Legislativní rámec památkové péče v České republice Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území Základní ukotvení kulturních hodnot  Ústavní zákon č.1/1993 Sb., Ústava České republiky  Ústavní listina základních práv a svobod  vlastnit majetek a svobodně s ním nakládat  Čl. 35 odst. 3 - zájem na ochraně kulturních památek  Zákony související s problematikou  kulturního života  vzdělávání  ochrany životního prostředí  územního plánování a stavebního řádu Legislativa v oblasti kultury  Umění a knižní kultura  Dekret presidenta republiky č. 129/1945 Sb. o státním orchestru Česká filharmonie  Zákon o některých druzích podpory kultury č. 203/2006 Sb.  Neperiodický tisk  Zákon o neperiodických publikacích č. 37/1995 Sb.  Knihovny  Zákon o knihovnách č. 257/2001 Sb.  Vyhláška ministerstva kultury č. 88/2002 Sb.  Nařízení vlády č. 288/2002 Sb.  Ochrana movitého kulturního dědictví  Zákon o Národní galerii v Praze č. 148/1949 Sb.  Zákon o ochraně sbírek muzejní povahy č. 122/2000 Sb.  Vyhláška Ministerstva kultury č. 275/2000 Sb.  Zákon o prodeji a vývozu předmětů kulturní hodnoty č. 71/1994 Sb.  Zákon o navracení nezákonně vyvezených kulturních statků č. 101/2001 Sb. Legislativa v oblasti památkové péče  Zákon č. 20/1987 Sb. o státní památkové péči  Prováděcí vyhláška 66/1988 Sb.  Sdělení MZ 73/2000 úmluva o ochraně architektonického dědictví Evropy  Sdělení MZ 9/2000 úmluva o ochraně archeologického dědictví Evropy  Sdělení MZ 13/2005 úmluva o krajině Zákon č. 20/1987 Sb. o státní památkové péči  Nařízení zákona jsou prováděna dle vyhl. č. 66/1998 Sb.  6 částí:  Část první - Základní ustanovení  Část druhá - Péče o kulturní památky  Část třetí - Archeologické výzkumy a nálezy  Část čtvrtá - Orgány a organizace státní památkové péče  Část pátá - Opatření při porušení povinností  Část šestá - Ustanovení společná a závěrečná Část I. – Vyhlašování KP  KP  Prohlašuje Ministerstvo kultury  Vyjádření KÚ a úORP  Archeologický nález na návrh AV ČR  NKP  Prohlašuje vláda ČR nařízením  PR  Prohlašuje vláda ČR nařízením  PZ  Prohlašuje Ministerstvo kultury vyhláškou  Vyjádření KÚ  Ochranné pásmo  Úřad ORP  Vyjádření NPÚ Část I.  Definice KP  nemovité a movité věci, popřípadě jejich soubory:  které jsou významnými doklady historického vývoje, životního způsobu a prostředí společnosti od nejstarších dob do současnosti, jako projevy tvůrčích schopností a práce člověka z nejrůznějších oborů lidské činnosti, pro jejich hodnoty revoluční, historické, umělecké, vědecké a technické  které mají přímý vztah k významným osobnostem a historickým událostem Otázka 1  Může být za kulturní památku prohlášen objekt, který je projevem nekulturnosti člověka? Otázka 1  Může být za kulturní památku prohlášen objekt, který je projevem nekulturnosti člověka?  I doklad „nekultury“  10 C 22/88 (RozsudekVrchního správního soudu spolkové země Porýní – Falc) Otázka 2  Je možné chránit i památky či objekty, které nesplňují všechny znaky kulturní památky? Otázka 2  Je možné chránit i památky či objekty, které nesplňují všechny znaky kulturní památky?  Naléhavým úkolem ochrany památek je zjevně něco mnohem více, než chránit pouze takříkajíc jedinečné, prvotřídní památky; má chránit také takové věci, které jsou pod tímto prahem obzvláštního svědectví vývoje země a lidí  PZ  3 ObOWi 107/86 (Usnesení bavorského Nejvyššího zemského soudu) Otázka 3  Co to znamená, že za KP může být prohlášen objekt, který má přímý vztah k osobnosti? Otázka 3  Co to znamená, že za KP může být prohlášen objekt, který má přímý vztah k osobnosti?  které osobnosti to byly, zda uvedený dům postavili, zda a po jakou dobu v něm bydleli  5 As 84/2009 (Rozsudek Nejvyššího správního soudu) Otázka 4  Je ochrana objektu podle památkového zákona možná i v jeho velmi zchátralém stavu?  Aneb ztrácí objekt chátráním vlastnosti či znaky KP? Otázka 4  Je ochrana objektu podle památkového zákona možná i v jeho velmi zchátralém stavu?  