Cvičení 3 Životní cyklus organizace Příklad 1 nZařaďte obecné fáze životního cyklu a jejich příklady v rámci podniků A a B k vzorovému grafu. Stručně charakterizujte jednotlivé fáze životního cyklu. nFáze životního cyklu: Krize, Růst, Stabilizace, Založení, Zánik n nAkce v poradenské společnosti: Akce v pekárně: nPronájem kanceláře Optimalizace výrobních a prodejních cílů v následujících 4 letech nOdchod nejvýznamnější klientely ke konkurenci Pokuta za nedodržení hygienických norem, zastavení provozu nTlak na maximalizaci podílů ze zisku společníkům Prodej společnosti zahraničnímu potravinářskému holdingu nVyhlášení konkurzu Přední místo na trhu v počtu prodaných rohlíků nZrušení zaváděcích cen Sepsání kolektivní smlouvy •zisk •čas Řešení Založení Růst Stabilizace Krize Zánik A Pronájem kanceláře Zrušení Zaváděcích cen Tlak na maximalizaci podílů ze zisku společníkům Odchod nejvýznamnější klientely ke konkurenci Vyhlášení konkurzu B Sepsání Kolektivní smlouvy Optimalizace výrobních a prodejních cílů v následujících 4 letech Přední místo na trhu v počtu prodaných rohlíků Pokuta za Nedodržení hygienických norem, zastavení provozu Prodej společnosti zahraničnímu potravinářskému holdingu •zisk •čas Příklad 2 nPřiřaďte jednotlivé charakteristiky k základním druhům podnikových krizí: A.Strategická krize B.Krize vyvolaná (spojená s) hospodářskými výsledky C.Krize likvidity n 1.Nadměrný růst podniku 2.Neadekvátní financování podniku 3.Nedodržení finanční rovnováhy 4.Nedostatečné řízení pohledávek 5.Nevhodné investice 6.Nízká úroveň rezerv 7.Nízké využití kapacit 8.Příliš široký výrobní program 9.Špatná kapitálová struktura 10.Volba nesprávného stanoviště 11.Vysoké režijní náklady 12.Závislost na jednom odběrateli Řešení nStrategická krize: nNízké využití kapacit (spíše otázka taktiky než strategie), Příliš široký výrobní program, Volba nesprávného stanoviště, Závislost na jednom odběrateli n nKrize vyvolaná hospodářskými výsledky: nVysoké režijní náklady, Špatná kapitálová struktura (může být spojeno i s likviditou), Nevhodné investice, Neadekvátní financování podniku (může být spojeno i s likviditou) n nKrize likvidity: nNadměrný růst podniku (může být spojeno i se strategií), Nedodržení finanční rovnováhy, Nedostatečné řízení pohledávek, Nízká úroveň rezerv (finančních) Příklad 3 nOdhadněte fázi životního cyklu uvedeného podnik v posledním roce a naznačte další možnosti jeho vývoje. nInternetový obchod, který vznikl v roce 2001, prodává kávovary. Počet prodaných přístrojů za rok, průměrnou prodejní cenu jednoho přístroje, průměrné náklady na jeden přístroj a fixní náklady obchodu za rok přibližuje níže uvedená tabulka. Rok Počet prodaných kávovarů Průměrná cena kávovaru Náklady na prodaný kávovar Náklady obchodu za rok 2009 108 26 875 Kč 23 000 Kč 115 000 Kč 2010 114 27 500 Kč 23 625 Kč 120 000 Kč 2011 115 28 125 Kč 24 250 Kč 135 000 Kč 2012 112 25 920 Kč 24 250 Kč 142 000 Kč 2013 110 24 746 Kč 24 500 Kč 135 000 Kč Řešení nNejprve je potřeba stanovit celkové tržby obchodu, dále celkové náklady obchodu a zisk obchodu za rok nPotom je nutné se zamyslet nad dynamikou vývoje tržeb a zejména zisku v podniku Rok TV FC VC TC Zisk 2009 2 902 500 Kč 115 000 Kč 2 484 000 Kč 2 599 000 Kč 303 500 Kč 2010 3 135 000 Kč 120 000 Kč 2 693 250 Kč 2 813 250 Kč 321 750 Kč 2011 3 234 375 Kč 135 000 Kč 2 788 750 Kč 2 923 750 Kč 310 625 Kč 2012 2 903 040 Kč 142 000 Kč 2 716 000 Kč 2 858 000 Kč 45 040 Kč 2013 2 722 030Kč 135 000 Kč 2 695 000 Kč 2 830 000Kč -107 940 Kč • • • Řešení •Průběh výnosů, nákladů a zisku obchodu q Zisk podniku ve sledovaných letech zpočátku stagnoval a poté prudce klesal. V žádném z let nelze pozorovat výraznější pozitivní výkyv či zlepšení. Lze předpokládat, že je podnik ve fázi poklesu (krize) q S ohledem na to lze doporučit minimálně sanační strategii včetně krizového řízení. Pokud se v podniku dostatečně rychle neprovedou razantní změny, podnik zřejmě v brzké době zanikne q Je otázkou, co je pro podnik rozhodujícím problémem, zda velikost marže (průměrně okolo 10%), velikost fixních nákladů, nízký objem prodeje nebo rostoucí vstupní náklady na prodávané zboží q Bez dalších analýz je obtížné tuto situaci řešit, nicméně pokud chce podnik přežít, management podniku ji bude muset řešit a bude muset odpovědět především na výše uvedené otázky