs are taken into account, the fact that stock prices tend to over-react to news, falling back the day after good news and bouncing up the day after bad news, proves unexploitable: price reversals are always within the bid-ask spread. Others such as the small-firm effect, work for a few years and then fail for a few years. Others prove to be merely proxies for the reward for risk taking. Many have disappeared since (and because) attention has been drawn to them. Behaviorální finance versus Tradiční finance Behaviorální finance Předpoklady: • Investoři jsou „postiženi“ kognitivním zkreslením, což může vést k neracionálnímu rozhodování. • Investoři mohou nadhodnotit nebo podhodnotit novou informaci. Tradiční finance Předpoklady : • Investoři jednají racionálně. • Investoři zpracují novou informaci správně a rychle. Averze ke ztrátě Overconfidence Nová informace Investor overconfidence Špatně oceněná akcie Informační kaskáda Zveřejnění informace 1 Jednání informovaných obchodníků 2 Neinformova ní investoři napodobují informované investory 3 Psychologická analýza Podstata psychologické analýzy • Zájem psychologických analytiků – Lidský faktor a vlivy, které utvářejí lidskou psychiku • Rozdílný předmět zkoumání PA – Chování investorů • Determinantem je lidská psychika – Impulsy, které vedou ke změně chování • ↑D, ↓D, ↑S a vlivy na kurz akcie • Lidský faktor v procesu investování a zejména impulsy, které ho vedly k určitému typu chování Psychologie davu • Opomíjení lidského faktoru – Subjektivní rozhodnutí • Psychologie davu – Gustav Le Bon – Popis a analýza davu • Kolektivní duše • Zcela nové vlastnosti davu • Rozum ustupuje do pozadí – Podvědomí a pud – Zákon duševní jednoty davu • Dav myslí, jedná a cítí stejně. • Stírá se intelektuální úroveň lidí a také jejich individulita Obecné a zvláštní vlastnosti davu • Příčiny vlastností davu – Pocit nepřekonatelnosti – Duševní nákaza – Podléhání sugesci Specifické vlastnosti • Ovlivňující faktory – Rasa – Tradice – Čas – Instituce – Výchova a vzdělání Kostolanyho koncepce PA • Teorie investování – 3 části • První pojednává o psychologických faktorech v krátkém časovém okamžiku • Ostatní o fundamentálních a ekonomických faktorech – Střednědobé a dlouhé období • Východiskem psychologického přístupu – Lidé účastnící se obchodování – Jejich jednání a chování – Hráči a spekulanti Hráči • 90 % všech tržních účastníků • Roztřesené ruce • Stejnorodý dav – Kolektivní duše Spekulanti • 10 % účastníků • Pevné ruce • Silné osobnosti, jdou proti působení masové psychologie • Disponují tzv. 4 G – Peníze GELD – Intuice GEDANKEN – Štěstí GLUCK – Trpělivost GEDULT • Razí heslo – Plout proti proudu – 2/3 trendu proti trendu – 1/3 trendu v souladu s trendem • Timing – 4 G Hráči vs. spekulanti • Rozdělení účastníků na skupiny – Posouzení současného a budoucího chování na trhu – Porovnání trhu z technického hlediska • Kdo vlastní rozhodující podíl akcií • Spekulanti – oversold • Hráči - overbought Analýza vývoje kurzů a obratů • Zda kurzy či obraty – Vzájemně rostou – Vzájemně klesají – Jeden roste a druhý klesá • ↑kurz + ↑obraty – Od spekulantů k hráčům – Překoupený trh – Nebezpečný rizikový • ↓kurz + ↑obrat – Od hráčů ke spekulantům – Přeprodaný trh – Určitá dávka jistoty • ↓kurz + ↓obrat – Spekulani nezahájili nákup • ↑kurz není doprovázen růstem obratu – Pesimismus nebo nelikvidita hráčů Věčný koloběh burzy • Fáze změny neboli korektury – Trh na dně, nízká i – Nepředvídaná pozitivní událost • Doprovodná fáze – Euforie a nadšení • Fáze přepínání neboli přehánění – Ztráta optimismu • Fáze změny neboli korektury – Růst i • Doprovodná fáze – Masivní výprodej hráčů a nákup spekulantů • Fáze změny neboli korektury – Opětovný zhodnocovací proces Spekulativní bubliny • Tulipánové šílenství – 1634 – 1637 – Dnes 20 USD – 17. století 160 USD až 2.000 USD – Maximum 800.000 USD za cibulku – Po splasknutí bubliny za 5 – 10 % půvdní ceny – Nyní asi 1/1000 ceny Ceny za 1 sazenici tulipánu Viceroy Spekulativní bubliny • Tichomořská bublina – South Sea Company – Cena akcie ze 160 liber na 1.000 liber Spekulativní bubliny • Krach NYSE 1929 – HDP ↓ 20 % – Nezaměstnanost ↑ 25 % – Od roku 1924 růst ekonomiky • DJIA • 100 bodů na 386 bodů • 24. října panika – Stabilizace 6 bankami • Pondělní výprodej • Úterý 29. října zhroucení trhu – Dno DJIA 1932 42,84 bodů » 1954 Spekulativní bubliny • 19. říjen 1987 – Monetaristický experiment v USA – Býčí trh po 5 let – Příznaky a existence bubliny byly známy – Stabilizováno politikou FEDu Drasnarova koncepce • Dvě protichůdné vlastnosti – Chamtivost a strach • Předpoklady úspěšného investora – Mít dobré nervy – Mít schopnost připustit si porážku a poučit se z chyb – Odklonit se od fanatismu – Psychicky se vyrovnat s možností zisku a ztraty Keynesova koncepce • Lidská psychika hraje roli pouze v krátkém časovém horizontu • Investoři směřují k nejbližší budoucnosti – Konečný a krátký lidský život – Čas • Co největší zisky za co nejkratší čas • Delší prognóza je také obtížnější • Dlouhodobé investice pouze malé množství investorů Keynesova koncepce Keynesova koncepce • Rozhodování na základě určitého souboru informací – Ten není kompletní – Nepřesný popis skutečnosti v přítomnosti • Budoucnost určitým způsobem zkreslená – Další iracionální prvek • City – Důvěra, že něco nastane nebo nenastane – Zkreslený obraz o budoucnosti upravuje o city resp. důvěru, kterou chová Keynesova koncepce • Malí investoři • Profesionální investoři a spekulanti – Rozhodují se podle širokého investorského publika – Proti publiku • Spekualce vs podnikavost • Omezení spekulace – Omezení likvidity trhu – Růst nákladů Pyramidální princip v investování • Podvodné investice založené na principu pyramidy – Letadlo, Ponziho schéma • Charles Ponzi 1919 – 1920 • 50 % úrok z tříměsíční investice • 15 milionů dolarů Pyramidální princip v investování • Princip pyramidy • Několik kol než systém zkolabuje • Hra s nulovým součtem, prostředky investicí nezhodnocují, jen se přerozdělují • Počet účastníků roste geometrickou řadou – 21.kolo: 1.000.000 nových členů – 30.kolo: přes půl miliardy nových členů Pyramidální princip v investování Příklady • Sergej Mavrodi: MMM společnost • Albánské pyramidové schéma • Bernard Madoff