Trvale udržitelný rozvoj E.I.A. Ecolabelling Environmentální audit Ekologická daňová reforma Vilém Pařil Environmentální ekonomie Trvale udržitelný rozvoj  1980 World Conservation Strategy  Definice TUR  rozvoj, při kterém uspokojování potřeb současných generací neohrožuje uspokojováni potřeb generací budoucích Principy TUR  oživení hospodářského růstu  změna kvality růstu  uchování přírodních zdrojů  udržitelná úroveň populace  šetrná orientace technologií  integrace ekonomicko-ekologických aspektů  reforma mezinárodních hospodářských vztahů  mezinárodní spolupráce E. I. A.  Environmental Impact Assessment  70. léta 20. stol.  USA  Rozšíření CBA  1972 Stockholm  1. mezinárodní konference OSN o ŽP  1985 směrnice EHK č. 85/337/EEC  O posuzování vlivu na životní prostředí Základní dokument EIA  pravděpodobné vlivy zamýšlené akce na životní prostředí  nevyhnutelné negativní dopady akce  možné náhradní varianty akce  vztah mezi kratkodobými a dlouhodobými vlivy akce  nároky akce na nenahraditelné zdroje Legislativa  směrnice EHK č. 85/337/EEC  Zákon 244/1992 Sb.  o posuzování vlivů rozvojových koncepcí na životní prostředí  Zákon 100/2001 Sb.  o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů  Vyhláška 457/2001 Sb.  o odborné způsobilosti a o úpravě některých dalších otázek souvisejících s posuzováním vlivů na životní prostředí Etapy provádění E.I.A.  Předběžné šetření (screening)  cílem je posouzení nutnosti aplikace metody  Stanovení rozsahu (scoping)  Záměry posuzované EIA  Zhodnocení dopadů (assessment)  Sepsání požadovaných zpráv (reporting) Zhodnocení dopadů (assessment)  metoda ad hoc  metoda překládaní vrstev  indexová metoda  maticová metoda  síťová metoda  metody CA (computer analyses) Fáze projednávání E.I.A.  Oznámení  Zjišťovací řízení (kategorie II)  Screening  Scoping  Dokumentace  Posudek  Veřejné projednání  Stanovisko Fáze projednávání E.I.A. Krajinářské vyhodnocení  Liniové stavby  Metodický postup vyhodnocení území  Vymezení zájmového území  Výběr mapových podkladů  Analýza územních složek  Dílčí syntézy  Environmentální  Urbanistická  Výsledná syntéza  Rozčlenění do 3 zón Analýza územních složek  geomorfologie (mapa 1)  hlavní typy reliéfu podle výškové členitosti a převládající sklonitosti  geologie (mapa 2)  nerostné bohatství, seismické vlivy, území ohrožená sesuvy  voda (mapa 3)  vodní toky a vodní plochy  ochrana vodních zdrojů (mapa 4)  ochranná pásma vodních zdrojů, CHOPAV, ochranná pásma přírodních léčivých vod, vodárenské toky Analýza územních složek  prvky ekologické kostry krajiny (mapa 5)  zvláště chráněná území NP, CHKO, NPR, PR, NPP, PP, významné krajinné prvky  Územní systém ekol. stability (mapa 6)  regionální ÚSES  lesní ekosystémy (mapa 7)  Kategorie podle ekostabilizační funkce  zemědělská půda (mapa 8) Analýza územních složek  archeologické lokality a historické stavby (mapa 9)  sídelní struktura (mapa 10)  hranice sídelních intravilánů atd.  doprava (mapa 11)  dopravní infrastruktura Dílčí syntéza - environmentální  ekologické hodnoty uzemí  integrace informací map č. 3 - 8  výsledkem stanovení 3 typů zón  dílčí syntetická mapa č. 1  Zóna 1  Max. ochrana zachování ekologických funkcí  Zóna 2  Možná lokalizace investic za předpokladu realizace mimořádných opatření  Zóna 3  Lokalizace liniových staveb obecně přípustná Dílčí syntéza - urbanistická  urbanistické hodnoty území  integrace informací map č. 9 - 11  výsledkem stanovení 3 typů zón  dílčí syntetická mapa č. 2  Zóna 1  Max. ochrana  Zóna 2  Možné kompromisy  Zóna 3  Lokalizace liniových staveb obecně přípustná Výsledná syntéza  Zóna 1  Max. ochrana ekologické stability  Silná urbanizace  Zóna 2  Možné kompromisy  Možnost lokalizace, ale nutná ochrana  Zóna 3  Lokalizace