pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Zápatí prezentace •1 • • Nekonvenční marketing pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text n n n nhttps://www.youtube.com/results?search_query=guerilla+marketing Zápatí prezentace •2 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Guerrilla Marketing - historie nVýznam slova Guerrilla na počátku19 st. n „boj bez pravidel“ n1960 – Che Guevara – rozšíření o taktiku n1965 – první definování Guerrilla Marketingu n1984 – 1 ucelená kniha – Jay Conrad Levinson pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text n n n nhttps://www.youtube.com/watch?v=d6V_HPKM_D8 Zápatí prezentace •4 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Guerrilla Marketing – definice, východiska n„ Nekonvenční cesta k oslovení potenciálních zákazníků realizovaná s nízkým rozpočtem, jejich výsledkem je, že recipient věnuje kampani svou pozornost, aniž by si byl primárně vědom, že jde o propagaci“ n (Jay Conrad Levinson) n n n nhttp://www.youtube.com/watch?v=idGj0FMZHN8 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Guerrilla Marketing – definice, východiska n nekonvenční marketingová kampaň, jejíž cílem je dosažení maximálního efektu s minimálními náklady n nNízkonákladový nVysoce efektivní nInovativní n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text n n n nhttps://www.youtube.com/watch?v=RDiZOnzajNU Zápatí prezentace •7 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text n n n n n nJak byste charakterizovali GM? pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text nnetradiční, šokující, vtipný, rošťácký, jedinečný, originální, inovativní, neopakovatelný, dráždivý, spontánní, lehce pochopitelný, flexibilní nástrojem, nečekaný, pohotový, srozumitelný, věrohodný, pobuřující, chytrý, kreativní, strategický, plánovaný, nízkonákladový, maximálně efektivní, pro každého, kontroverzní, využívá moment překvapení, nejen získává pozornost, ale také předává poselství, staví na hlavu stereotypnost běžného dne, využívá ústní propagandu, využívá strategická partnerství, životaschopnou kampaní, dodržuje platné právní předpisy (i když občas je na hranici), dodržuje hranici dobrého vkusu, nekonvenční strategií, metodou, médii, náklady, reakcemi, minimem zdrojů, maximálním efektem, bojem slabšího proti silnějšímu, zná přesně svou cílovou skupinu, zná přesně vytyčené území pro aplikaci guerilly, primárními investicemi jsou čas, energie, představivost, zaujetí, nápaditost, osobní angažovanost, využívá chytrosti, obratnosti a dokonalé znalosti prostředí, zákazník je ve středu všeho dění, využívá odlišné inzertní kanály, váže na sebe sekundární publicitu pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace •10 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Guerrilla Marketing – 50 zlatých pravidel nSchopnost přesně definovat váš konkrétní trh či trhy drasticky ovlivňuje vaši ziskovost. (2: Přesnost) nSeznam vašich vlastních zákazníků je nejlepší na světě – ovšem pouze v případě, že je plný informací o každém zákazníkovi. (5: Nejlepší seznam zákazníků na světě) nJe mnohem snazší prodat řešení nějakého problému než prodat pozitivní výhodu. (4: Řešení problémů) nKlaďte důraz na maso a brambory ve vaší nabídce a ne na talíř, na kterém se servírují. (15: Styl versus podstata) nAť tomu říkáte jakkoli, n pravdou zůstává, že úplatek má n rád každý. (19: Úplatky) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Guerrilla Marketing – 50 zlatých pravidel nNepatrné podíly gigantických trhů jsou četné a výnosné, orientujete-li své služby a svůj marketing v každém okamžiku jen na jednoho člověka. (22: Individuální přístup: mikromarketing) nMáte-li na vytvoření inzerátu deset hodin, devět z nich věnujte titulku. (30: Síla titulků) nČím větší špionáž provádíte u svých konkurentů, ve vlastním oboru a sami u sebe, tím víc příležitostí ke zdokonalení najdete. (38: Špionáž) nChcete-li uspět v marketingu v době ústupu hospodářské konjuktury, zaměřte své úsilí na existující zákazníky a větší transakce. (46: Marketing za hospodářské recese) n nhttp://www.marketingovenoviny.cz/marketing_4100/ nhttp://www.marketingovenoviny.cz/marketing_4218/ n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Guerrilla Marketing – 10 přikázání nNepůjdete lidem na nervy nNebudete mrhat prostředky nNebudete nudit nVe svých kampaních nebudete diskriminovat žádné osoby ani zvířata nNebudete kopírovat druhé nNezalžete nSchránky svých bližních nebudete zahlcovat reklamou nBudete dráždit nBudete se bavit nBudete se lišit od ostatních pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace •14 •https://www.youtube.com/watch?v=FkWcHcNMO-8 •Ale také může být úplně jednoduchý aneb lehkost myšlenky pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Guerrilla Marketing - typy n n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Virální marketing nneboli partyzánská propagace núčelem virálního marketingu je šíření zpráv (videí, obrázků) mezi lidmi a to hlavně prostřednictvím e-mailu, ICQ, YouTube, Facebooku a dalšími prostředky nNedostatky nnemožnost vzít zpět nNevyžádaná zpráva - spam n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Buzz marketing nZavdává podněty k hovoru, je zaměřen na vyvolání rozruchu a snaží se přimět lidi, aby se o značce/kampani mluvilo nReklama v ústním podání násobená novými technologiemi a masovými médii. nTrendem velkých značek, protože reklama, kdy se lidé dozvídají o značce od svých blízkých, je několikrát účinnější než přes klasická média. nNekonvenční, šokující, sexy nebo humorný a je relativně levný nVychází z toho že, sdělení, které si lidé díky netradiční formě marketingu budou chtít předávat mezi sebou, protože jsou rádi středem pozornosti, rádi vypráví něco zajímavého, chtějí ostatní pobavit a dát najevo, že sledují, co se děje pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Buzz marketing n n n nhttps://www.youtube.com/watch?v=xxciqx4ifas Zápatí prezentace •18 •https://www.youtube.com/watch?v=Gby4gAcLV-Y pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Ambientní marketing nAlternativní nnutné vyjít vstříc do míst, kde se cílová skupina nejčastěji pohybuje. nvyužívá netradičních nebo alternativních forem médií za účelem zasažení spotřebitelů na neočekávaných místech (kluby, WC, chodníky, odpadkové koše). n n nhttp://www.facebook.com/note.php?note_id=210604951230 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace •20 http://www.guerilla-marketing.com/weblog/wp-content/uploads/2009/09/Guerilla_Marketing_Sun_Exposure .jpg pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Ambush marketing nparazitování na konkurenci či guerrilla sponzoring njde o dosažení co největší publicity za minimální náklady díky „vychytralosti“ npropagaci určitého výrobku na akci pořádané konkurencí. n n nhttp://www.novinky.cz/koktejl/158840-video-falesni-policiste-v-praze-perou-a-zehli.html n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Astroturfing marketing nGuerrilla PR nmoderní nekalá marketingová metoda spočívající ve snaze vyvolat falešný dojem pozitivní spontánní reakce spotřebitelů či fanoušků na dané zboží, službu či politický názor. n„Zdánlivě autentické výpovědi, které mají v očích veřejnosti zvýšit hodnotu produktu, jsou však vytvářeny organizovaně – zaměstnanci firmy či přímo najatými lidmi pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace •23 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Guerrilla Distributing nje založen na správném zvolení jednoho nebo více distribučních kanálů. n nGuerrilla Prizing n nje strategický tah, založený na stanovení a propagování překvapivé ceny za výrobek pro spotřebitele, kteří splní určité podmínky. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Undercover marketing n nprodukt placement nnenápadné nebo více či méně nápadné umístění produktů například ve filmech pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Minulost - současnost nNičení konkurence a její propagace n⇥ parazitování nejen na konkurenci n⇥ posun od boje s konkurencí k boji o zákazníka n nPro malé a střední podniky, mnoho za málo peněz n⇥ využíváno velkými hráči, velké kampaně, velké rozpočty n n n n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Trendy n⇥ Za hranice konvenčních metod tradičního marketingu n⇥ práce s efektem nabourání stereotypu n⇥ stavění na známém marketingovém modelu a doplňuje jej o kreativní a originální prvky se silným zaměřením na zákazníka n Zápatí prezentace •27 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text nVýhody nFlexibilita nZaložené na osobních vztazích nRychlost nZábavnost nPřekvapení nPobouření nRošťáčtí nNepředvídatelnost n nNevýhody nZaložené na osobních vztazích nDobrá show, ale vybavujete si na co byla? n… n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Guerrilla Marketing – nutné při tvorbě n n Jedinečnost nKreativita nDialog nTrpělivost nVytrvalost nPoselství nSoustavnost nPohodlnost pro příjemce nLidské zdroje – osobitost, fantazie, energie, čas a zaujetí pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Internetový marketing n nSEO (Search Engine Optimization) - nástroje usilující o zvýšení návštěvnosti vašeho webu skrze neplacené výsledky vyhledávání ve vyhledávačích. Způsoby „konstrukce“ stránek s cílem, aby je vyhledávače na váš dotaz vyhledaly a umisťovaly co nejvýše. n nPPC (pay per click) – sponzorovaný placený odkaz, který se objevuje ve vyhledávači při hledání informací. n nReklama v obsahové síti (tj. kontextová reklama) – cíluje na tematické kategorie a oblasti, zájmy uživatele. Jedná se o tzv. kontextové cílení (např.: dle předchozích akcí uživatele). n nDisplay/Bannerová reklama – umístění bannerů na stránku a vizualizace pro příchozí klienty či uživatele dané stránky (např.: propojení cílových skupin). n nCenové srovnávače zboží – jejich účelem je umožnit srovnání výrobků (cena, obsah, kvalita…) a prodejců (e-shopů) n nDirect mail / E-mailing – elektronická obdoba direct mailu. Důležitým aspektem jsou databáze klientů s potřebnými údaji. Příklady: obchodní sdělení, atp. n nSociální sítě - umožňují více možností či způsobů komunikace / reklamy (př.: bannery, eventy, sdělení, pozvánky, promo atd.). pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Nastroje-int-marketingu.jpg pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text příklady nhttp://www.youtube.com/watch?v=SSwuaYLkt2U nhttp://www.youtube.com/watch?v=F1uwexYeKAg nhttp://www.youtube.com/watch?v=yFFMdi1-t6Q&list=PLA30E7C029C4A3999 nhttp://www.youtube.com/watch?v=PBKX7sAULCE nhttp://www.youtube.com/watch?v=odI7pQFyjso nhttp://www.youtube.com/watch?v=2lXh2n0aPyw&list=PLFEA908E1D771C765 nhttps://www.youtube.com/watch?v=EG_HH53jZ3Y&list=PLB4BA6BB812276244 n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text příklady nhttp://www.youtube.com/watch?v=_sCb5_uYN00&list=PLA35807345EDF816F nhttps://www.youtube.com/watch?v=l8Y5MDVhZDQ nhttps://www.youtube.com/watch?v=zIEIvi2MuEk nhttp://www.youtube.com/watch?v=nJ4uCOJjDF8&list=PL5CC8D5B465E4F633 nhttps://www.youtube.com/watch?v=AUlzNJSwfVQ&index=22&list=PL5CC8D5B465E4F633 nhttps://www.youtube.com/watch?v=VErg8ZgdOB8 nhttps://www.youtube.com/watch?v=FYpMcm0sh6E&list=PLB4BA6BB812276244 nhttps://www.youtube.com/watch?v=mx48zKeJxlQ nhttp://www.markething.cz/guerilla-marketing-hezky-cesky n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text weby a social media nhttp://www.facebook.com/bloguerrilla nwww.webguerillas.de nwww.viralplanet.com nhttp://www.mediaguru.cz/2012/01/inspirace-guerillovy-marketing-v-praxi/#.Vi81Z1TlE-J nhttp://www.creativeguerrillamarketing.com/guerrilla-marketing/10-guerrilla-marketing-blogs/ n Zápatí prezentace •34 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Doporučená literatura: Guerrilla Marketing nLevinson, Conrad Jay. Guerilla marketing. Lucie Schürerová, 1. vyd. Praha : Computer Press, 2009. 336 s. ISBN: 978-80-251-2472-7, nATALAS, Thomas. Guerillový marketing : Jak s malým rozpočtem dosáhnout velkého úspěchu. Mgr. Daniel Helekal. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, a.s., 2009. 192 s. ISBN 978-80-247-2484-3 nKÖPLL, Daniel. Je to jako sex. Jednou to zkusíte a.... Trend Marketing [online]. 8.12. 2004, č. 2004 [cit. 2009-08-16]. Dostupný z WWW: . ISSN 1213-7693. nFÖRSTER, Anja, KREUZ, Peter. Nekonvenčí myšlení : 17 pravidel pro vítězství v byznysu. Iva Michňová. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, a.s., 2007. 208 s. ISBN 978-80-247-1741-8. n