Příklad: Analýza vnitřního prostředí int.obchodu NaZemi V této části práce se zaměříme na postavení obchodu NaZemi na trhu a jeho portfolia, které nám pomůže pro určení silný a slabých stránek organizace. 1.1 Postavení na trhu Výhodou obchodu Nazemi je jeho spolupráce s neziskovou organizací, která zajišťuje know-how, reklamu a propagaci pomocí osvěty v rámci fair tradu. Dále pak může pro svoji činnost využívat personální kapacity spolku a snižovat náklady na činnost díky kooperaci těchto dvou subjektů. Je třeba si však položit otázku, zda se v případě šíření osvěty o fair trade dá hovořit o konkurenci jako takové, když všechny organizace vesměs usilují o to stejné a tím je všeobecné zlepšení podmínek pro obchodníky ze zemí třetího světa. Zaměříme se tedy na druhé hledisko, a tedy na konkurenci v oblasti čistě obchodní. V této oblasti by se činnost spolku dala rozdělit na prodej fairtrade výrobků a prodej publikací. Prodej fairt rade výrobků Zájem o prodej fair trade výrobků za posledních několik let vzrostl jak ze strany zákazníka, tak ze strany prodejců, neboť povědomí o potřebě důstojných pracovních podmínek roste. Jen v Brně je 51 kamenných obchodů, které prodávají certifikované fairtrade výrobky. V Praze jich pak je přes 180.[1] Mezi těmito obchody najdeme i velké mezinárodní řetězce (Tchibo, DM Drogerie). U těchto obchodů shledáváme jistou výhodu právě v existenci kamenného obchodu oproti NaZemi, který již provozuje pouze internetový obchod. V oblasti internetových obchodů bude pro e-shop NaZemi konkurencí například fairtrademarket.cz, který nabízí srovnatelný sortiment, dále obchod fairově.cz, mikofair.cz, fair-trade.cz a dále také pražírny výběrové kávy, které odebírají fairtrade kávu a mají internetový obchod. K těm patří například společnost mamacoffee. 1.1.1 Poziční mapa Určit pozici na trhu obchodu NaZemi není snadné, jelikož fairtradové obchodování není zcela konkurenčním prostředím. Volby dodavatelů a s ním spojená pestrost nabízených výrobků je z části ovlivněna dohodami jednotlivých účastníků trhu. Do tohoto prostředí také vstupují velké obchodní řetězce se svojí kávou a čokoládami či kosmetickými přípravky, pro které není myšlenka fairtrade zcela zásadní. Posuzovat ceny jednotlivých výrobků je tedy velice složité, vzhledem k jejich pestrosti. Pokud jsou však posouzeny stejné výrobky jednotlivých fairtradových obchodů, zjistíme, že obchod NaZemi patří k nejdražším. Tabulka č. 1. Porovnání cen stejných výrobků NaZemi Fairtrade centrum Fairově.cz Fairtrade market Divine čokoláda, hořká, 85% 89 Kč 76 Kč 69 Kč 72 Kč Divine, mléčná tyčinka 33 Kč 36 Kč 30 Kč 30 Kč Černý čaj Africké zlato 132 Kč 119 Kč Cafédirect Kilimanjaro, mletá 177 Kč 166 Kč Zdroj: zpracováno autory na základě internetových stránek jednotlivých obchodů. Pro určení pozice NaZemi na trhu fairtradového obchodování slouží poziční mapa. Konkurenční prostředí je zúženo na obchody, které se zabývají pouze fairtrade výrobky. Posuzovanými parametry je šíře nabízeného sortimentu a oblíbenost či známost daného obchodu na Facebooku. Graf č. 1 Poziční mapa fairtradových obchodů https://lh3.googleusercontent.com/8uPVAdezjBJ6y66AHvbHlwjagEq-qU0idSJTTXEqB8KUDNB52uHVw8-MXixc69x4y pNor-1wT4TRZYFYU2LO4lJE8ZFw9hUX7sa7aWK5IbXWEsu9X7rtXyWAHoJv7PQD_qrBxH39 Zdroj: zpracováno autory Na ose x je zobrazena šíře nabízeného sortimentu, kdy je posuzováno, zda daný obchod nabízí zboží: káva, čaj, oblečení, čokolády