•Shareholderské pojetí •Podnik je organizace, která má vytvářet hodnotu pro vlastníky. • •Stakeholderské pojetí •Podnik je střetem zájmů stakeholderů – účastníků podnikání. Úloha podnikání není pouze ve vytváření hodnoty pro vlastníky, ale spočívá v odpovědnosti za všechny stakeholdery. • •Podnik je organizace, která má vytvářet hodnotu pro stakeholdery. • •T02 PODNIK JAKO STŘET ZÁJMŮ STAKEHOLDERŮ • •Ladislav Blažek •1 • • • • • • • •VLASTNÍCI •ZAMĚSTNANCI •PODNIK •VĚŘITELÉ •DODAVATELÉ •ODBĚRATELÉ •STÁT • • •2 • • • • • • • •VLASTNÍCI •ZAMĚSTNANCI •PODNIK •VĚŘITELÉ •DODAVATELÉ •ODBĚRATELÉ •STÁT • • •vnitřní stakeholdeři •3 • • • • • • • •VLASTNÍCI •ZAMĚSTNANCI •PODNIK •VĚŘITELÉ •DODAVATELÉ •ODBĚRATELÉ •STÁT • • • •Vklad: Hmotný, nehmotný a finanční kapitál. • •Očekávání: Maximalizace zúročení vloženého kapitálu. • •Moc: Moc vlastníků vyplývá z jejich vlastnického podílu na kapitálu. Tuto moc uplatňují buď v tzv. systému „voting“, nebo „exit“. •4 • • • • • • • •VLASTNÍCI •ZAMĚSTNANCI •PODNIK •VĚŘITELÉ •DODAVATELÉ •ODBĚRATELÉ •STÁT • • •Vklad: Práce - kvalifikace, čas a fyzické a duševní úsilí. •Očekávání: Maximalizace platu a dalších hmotných a nehmotných požitků, včetně sociálního prostředí. •Moc: Vyplývá ze schopnosti pracovat a tuto práci odmítnout -individuálně, -kolektivně •5 • • • • • • • •VLASTNÍCI •ZAMĚSTNANCI •PODNIK •VĚŘITELÉ •DODAVATELÉ •ODBĚRATELÉ •STÁT • • •Vklad: Finanční prostředky co by úhrada za poskytnuté výrobky a služby. •Očekávání: Odběratelé očekávají, že podnik bude vstřícným a spolehlivým partnerem, který za přiměřenou cenu poskytuje kvalitní výrobky či služby. •Moc: Ve vztahu podnik – odběratelé je převaha moci obvykle na straně odběratelů. •To souvisí s obecně převládajícím převisem nabídky nad poptávkou •6 • • • • • • • •VLASTNÍCI •ZAMĚSTNANCI •PODNIK •VĚŘITELÉ •DODAVATELÉ •ODBĚRATELÉ •STÁT • • •Vklad: Poskytnuté výrobky a služby. •Očekávání: Dodavatelé očekávají, že podnik bude stabilním a solventním zákazníkem, se kterým je možno se dohodnout na dobré ceně a který spolehlivě hradí svoje závazky, •Moc: Ve vztahu podnik – dodavatelé je převaha moci obvykle na straně podniku. To souvisí, stejně jako v předchozím případě, s obecně převládajícím převisem nabídky nad poptávkou. •7 • • • • • • • •VLASTNÍCI •ZAMĚSTNANCI •PODNIK •VĚŘITELÉ •DODAVATELÉ •ODBĚRATELÉ •STÁT • • •Vklad: Zapůjčené finanční prostředky. •Očekávání: Maximalizace zúročení úvěrů a jistoty jejich návratnosti. •Moc: Možnost odmítnout poskytnutí úvěru •8 • • • • • • • •VLASTNÍCI •ZAMĚSTNANCI •PODNIK •VĚŘITELÉ •DODAVATELÉ •ODBĚRATELÉ •STÁT • • •Vklad: Veřejné statky, právo, infrastruktura, různé formy podpory. •Očekávání: Řádné odvádění daní a plnění dalších povinností daných právními předpisy, zajišťování zaměstnanosti, pomoc při rozvoji infrastruktury, sponzorování veřejně prospěšné činnosti a pod. •Moc: Moc daných orgánů, ať na úrovni obce, regionu či centra, vyplývá jednoznačně z jejich pravomoci vydávat právní předpisy a ze schopnosti přinutit podnik k jejich respektování. •9 Důležitost stakeholderů •10 • • • • • • • •VLASTNÍCI •ZAMĚSTNANCI •PODNIK •VĚŘITELÉ •DODAVATELÉ •ODBĚRATELÉ •STÁT • • • • • • • • •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK • •11 • • • • • • • •VLASTNÍCI •ZAMĚSTNANCI •PODNIK •VĚŘITELÉ •DODAVATELÉ •ODBĚRATELÉ •STÁT • • • • • • • • •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK • •Konkurent je role. •Stakeholder může být konkurentem na jiném trhu •12 • • • • • • • •VLASTNÍCI •ZAMĚSTNANCI •PODNIK •VĚŘITELÉ •DODAVATELÉ •ODBĚRATELÉ •STÁT • • • • • • • • •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK • •13 • • • •Sp •Pp •Si • • •Pi •1 •2 •3 •4 •5 •6 •Pp předmětný podnik •Sp stakeholder předmětného podniku •Pi jiný podnik (jiné podniky) působící na předmětném trhu •Si stakeholder jiného podniku • • •14 • • • •Sp •Pp •Si • • •Pi •1 •2 •3 •4 •5 •6 •Pp předmětný podnik •Sp stakeholder předmětného podniku •Pi jiný podnik (jiné podniky) působící na trhu •Si stakeholder jiného podniku • • 1. Konkurenční chování P - P Strategie podniku -defenzivní obrana vztahů ke svým S -ofenzivní změna vztahů k S 2. Konkurenční chování S – S Strategie stakeholdera -defenzivní obrana vztahu ke svému P -ofenzivní změna vztahů k P •15 • • • •Sp •Pp •Si • • •Pi •1 •2 •3 •4 •5 •6 •Pp předmětný podnik •Sp stakeholder předmětného podniku •Pi jiný podnik (jiné podniky) působící na trhu •Si stakeholder jiného podniku • • 1. Konkurenční chování P - P Strategie podniku -defenzivní obrana vztahů ke svým S -ofenzivní změna vztahů k S 2. Konkurenční chování S – S Strategie stakeholdera -defenzivní obrana vztahu ke svému P -ofenzivní změna vztahů k P •podniky si konkurují „přes“ stakeholdery •stakeholdeři si konkurují „přes“ podniky •16 • • • •Sp •Pp •Si • • •Pi •1 •2 •3 •4 •5 •6 •Pp předmětný podnik •Sp stakeholder předmětného podniku •Pi jiný podnik (jiné podniky) působící na trhu •Si stakeholder jiného podniku • • 1. Konkurenční chování P - P Strategie podniku -defenzivní obrana vztahů ke svým S -ofenzivní změna vztahů k S 2. Konkurenční chování S – S Strategie stakeholdera -defenzivní obrana vztahu ke svému P -ofenzivní změna vztahů k P •Podniky si konkurují „přes“ stakeholdery •Stakeholdeři si konkurují „přes“ podniky •Jde o směnu hodnot. Ta probíhá ve vztazích 3, 4, 5 a 6 •17 • • • • • • • •VLASTNÍCI •ZAMĚSTNANCI •PODNIK •VĚŘITELÉ •DODAVATELÉ •ODBĚRATELÉ •STÁT • • • • • • • • •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK • •18 •p r o s t ř e d í •p r o s t ř e d í •p r o s t ř e d í • • • • • • • •VLASTNÍCI •ZAMĚSTNANCI •PODNIK •VĚŘITELÉ •DODAVATELÉ •ODBĚRATELÉ •STÁT • • • • • • • • •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK • •19 •p r o s t ř e d í •p r o s t ř e d í •p r o s t ř e d í • • • • • • • •VLASTNÍCI •ZAMĚSTNANCI •PODNIK •VĚŘITELÉ •DODAVATELÉ •ODBĚRATELÉ •STÁT • • • • • • • • •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK • •Politické Ekonomické Sociální Technické Legislativní Ekologické •20 • • • • • • • •VLASTNÍCI •ZAMĚSTNANCI •STRATÉG •VĚŘITELÉ •DODAVATELÉ •ODBĚRATELÉ •STÁT • • • • • • • • •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK • •21 • • • • • • • •VLASTNÍCI •ZAMĚSTNANCI •STRATÉG •VĚŘITELÉ •DODAVATELÉ •ODBĚRATELÉ •STÁT • • • • • • • • •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK • •Konkretizace řešení v jednotlivých oblastech vždy ve vztahu k celku •22 • • • • • • • •VLASTNÍCI •ZAMĚSTNANCI •STRATÉG •VĚŘITELÉ •DODAVATELÉ •ODBĚRATELÉ •STÁT • • • • • • • • •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK •PODNIK • •Konkretizace řešení v jednotlivých oblastech vždy ve vztahu k celku •win – win •23