Masarykova univerzita Ekonomicko-správní fakulta Katedra podnikového hospodářství oCompetitive Intelligence, ojeden z klíčových prvků rozhodovacího procesu František Bartes bartes@fbm.vutbr.cz Konkurenceschopnost podniku o oSchopnost podniku dosahovat svých strategických cílů v náročném konkurenčním prostředí ve středně dobém časovém horizontu. o o(Světové ekonomické fórum) Triáda základního pojetí konkurenceschopnosti podniku CO - JAK - ČÍM Inovace podniku Hodnotový management + Strategie konkurenčních střetů Competitive Intelligence Topíme se v datech, ale hladovíme po znalostech. 4 Řešený problém ROZHODOVACÍ PROCES o o1. Definice problému o2. Analýza problému o3. Zabezpečení vhodných informací o4. Vytvoření alternativ řešení o5. Hodnocení a výběr optimální varianty o6. Implementace rozhodnutí o7. Kontrola a zpětná vazba o oŘÍZENÍ JE INFORMAČNÍ PROCES Pirátská vlajka Lee Iacocca 6 „Pro přijetí správného rozhodnutí je zapotřebí mít 95% informací z dané oblasti. Zbývajících 5% chybějících informací představuje dle něj riziko při přijímání rozhodnutí“. Bohužel v procesu rozhodování se většina manažerů domnívá, že všechny informace, které shromáždí jako podklad pro svoje rozhodnutí, jsou kvalitní. To bývá velký omyl !!! o 1. Relevantnost o 2. Pravdivost o 3. Včasnost o 4. Úplnost o 5. Aktuálnost o 6. Srozumitelnost o ZNAKY KVALITY INFORMACE Pirátská vlajka Subjekt řízení potřebuje mít pro své rozhodování ty „správné informace“. oKaždý člověk v míře svého pochopení procesů pracuje pro sebe a své zájmy, oa v míře svého nepochopení těchto procesů, pracuje pro toho, kdo ví a chápe více než on. Vše se děje v souladu s reálnou mravností a etikou osob účastněných v daném procesu. Proto každý člověk musí rozšiřovat míru svého vědění, znát a chápat více!!! Pirátská vlajka Pirátská vlajka Dezinformace Manipulace Předchozí praktiky protivníka oMá protivník předchozí zkušenost s užitím dezinformací? (reálná mravnost) oMá současná událost podobnost s průběhem dříve podvodných operací? oExistují v historii jiné podobné operace? oZměnil vývoj konkurenční prostředí natolik, že by to vysvětlovalo formu nynější podvodné operace? NEVĚŘTE LIDEM, KTEŘÍ LŽOU Pirátská vlajka Pirátská vlajka vzorce chování 1. Znáte všechny informace, které potřebujete ke svému strategickému rozhodování? 2. Víte, kde najdete informace, které ke svému rozhodnutí potřebujete? 3. Víte, co budete dělat s informacemi, které najdete? Pokud na jednu jedinou otázku nemáte uspokojivou odpověď : Základní otázky pro TOP management: Pirátská vlajka CI !!! o Problematikou organizované informační podpory vedoucích pracovníků firmy za účelem zkvalitnění jejich rozhodování při získávání konkurenční výhody, se zabývá obor: 11 „Competitive Intelligence“ 12 ZPRAVODAJSKÁ PYRAMIDA o 13 o Competitor Intelligence o - cílený sběr informací o konkrétních konkurentech (nikoli o prostředí), o o Customer Intelligence - zpravodajství o budoucích zákaznících, o o Marketing Intelligence o - zpravodajství o nových trendech vývoje trhu, 14 CÍLE ZÁJMU CI o Partner Intelligence o - zpravodajství o obchodních partnerech ve vztahu k jejich možnému vývoji v budoucnu, o o Technical Intelligence o - zpravodajství o výsledcích technického vývoje, o o Financial Intelligence o - zpravodajství o finanční situaci o 15 CÍLE ZÁJMU CI 16 Možnosti zabezpečení CI u firmy o A) Externí specializovaná firma o (specializovaná agentura na CI), o o o B) Interní útvar vlastní firmy (firemní útvar). o oVýhody nevýhody obou možností 16 DRUHY COMPETITIVE INTELLIGENCE a)Competitive Intelligence ofenzivní (CI). Úkolem ofenzivního Competitive Intelligence je získat zpravodajství o budoucích příležitostech i hrozbách plynoucích z podnikového