a tyčinky, publikace, kosmetika, hračky, řemeslné výrobky, drogerie či bytové doplňky a textil. Osa y se skládá z počtu ,,lajků” na facebookových stránkách jednotlivých obchodů. Z grafu vyplývá, že obchod NaZemi společně s Fairtrade marketem nabízí nejrozmanitější nabídku zboží. Povědomí či oblíbenost stránek obchodu NaZemi však patří k nejnižším. Prodej publikací Spolek NaZemi nabízí na svém e-shopu také několik publikací o tématu fairtrade a pracovních podmínek. V tomto případě můžeme za konkurenci považovat všechna knihkupectví, která mají ve své nabídce knihy s tématem fairtrade, tedy jak internetová knihkupectví, tak kamenné obchody. Ostatní internetové obchody s fair trade nabídkou knihy ani jiné publikace nenabízí. 1.2 Analýza portfolia Organizace NaZemi provozuje velké množství aktivit, kterými se snaží rozšířit myšlenku spravedlivého obchodu. Pro jejich lepší přehled nám poslouží matice šíře sortimentu. Tento nástroj poskytuje seznam činností a subjektů, na které jsou zaměřeny. Graf č. 2 Matice šíře sortimentu organizace NaZemi. Šíře sortimentu služeb Segment Učitelé Studenti Skauti Města Církve Školy Firmy Uživatelé internetu vzdělávací programy x x x 3 kampaně x x x x x 5 happeningy x x 2 výstavy x x 2 přednášky a projekce x 1 knihovna x x 2 Obchod (e-shop) x x x 3 facilitace x 1 Hloubka produkční řady 2 2 1 3 1 2 4 4 Zdroj: zpracováno autory na základě internetových stránek NaZemi Z matice vyplývá, že stěžejní aktivitou organizace jsou kampaně, které jsou zaměřeny na nejširší spektrum cílových skupin. V této souvislosti se nabízí zmínit aktuální kampaň ,,Obuj se do toho", která se prostřednictvím videa snaží upozornit na širší kontext výroby našich bot. Tento spot shlédlo již přes milion lidí a přilákalo i velkou pozornost médií. Široká veřejnost se oslovuje také formou happeningů. V současnosti probíhá každoročně, vždy na Světový den pro fair trade, tzv. ,,Férová snídaně", která se odehrává v různých městech po celé ČR. Další důležitou činností, jejíž hlavním cílem je osvěta v oblasti fairtradových produktů, jsou vzdělávací programy určené pro učitele, studenty, ale také skauty. Knihovna, která je součástí klubovny organizace, je určená jak pro učitelé a studenty, tak pro zájemce z řad široké veřejnosti. Tyto činnosti napomáhají k propagaci organizace a obchodu, pro který zajišťují zvýšení odbytu. Organizace NaZemi není pouze šiřitelem určité myšlenky, ale je aktivně zapojena i do prodeje fairtradových produktů prostřednictvím svého e-shopu. Hlavní cílovou skupinou jsou především jednotliví uživatelé internetu, ale také firmy, které provozují velkoobchodní prodej, popřípadě komisní prodejci. Samotná organizace nemá určené cílové skupiny, zde bychom doporučili jejich vymezení. Další činností, kterou organizace provozuje, a která se primárně nezabývá fairtradovou myšlenou, ale okrajově by mohla souviset s určitou osvětou, je facilitace. Proces, který by měl přinášet zlepšení komunikace v rámci nějaké skupiny lidí, v tomto případě se asi nejčastěji jedná o pracovní kolektiv v rámci firmy. V tomto případě, kdy je sortiment služeb takto rozmanitý, je shrnutí obtížné. Velice zjednodušeně by se dalo říct, že většina činností míří na uživatele internetu především prostřednictvím kampaní. 