3.11.2017 1 MANAGEMENT KULTURY V PRAXI 1 PROFESIONÁLNÍ ORCHESTRY ČR Z POHLEDU MANAGEMENTU 1. ZÁKLADNÍ TERMINOLOGIE 2. APLIKACE TEORIE MANAGEMENTU NA PROFESIONÁLNÍ HUDEBNÍ SOUBORY a. Outsourcing x integrace b. Sdružování organizací: fúze, zájmová společenství c. Organizační struktura 3. PROCESY UVNITŘ ORGANIZACE A VNITŘNÍ PŘEDPISY 4. MOTIVACE 5. FINANCOVÁNÍ 6. SCHÉMA SEZÓNY, TURNÉ, ABONMÁ 7. TÝMOVÝ ÚKOL 8. PŘEHLED LITERATURY 9. POZVÁNÍ NA ZAJÍMAVÉ AKCE - Některá témata doplněna o pohled na orchestry v Německu PŘEHLED TÉMAT 2 1. ODBORNÁ TERMINOLOGIE • Vymezení segmentu orchestrů z oblasti ekonomiky kultury • Veřejná kulturní služba • Profesionální umění • Přehled profesionálních symfonických orchestrů 3 3.11.2017 2 1. VYMEZENÍ SEGMENTU HUDBY Zdroj: Studie „Mapování kulturních a kreativních průmyslů ČR“, 2015 4 Orchestry = scénická umění 1. VYMEZENÍ SEGMENTU HUDBY Znaky ŽIVÉHO UMĚNÍ: 1.Vysoce konkurenční prostředí (substituty v segmentu využití volného času) 2.Zaměstnatelnost: nárůst kombinací forem úvazků 3.Rozkolísanost v ohodnocení tvůrčí a umělecké práce Např. velký rozptyl cen vstupenek, extrémy hvězd, showbyznys 4.Nejednotnost statistického šetření (orchestry a sborová tělesa) Komerční projekty →často vysokonákladové, rizikové, maximalizace výtěžnosti všemi marketingovými způsoby Nekomerční →maximalizace dopadu šířeného obsahu Dohnalová, L. 2010 5 1. VYMEZENÍ SEGMENTU HUDBY Zaměstnanecké organizace v oblasti klasické hudby/jazzu: 1. Symfonické orchestry 2. Operní domy 3. Hudební agentury 4. Muzikálové produkce 5. Hudební festivaly 6. ZUŠ + konzervatoře a VŠ 6 3.11.2017 3 střední podniky (regionální vícesouborová divadla a symfonické orchestry) zaměstnává méně než 250 zaměstnanců roční obrat nepřesáhne 50 mil € / bilanční suma roční rozvahy do 43 mil € malé podniky (divadla zejm. jednosouborová) zaměstnávají méně než 50 osob roční obrat / bilanční suma roční rozvahy nepřesáhne 10 mil € drobní podnikatelé (agentury, komorní soubory, kulturní domy) zaměstnávají méně než 10 osob roční obrat / bilanční suma roční rozvahy nepřesahuje 2 mil € Doporučení 2003/361/ES, http://eur-lex.europa.eu 1. HUDEBNÍ ORGANIZACE – VELIKOST 7 1. VELIKOST ORGANIZACÍ Pouze dvě vícesouborová divadla nad: Národní divadlo ≅ 1300 zaměstnanců, 4 scény 4 soubory, SOP Národní divadlo Brno ≅ 600 zaměstnanců, 3 scény a 3 soubory 8 9 A. Soukromý sektorkulturních průmyslů B. Veřejné či dotované umělecké instituce 2012 1. Hudba 2. Knihy 3. Film 4. Muzea 5. Umělecké vzdělávání 6. Divadla Obvyklá cena nenovějšího vydání alba Adele "21" Obvyklá cena knihy J. R. R. Tolkiena Hobit Typická cena vstupenky do kina (nejnovější mezinárodní komerční 2D film) Vstupné na výstavu do hlavního národního muzea či galerie moderního umění Hodinová sazba hodiny výuky klavíru pro děti ve veřejné hudební škole Cena vstupenky na operu, druhý balkón / třetí pořadí, středně velký operní dům; opera v hlavním městě Německo 9,99 € 18 EUR 8 – 9,50 EUR 8 – 10 EUR 18 – 26 