Ano  Aneb ztrácí objekt chátráním vlastnosti či znaky KP?  Ne  je-li ohrožen stav objektu, který má určitou památkovou hodnotu, o to více je nezbytná jeho ochrana prostřednictvím návrhu na jeho prohlášení za kulturní památku  6 As 37/2009 (Rozsudek Nejvyššího správního soudu) Otázka 5  Vztahuje se na objekt památkový zákon, i když je objekt pouze v průběhu řízení, kdy může být návrh na zařazení mezi kulturní památky schválen nebo zamítnut?  Může být odstraněna stavba během řízení o KP? Otázka 5  Vztahuje se na objekt památkový zákon, i když je objekt pouze v průběhu řízení (podání návrhu), kdy může být návrh na zařazení mezi kulturní památky schválen nebo zamítnut?  Ano, vztahuje  Může být odstraněna stavba během řízení o KP?  Ne  § 3 odst. 3  Vlastník věci je povinen od doručení vyrozumění podle odstavce 2 až do rozhodnutí ministerstva kultury chránit věc před poškozením, zničením nebo odcizením a oznámit ministerstvu kultury každou zamýšlenou i uskutečněnou změnu jejího vlastnictví, správy nebo užívání Otázka 6  Pokud je prohlášení o KP ne zcela v souladu se zákonem (tedy např. v tomto řízení došlo k procesnímu nedostatku apod.), má toto prohlášení určitou platnost? Otázka 6  Pokud je prohlášení o KP ne zcela v souladu se zákonem (tedy např. v tomto řízení došlo k procesnímu nedostatku apod.), má toto prohlášení určitou platnost?  Podle povahy věci nemusí ovšem jít o postup v souladu se zákonem: avšak to, že rozhodnutí je případně nezákonné, neznamená ještě, že je nicotné. Vzhledem k principu presumpce správnosti správních aktů pak ty vady, jež nepůsobí nicotnost rozhodnutí, nejsou právně významné (relevantní)  Stanovisko Ústavu státu a práva, Akademie věd České republiky č.j. 58/04 ze dne 28. června 2004. Plány ochrany PR a PZ  Krajský úřad  na dobu nejdéle 10 let  Pokud po vydání plánu ochrany nabude účinnosti pro památkovou rezervaci, památkovou zónu nebo jejich část regulační plán, pozbývají účinnosti ty podmínky plánu ochrany, které jsou v rozporu s tímto regulačním plánem  =>Regulační plán > plán ochrany Evidence KP  Ústřední seznam KP ČR  KP  NKP  PR  PZ  Ochranné pásmo  Nemovité KP  Nemovité NKP  PR  PZ  Odborná organizace státní památkové péče - NPÚ Část II. - Péče o kulturní památky  § 9 odst. 1  Vlastník kulturní památky je povinen na vlastní náklad pečovat o její zachování, udržovat ji v dobrém stavu a chránit ji před ohrožením, poškozením, znehodnocením nebo odcizením. Kulturní památku je povinen užívat pouze způsobem, který odpovídá jejímu kulturně politickému významu, památkové hodnotě a technickému stavu.  kdo kulturní památku užívá?  organizace a občané  zavázáni počínat si tak, aby nezpůsobili nepříznivé změny Otázka 7  Co je to dobrý stav KP? Otázka 7  Co je to dobrý stav KP?  lze dobrý stav považovat za takový, v němž kulturní památka při běžném udržování a bez nutnosti obnovy, může sloužit svému společenskému účelu  1 A 8/2010 (Rozsudek Městského soudu v Praze) Otázka 8  Existuje nějaký postih pro vlastníka KP, který neplní svoji roli dle památkového zákona? Otázka 8  Existuje nějaký postih pro vlastníka KP, který neplní svoji roli dle památkového zákona?  § 229 trestního zákoníku  Kdo poškodí důležitý zájem kulturní, vědecký, na ochraně přírody, krajiny nebo životního prostředí, chráněný jiným právním předpisem  bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci nebo jiné majetkové hodnoty Otázka 9  Co to znamená poškodit důležitý kulturní zájem? Otázka 9  Co to znamená poškodit důležitý zájem?  zničí, poškodí, učiní neupotřebitelnou nebo zašantročí vlastní věc větší hodnoty, která požívá ochrany podle jiného právního předpisu  8 Tdo 924/2006 (Usnesení Nejvyššího soudu) Otázka 10  Co může být dokladem původního stavu památky? Otázka 10  Co může být dokladem původního stavu památky?  dochované archivní materiály jako např. fotografie, zprávy z místních kronik, dobové malby apod.  7 A 165/94 (RozsudekVrchního soudu v Praze) Otázka 11  Pokud je něco schváleno v kolaudačním či stavebním řízení, vyplývá z toho že daná změna je schválena i z hlediska památkového zákona? Otázka 11  Pokud je něco schváleno v kolaudačním či stavebním řízení, vyplývá z toho že daná změna je schválena i z hlediska památkového zákona?  …stavební povolení a rovněž kolaudační rozhodnutí  …je jiné správní řízení, sledující primárně jiný účel  než posouzení podle zákona o státní památkové péči  11 Ca 168/2005 (Rozsudek Městského soudu v Praze) Otázka 12  Je zřícenina stavbou? Otázka 12  Je zřícenina stavbou?  (samostatnou nemovitou věcí v dnešním pojetí)  …povahu stavby ztratil, protože jeho zkáza dostoupila takového stupně, že již není patrné dispoziční řešení prvního nadzemního podlaží  Pojem „první nadzemní podlaží“ není přitom možno brát doslova, neboť stavební struktury středověkých hradů bývaly atypické  1 As 93/2008 (Rozsudek Nejvyššího správního soudu) Otázka 13  Je možná libovolná změna užívání KP? Otázka 13  Je možná libovolná změna užívání KP?  Vlastník KP je povinen každou zamýšlenou změnu jejího užívání, a jde-li o nemovitou KP, i její zamýšlené vyklizení, předem oznámit úřadu ORP, jde-li o NKP KÚ  § 12 odst. 2 Otázka 14  Může být na KP zřízena hypotéka? Otázka 14  Může být na KP zřízena hypotéka?  zatížení nemovitosti, jež je národní kulturní památkou, smluvním zástavním právem není nikterak v rozporu s platným právním řádem  Stanovisko Ministerstva kultury, odboru památkové péče č.j. 9266/2003 ze dne 2. června 2003 Předkupní právo státu na přednostní koupi KP  Vlastník KP  povinen v případě zamýšleného prodeje (úplatného převodu vlastnictví) přednostně nabídnout MK ke koupi  (s výjimkou prodeje mezi osobami blízkými nebo spoluvlastníky)  MK  je povinno u:  movité kulturní památky ve lhůtě 3 měsíců  nemovité kulturní památky ve lhůtě 6 měsíců  od doručení nabídky oznámit vlastníku kulturní památky, že nabídku přijímá, jinak právo státu zaniká Otázka 15  Lze KP darovat? Otázka 15  Lze KP darovat?  Hodlá-li vlastník věci tuto věc, zatíženou věcným předkupním právem, darovat neboli zcizit bezúplatně, pak povinnost nabídnout věc ke koupi tomu, kdo je z předkupního práva oprávněn, vlastníka věci nestíhá, neboť to zákon nestanoví.  Stanovisko Ministerstva kultury, odboru památkové péče č.j. 17138/2003 ze dne 31. října 2003 Otázka 16  Lze KP vložit do a.s. či o.p.s./spolku? Otázka 16  Lze KP vložit do a.s. či o.p.s.?  a.s.  Výše uvedený převod vlastnictví nemovité národní kulturní památky lze považovat za úplatný a tedy podléhající režimu § 13 zákona o státní památkové péči  Stanovisko Ministerstva kultury, odboru památkové péče č.j. 9266/2003 ze dne 24. června 2003  o.p.s/spolek  vložení nemovité národní kulturní památky do obecně prospěšné společnosti za úplatný převod považovat nelze  Stanovisko Ministerstva kultury památkové inspekce č.j. MK 65330/2011 PI ze dne 16. prosince 2011 Plastová okna  zásada materiálové pravdivosti, pravdivosti díla a pravdivosti formy  Sice jsou v současné době k dispozici bohatě profilovaná plastová okna, ve své povrchové podobě však nejsou k vlastnostem stavební památky pravdivá. Nelze odmítnout to, že jejich první optický dojem odráží hladkost a nediferencovanost. Také stárnutí materiálu neodpovídají žádané harmonické souhře všech na fasádě použitých materiálů a jejich povrchů. Z pohledu památkové péče je při výběru nových oken cílem přiblížit se co nejvíce původnímu stavu.  Ačkoli dává soudní dvůr za pravdu žalobci, že použití dřevěných oken vedle již osazených plastových oken v jeho objektu a v sousedních objektech povede k jen málo uspokojivému stavu, tak je tento přechodný problém snesitelný a z pohledu památkové péče s ohledem na možnost osazování plastových oken tím nejmenším zlem.  2 B 94.2926 (Rozsudek bavorského Správního soudního dvora) Otázka 17  Lze přemístit KP? Otázka 17  Lze přemístit KP?  