liniových staveb obecně přípustná Příklady mapových podkladů  http://geoportal.gov.cz  https://geoportal.npu.cz/web  https://geoportal.npu.cz/webappbuilder/a pps/93/  http://mapy.nature.cz/  http://heis.vuv.cz/data/webmap/isapi.dll? map=mp_heis_voda&  http://www.lpis.cz/  http://geoportal.jsdi.cz/geoportal_RSDCR/d efault.aspx Příklady záměrů – kategorie I  Trvalé odlesnění nebo zalesnění nelesního pozemku o ploše od 25 ha (KÚ)  Přehrady, nádrže a jiná zařízení určená k zadržování nebo k akumulaci vody a v ní rozptýlených látek, jestliže objem zadržované nebo akumulované vody přesahuje 10 mil. M3  Chov hospodářských zvířat s kapacitou nad 180 dobytčích jednotek (1 dobytčí jednotka = 500 kg živé hmotnosti) (KÚ)  Těžba černého uhlí - nový dobývací prostor  Průmyslová výroba farmaceutických produktů chemickou nebo biochemickou cestou (KÚ) Příklady záměrů  Novostavby železničních drah delší 1 km  Letiště se vzletovou a přistávací dráhou v délce 2 100 m a více  Novostavby, rozšiřování a přeložky dálnic a rychlostních silnic  Kategorie II (zjišťovací řízení)  Trvalé nebo dočasné odlesnění plochy od 5 do 25 ha  Úpravy toků a opatření proti povodním významně měnící charakter toku a ráz krajiny  Výroba nábytku s kapacitou vstupu suroviny nad 10 tis. m3/rok  1 Novostavby, rozšiřování a přeložky silnic všech tříd a místních komunikací I. a II. třídy SEA  Strategická E.I.A.  Hodnocení strategických a koncepčních plánů a dokumentů („koncepcí¨“)  Příklady  Koncepce vodohospodářské politiky MZ  Územní plán obce  Plán odpadového hospodářství kraje  Program rozvoje kraje apod. Kritéria pro zjišťovací řízení  Obsah  účelnost stanovených variant řešení k dosažení sledovaných cílů koncepce  míra, v jaké koncepce stanoví rámec pro záměry a jiné činnosti, a to buď vzhledem k jejich umístění, povaze, velikosti a provozním podmínkám nebo z hlediska požadavků na přírodní zdroje  míra, v jaké ovlivňuje jiné koncepce;  význam koncepce pro začlenění požadavků na ochranu životního prostředí a veřejné zdraví, zejména s ohledem na podporu udržitelného rozvoje;  vliv koncepce na udržitelný rozvoj dotčeného území (včetně sociálněekonomických aspektů)  problémy životního prostředí a veřejného zdraví, které jsou závažné pro koncepci;  význam koncepce pro implementaci požadavků vyplývajících z právních předpisů Evropského společenství týkajících se životního prostředí a veřejného zdraví (např. plány a programy v oblasti odpadového hospodářství nebo ochrany vod) Kritéria pro zjišťovací řízení  Vlivy  pravděpodobnost, doba trvání, četnost a vratnost vlivu  kumulativní a synergická povaha vlivu  přeshraniční povaha vlivu  rizika pro životní prostředí a veřejné zdraví vyplývající z provedení koncepce (např. při přírodních katastrofách, při haváriích)  závažnost a rozsah vlivu (počet obyvatel, který by mohl být pravděpodobně zasažen)  důležitost a zranitelnost oblasti, která by mohla být zasažena, s ohledem na  zvláštní přírodní charakteristiku nebo kulturní dědictví  hustotu obyvatel, osídlení a míru urbanizace  překročení norem kvality životního prostředí nebo mezních hodnot  kvalitu půdy a intenzitu jejího využívání Weby EIA, SEA  Záměry  http://portal.cenia.cz/eiasea/view/eia100 _cr  Koncepce  http://portal.cenia.cz/eiasea/view/SEA10 0_koncepce IPPC  Integrovaná prevence a omezování znečištění (Integrated Pollution Prevention and Control)  Zákon 76/2002 Sb.  