EUR 36 – 57 EUR Česká republika 380 Kč/ 15,20 EUR 350 Kč / 14 EUR 189 Kč / 7,56 EUR 180 Kč / 7,2 EUR 100 Kč / 4 EUR 660 Kč / 26,4 EUR 2015 1. Hudba 2. Knihy 3. Film 4. Muzea 5. Umělecké vzdělávání 6. Divadla Obvyklá cena nenovějšího vydání alba "X" Eda Sheerana Obvyklá cena knihy H. Mankella The Troubled Man Typická cena vstupenky do kina (nejnovější mezinárodní komerční 2D film) Vstupné na výstavu do hlavního národního muzea či galerie moderního umění Hodinová sazba hodiny výuky klavíru pro děti ve veřejné hudební škole Cena vstupenky na operu, druhý balkón / třetí pořadí, středně velký operní dům; opera v hlavním městě Německo 13,99 EUR 10,95 EUR 7,3 – 10,8 EUR 10 – 12 EUR 25 – 36 EUR 39 – 60 EUR Česká republika 449 Kč / 16,60 EUR 275 Kč / 10,20 EUR 204 Kč / 7,5 EUR 200 Kč / 7,40 EUR 100 Kč / 3,70 EUR 780 Kč / 28,80 EUR 3.11.2017 4 1. SEGMENT SYMFONICKÝCH ORCHESTRŮ Žánrově se jedná o obor klasické hudby (artificiální) Hudba profesionální zpravidla fungující jako veřejná kulturní služba v zákoně č. 203/2006 Sb., § 2, O některých druzích podpory kultury „… spočívající ve zpřístupňování umělecké tvorby a kulturního dědictví veřejnosti a v získávání, zpracování, ochraně, uchovávání a zpřístupňování informací, které slouží k uspokojování kulturních, kulturně výchovných nebo kulturně vzdělávacích potřeb veřejnosti.“ Hudební produkce = živé umění: prvořadá interakce interpreta Německé profesionální soubory provozující vážnou hudbu jsou dané „Tarifem“ tedy kolektivní smlouvou vyššího stupně, definuje „Kulturochester“ na základě žánrového vymezení 10 1. ZNAKY & PROBLÉMY SOUČASNÝCH ORCHESTRŮ Technický rozvoj a specializovaná tělesa Tlak na odlišení a otevření hráčské profese ženám Nové přístupy k organizačnímu uspořádání Rozvoj výzkumné činnosti a profesionálního vzdělávání Práce s komunitou Globalizace + četné produkce v Asii Problémy: notový materiál, dorovnání finančních prostředků 11 1. Concertgebow Orchestra, 2. Berlínská filharmonie, 3. Vídeňská filharmonie, 4. London SO, 5. Chicago SO, 6. Bavorský rozhlasový symfonický orchestr, 7. Clevelandský orchestr, 8. Los Angeles Philharmonic, 9. Budapest Festival Orchestra, 10. Drážďanská Staatskapelle, 11. Boston SO, 12. New York Philharmonic, 13. San Francisco Symphony, 14. Orchestr Mariinského divadla, 15. Ruský národní orchestr, 16. Petrohradská filharmonie, 17. Gewandhausorchester, 18. Orchestr Metropolitní opery, 19. Saito Kinen 20. Česká filharmonie 1. ŽEBŘÍČEK ČASOPISU GRAMOPHONE Rok 2008 11 nezávislých odborníků 12 3.11.2017 5 13 6x 2x 2x2x 2x 2x 14 2. APLIKACE TEORIE MANAGEMENTU NA PROFESIONÁLNÍ HUDEBNÍ SOUBORY 15 3.11.2017 6 1. Organizování 1. Outsourcing & integrace 2. Sdružování organizací: fúze, zájmová společenství 3. Charakteristika struktury 4. Charakteristika právní formy 5. Procesy uvnitř organizace 2. Charakteristika pracovních procesů uvnitř organizace & vnitřní předpisy 3. Motivace 4. Financování 5. Schéma sezóny, turné, abonmá 2. PŘEHLED SUBKAPITOL 