1. Úvod do ekonomie
Cíl tématu
V této lekci byste se měli naučit:
- co je ekonomie a jaké otázky zkoumá
- co jsou to ekonomické modely a k čemu slouží
- jak se tyto modely budují
- jaké jsou role ekonomů
- proč se názory ekonomů občas rozcházejí
- principy, jak se lidé rozhodují
- principy, jak lidé interagují
- principy, jak celá ekonomika pracuje jako celek
Metodické poznámky
Tato lekce se zabývá především metodologií ekonomie. Nevyděste se, pokud nebudete všemu rozumět -- dojde vám to v průběhu semestru (a některé až v příštím semestru v makroekonomii), až je uvidíte prakticky použité. Proto doporučuji se k tomuto tématu vrátit na konci semestru pro shrnutí.
Co studovat
Lekce je založena na kapitolách 1 a 2 z Mankiwovy učebnice. Tyto kapitoly tvoří nezbytný úvod do látky -- nastudujte si je.
Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print a handouts. Celá přednáška je zde jako zvukový záznam a flashové video (z bezpečnostních důvodů novější prohlížeče flash nepodporují; na konverzi pracuji).
Příklady k procvičení na semináři najdete zde.
Doporučuji násedující poslech:
- Harford: "Logic of Life", LSE (mp3). Přednáška ke knize. Zábavné aplikace ekonomie do překvapujících oblastí (sex, drogy, poker atd.). Ukazuje možnosti a limity předpokladu racionality pro modelování lidského chování.
- Peltzman: "Regulation", EconTalk (mp3). Na příkladě různých regulací (např. povinné zavedení bezpečnostních pásů v autech nebo testování bezpečnosti a účinnosti léků) ukazuje, jak lidé reagují na stimuly. Citováno v učebnici.
- Freakonomics Radio: "Dangers of Safety", Freakonomics (mp3). Pěkná ilustrace Pelzmanova efektu ze sportu: ochrané pomůcky vedou sportovce k agresivnějšímu a nebezpečnějšímu jednání.
- iDnes: "Lyžařské helmy počet zranění mozku nesnížily, varuje The New York Times" (7. ledna 2014). Peltzmanův efekt v praxi: když technika zvýší bezpečí, lidé se začnou chovat rizikověji.
- Freakonomics: "The Cobra Effect", Freakonomics, mp3). Legrační (nebo možná smutné) příklady toho, jak lidé reagují na stimuly a k jakým nezamýšleným důsledkům to vede.
- NPR Planet Money: "Can Hospitals Save Money By Making Doctors Squirm?" (NPR, mp3). Součástí Obama Care je i zajímavý pokus, jak zvýšit kvalitu lékařské péče a zároveň snížit její náklady změnou finanční motivace lékařů a nemocnic. Zároveň skvělá ilustrace, jak by se mělo zjišťovat, co skutečně funguje: pomocí polního experimentu.
- Okrent: Prohibition and Last Call, EconTalk, mp3. Na příkladě prohibice v USA ilustruje, jak lidé reagují na stimuly.
- Freakonomics: "Those Cheating Teachers!" (Freakonomics, mp3). Další příklad toho, jakou roli hraje motivace. Pokud je nastavená špatně, pak mohou dokonce i učitelé (považte!) podvádět. A jaké je řešní? Změna motivační struktury.
- Munger: "Ticket Scalping and Opportunity Cost ", EconTalk, mp3. Zajímavé příklady nákladů příležitosti a jak je lidé špatně chápou.
- Freakonomics: "What Would the World Look Like if Economists Were in Charge" (mp3). Čistě pro legraci: jak by se svět lišil, kdyby nevládli právníci, ale ekonomové.
- Dobelli: "The Art of Thinking Clearly: Better Thinking, Better Decisions" (LSE public lectures, mp3). Extrémně zábavná přednáška o chybách v lidském uvažování.
- Freakonomics: "The Invisible Paw" (Freakonomics Radio, 4. 4. 2018). Příklady ekonomického chování a trhů v případě zvířat -- laboratorní i polní experimenty.
Korelace není důkaz kauzality, tj. to, že se dvě veličiny vyvíjejí v čase podobně, ještě neznamená, že vývoj jedné z nich je příčinou změn ve druhé:
- Spurious Correlations. Legrační web, který sbírá dvě veličny, které nemají žádný vztah, ale vyvíjejí se podobně. Např. výdaje Spojených států na vědu, kosmonautiku a technologii se vyvíjejí téměř stejně jako počty sebevražd oběšením, uškrcením a udušením (korelace je přes 99 %). Znamená to, že výdaje na vědu vyvolávají v lidech sebevražedné tendence?
Zájemcům o metodologii ekonomie doporučuji také tyto (poněkud pokročilejší) texty:
- Bastiat: Co je a co není vidět, s. 99--147, předně s. 99--100.
- Epstein: "Why Model?".
- Friedman: Metodologie pozitivní ekonomie.
Vtip: Mankiwův princip č. 4: lidé reagují na pobídky (a často to má nezamýšlené důsledky).
K procvičení
Český procvičovací test ke kapitolám 1 a 2 je zde; anglický procvičovací test je zde ke kapitole 1 a kapitole 2.