Směrnice 96/61/ES a 2008/1/ES  Instalace zařízení Fáze IPPC  Žádost  Vyjádření úřadů a OZO  Rozhodnutí a vydání integrovaného povolení  Přezkum Schéma IPPC Kategorie průmyslových činností  Energetika  Spalovací zařízení o jmenovitém tepelném příkonu větším než 50 MW  Výroba a zpracování kovů  Zařízení na zpracování železných kovů  Zpracování nerostů  Zařízení na výrobu skla, včetně skleněných vláken, o kapacitě tavení větší než 20 t denně  Chemický průmysl  Nakládání s odpady  Ostatní průmyslové činnosti  Výroba papíru Ecolabelling  Definice  Celosvětově uplatňovaný koncept  Dobrovolný informační nástroj  Vyhodnocení vlastností produktů (výrobků či služeb) a jejich vlivu na ŽP  Cíl  Povzbudit S a D u produktů šetrnějších k ŽP  Sdělování nezavádějících informací o environmentálních vlastnostech produktů Vznik ecolabellingu  70. léta 20. stol.  Nejstarší ekoznačky  1978 Německo  Der Blaue Engel – Modrý anděl  1988 Kanada  1989 USA, Japonsko  1991 Nový Zéland, Francie …  1994 ČR  1994 vznik Global Ecolabelling Network (GEN)  Mezinárodní nezisková organizace Příklady ekoznaček Programy ekoznaček  GEN – 26 programů  Typologie programů  Institucionální kritérium  Státní – řízen vládou  Soukromý – řízen nezávislou organizací  Smíšený – nezávislá organizace, podíl vlády  Geografické kritérium  Regionální  Národní  Nadnárodní Typy environmentálního značení a prohlášení  Dle charakteru a způsobu nabytí  I. Ekoznačení  II. Vlastní environmentální tvrzení (VET)  III. Environmentální prohlášení o produktu (EPD)  Environmental Product Declaration  The Green Yardstick Ekoznačení: „ochranná známka“  Poskytovatel  Nezávislá organizace  Kritéria  Vícekriteriální  Aplikace LCA (Life Cycle Assesment)  Všechna stadia LCA  Určeno pro  Konečného spotřebitele  Certifikace nebo ověření třetí stranou  Ano  Použití značky - logotypu  Ano  Stanovení limitů  Ano Vlastní environmentální tvrzení (VET)  Poskytovatel  Výrobce, dovozce, distributor, maloobchodník  Kritéria  Jednokriteriální – zdůrazňuje určitý aspekt výrobku  Aplikace LCA (Life Cycle Assesment)  Není podmínkou  Určeno pro  Konečného i průmyslového spotřebitele  Certifikace nebo ověření třetí stranou  Možné  Použití značky - logotypu  Možné  Stanovení limitů  Ne Environmentální prohlášení o produktu (EPD)  Poskytovatel  Výrobce, dovozce, distributor, maloobchodník  Kritéria  Vícekriteriální  Aplikace LCA (Life Cycle Assesment)  Ano, dle stanovené metodiky  Určeno pro  Průmyslového, ale i konečného spotřebitele  Certifikace nebo ověření třetí stranou  Ano  Použití značky - logotypu  Ano  Stanovení limitů  Ne Principy Ecolabellingu  Dobrovolnost  Srozumitelnost a věrohodnost  Aplikace LCA  Nemusí platit u II. typu  Vyloučení specifických produktů (léčiva, potraviny)  Nemusí platit u III. typu (potraviny)  Časové omezení  Otevřenost  Kontrola Institucionální zabezpečení  Legislativa  Usnesení vlády č. 159/1993  Programové dokumenty  Národní program ekologicky šetrných výrobků 1994  I. typ  Národní program environmentálního značení 2007  II. a III. typ  Další normy  I. typ ISO 14024  II. typ ISO 14021  III. typ ISO 14025 Institucionální zabezpečení  Organizace  MŽP – garant  Rada pro dobrovolné nástroje  (Rada NP EŠV – odborný a poradní orgán MŽP)  Agentura pro ekologicky šetrné výrobky  Součást CENIA  Informační, administrativní, registrační, kontrolní funkce  Akreditované laboratoře  Posouzení environmentálních vlastností Ochranné známky ČR  Výrobky  Služby Požadavky na produkty  Základní  Funkčnost  Užitnost  Specifické  Environmentální vlastnosti Proces získání ekoznačky  Postup žadatele o ekoznačku  Postup při rozhodování o udělení licence Environmentální značení EU  Program ekoznačení EU  The Flower  Platnost EU, Norsko, Lichtenštejnsko, Island  Nařízení Rady č. 880/1992  Nařízení Rady č. 1980/2000  Organizace  Evropská komise  Konzultační výbor  Výbor EU pro ekoznačku (EU Ecolabelling Board) Poplatky za certifikaci  Služby  Přihlašovací poplatek  ČR  10 000 Kč  EU  9 000 Kč  Roční poplatek  ČR  5 000 Kč  EU  15 % obratu služby  Výrobky  Přihlašovací poplatek  ČR  20 000 Kč  EU  9 000 Kč  Roční poplatek  ČR  0 Kč  EU  15 % obratu výrobku Seznam produktových skupin  http://www1.cenia.cz/www/sites/default/ files/prod-skupiny-Ekoznacka-EU.pdf Institucionální zabezpečení EPD  Pravidla produktových kategorií  Product Category Rules (PCR)  Mezinárodní systém EPD  Nadnárodní úroveň (tvorba PCR)  International Competent Body (ICB)  Technical Corporation Body (TCB)  Zainteresované strany – svazy, asociace apod.  