okolí, odhalit budoucí kroky konkurenta b) Competitive Intelligence defenzivní (CCI – Counter Competitive Intelligence). Counter Competitive Intelligence má za úkol chránit oprávněné zájmy podniku (obchodní tajemství) před útoky útvarů Competitive Intelligence konkurenčních firem, případně před průmyslovou špionáží. c) Competitive Intelligence vlivové (covert actions – aktivní, vlivové opatření). Vlivové Competitive Intelligence má za úkol ovlivnit záměry, opatření apod. konkurenčních firem ZPRAVODAJSKÝ CYKLUS oAmerická ústřední zpravodajská služba CIA definuje zpravodajský cyklus: o o„Proces získávání informace s jejím následným vyhodnocením, analýzou a předáním k využití v rozhodovací činnosti“. 18 ZPRAVODAJSKÝ CYKLUS Ve zpravodajské praxi (CIA) i v Competitive Intelligence se běžně používá čtyř fázový model zpravodajského cyklu: I) Řízení II) Shromažďování (sběr) dat III) Zpracování (analýza) IV) Šíření (distribuce) Nejdůležitější etapa zpravodajského cyklu CI o oZpravodajská analýza o oProces zpracování vstupních údajů, dat a informací, pochopení souvztažností a kontextu se zájmovým prostředím za účelem vytvoření okvalitních podkladů opro strategické rozhodování vrcholového managementu. o oAnalytik by měl dobře znát řešený problém včetně prostředí. ZPRAVODAJSKÁ ANALÝZA o oKRÁLOVSKÁ DISCIPLÍNA o oKapitán Matthew Gart: o o„Joe, ty hádáš!“ o oZpravodajec Joseph Rochefort: o o„My tomu rádi říkáme analýza, pane kapitáne“. o oPokud máme vážně uvažovat o světě a jednat v něm efektivně, nějaký druh zjednodušené mapy reality …je nezbytný. o oStřet civilizací a znovu vybudování světového řádu o(Samuel P. Huntington) MENTÁLNÍ MODEL MENTÁLNÍ MODEL o oVnitřní náhled analytika na analyzovaný problém, skládající se z přesvědčení a předpokladů o tom, které proměnné tohoto problému jsou nejdůležitější, a jak se vztahují k sobě navzájem o oPřesnost závěrů ovyplývajících ze zpravodajských analýz je především závislá na dvou faktorech, a to na: o 1.Přesnosti vlastního mentálního modelu analytika. o o2. Přesnosti údajů, dat a informací, které vstupují do mentálního modelu analytika. Firmy, pro které pracují specialisté CI o STAV COMPETITIVE INTELLIGENCE oŽádná ustálená nebo standardizovaná metodika neexistuje. o(Fuld, Kahaner, Liebowitz, Hall & Bensoussan). o Je popsán způsob práce 15 předních odborníků na CI v USA. Tito popisují proces Competitive Intelligence jako: cyklus, lineární proces, čtyřbodový model, vědeckou metodu nebo pyramidu. o Rozhodně nedávají jednoznačnou odpověď na otázky: o Čím je třeba práci v Competitive Intelligence začít? a V jakém pořadí je nutno pokračovat? o O přeměně informace ve zpravodajství jsou jejich výpovědi velmi kusé až mlhavé zprávy, zpravodajská shrnutí, signální zpravodajství. o Nedostatky: využití převážně pro operativní řízení, rutina o o Nám to nestačí!!! Východiska našeho pojetí Competitive Intelligence oa) Competitive Intelligence jako předpověď budoucnosti. ob) Důraz na zaměření Competitive Intelligence do oblasti strategického řízení. oc) Competitive Intelligence jako systémová aplikační disciplína. od) Pojetí informace ve spojení s osobou analytika. oe) Competitive Intelligence pracující na principu státních zpravodajských služeb. of) Dvoustupňová činnost Competitive Intelligence. og) Návrh opatření na konkurentem realizovanou hypotézu. oh) Competitive Intelligence jako inženýrská činnost. oi) Neustálé prověřování vývoje důvodů chování trhu a konkurence. oj) Legalita a etika Competitive Intelligence. 28 1. 