•Téma 11: •Organizační kultura • •Ladislav Blažek • • 1.Vztah mezi organizační strukturou, kulturou a strategií 2.Vymezení organizační kultury 3.Síla organizační kultury 4.Obsah organizační kultury 5.Faktory ovlivňující organizační kulturu 6. •1 • •organizační •strategie • •organizační •struktura • •organizační •kultura •1. Vztah mezi organizační strukturou, kulturou a strategií •2 •Organizační kultura je soubor • základních předpokladů, hodnot, postojů a norem chování, • které jsou sdíleny v rámci organizace a • které se projevují v myšlení, cítění a zejména chování členů organizace a v artefaktech (výtvorech) materiální a nemateriální povahy. • kultura deklarovaná - kultura žitá •Organizační kultura je setrvačná, její vývoj je velmi pomalý •Síla kultury •Obsah kultury •Faktory ovlivňující kulturu • •organizační •kultura •2. Vymezení organizační kultury •3 •ORGANIZAČNÍ STRATEGIE - ORGANIZAČNÍ KULTURA q Organizační strategie je vágní a organizační kultura je slabá a difusní. Síly směřující další vývoj organizace jsou slabé a nejasné. q Organizační strategie je vágní, ale organizační kultura je silná. Organizační kultura v podstatě „nahradí“ funkci strategie a bude organizaci do budoucnosti směřovat působením převážně spontánních sil. q Organizační strategie je vyhraněná, ale organizační kultura je slabá a difusní. Implementace strategie nenalezne v organizační kultuře žádnou podporu. q Organizační strategie je vyhraněná a organizační kultura je silná. Jestliže jsou obě v souladu, pak se jedná o nejlepší případ: Precizně zpracovaná strategie se setká s účinnou podporou silné kultury. V případě nesouladu však hrozí konflikt, který může další vývoj organizace výrazně poškodit. •3. Síla organizační kultury •4 •Sociabilita • • • •Byrokracie • • • •Jednotlivci • • • •Rodina • • •Tým •nízká střední vysoká •vysoká • • • • • • • • • •střední • • • • • • •nízká •4. Obsah organizační kultury •5 q národní kultura, spjatá s jazykem, historií, náboženstvím, vzdělávacím či politickým systémem, jehož závažnost se zračí zvlášť markantně v organizacích typu nadnárodních společností, kde se střetávají vlivy různých národních kultur q kultura tržního prostředí, projevujícího se především u subjektů podnikatelského charakteru q profesní kultura, vyvěrající z určitého zaměření vzdělání, zájmů, způsobu myšlení a způsobu práce zaměstnanců organizace q silná osobnost vůdce, který se zpravidla „zapisuje“ do organizační struktury zcela originálním a nesmazatelným způsobem q délka existence organizace, kdy ve vývoji organizační kultury lze rozpoznávat fázi vzniku, ve které je organizační kultura důležitým zdrojem identity a síly organizace, fázi středního věku, kdy v důsledku překročení určité velikosti organizace dochází ke krizí identity a vzniku subkultur a fázi zralosti spjaté se stabilitou či stagnací •5. Faktory ovlivňující organizační kulturu •6 •Literatura: •GOFFEE, R., JONES, G. The Charakter of a Corporation. New York : Harper Business, 1998. ISBN 0-887309-02-X. •LUKÁŠOVÁ, R. Organizační kultura a její změna. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2951-0. •LUKÁŠOVÁ, R., NOVÝ, I. a kol. Organizační kultura. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0648-2. •NOVÝ, I. a kol. Interkulturální management. Praha : Grada, 1996. ISBN 80-7169-260-3. •NOVÝ, I., SCHROLL-MACHL, S. a kol. Interkulturni komunikace v řízení a podnikání. Praha : Management Press, 1999. ISBN 80-7261-009-0. •7