16 2.1 ORGANIZOVÁNÍ 17 Postupný pomalý přechod k většímu outsourcingu, např.: využití externí PR agentury v oblasti marketingu, externí tvorba vizuálu Outsourcing „hostujících“ hráčů (interní/externí) kvalita Limitace zaměstnanců odborností / nástrojem 2.1.1 OUTSOURCING X INTEGRACE Zdroj: www.typo.cz 18 Do 1989 orchestry pouze tzv. STÁTNÍ, přechod na příspěvkové organizace Většina potřeba zajišťována svépomocí → přetrvává dodnes Př. Filharmonie Brno (FB) zajišťuje: ubytování pro šéfdirigenta, marketing, prodej vstupenek, technika…. 3.11.2017 7 Příklad fungujícího systému v zahraničí: Bundestheater-Holding GmbH, Wien, AT vznik 1999, ve 100% vlastnictví spolkové země organizace a cíle v návaznosti na závazky kulturní politiky dceřiné společnosti Wiener Staatsoper, Volksoper, Burgtheater a Theaterservice GmbH technická podpora skladování (kulis), logistiky, správy budov a techniky, IT, kostýmní a kulisní dílny, společný předprodej vstupů 2005 dceřiná společnost ART FOR ART nabídka komerční sféře 2.1.1 OUTSOURCING X INTEGRACE 19 Příkladem ze světa orchestrů: Wiener Philharmoniker (družstvo hráčů) Konzerthaus a Musikverein fungují jako „stagiony“ –jsou s tímto orchestrem pevně spjaty, ale jsou plně zodpovědné za maximální využití prostor 2.1.1 OUTSOURCING X INTEGRACE 20 2.1.2 SDRUŽOVÁNÍ ORGANIZACÍ Státní opera Praha ( SOP, dnes součást ND) 1888 Nové německé divadlo Květen 1945 - Divadlo 5. května Po jedné sezoně si činohra našla jiné působiště a operní a baletní složka se osamostatnila pod názvem Velká opera 5. května 1948 připojena k ND 1992 osamostatnění – Státní opera Praha 2011 - znovu součástí ND FÚZE ND & SOP Praha Národní divadlo (ND) největší vícesouborové divadlo v ČR budovy: Národní divadlo, Smetanovo divadlo, Nová scéna, ponechalo oba orchestry, oba sbory: soubor opery, činohry, baletu a laterna magika 21 3.11.2017 8 SDRUŽOVÁNÍ ORGANIZACÍ – FÚZE 28 fúzí (25+3) http://www.musikrat.de/ 22 Asociace ASOPS: Asociace symfonických orchestrů a pěveckých sborů ČR Asociace profesionálních divadel ČR ASUMA: Asociace uměleckých agentur Asociace hudebních festivalů, Asociace českých festivalů Opera Europa Odborové organizace Herecká asociace OS pracovníků kulturních zařízení Unie - profesní a odborový svaz orchestrálních hudebníků ČR UNIE odborový svaz profesionálních zpěváků ČR Analogicky v Německu 2.1.2 ZÁJMOVÁ SPOLEČENSTVÍ 23 2.1.3 CHARAKTERISTIKA STRUKTURY Útvarová struktura dle funkční specializace U největších těles divize (ČF) Dvě základní linie čistě umělecká technicko-administrativní Štábní útvar, rozpětí řízení Německo: Eigenbetrieb Šilerová, 2011 24 3.11.2017 9 VELIKOST ORCHESTRŮ 25 2.1.3 ORGANIZAČNÍ STRUKTURA CHARAKTERISTIKA UMĚLECKÉ LINIE Ca 100 hráčů Inspektor orchestru Šéfdirigent, dirigenti Koncertní mistr Nástrojové skupiny (sekce) Vedoucí skupiny Tutti / sólohráči výkony Wikipedia, 2015 26 2.1.3 ORGANIZAČNÍ STRUKTURA CHARAKTERISTIKA TECHNICKO ADMINISTRATIVNÍ LINIE Ca 6 až 30 pracovníků Ekonomický