2. a) Competitive Intelligence jako předpověď budoucnosti Role strategických analýz „Váš problém je, že neumíte vidět věci dřív, než se uskuteční“. Wotan k Frice v opeře Valkýra Richarda Wagnera b) Důraz na zaměření Competitive Intelligence do oblasti strategického řízení oPodnikatelské subjekty, které dokáží z legálně získaných údajů, dat a útržků informací vytvořit zpravodajství, budou následně v daném tržním prostředí ve značné výhodě. oDosažená úroveň tohoto zpravodajství může vytvářet výrazný rozdíl mezi konkurujícími podniky. oVýzkum organizace SIS International Research, který byl proveden mezi profesionály Competitive Intelligence prokázal, že: ooblast s nejvyšší přidanou hodnotou v Competitive Intelligence je strategické plánování. o c) Competitive Intelligence jako systémová aplikační disciplína o1. Bezprostřední praktická upotřebitelnost při řešení hmotných i řídicích systémů, při jejichž řešení tradiční postupy selhávají. o2. Interdisciplinárnost metodiky, jak ve smyslu využívání poznatků řady vědních oborů, tak ve smyslu schopnosti řešení různých technických a organizačních systémů. o3. Funkční přístup a funkční modelování ve spojení s dalšími postupy modelování s cílem dosáhnout hodnocení výchozího a cílového stavu. o4. Týmová prace je základním organizačním principem zajišťování komplexnosti a interdisciplinárnosti při řešení, výběru a hodnocení nového řešení v praxi. o5. Pracovní plán je sled etap, kroků, činností a operací, respektive algoritmy v procesu řešení problémů a úloh, což je realizováno pracovním postupem práce týmu spojeným s určitou formalizací některých činností. o o d) Pojetí informace ve spojení s osobou analytika oa) Informace je považována za objektivní entitu, tj. neměnnou a nezávislou na jejím příjemci, kdy tato informace je vlastně zdrojem přístupným komukoli, kde rozhodující úlohu hraje její dostupnost, případně zpracování založené na formalizovaných postupech. ob) Spojení informace s příjemcem a možnostmi jeho jednání, kdy za neměnné se považují pouze data, která představují formu, jejíž obsah interpretuje příjemce na pozadí svých znalostí a zkušeností. o oVskutku, oni nevěří v to, co nedovedou pochopit. o(Korán) e) Competitive Intelligence pracující na principu státních zpravodajských služeb oAnalýzou práce předních odborníků na Competitive Intelligence se jednoznačně ukázalo, že ti pracovníci, kteří dříve pracovali ve státních zpravodajských službách, používají sofistikovanější metody než jejich kolegové, kteří tuto zkušenost nemají. oV jejich práci je možno nalézt určitý systém. oTo znamená, že i Competitive Intelligence musí být schopno nejen informace důležité pro strategické rozhodování vrcholového vedení podniku získat, ale jejich správnou analýzou a vyhodnocením k nim dodat přidanou hodnotu, s jejíž pomocí je možno dosáhnout originální konkurenční výhody vůči své konkurenci na daném trhu. o oNapř. Jan Herring, bývalý pracovník CIA, který v Motorole uplatnil tzv. o oKey Intelligence Topics (KIT), o okteré používá CIA pro informování amerického prezidenta. f) Dvoustupňová činnost Competitive Intelligence o1. stupeň činnosti Competitive Intelligence otvoří kontinuální monitorování konkurenčního prostředí firmy. Většinou se jedná o trh, konkurenty, zákazníky, odvětví, obchodní partnery atd. (KIT). oTakto získané údaje, data případně i informace procházejí běžnou analýzou informace, většinou zabezpečovanou vlastními silami pracovníků útvaru Competitive Intelligence. Výsledky této analýzy slouží k aktualizaci již získaných informací o zkoumaných objektech zájmu našeho útvaru Competitive Intelligence. Tyto výsledky jsou převážně využívány v běžném, operativním řídícím procesu firmy. oDo tohoto stupně musí být zařazen jako samostatně řízený i tzv. systém včasné výstrahy (Early Warning System), tzv. signální zpravodajství. o2. stupeň činnosti Competitive Intelligence ose spouští zachycením