Pearson_Bound_White Pearson_Strap_Bound_White krugman_10e_cover.jpg Kapitola 2 Světový obchod: přehled Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Obsah •Největší obchodní partneři ČR, EU a USA •Gravitační model: –Vliv velikosti ekonomiky na obchod –Vzdálenost a další faktory ovlivňující obchod •Hranice a obchodní dohody •Globalizace: dříve a nyní •Změny ve struktuře obchodu •Outsourcing služeb Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Kdo obchoduje s kým? •Největší obchodní partneři EU –Evropské země mimo EU, Čína, USA, Japonsko •Největší obchodní partneři USA (2012) –Kanada, Čína, Mexiko, Japonsko a Německo. –15 největších partnerů tvořilo 69 % hodnoty obchodu. •Největší obchodní partneři ČR –Německo, Slovensko, Čína, Polsko, Francie, Itálie, Rakousko, Rusko, Nizozemí, V. Británie Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Obr. 2-1: Celkový obchod USA s hlavními partnery, 2012 fig02_01.gif Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Na velikosti záleží: gravitační model •3 z 10 největších obchodních partnerů USA v roce 2012 byly 3 největší evropské ekonomiky: Německo, VB a Francie. •Proč USA nejvíce obchoduje zrovna s těmito zeměmi? –Velikost ekonomiky je přímo spojena s objemem importu a exportu –Velké ekonomiky produkují více zboží a služeb, tzn. mohou jich také více exportovat. –Velké ekonomiky mají více lidí, takže mají větší poptávku po importu. Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Obr. 2-2: Velikost vybraných evropských ekonomik a hodnota jejich obchodu s USA fig02_02.gif Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Na velikosti záleží: gravitační model •Gravitační model předpokládá, že velikost a vzdálenost ovlivňují obchod následujícím způsobem: •Tij = A x Yi x Yj /Dij –kde –Tij je hodnota obchodu mezi zeměmi i a j –A je konstanta –Yi je HDP země i, Yj je HDP země j –Dij je vzdálenost mezi zemí i a zemí j • •Obecněji: •Tij = A x Yia x Yjb /Dijc –kde parametry a, b, c mohou nabývat odlišných hodnot než 1. – Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Použití gravitačního modelu: hledání anomálií •Gravitační model sedí dobře na data o obchodu USA s evropskými zeměmi, ale ne dokonale. •Holandsko, Belgie a Irsko obchodují s USA mnohem více než by predikoval gravitační model. –Irsko a USA si jsou kulturně blízké díky společnému jazyku a migrační historii. –Holandsko a Belgie mají díky své poloze výhodu v transportních nákladech. – – Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Překážky obchodu: vzdálenost, bariéry a hranice •Kromě velikosti zemí hrají roli i další faktory: 1.Vzdálenost mezi trhy ovlivňuje dopravní náklady a tudíž i cenu exportu a importu. 2.Kulturní blízkost: blízké kulturní vazby, jako společný jazyk, obvykle vedou k silným ekonomickým vazbám. 3.Geografie: přístavy a neexistence horských překážek činí dopravu a obchod snadnější. 4.Nadnárodní společnosti: korporace intenzivně obchodují mezi svými pobočkami = nárůst obchodu. 5.Hranice: překračování hranic znamená ztrátu času vyřizováním formalit, směnu peněz z jedné měny na druhou a občas také peněžní náklady (clo). Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Překážky obchodu: vzdálenost, bariéry a hranice •Odhad efektu vzdálenosti v gravitačním modelu predikuje, že 1% nárůst vzdálenosti zemí snižuje objem obchodu o 0.7 % až 1 %. •Kromě vzdálenosti, hranice mezi zeměmi jsou další překážkou, která zvyšuje náklady obchodu. •Obchodní dohody jsou uzavírány s cílem omezit formality a cla při překračování hranic = podpořit obchod. • Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Překážky obchodu: vzdálenost, bariéry a hranice •Gravitační model je schopen posoudit vliv obchodních dohod. –Hrají obchodní dohody roli? Je obchod mezi zeměmi, které mají obchodní dohodu, větší než by vyplývalo z odhadu na základě velikosti a vzdálenosti? •V roce 1994 podepsaly USA s Mexikem a Kanadou dohodu o volném obchodu, North American Free Trade Agreement (NAFTA). • Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Obr. 2-3: Velikost ekonomiky a obchod s USA fig02_03.gif Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Překážky obchodu: vzdálenost, bariéry a hranice •Přestože USA a Kanada mají spolu dohodu o volném obchodu a používají také stejný jazyk, hranice mezi nimi stále vedou k omezení obchodu. •Data ukazují, že (i při zohlednění vzdálenosti) obchod mezi dvěma kanadskými provinciemi je mnohem větší než obchod mezi kanadskými provinciemi a státy USA. •Odhady naznačují, že kanadsko-americká hranice odrazuje od mezinárodního obchodu stejně jako vzdálenost 1500-2500 mil. Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Obr. 2-4: Kanadské provincie a státy USA, které obchodují s Britskou Kolumbií fig02_04.gif Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Tab. 2-1: Obchod s Britskou Kolumbií jako procento HDP, 2009 tbl02_01.gif Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Měnící se podoba světového obchodu: Zmenšil se svět? •Negativní efekt vzdálenosti na obchod je podle gravitačního modelu výrazný, ale v čase se zmenšuje z důvodu moderních způsobů dopravy a komunikací. •Technologie, které přispěly k růstu obchodu: –Kolo, plachty, kompasy, železnice, telegraf, parní pohon, automobily, telefony, letadla, počítače, faxy, internet, optická vlákna, mobilní telefony, GPS, chytré telefony… •Z historie vyplývá, že politické faktory, jako války, mohou změnit podobu obchodu více než inovace v dopravě a komunikaci. Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Měnící se podoba světového obchodu: Zmenšil se svět? •Světový obchod rapidně narůstal mezi roky 1870 až 1913. –ekonomický rozvoj založený na parním pohonu, železnicích, telegrafu a telefonech. •Pak následoval prudký pokles díky dvěma světovým válkám a krizi ve 30-tých letech. •Po roce 1945 začal světový obchod zase narůstat, ale relativní úrovně z přelomu století dosáhl až kolem roku 1970. •Od roku 1970 dosáhl podíl mezinárodního obchodu na světovém HDP nebývalých rozměrů. –Vertikální dezintegrace produkce silně přispěla k nárůstu světového obchodu, a to díky masivnímu dovážení dílčích komponent. • • Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Obr. 2-5: Vzestupy a pády mezinárodního obchodu fig02_05.gif Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Obr. 2-6: Vzestupy a pády mezinárodního obchodu fig0205 •Source: Richard E. Baldwin and Phillipe Martin, “Two Waves of Globalization: Superficial Similarities, Fundamental Differences,” in Horst Siebert, ed., Globalization and Labor (Tubingen: Mohr, 1999). Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg S čím se obchoduje? •Změnila se struktura obchodu? •Dnes tvoří většinu světového obchodu (kolem 53 %) průmyslové zboží (auta, počítače, oblečení, stroje…). –Služby jako doprava, pojištění, poplatky a útrata turistů tvoří cca 20 % světového obchodu. –Nerostné suroviny (např. ropa, uhlí, měď) zůstávají důležitou součástí světového obchodu (kolem 19 %) –Zemědělství tvoří jen malou část obchodu (zhruba 8 %). Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Obr. 2-7: Struktura světového obchodu, 2011 fig02_06.gif Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg S čím se obchoduje? •V minulosti tvořily velkou část obchodu nerostné suroviny a zemědělské produkty. –V roce 1910 importovala Británie zejména zemědělské produkty a nerostné suroviny, export tvořily primárně průmyslové výrobky –V roce 1910 USA exportovaly i importovaly zemědělské produkty a nerostné suroviny. –V roce 2002 průmyslové výrobky tvoří většinu obchodu vyspělých zemí. Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Tab. 2-2: Průmyslové výrobky a jejich podíl na celkovém obchodu tbl02_02.gif Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg S čím se obchoduje? •Struktura obchodu se změnila i u nízko a středně příjmových zemí. –V roce 1960, 58 % procent exportu nízko a středně příjmových zemí tvořila zemědělská produkce a jen 12 % tvořily průmyslové výrobky. –V roce 2001, 65 % exportu tvořily průmyslové výrobky a cca 10 % exportu byly zemědělské produkty. •Čína - největší rozvojová země a rychle rostoucí síla ve světovém obchodu –Více než 90 procent exportu je tvořeno průmyslovými výrobky. Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Obr. 2-8: Změna struktury obchodu rozvojových zemí fig02_07.gif Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Outsourcing služeb •Outsourcing služeb (nebo také offshoring) znamená, že firmy poskytující služby přesunou jejich poskytování do zahraničí. –Týká se služeb které mohou být vykonávány a přenášeny na dálku (elektronicky). –Typický příklad: telefonní call centra •Většina služeb ovšem nemůže být poskytována na dálku. Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Outsourcing služeb •Služby zatím nejsou výrazně outsourcovány, ale cca 19 % služebních postů je „obchodovatelných“ a potenciálně outsourcovatelných •Pro srovnání, cca 12 % průmyslových pracovních pozic je „obchodovatelných“ a tudíž potenciálně outsourcovatelných. •Většina pracovních pozic (cca 60 %) je neobchodovatelných, protože musí být vykonávány v blízkosti zákazníka. • Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Obr. 2-9: Obchodovatelná odvětví a jejich podíl na zaměstnanosti fig02_08.gif Copyright ©2015 Pearson Education, Inc. All rights reserved. 2-‹#› cornerkrugman_10e_cover.jpg Shrnutí 1.Gravitační model predikuje, že objem obchodu mezi zeměmi je přímo úměrný velikosti jejich HDP a nepřímo úměrný vzdálenosti mezi nimi. 2.Kromě velikosti a vzdálenosti ovlivňuje obchod také kulturní blízkost zemí, geografické aspekty, činnost nadnárodních korporací a existence hranic. 3.Moderní způsoby dopravy a komunikace přispěly ke zvýšení objemu světového obchodu, historicky hrály velkou roli také politické faktory. 4.Dnes se nejvíce obchodují průmyslové výrobky a na významu začíná nabývat outsourcing služeb. Historicky byly nejvíce obchodované zemědělské produkty a nerostné suroviny.