Veřejná správa a její systém v ČR David Špaček david.spacek@econ.muni.cz září 2017 Obsah 1.Veřejná správa – kde na ní narazíte (v teorii a jinde) 2.Historická východiska českého správního systému 3.Systém VS v ČR a aktuální trendy reformy 4. 1. Veřejná správa v teorii a jinde Veřejná správa ve struktuře státní moci nVS je jedním z nástrojů veřejné moci n2 různě široké pohledy na VS („materiální“ a „formální“) n ndichotomie politiky a správy Charakter veřejné správy a její vnitřní struktura nodlišnosti od správy soukromé = specifika VS nvnitřní členění veřejné správy ¡právní postavení subjektu veřejné správy ¡správní odvětví ¡státní správa a samospráva ¡zájmová samospráva a ostatní vykonavatelé veřejné správy (agentury, kontrahování ...) Funkce veřejné správy nvnitřní a vnější funkce resp. vrchnostenská a nevrchnostenská VS nfunkce státní správy a funkce samosprávy nfunkce veřejné správy a veřejná ekonomie 1)Období raného středověku (do konce 12. stol.) 2)Období od počátku 13. století do roku 1419 3)Husitství 4)Období od konce husitství do roku 1620 5)Období 1620 – 1740 6)Období 1740 – 1848 7)Období 1848 - 1918 PREMODERNÍ MODERNÍ 2. Reforma VS v ČR - historická východiska Campi Staroměstské náměstí v průběhu poprav Franz-Joseph-%C3%96sterreich-1885 n8) První republika n9) Druhá republika, okupace a Protektorát, odboj n10) 1945 – 1948 n11) 1948 - 1989 ... Historická východiska českého správního systému foto_masaryk Pánský župan Leon Soubor:ConferenciaMunich.JPG 117332-article-hnmpu pic0098 pohled do soudní síně 1989+ Reformy VS v CEECs nREFORMA A JEJÍ CÍLE (politika a administrativa) n4 fáze reformního procesu v CEECs n 1) Transformace n 2) Konsolidace n 3) Modernizace n 4) Adaptace nšíře reforem CEECs – viz také zde 3. Současný systém VS v ČR „Aktuální“ trendy reformy v ČR qzavedení strategického plánování a programového rozpočtování, které má zlepšit P-M a P-I qzlepšení kvality regulace qzlepšení vertikální a horizontální komunikace qimplementace systémů průběžného řízení kvality a hodnocení jeho práce (včetně hodnocení spokojenosti občanů a monitorování výkonnosti) qintenzivnější využívání ICT qboj s korupcí qimplementace jednotného HRM, služební zákon ... qpři současném tlaku na dosahování úspor [USEMAP]