významného signálu, případně na příkaz vedení podniku či z vlastního rozhodnutí řídícího subjektu útvaru Competitive Intelligence. oPři druhém stupni činnosti Competitive Intelligence se provádí zpravodajská analýza. o g) Návrh opatření na konkurentem realizovanou hypotézu oKaždá závěrečná zpráva CI by měla obsahovat nejen onu „předpověď budoucnosti“, potažmo odpovědi na, vrcholovým vedením podniku, položené otázky, ale též i variantní návrh onašeho opatření ona možné dopady příslušných budoucích kroků konkurenční firmy na náš podnik. oZ tohoto důvodu je třeba, aby v rámci závěrečné zprávy byly zpracovány i variantní návrhy opatření na realizovanou hypotézu. o h) Competitive Intelligence jako inženýrská činnost oZaměření Competitive Intelligence na získávání a tvorbu podkladů pro strategické rozhodování vyvolává požadavek, tyto úkoly řešit na vysoké úrovni. oV podnikové praxi tuto požadovanou úroveň naplňuje inženýrská činnost, stanovená následujícími faktory: o- Scientia (rozvoj nových vědeckých poznatků nebo znalostí). o- Techné (vývoj nových postupů jak dělat věci (know-how), řízení znalostí, tvorba inovací konstruování, projektování. o- Praxis (vývoj nových postupů práce, osobní nebo tacitní znalosti, intuice, etika). i) Neustálé prověřování vývoje důvodů chování trhu a konkurence o oKaždý zpravodajský závěr je závislý na platnosti tzv. klíčových předpokladů. oTyto předpoklady se většinou vytváří na základě získaných údajů, dat a útržků informací, které jsou následně zpracovány pomocí různých metod i analytikových zkušeností a intuice a dosazeny do mentálního modelu. oZ tohoto důvodu je nutné průběžně provádět zpětnou kontrolu nejen jejich výkladu, ale i jejich pravdivosti a zvláště pak věrohodnosti jejich zdrojů. oV této souvislosti je možné připomenout staré zpravodajské pravidlo, že když ozávěry zpravodajské analýzy jsou chybné, otak je to většinou proto, že oklíčové předpoklady těchto závěrů nebyly důsledně prověřeny!!! j) Legalita a etika Competitive Intelligence oCompetitive Intelligence by se v žádném případě nemělo zapojovat do onelegální činnosti. oZ tohoto důvodu věnují přední světové firmy i instituce této otázce značnou pozornost a vytvářejí tzv. „etické kodexy“, které používají přední firmy jako např. oFuld & Company oa mezinárodní organizace profesionálních pracovníků Competitive Intelligence oSCIP. o 38 oV každém podniku provádějícím činnost Competitive Intelligence vytváří tzv. „Etický kodex“. o Rozdíl mezí průmyslovou špionáží a Competitive Intelligence: Když dva dělají totéž, není to vždy totéž. •HARM RULE •(Pravidlo újmy) • •„Neudělám nic, co by mohlo nyní či v budoucnosti způsobit újmu nebo nesnáze korporaci“. oCompetitive Intelligence je systematická tvůrčí a etická aplikace zpravodajské metodologie a klíčových metodik, která s využitím týmové práce: o- zjišťuje, identifikuje symptomy či data a informační zdroje, o- analyzuje získané symptomy, data a informace a doplňuje je, hodnotí jejich význam a tvoří z nich důkazy jevů, o- tvoří z informací ucelené hypotézy (předpovědi budoucího stavu) pro změny a vyhodnocuje jejich přínos přes důkazy a náklady změnami vyvolané, jako kritéria efektivnosti těchto změn, o- provádí vypracování zpravodajských zpráv pro rozhodování vrcholového vedení podniku. 39 Naše vymezení pojmu Competitive Intelligence C:\Documents and Settings\František\Dokumenty\Obrázky\MP Navigator\2013_02_04\IMG_0002.jpg Literatura: VÝUKA NA FP Informace o konkurenci Competitive Intelligence Vybrané metody zpravodajské analýzy Strategie konkurenčních střetů Tato výuka probíhá se softwarovou podporou: Tovek Tools Analyst Pack Analysťs Notebook 41 42 l Ø DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST