Mikroekonomie 1

9. Monopol a monopolistická konkurence

Cíl tématu

V této lekci byste se měli naučit o monopolech:

  • co jsou to monopoly a jak vznikají
  • proč pro monopolistu platí MR
  • jak monopolista určujte objem produkce a cenu
  • jak monopoly ovlivňují blahobyt společnosti
  • co je to cenová diskriminace
  • co může vláda s monopoly dělat

a o monopolistické konkurenci:

  • co je to monopolistická konkurence
  • jak firmy v monopolistické konkurenci určují vyráběné množství a cenu
  • jak efektivní je monopolistická konkurence
  • proč firmy v monopolistické konkurenci dělají reklamu a jaké jsou společenské přínosy a náklady reklamy

Metodické poznámky

Lekce pokrývá dvě kapitoly, z toho druhá bude v přednášce jen nastíněna. Je třeba, abyste si ji nastudovali sami z učebnice -- a to včetně částí, které nejsou ve slides -- i ty budou součástí zkouškového testu!

Co studovat

Lekce je založena na kapitolách 15 a 17 z Mankiwovy učebnice. Nastudujte si je. V učebnici je chyba, viz errata.

Slides k přednáškám zde najdete v různých verzích: screen, print a handoutsCelá přednáška je nahraná ve Studium on-line (vyžaduje přihlášení; po přihlášení ťukněte na link znovu).

Příklady k procvičení na semináři najdete zde.

Magická škola ekonomie:

Rozšiřující čtení a poslechy:
Cenová diskriminace a značky

Monopol a monopolistické praktiky Duševní vlastnictví, patenty a regulatory capture Arbitráž
  • NPR Planet Money: "Buy Low, Sell Prime" (3. 6. 2015, mp3). O chlapíkovi, který nakupuje věci levně v kamenných obchodech a prodává draho na Amazonu -- tedy o cenové arbitráži.
K procvičení

Český procvičovací test ke kapitolám 15 a 17 je zde; anglický procvičovací test je zde ke kapitole 15 a kapitole 17.