1.3 Analýza zdrojů Získávání či hospodaření se zdroji patří k základním činnostem každé organizace. Do analýzy zdrojů jsou zahrnuty nejen finanční zdroje, ale i lidský kapitál, know-how, značka či procesy, vykonávané organizaci NaZemi. Finanční analýza Rok 2013 Měsíc 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Celkové příjmy 0 98 924 89 248 260 322 116 054 151 799 95 742 91 099 103 242 192 667 179 476 566 245 Celkové náklady 0 224 882 64 518 166 832 221 373 118 371 87 732 131 020 88 651 148 724 176 705 428 872 CP - CN 0 -125 958 24 730 93 490 -105 319 33 428 8 010 -39 921 14 591 43 943 2 771 137 373 Hospodářský výsledek + 87 138 Tabulka č. 2 Náklady a výnosy obchodu NaZemi za rok 2013 Zdroj: data použitá v tabulce získána od paní Břečkové Tabulka č. 3 Náklady a výnosy obchodu NaZemi za rok 2014 Rok 2014 Měsíc 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Celkové příjmy 153 796 131 848 193 542 210 477 168 630 161 384 145 599 93 676 115 738 99 704 150 245 426 083 Příjmy obchod 43 975 51 009 47 300 68 330 46 789 44 165 45 348 28 617 33 325 28 040 51 290 170 401 Příjmy E-shop 4 300 5 613 8 511 8 201 17 218 24 237 16 005 9 962 23 693 5 297 11 124 71 568 Káva do IT 18 813 17 822 52 031 30 449 3 726 29 789 15 842 16 372 7 967 19 407 23 343 24 073 Velko-obchod 29 503 27 383 43 018 68 269 51 029 43 576 39 014 16 368 34 320 16 363 41 082 52 177 Ostatní 57 178 30 021 42 682 35 228 49 868 19 617 29 390 22 357 16 433 30 597 23 406 107 864 Celkové náklady 298 573 174 590 148 892 252 680 129 913 99 589 244 186 145 670 110 579 81 841 118 237 287 332 Náklady obchod 16 358 17 001 15 529 15 054 14 928 14 963 14 739 15 110 14 949 15 635 16 195 15 908 Nákup zboží 181 883 113 609 65 405 173 666 61 358 45 190 192 589 94 285 47 887 6 541 32 085 176 053 Pravidelné výdaje 14 655 14 871 14 391 19 319 13 370 14 325 11 869 17 899 16 019 14 615 34 887 15 366 Ostatní 85 677 29 109 53 567 44 641 40 257 25 111 24 989 18 376 31 724 45 050 35 070 80 005 CP - CN -144 777 -42 742 44 650 -42 203 38 717 61 795 -98 587 -51 994 5 159 17 863 32 008 138 751 Hospodářský výsledek - 41 360 Zdroj: data použitá v tabulce získána od paní Břečkové První tabulka zobrazuje příjmy a výdaje pro rok 2013. Z čísel můžeme vidět velmi proměnlivý vývoj obou veličin v průběhu roku. Hospodářský výsledek činí 87 138 Kč. Druhá tabulka zobrazuje o něco podrobnější přehled příjmů a výdajů za rok 2014. Celkové příjmy tvoří zejména výnosy z obchodu, e-shopu, z kávy do IT a velkoobchodu. Ostatní výnosy zahrnují prodej CS K42, komise, dárkové balíčky, reklamace, DPH a příspěvky Úřadu práce. Celkové náklady se skládají z mezd, DPH, nákladů na obchod, nákupu zboží a z ostatních pravidelných výdajů. Náklady na obchod zahrnují nájem, internet, energie a služby. Hospodářský výsledek pro tento rok činí – 41 360 Kč. V obou tabulkách je vidět značný nárůst příjmů i výdajů v posledním měsíci roce oproti předchozím zapříčiněným blížícími se Vánoci a rostoucí ochotou lidí přispět a podpořit dobrou věc. Nezisková organizace NaZemi by měla zaměřit pozor na faktickou správnost oficiálně prezentovaných číselných údajů ve výročních zprávách, neboť to na venek může působit nedůvěryhodně a vytvářet tak negativní obraz o organizaci. Ve výroční zprávě z roku 2012 nejsou do celkových výnosů započteny ostatní výnosy, což by mohlo poškodit dobré jméno organizace, které je v oblasti fair trade velice důležité. Lidé Vedení organizace se v současnosti skládá ze 14 stálých zaměstnanců, z nichž 2 se orientují na internetový obchod, a dále přes 60 aktivních dobrovolníků. Tým tvoří zejména mladí lidé a