náměstek Dramaturgie Koncertní oddělení Marketingové oddělení Předprodej vstupenek Sekretariát Správa budov Účtárna Množství pozic ≠ počet úvazků Německo: obdobné počty v managementu Srovnej: Chicago Symphony Orchestra Ca 100 pracovníků zázemí Rozsáhlé oddělení fundraisingu 27 3.11.2017 10 ZŘIZOVATEL ŘEDITEL ORCHESTRU UMĚLECKÁ RADA DRAMATURGICKÁ RADA 2.1.3 ORGANIZAČNÍ STRUKTURY Poradní orgány Šilerová, 2013 28 CZ USA 2.1.3 ORGANIZAČNÍ STRUKTURA Organizační struktura NY Phil, American Orchestra League, 2012 29 2.1.3 30 Česká filharmonie, 2013 3.11.2017 11 2.1.3 ORGANIZAČNÍ STRUKTURA (SOUKROMÝ) ORCHESTR BERG 31 Šilerová, 2009 2.1.3 ORGANIZAČNÍ STRUKTURA ND BRNO 32 2.1.3 ORGANIZAČNÍ STRUKTURA ND BRNO 33 3.11.2017 12 V organizační struktuře akcentace funkčního dělení V umělecké oblasti je striktně nastavená hierarchie koncertní mistr – první housle sekce vedeny jedním hráčem – např. první flétna, první tympán hráči / tutti, druhá flétna s povinností pikoly Na základě potřeb „obecně“ interpretovaného díla jsou umělci řazeni do sekcí aktualizované standardizace „Daniels“ Rozpětí řízení je tedy od ca 4 u dechové sekce, po ca 12 u strunných nástrojů Sólo pozice potencionálně modifikuje strukturu 2.1.3 ROZPĚTÍ ŘÍZENÍ Česká republika 1.Zřizovaná (nezisková) kultura (p. o., z. ú.) 2.Nezřizovaná nezisková kultura (spolky) 3.Nezřizovaná zisková kultura (FO živnostník, s. r. o., a. s.) Geseltschaft bürgendlichen Rechts Anstalt der öffentlichen Rechts Eingetragener Verein Geseltschaft mit beschränkter Hastung PRÁVNÍ FORMY 35 Právní forma orchestru Počet těles Regiebetrieb 39 Eigenbetrieb 7 Zweckverband 2 GbR 1 A. ö. R. 14 e. V. 15 GmbH 42 Stiftung 11 celkem těles v SRN 131 PRÁVNÍ FORMY ORCHESTRŮ V ČR 36 Přehled právních forem symfonických orchestrů ČR Typ Člen ASOPS Filharmonie Bohuslava Martinů, Zlín obecně prospěšná společnost ANO Filharmonie Brno příspěvková organizace ANO Filharmonie Hradec Králové příspěvková organizace ANO Janáčkova filharmonie Ostrava příspěvková organizace ANO Jihočeská filharmonie příspěvková organizace ANO Karlovarský symfonický orchestr příspěvková organizace ANO Komorní filharmonie Pardubice příspěvková organizace ANO Moravská filharmonie Olomouc příspěvková organizace ANO Plzeňská filharmonie obecně prospěšná společnost ANO PKF – Prague Philharmonia obecně prospěšná společnost ANO Severočeská filharmonie Teplice příspěvková organizace ANO Symfonický orchestr Českého rozhlasu Český rozhlas ANO Symfonický orchestr hl. M. Prahy, FOK příspěvková organizace ANO Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně obecně prospěšná společnost ANO Česká filharmonie příspěvková organizace MK ČR NE Filmový symfonický orchestr společnost s ručením omezeným NE Český národní symfonický orchestr společnost s ručením omezeným NE 3.11.2017 13 2.2 CHARAKTERISTIKA PRACOVNÍCH PROCESŮ 37 Frekvence – výkon – “čárka“ Kolektivní vyjednávání – omezení objemu práce, vytíženost hráčů Př. JFO: omezení stanoveno