Národní úroveň  Národní kompetentní orgány – Agentura Realizace systému EPD v ČR  Akreditační autority  Nezávislí ověřovatelé Podmínky EPD  Platnost  3 roky  Registrační poplatek  1 000 Euro  Roční poplatek  1 000 Euro MSP (SME)  2 500 Euro ostatní Trh ekoznačky  ČR  Ekologicky šetrný výrobek  113 produktů  20 kategorií  98 firem  Ekologicky šetrná služba  2 produkty (turismus, administrativa)  10 firem  EU  Výrobek  6287 produktů  21/26 kategorií výrobků  606 firem  Služba  481 produktů  2 kategorie (turismus)  456 firem Rozmístění ekologicky šetrných služeb v ČR Problémy ecolabellingu  Greenwashing  Jednání matoucí spotřebitele, týkající se environmentálních vlastností produktu  zatajený háček, tvrzení bez důkazu, vágní tvrzení, falešné značky – neexistující třetí strana, irelevantní tvrzení, menší zlo, nepravdivé informace Problémy ecolabellingu  „Rebound effect“  „Efekt zpětného nárazu“  Zlepšení environmentálních vlastností → získání ekoznačky → zvýšení marketingového úsilí → zvýšení prodejů zlepšeného produktu = celkový poměr environmentálního zlepšení produktu vs. zvýšení jeho prodeje Environmentální audit  Původně charakter kontrolního kroku vůči EIA  Cíle  soulad mezi prakticky používanými postupy legislativními požadavky v oblasti ŽP  funkční optimalizace podnikové kontroly odpovídajícího úseku řízeni,  nalezení nových možností zlepšování péče o ŽP Typy auditu  Vnitřní  Vlastník podniku  Vnější  Veřejná kontrola Provádění auditu  Periodicita 3 až 5 let  3 stadia  Přípravné stadium – cíle auditu  Vlastní audit – výkon auditu  Revize dokumentů  Revize na místě  Závěrečné stadium – hodnocení a doporučení  Report  Zpětná vazba Normy environmentálního auditu  Původně  ISO 14011:1996  Postupy environmentálních auditů  ISO 14012:1996  Kvalifikační kritéria pro environmentální auditory  Platnost do 2003  Současnost  ISO 19011:2002  Společný auditing QMS a EMS Principy auditu  Etické chování  Čestné vykazování  Profesionální přístup  Nezávislost  Průkaznost Ekologická daňová reforma  Uhlíková daň nebo uhlíkově-energetická daň  Pigouovy daně  Internalizace nákladů externalit  Celková výnosová neutralita neboli rozpočtová neutralita  Distributivní efekt změn struktury daňového systému Námitky vůči ekologickým daním  Fiskální politika  narušení daňového základu  Ekonomické dopady  ↑cen VF → ↑inflace  Mezinárodní koordinace  konkurenceschopnost  Omezení politického procesu  realizace může být riskantní politickou záležitostí Etapy EDR  Principy ekologické daňové reformy  1. etapa  1. 1. 2008  Směrnice 2003/96/ES o zdanění energetických produktů a elektřiny  2. etapa  Do roku 2013  Energetické suroviny, poplatky, doprava  3. etapa  2014 – 2017  Vyhodnocení prvních dvou etap Obchodovatelná povolení  Tržně orientovaný ekonomický nástroj  Maximální rozsah znečištění  Parametry  Stanovení škodliviny  Vymezení oblasti  Maximální rozsah celkového znečištění  Způsob přidělení výchozích znečištění  Stanovení pravidel obchodování Depozitně refundační systémy  Recyklační příplatky  Varianty  I. Spotřebitel dostává po vrácení zálohu v plné výši  Optimální návratnost 75 %  25 % → tvorba finanční rezervy → subvence zneškodnění výrobků  II. Záloha je součástí prodejní ceny, spotřebitel ji nedostává zpět, možnost odložit výrobek bezplatně na místo likvidace