studenti se zájmem o fairtrade. Vedoucí Na Zemi je Petra Frühbauerová, jež je zároveň koordinátorka dobrovolníků a stážistů. Na Zemi je závislé na podpoře dobrovolníků, a tak neustále vyhledává další. Ti se podílí na programu dobrovolnického Centra Syřiště, koordinaci výstav, podpoře propagace, provozu e-shopu a podobně. Dobrovolníci a jejich počet, kteří tvoří značnou část obchodu a jsou i koordinátory jednotlivých okruhů, jsou důležitým prvkem pro expanzi a rozvoj obchodu. Technická vybavenost Současné výdejní místo obchodu a jeho provoz jsou umístěny v Syřišti. Celý objekt je pronajímán městem organizaci NaZemi, která zbylé prostory pronajímá ostatním neziskovým organizacím sídlícím v objektu, což je určitý zdroj příjmů. Prostory působí zastaralejším dojmem. Obchod využívá tyto prostory jako sklad pro svoje zboží. Organizace ani obchod v současné době nevlastní automobil. Veškeré služební cesty jsou uskutečňovány pomocí autobusů, vlaků či letadel. Procesy Organizace NaZemi cílí svou činností především na osvětu a podporu v oblasti fairtrade. Různorodost těchto činností je velice rozmanitá, a proto i organizace akcí není jednotná či přesně daná. Obchod Objednávky z obchodu si můžete vyzvednout v centru Syriště na Kounicově 42 v Klubu NaZemi. K dostání je zde i zboží k přímému prodeji (bez internetové objednávky). Kromě vyzvednutí e-shopových objednávek a možnosti si případně nakoupit, či dokoupit k internetové objednávce další zboží, nabízejí v Klubu NaZemi kávu Fair Café. Nakupovat se dá s registrací i bez, stav nákupního košíku se dá kdykoliv měnit a ve fázi odesílaní zboží je zde možnost vzkazu. Stránka obchodu je vcelku přehledná a ovládaní je i pro nezkušeného zákazníka snadné. Na první stránce se zobrazují novinky v e-shopu a je tam uveřejněné poděkování za nákup a podporu organizace NaZemi. První kolonka v hlavním menu na lište je avšak nefunkční - kliknout se dá pouze na maloobchod a tam se pouze znovu na boku opakuje již na lište použité dělení. Taktéž nejasné je označení dárkových balíčků, které mají samostatnou kolonku, která však nijak nevypovídá o produktech, které jsou zde zařazeny. Taktéž se na stránce nachází kolonky, které jsou prázdné bez jakékoli poznámky, či je sortiment vyprodaný, nebo se bude rozšiřovat. Dělení je přehledné a zákazník snadno najde zboží, o které má zájem. Seznam dodavatelů je transparentní a u každého je zveřejněna informace o jejich působení na trhu. Je zde i více možností zobrazení, či seřazení sortimentu podle toho, jaké kritérium zákazník preferuje. Pro nového zákazníka je zde možnost kliknout na nabídku nejprodávanějších produktů. Informace o tom jak nakupovat, možnostech dodání produktu a všeobecných podmínek jsou uveřejněny až na samém spodku stránky a zákazník se k nim musí dostat přes novinky nejen e-shopu, ale i organizace NaZemi. Znova jsou zde uvedené i duplicitní kolonky, což působí matoucím dojmem. Nachází se zde i kolonka “můj účet”, kde zaregistrovaný zákazník najde přehled o svých nákupech a transakcích. Platbu lze provést bankovním převodem, na dobírku při převzetí zboží od dopravce, či v hotovosti při osobním odběru. Reklamace se vyřizují prostřednictvím telefonu, e-mailu nebo osobně na základě individuální domluvy. Objednávky jsou zpracovávány každý den a v případě zboží, které je skladem probíhá expedice do 24 hodin. V rámci obchodu jsou nabízeny dále možnosti: - poštovné zdarma při nákupu nad 4000 Kč - možnost odebírání Zpravodaje NaZemi - Pro firmy je možnost distribuce kávy Fair Café do firem za pomoci dobrovolníků zdarma. Férová snídaně ve vašem městě Od roku 2011 koordinují happening Férová snídaně, který se koná vždy druhý květnový víkend v městech po celé České republice a počet zapojených měst a účastníků každým rokem stoupá. V roce 2015 se zapojilo téměř 5200 účastníků (skoro dvojnásobné množství oproti 2800 v roce 2014) na 137 různých místech, kde jim pomáhají lokální dobrovolníci. Komunikace organizace s veřejností probíhá přes internetovou stránku a facebook, které jsou pravidelně aktualizovány. Dále je pro zájemce možnost odebírat Newsletter, který vychází jednou měsíčně a Zpravodaj pro pedagogy s informacemi z oblasti globálního rozvojového vzdělávání také jednou měsíčně. Dalším důležitým komunikačním kanálem organizace na celostátní úrovni jsou publikace, které vydávají i v tištěné formě anebo se dají vypůjčit v knihovně v prostorech komunitního centra Syřiště. Materiály dostupné na jejich webu jsou k volnému užití. Know-how Organizace NaZemi otevřela téma společenské odpovědnosti nadnárodních i českých firem v České republice. Uspořádala mezinárodní konferenci k odpovědnosti firem v dodavatelských řetězcích. Byla první, která založila obchod s certifikovanými Fairtrade produkty v České republice – nejprve v roce 2004 v Brně a o rok později v Praze. Organizace má celostátní působnost - koordinuje celorepublikový happening Férová snídaně ve vašem městě. Taktéž je iniciátorem rozšíření projektu fairtradových měst a fairtradových škol v České republice. Její členové jsou většinou dobrovolníci a jejich základna se stále rozrůstá, pouze v Brně působí přibližně 60 aktivních dobrovolníků. Jako jedna z mála organizací v České republice, které se zaměřují na obchodní činnost, cílí především na vzdělávání v oblasti pracovních podmínek a fairtradu a je přímo v kontaktu s některými pěstiteli. Členové organizace mají tedy dlouholeté zkušenosti s podporou myšlenky fairtradového obchodování, které mohou být implementovány a zúročeny při obchodní činnosti. Značka Nezisková organizace NaZemi působí 13 let v oblasti podpory fairtradového obchodu a globálního rozvojového vzdělávaní. Původní název byl Společnost pro fair trade a rozvojové vzdělávání, přejmenovala se roku 2012 a převzala tak název v té době kamenného obchodu. Videa organizace NaZemi mají v průměru přes 300 zhlédnutí na Youtube a v únoru 2015 byl odvysílaný na ČT Dokument Průvodce férového pijáka kávy. https://lh5.googleusercontent.com/PVKntGq-rMt0rW2UiOAeAmweLCpuvcS9ADtxiurxeFlNU5F9MEOC8EIATo5sAzPN3 R7HGoy4SYODPceZKkaDBpXllHjF4WfVrDQwgMMOQQA8wlyqGocvydcuyEYBKv5-7lMUypmz Co se týče obchodu, organizace NaZemi distribuuje i fairtradovou kávu a čaje se svou vlastní značkou Fair Café a Fair Tea. Ta je prodávána v rámci systému Fairtrade International a podle úmluv Mezinárodní organizace práce (ILO). Své pěstitele i osobně poznají a její složení sami ovlivňují. Káva je pražena v partnerské nizozemské pražírně Mocca D´Orr, kde jsou také baleny i čaje. Obrázek č.1 Logo NaZemi Zdroj: Internetové stránky organizace NaZemi[2] ________________________________ [1] Fairtradová města, Brno – žadatel statusu Fairtradové město, [online]. 2015 [vid. 2015-11-11]. Dostupné z: http://www.fairtradovamesta.cz/instituce/brno~mesta~zadatele [2] NaZemi, [online]. 2015 [vid. 2015-20-10]. Dostupné z: http://www.nazemi.cz/cs