pouze krátkodobě: v jednom týdnu max. 8 frekvencí (dvakrát do roka připouští 9 frekvencí), ne více než 8 frekvencí po sobě jdoucích, nejpozději po osmé frekvenci bez dne náhradního volna musí být alespoň jeden den náhradního volna. Př. BF: produkce se reprízují až 4x/týden, pět až šest zkoušek na některé produkce → v týdnu 10 frekvencí, omezení max. čtyři koncerty za týden, avšak existuje i dlouhodobé omezení 250 frekvencí za rok→ intenzívní týdny x období s polovičním či menším počtem. max. 350 frekvencí ročně / hráč v Göttinger Symphonie Orchester Óbudai Danubia Zenekar se stropem 308 plánovaných frekvencí orchestru ročně BBC Concert Orchestra se stropem 186 plánovaných frekvencí orchestru ročně. 2.2 ORGANIZACE PRÁCE UMĚLECKÝCH PRACOVNÍKŮ ORCHESTRU 38 2.2 ORGANIZACE PRÁCE UMĚLECKÝCH PRACOVNÍKŮ ORCHESTR Janáčkova filharmonie Brussels Philharmonic Pondělí 09:00–13:00 zkouška 14:00–19:00 zkouška Úterý 09:00–13:00 zkouška 10:00–15:00 zkouška Středa 09:00–13:00 zkouška 10:00–13:00 zkouška Čtvrtek 10:00–13:00 gen. zkouška 10:00–14:00 zkouška 19:00 koncert Pátek 16:30–18:00 gen. zkouška 19:00 koncert 20:00 koncert (mimo) Sobota 19:15–19:45 ak. zkouška 20:15 koncert (Flagey) 39 3.11.2017 14 2.3 MOTIVACE 40 Motivační nástroje (Blažek, 2011): Ocenění práce Podmínky práce Práce samotná Velký rozdíl v podobě práce uměleckého pracovníka / pracovníka administrativy, popř. managementu 2.3 MOTIVACE 41 Charakteristika práce uměleckého zaměstnance: Různorodá, zpravidla příjemné pracovní prostředí, střídání vedoucího pracovníka při výkonu práce: tj. zpravidla dirigenta Důraz na výkon (stresová situace), nutná individuální příprava a neustálý tlak na kvalitu pracovního výkonu Předpokladem podání kvalitního výkonu jsou materiální podmínky – tj. kvalitní hudební nástroj (řád desetitisíců až milionů Kč), opravy, servis, strojky, struny, atd. Ohrožení hlukem (žestě, ochrana ostatních hráčů: zvukové bariéry) 2.3 MOTIVACE 42 3.11.2017 15 3. FINANCOVÁNÍ 43 Struktura financí koresponduje s modelem Baumola 3. FINANCOVÁNÍ Divadlo J. K. Tyla Plzeň 44 Program státní podpory profesionálních divadel, symfonických orchestrů a pěveckých sborů 2017 činí 160 000 tis. Kč Poměr 4:1 Index soběstačnosti 3. FINANCOVÁNÍ 45 3.11.2017 16 3. FINANCOVÁNÍ - ORCHESTRY Srovnej: CSO 70 mil. $ 46 3. FINANCOVÁNÍ - DIVADLA 47 3. FINANCOVÁNÍ PLATOVÉ TARIFY - DEFINICE Dle § 123 Zákona 262/2006 Sb. zákoníku práce zaměstnavatel zařadí zaměstnance do platové třídy podle druhového vymezení v pracovní smlouvě do platového stupně podle doby dosažené praxe, doby péče o dítě a doby výkonu vojenské základní (náhradní) služby nebo civilní služby. orchestrální hráči = NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, nazývají členové orchestru a členové souboru - oddíl 2.14. Rozpětí platové třídy 8 až 12 (viz. následující schéma) 48 3.11.2017 17 3. FINANCOVÁNÍ PLATOVÉ TARIFY 49 3. FINANCOVÁNÍ PLATOVÉ TARIFY 2.14.09 ČLEN ORCHESTRU, ČLEN SOUBORU 8. platová třída • 1. Interpretace lidových písní ve folklorních souborech. 