PSEK Psychologie pro ekonomy Emoce Tato prezentace vznikla za podpory Fondu rozvoje Masarykovy univerzity Projekt: MUNI/FR/1282/2017 Inovace výuky psychologie, sociokulturních a manažerských dovedností v rámci ESF Potřebujeme emoce? quick meme (2018a) Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 3 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ 1. charakteristiky a dělení emocí Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 4 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ charakteristiky emocí charakteristiky emocí Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 5 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ charakteristiky emocí emoce: vymezení emoce (emotions) Lat. původ emovere (vzrušovat); podle většiny psychologů se skládají ze tří vzájemně propojených složek, kterými jsou subjektivní emocionální prožitky (fenomenologická komponenta), vnější expresivní chování a jejich fyziologické koreláty. Mají tři základní vlastnosti: délku trvání, intenzitu a polaritu. Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 6 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ charakteristiky emocí základní charakteristiky emocí polarita ...pozitivní ...negativní ... trvání velmi krátké ...krátkodobé ...dlouhodobé ...velmi dlouhé intenzita velmi slabé ...slabé ...silné ...velmi silné další vlastnosti subjektivita spontánnost aktuálnost předmětnost vliv na paměť ... Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 7 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ dělení emocí dělení emocí Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 8 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ dělení emocí základní dělení emocí podle intenzity a délky tvrání: afekty nálady vášně podle charakteru či kvality: vyšší nižší Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 9 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ dělení emocí základní dělení emocí: vymezení afekt (affect) Afekt označuje silné, krátce trvající emoce. nálada (mood) Nálada označuje dlouhodobější, méně intenzivní emoční stav, který nemusí mít zjevný nebo jasný předmět nebo stimul. vášeň (passion) Vášeň označuje dlouhodobější, více intenzivní emoční stav, který má relativně jasný předmět nebo stimul. Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 10 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ dělení emocí circumplex emocí Russell (1980); Zagalo, Torres, and Branco (2005) Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 11 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ dělení emocí universální a základní emoce základní emoce univerzální emoce Johnson-Laird and Oatley (1989): 5 Ekman (1992): 6 Jack, Garrod, and Schyns (2014): 4 ... Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 12 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ příklady emocí příklady emocí Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 13 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ příklady emocí příklad: základní univerzální emoce I/VII Baum (2009); subliminalhacking.net (2010) Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 14 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ příklady emocí příklad: základní univerzální emoce II/VII Baum (2009); subliminalhacking.net (2010) Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 15 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ příklady emocí příklad: základní univerzální emoce III/VII Baum (2009); subliminalhacking.net (2010) Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 16 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ příklady emocí příklad: základní univerzální emoce IV/VII Baum (2009); subliminalhacking.net (2010) Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 17 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ příklady emocí příklad: základní univerzální emoce V/VII Baum (2009); subliminalhacking.net (2010) Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 18 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ příklady emocí příklad: základní univerzální emoce VI/VII Baum (2009); subliminalhacking.net (2010) Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 19 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ příklady emocí příklad: základní univerzální emoce VII/VII Baum (2009); subliminalhacking.net (2010) Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 20 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ příklady emocí příklad: morální emoce I/II morální emoce (moral emotions) Morální emoce označují emoce, které mají morální implikace. Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 21 / 55 1. CHARAKTERISTIKY A DĚLENÍ EMOCÍ příklady emocí příklad: morální emoce II/II Morání emoce problém nurture vs. nature vliv na rozhodování efekt vedlejšího účinku / Knobův efekt (Knobe, 2003) Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 22 / 55 2. ZDROJE EMOCÍ 2. zdroje emocí Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 23 / 55 2. ZDROJE EMOCÍ prožívání emocí Fisher, Max (2012) Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 24 / 55 2. ZDROJE EMOCÍ zdroje emocí: osobnost OSOBNOST četnost intenzita polarita The fact that [positive affectivity] is normally distributed means that half the population is not very smiley, cheerful, and ebullient, and not likely to become so [...] Seligman (2002) Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 25 / 55 2. ZDROJE EMOCÍ zdroje emocí: osobní charakteristiky VĚK POHLAVÍ NÁRODNOST / náležení do určité skupiny Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 26 / 55 2. ZDROJE EMOCÍ zdroje emocí: čas DENNÍ DOBA DEN V TÝDNU ROČNÍ OBDOBÍ Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 27 / 55 2. ZDROJE EMOCÍ zdroje emocí: další vlivy POČASÍ STRES SPÁNEK SOCIALIZACE A SOCIÁLNÍ AKTIVITY CVIČENÍ Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 28 / 55 3. EMOCE A CHOVÁNÍ 3.emoce a chování Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 29 / 55 3. EMOCE A CHOVÁNÍ emoční práce a dřina emoční práce a dřina Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 30 / 55 3. EMOCE A CHOVÁNÍ emoční práce a dřina emoční práce a dřina: vymezení (Hochschild, 1979) emoční dřina (emotional labor) Emoční dřina je projevování emocí, které jsou v daném kontextu žádoucí nebo přímo požadované a tento kontext je spojen s platem. emoční práce (emotional work) Emoční dřina je projevování emocí, které jsou v daném kontextu žádoucí nebo přímo požadované a tento kontext není spojen s platem. Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 31 / 55 3. EMOCE A CHOVÁNÍ emoční práce a dřina emoční práce a dřina: příklady (Hochschild, 1979) emoční dřina (emotional labor) práce servírky, prodejce, manžera, učitele, ... emoční práce (emotional work) rodinná setkání, partnerské schůzky, ... Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 32 / 55 3. EMOCE A CHOVÁNÍ povrchové a hluboké předstírání povrchové a hluboké předstírání Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 33 / 55 3. EMOCE A CHOVÁNÍ povrchové a hluboké předstírání povrchové a hluboké předstírání povrchové předstírání (surface acting) Povrchové předstírání označuje proces, kdy se osoba snaží skrýt vlastní pocity spojené s danou situací a snaží se projevovat emoce, které jsou v daném kontextu žádnoucí. hluboké předstírání (deep acting) Hluboké předstírání označuje proces, kdy se osoba snaží změnit vlastní prožívání dané situace na základě toho, co je po ní v daném kontextu požadováno. Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 34 / 55 3. EMOCE A CHOVÁNÍ emoční regulace emoční regulace Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 35 / 55 3. EMOCE A CHOVÁNÍ emoční regulace emoční regulace identifikování a práce s emocemi osoby techniky emoční regulace: povrchové předstírání, hluboké předstírání, potlačování emocí, kognitivní přehodnocení, sociální sdílení, ... Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 36 / 55 3. EMOCE A CHOVÁNÍ teorie afektivních událostí teorie afektivních událostí Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 37 / 55 3. EMOCE A CHOVÁNÍ teorie afektivních událostí teorie afektivních událostí (AET) (affective events theory) (Weiss & Cropanzano, 1996) teorie afektivních událostí (affective events theory – AET) Teorie afektivních událostí tvrdí, že pracovní prostředí způsobuje emoční reakce na straně zaměstnanců, které následně ovlivňují pracovní postoje a chování, což následně dále ovlivňuje emoce zaměstnanců. Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 38 / 55 3. EMOCE A CHOVÁNÍ vliv emocí na rozhodování vliv emocí na rozhodování Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 39 / 55 3. EMOCE A CHOVÁNÍ vliv emocí na rozhodování vliv emocí na rozhodování Morání emoce efekt vedlejšího účinku / Knobův efekt (Knobe, 2003) Vliv emocí na rozhodování obecně Hypotéza somatických markerů (Damasio, 1994) experimentální ověřování (např. Iowa gambling task) Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 40 / 55 4. EMOČNÍ INTELIGENCE 4. emoční inteligenci Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 41 / 55 4. EMOČNÍ INTELIGENCE emoční inteligence (EI) Beldoch, M. (1964): Sensitivity to expression of emotional meaning in three modes of communication Goleman (1995): Emotional intelligence Emoční inteligence je schopnost vnímat emoce v sobě samém a v druhých, pochopit význam těchto emocí, adekvátně regulovat vlastní emoce. Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 42 / 55 4. EMOČNÍ INTELIGENCE emoční inteligence (EI): vymezení emoční inteligence (EI) (emotional intelligence) Emoční inteligence označuje schopnost vnímat, rozeznat a pracovat s emocemi. Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 43 / 55 4. EMOČNÍ INTELIGENCE strukturální model EI Multi-Health Systems Inc. (2017) Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 44 / 55 4. EMOČNÍ INTELIGENCE kaskádový model EI emoční vnímání emoční porozumění emoční regulace pracovní výkon svědomitost kognitivní schopnosti emoční stabilita Joseph and Newman (2010) Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 45 / 55 7. EMOCE A ORGANIZACE 7. emoce a organizace Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 46 / 55 7. EMOCE A ORGANIZACE oblasti aplikace práce s emocemi I/II SELEKCE charakterizování pozice výběr kandidáta ROZHODOVÁNÍ vliv emocí na rozhodování riskování vs. pesimismus mírně pozitivní KREATIVITA flexibilitu, kreativitu, otevřenost ... Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 47 / 55 7. EMOCE A ORGANIZACE oblasti aplikace práce s emocemi II/II MOTIVACE vliv na celková očekávání zpětná vazba VŮDCOVSTVÍ nákaza VYJEDNÁVÁNÍ ovládání Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 48 / 55 7. EMOCE A ORGANIZACE další oblasti aplikace práce s emocemi služby pracovní postoje deviantní chování bezpečnost práce Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 49 / 55 SHRNUTÍ SHRNUTÍ Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 50 / 55 SHRNUTÍ Potřebujeme emoce? quick meme (2018b) Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 51 / 55 SHRNUTÍ shrnutí emoce chování moderujícíproměnné Ondráček, Štěpánek ·PSEK: emoce ·2018 52 / 55 Zdroje I Baum, S. c. (2009). Lie to Me. TV Series (2009–2011). Damasio, A. R. (1994). Descartes’ error: emotion, reason and the human brain. Putnam Publishing. Ekman, P. (1992). An argument for basic emotions. Cognition & emotion, 6(3-4), 169–200. Fisher, Max. (2012). A color-coded map of the world’s most and least emotional countries. https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2012/11/28/a-color-coded-map-of -the-worlds-most-and-least-emotional-countries/?utm_term=.d14c240bf8fb. Goleman, D. P. (1995). Emotional intelligence: Why it can matter more than iq. Bloomsbury. Hochschild, A. R. (1979). Emotion work, feeling rules, and social structure. American journal of sociology, 85(3), 551–575. Jack, R. E., Garrod, O. G., & Schyns, P. G. (2014). Dynamic facial expressions of emotion transmit an evolving hierarchy of signals over time. Current biology, 24(2), 187–192. Johnson-Laird, P. N., & Oatley, K. (1989). The language of emotions: An analysis of a semantic field. Cognition and emotion, 3(2), 81–123. Joseph, D. L., & Newman, D. A. (2010). Emotional intelligence: an integrative meta-analysis and cascading model. Journal of applied psychology, 95(1), 54–78. Knobe, J. (2003). Intentional action and side effects in ordinary language. Analysis, 63(279), 190–194. Multi-Health Systems Inc. (2017). The EQ-i 2.0 R Model. https://tap.mhs.com/EQi20TheScience.aspx. quick meme. (2018a). Disregard Emotion Acquire Logic. http://www.quickmeme.com/meme/50rb. quick meme. (2018b). Put Aside Logic Do What Feels Right. http://www.quickmeme.com/meme/3ubxic. Russell, J. A. (1980). A circumplex model of affect. Journal of personality and social psychology, 39(6), 1161–1178. Seligman, M. E. P. (2002). Pleasure, Meaning & Eudaimonia. Authentic Happiness. Retrieved 2017-06-19, from https://www.authentichappiness.sas.upenn.edu/es/content/ pleasure-meaning-eudaimonia subliminalhacking.net. (2010). Its the little thing... Micro Expressions. http:// www.subliminalhacking.net/2010/07/19/its-the-little-things-micro-expressions/. Zdroje II Weiss, H. M., & Cropanzano, R. (1996). Affective events theory: A theoretical discussion of the structure, causes and consequences of affective experiences at work. Research in organizational behavior: An annual series of analytical essays and critical reviews, Vol. 18.. Zagalo, N., Torres, A., & Branco, V. (2005). Emotional spectrum developed by virtual storytelling. In International conference on virtual storytelling (pp. 105–114). Tato prezentace vznikla za podpory Fondu rozvoje Masarykovy univerzity Projekt: MUNI/FR/1282/2017 Inovace výuky psychologie, sociokulturních a manažerských dovedností v rámci ESF