KP  Nemovitá KP  Souhlas KÚ  Vyjádření NPÚ  Movitá KP – trvalé přemístění  Souhlas KÚ  Vyjádření NPÚ  Přemístění  Odstranění z původního místa  Umístění na nové místo Otázka 18  Lze KP zabavit v exekuci? Otázka 18  Lze KP zabavit v exekuci?  Provedení výkonu rozhodnutí či exekuce by pak bylo vázáno na souhlas správního orgánu podle § 18 odst. 2 zákona o státní památkové péči s přemístěním kulturní památky, jež se stala konkrétním předmětem výkonu rozhodnutí.  31 Cdo 3310/2009 (Rozsudek Nejvyššího soudu) Restaurátorské činnosti  1 malířská umělecká díla  2 sochařská umělecká díla  3 uměleckořemeslná díla Kód Položka třídníku 1 Malířská umělecká díla na plátně, dřevěných a kovových deskách, na papíře a pergamenu, na skle a jiných nestavebních materiálech, nástěnné malby, figurální sgrafita a polychromie na sochařských dílech 2 a Polychromovaná sochařská umělecká díla z kamene, dřeva, kovu, keramiky, terakoty, štuku, sádry, umělého kamene a jiných výtvarných materiálů 2 b Nepolychromovaná sochařská umělecká díla z kamene, dřeva, kovu, keramiky, terakoty, štuku, sádry, umělého kamene a jiných výtvarných materiálů 3 a Polychromovaná nefigurální uměleckořemeslná díla z kamene, štuku, umělého kamene, sádry 3 b Nepolychromovaná nefigurální uměleckořemeslná díla z kamene, dřeva, štuku, umělého kamene, sádry 3 c Uměleckořemeslná díla z umělého mramoru 3 d Uměleckořemeslná nefigurální malířská díla 3 e Uměleckořemeslné povrchové úpravy na nefigurálních dílech 3 f Zbroj, zbraně, mechanické přístroje, stroje a další podobné předměty 3 g Uměleckořemeslná díla ze skla, keramiky a porcelánu, drahých kovů, z obecných kovů, z textilu, z papíru a pergamenu, z přírodních materiálů 3 h Hudební nástroje 3 i Ostatní uměleckořemeslná díla Část III. - Archeologické výzkumy a nálezy  § 23  Archeologickým nálezem je věc (soubor věcí), která je dokladem nebo pozůstatkem života člověka a jeho činnosti od počátku jeho vývoje do novověku a zachovala se zpravidla pod zemí Otázka 19  Komu patří archeologický nález? Otázka 19  Komu patří archeologický nález?  § 23a  movité archeologické nálezy jsou vlastnictvím kraje  nejde-li o movité archeologické nálezy příspěvkovou organizací nebo organizační složkou obce či státu Část V. - porušení povinností  Pokuta  Obecní úřad ORP  KP  uloží pokutu až do výše 2 mil. Kč PO nebo FO oprávněné k podnikání  může uložit pokutu až do výše 2 mil. Kč FO, která se dopustí přestupku  KÚ  NKP  uloží pokutu až do výše 4 mil. Kč PO nebo FO oprávněné k podnikání  může uložit pokutu až do výše 4 mil. Kč FO, která se dopustí přestupku Příprava nového památkového zákona 2011 - 2017  za demolici bývalého kláštera, o jehož prohlášení za kulturní památku se vede řízení, Ministerstvo kultury jako ústřední orgán památkové péče nemůže ani samo uložit sankci,  tomu, kdo úmyslně nebo v důsledku dopravní nehody poškodí kulturní památku – sochu či kapličku - nemůže orgán památkové péče nařídit uvedení této kulturní památky do stavu před poškozením,  odevzdání závěrečné restaurátorské zprávy nelze vynutit, a že v případě chyb v ní obsažených nelze vynutit nápravu,  stavební firma nevratně poškodí nebo dokonce zničí dům v památkové zóně a nehrozí jí sankce od orgánu památkové péče, takže lze takto „elegantně“ připravit prostor pro novostavbu,  po ohlášení stavby Archeologickému ústavu AV ČR stavebník provede stavbu bez umožnění provedení záchranného archeologického výzkumu, aniž by mu hrozila jakákoli sankce,  se nepamatuje na to, co se stane, když není zpracována zpráva o provedeném archeologickém výzkumu, a tudíž mohou nevratně zaniknout důležité informace o naší minulosti,  chybí jakýkoli dozor v oblasti provádění archeologických výzkumů,  ke zbavení se odpovědnosti za neoznámení provádění stavebních prací v území s archeologickými nálezy postačí ničím nedoložené tvrzení o tom, že bylo oznámeno telefonicky  Zdroj:  https://www.mkcr.cz/priprava-noveho-pamatkoveho-zakona-2011-2017-255.html