S1 S2 S3 ….. Sk ….. St očekávaná hodnota kritéria p1 p2 p3 ….. pk ….. pt V1 x11 x12 x13 ….. x1k ….. x1t xO1 V2 x21 x22 x23 ….. x2k ….. x2t xO2 ….. ….. ….. ….. ….. ….. ….. ….. ….. Vi xi1 xi2 xi3 ….. xik ….. xit xOi ….. ….. ….. ….. ….. ….. ….. ….. ….. Vm xm1 xm2 xm3 ….. xmk ….. xmt xOm MANAHRA 2. Téma: Rozhodování Aplikace modelu jednokriteriálního rozhodování v podmínkách rizika Co je vašim cílem? Maximalizace zisku. Na čem závisí výše vašeho zisku? Na vašich výnosech a nákladech. Na čem závisí vaše výnosy? Na počtu výrobků, které prodáte a jejich ceně. Na čem závisí počet vámi prodaných výrobků? Na tom, jak se budou chovat vaši konkurenti. Kde je zachyceno chování vašich konkurentů? Ve scénářích! MANAHRA 2. Téma: Rozhodování Aplikace modelu jednokriteriálního rozhodování v podmínkách rizika Scénář = obraz budoucnosti Obsahuje konfiguraci faktorů, které ovlivňují dosažení vašeho cíle. Budoucí hodnotu těchto faktorů nemůžete ovlivnit, ale je velmi důležité ji co nejpřesněji předvídat. Co patří do množiny těchto faktorů? Chování vašich konkurentů. Konkrétně: S jakým množstvím, jakou kvalitou, jakou cenou a jakou podporou prodeje vstoupí v daném kole na trh. Jak to zjistíte? Podle üchování vašich konkurentů a důsledků tohoto chování v dřívějších kolech, üopatření, která vaši konkurenti provedli v minulém kole, üvýsledků, které vaši konkurenti dosáhli v minulém kole, üpředpokladu představy vašich konkurentů o vašem chování a chování ostatních konkurentů v daném kole. MANAHRA 2. Téma: Rozhodování Aplikace modelu jednokriteriálního rozhodování v podmínkách rizika Scénář = obraz budoucnosti Scénář kvalitativní Předpokládané chování konkurenta A: verbálně …………….. Zdůvodnění: verbálně ……………. Předpokládané chování konkurenta B: verbálně …………… Zdůvodnění: verbálně …………… atd. Scénář kvantitativní Předpokládaný vstup konkurenta A - množství - kvalita - cena - podpora prodeje Předpokládaný vstup konkurenta B - množství - kvalita - cena -podpora prodeje atd. Generování scénářů: „CO KDYŽ?“ MANAHRA 2. Téma: Rozhodování Aplikace modelu jednokriteriálního rozhodování v podmínkách rizika Varianta = jedna z možností jak se rozhodnout Varianta představuje váš záměr s jakým množstvím, jakou kvalitou, jakou cenou a jakou podporou prodeje vstoupíte v daném kole na trh. Každá varianta musí být smysluplná vůči všem scénářům. S1 S2 S3 ….. Sk ….. St očekávaná hodnota kritéria p1 p2 p3 ….. pk ….. pt V1 x11 x12 x13 ….. x1k ….. x1t xO1 V2 x21 x22 x23 ….. x2k ….. x2t xO2 ….. ….. ….. ….. ….. ….. ….. ….. ….. Vi xi1 xi2 xi3 ….. xik ….. xit xOi ….. ….. ….. ….. ….. ….. ….. ….. ….. Vm xm1 xm2 xm3 ….. xmk ….. xmt xOm MANAHRA 2. Téma: Rozhodování Aplikace modelu jednokriteriálního rozhodování v podmínkách rizika Je třeba üodhadnout pravděpodobnost existence jednotlivých scénářů üvypočítat hodnotu kritéria, když se setká varianta „i“ se scénářem „k“ üvypočítat očekávanou hodnotu kritéria üvypočítat rozptyl hodnoty kritéria üposoudit pro každou variantu její očekávanou hodnotu a její riziko ürozhodnout se ve prospěch jedné varianty