2. Interpretace jednotlivých skladeb v tanečních souborech. 9. platová třída • 1. Interpretace kolektivních částí baletních, instrumentálních, vokálních nebo vokálně- instrumentálních děl začínajícími členy pod odborným vedením. 10. platová třída • 1. Interpretace kolektivních částí náročných baletních, instrumentálních, vokálních nebo vokálně-instrumentálních děl. 11. platová třída • 1. Interpretace kolektivních částí náročných instrumentálních nebo vokálních děl s nástrojovou nebo vokální skupinou včetně zajišťování umělecké úrovně skupiny. 2. Interpretace kolektivních částí náročných baletních, vokálních, instrumentálních a vokálně- instrumentálních děl na tuzemských a mezinárodních podiích a scénách s nejvyšší všeobecně uznávanou uměleckou úrovní. 12. platová třída • 1. Jedinečná interpretace kolektivních částí nejnáročnějších děl Českou filharmonií. 50 3. FINANCOVÁNÍ PLATOVÉ TARIFY Další složky platu: • nárokové a nenárokové. Nárokové: ošatné (příspěvek na koncertní oblečení), nástrojné a strojkovné, příspěvek na nákup strun pro smyčcové nástroje. Nenárokové: osobní ohodnocení (také nazýváno osobní příplatek) Výše a možná výplata osobního ohodnocení závisí na uvolňování prostředků ze strany konkrétního zřizovatele jednotlivé instituce. 51 3.11.2017 18 3. FINANCOVÁNÍ PLATOVÉ TARIFY 52 5. SCHÉMA SEZÓNY, TURNÉ, ABONMÁ 53 5. SCHÉMA SEZÓNY září – prosinec hlavní sezóna 1. ledna novoroční koncert leden – květen hlavní sezóna červenec & srpen prázdniny, festivaly 54 3.11.2017 19 Hostující dirigenti, sólisté plánováni zpravidla až 2 – 3 roky předem Obdobně velká turné Finančně náročná – převoz nástrojů Turné – domácí / zahraniční (české orchestry často Japonsko) Věhlasné festivaly / Věhlasné koncertní síně (Konzerthaus, Musikverein, Gewandhaus, Carnegie Hall, Southbank Centre / Barbican Centre, Muscat, atd.) Abonenti jsou nejdůležitějším segmentem každého orchestru Různé skupiny – zpravidla symfonická, komorní, dětské publikum, stará hudba / současné trendy Např. Berliner Philharmoniker – A až Z Opakování koncertů – zpravidla 2x, ale např. CSO 4x 5. PLÁNOVÁNÍ SEZÓNY 55 Dohnalová, L. (2010): „Hudba. Studie o sociálně ekonomickém potenciálu kulturních a kreativních průmyslů v České republice.“ In: Žáková, E. (ed.): Kulturní a kreativní průmysly v ČR, Institut umění – Divadelní ústav, Praha. Daniels, D. Orchestral music: a handbook. 4th ed. Lanham, Md.: Scarecrow Press, 2005, xiii, 618 p. ISBN 08- 108-5674-3. CUMMINGS, David M. International Who’s who in music and musicians’ directory. 12. ed. Cambridge: International Who’s Who in Music, 1990. ISBN 09-488-7520-8. Česká republika. NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě. In: č. 222/2010. 1. října 2010. BLAŽEK, Ladislav. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 191 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-3275-6. INFORMAČNÍ ZDROJE 56 DĚKUJI ZA POZORNOST SILEROVA@JAMU.CZ 57