\\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Title-R1d.png EKONOMIKA ORGANIZACÍ CVIČENÍ 2 PRODUKTIVITA, HOSPODÁRNOST, ŽIVOTNÍ CYKLUS \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png Sroub URČENÍ PRODUKTIVITY A HOSPODÁRNOSTI • •Z 10 KG DRÁTU MŮŽE BÝT VYROBENO 1 000 ŠROUBŮ. CENA DRÁTU ČINÍ 40 KČ/KG. CENA JEDNOHO ŠROUBU JE 0,40 KČ. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png OTÁZKA A) •JAK VYSOKÁ JE PRODUKTIVITA (KVANTITATIVNÍ HOSPODÁRNOST) A HODNOTOVĚ VYJÁDŘENÁ HOSPODÁRNOST SPOTŘEBY 10 KG DRÁTU NA VÝROBU 1 000 ŠROUBŮ? •PRODUKTIVITA = 1000KS ŠROUBŮ/10 KG DRÁTU=100KS ŠROUBŮ/KG DRÁTU •HOSPODÁRNOST = (1000KS ŠROUBŮ*0,40KČ/KS)/(10 KG DRÁTU*40 KČ/KG)=1 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png OTÁZKA B) •DOSTALI JSTE ÚKOL ZVÝŠIT PRODUKTIVITU VÝROBY ŠROUBŮ O 10 %. JAKÉ MOŽNOSTI MÁTE? •DO TEĎ – 100 ŠROUBŮ – 100 ŠROUBŮ Z 1 KG DRÁTU •MÁ-LI SE ZVÝŠIT O 10 % – 110 ŠROUBŮ Z 1 KG DRÁTU • •PŘI KONSTANTNÍM MNOŽSTVÍ DRÁTU → •PŘI KONSTANTNÍM POČTU (1000) ŠROUBŮ • • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png OTÁZKA C) •DOSTALI JSTE ÚKOL ZVÝŠIT HODNOTOVĚ VYJÁDŘENOU HOSPODÁRNOST VÝROBY ŠROUBŮ O 10 %. KTERÉ MOŽNOSTI MŮŽETE VYUŽÍT? •ZA CETERIS PARIBUS (OSTATNÍ STEJNÉ) •ZVÝŠIT POČET ŠROUBKŮ Z 1000 NA 1100 •SNÍŽENÍ MNOŽSTVÍ SPOTŘEBOVANÉHO DRÁTU NA 9,09 (10/1100*1000) •ZVÝŠIT CENU ŠROUBŮ O 10% NA 0,44 KČ •SNÍŽIT CENU DRÁTU NA 36,36 KČ/KG (40KČ/KG/11KG)*10KG) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png MODIFIKACE •V PŘEDCHOZÍM PŘÍKLADĚ BYLO POUKÁZÁNO NA VZTAHY MEZI PRODUKTIVITOU A HOSPODÁRNOSTÍ. •JAK VYSOKÁ JE PRODUKTIVITA A HODNOTOVĚ VYJÁDŘENÁ HOSPODÁRNOST PODNIKU, KDYŽ, PŘI JINAK STEJNÉM ZADÁNÍ JAKO U PŘEDCHOZÍHO PŘÍKLADU, PŘI SPOTŘEBĚ 10 KG DRÁTU VÝNOS KLESÁ NA 900 ŠROUBŮ A CENA DRÁTU KLESÁ ZE 40 KČ/KG NA 30 KČ/KG? •CHARAKTERIZUJTE VZNIKLOU SITUACI A POSUĎTE HOSPODÁRNOST PODNIKU. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png PRODUKTIVITA A H.V.H. •JAK VYSOKÁ JE PRODUKTIVITA A HODNOTOVĚ VYJÁDŘENÁ HOSPODÁRNOST PODNIKU, KDYŽ, PŘI JINAK STEJNÉM ZADÁNÍ JAKO U PŘEDCHOZÍHO PŘÍKLADU, PŘI SPOTŘEBĚ 10 KG DRÁTU VÝNOS KLESÁ NA 900 ŠROUBŮ A CENA DRÁTU KLESÁ ZE 40 KČ/KG NA 30 KČ/KG? CENA JEDNOHO ŠROUBU JE 0,40 KČ. •PRODUKTIVITA = 900 / 10 = 90 ŠROUBŮ/DRÁT Þ PRODUKTIVITA POKLESLA •POKLES O 10% •(CENA ŠROUBU*POČET ŠROUBŮ)/(KG DRÁTU*CENA DRÁTU) •HODNOTOVĚ VYJÁDŘENÁ HOSPODÁRNOST = 360 / 300 = 1,2 Þ HOSPODÁRNOST VZROSTLA •RŮST O 20% \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png SLOVNÍ KOMENTÁŘ •V TOMTO PŘÍPADĚ JE ROZHODUJÍCÍM FAKTOREM HODNOTOVĚ VYJÁDŘENÁ HOSPODÁRNOST DÍKY TOMU, ŽE ZISK (KTERÝ PODNIK ZAJÍMÁ PŘEDEVŠÍM) SE UDÁVÁ V KORUNÁCH (PENĚZÍCH) A NE VE FYZICKÝCH JEDNOTKÁCH. • •POKLES PRODUKTIVITY JE TAK Z EKONOMICKÉHO HLEDISKA MÉNĚ PODSTATNÝ. JE VŠAK ZŘEJMÉ, ŽE POKLES PRODUKTIVITY JE VÁŽNÝM VAROVÁNÍM DO BUDOUCNA, NEBOŤ MANIPULOVAT CENAMI VÝSTUPŮ NEBO VSTUPŮ NELZE TRVALE A LZE TEDY (PŘI NEZMĚNĚNÉM TRENDU) OČEKÁVAT DO BUDOUCNA TAKÉ POKLES HODNOTOVĚ VYJÁDŘENÉ HOSPODÁRNOSTI (A MÍRY ZISKU) PODNIKU. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png ŽIVOTNÍ CYKLUS • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png ŽIVOTNÍ CYKLUS - HOTEL •SPOLEČNOST KOZAK INN A.S. PROVOZUJE HOTEL KOZÁK V BRNĚ OSMÝM ROKEM. PODNIK BLÍŽE CHARAKTERIZUJE TABULKA, KDE JE UVEDENA VYTÍŽENOST LŮŽEK A RESTAURACE V PROCENTECH. PRO JEDNODUCHOST JE DÁLE VYČÍSLEN PRŮMĚRNÝ VÝNOS Z LŮŽKA, PRŮMĚRNÁ CENA NA VYTÍŽENÉ I NEVYTÍŽENÉ LŮŽKO, PRŮMĚRNÝ VÝNOS Z JEDNÉ ŽIDLE V RESTAURACI A PRŮMĚRNÝ NÁKLAD NA JEDNU VYTÍŽENOU I NEVYTÍŽENOU ŽIDLI V RESTAURACI (ZA ROK V TISÍCÍCH KČ). NÁKLADY NA VYTÍŽENÍ LŮŽKA A ŽIDLE MAJÍ CHARAKTER VARIABILNÍCH NÁKLADŮ A NÁKLADY NA NEVYTÍŽENÁ MAJÍ CHARAKTER FIXNÍCH NÁKLADŮ. HOTEL MÁ 80 LŮŽEK A 60 ŽIDLÍ V RESTAURACI. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ŽIVOTNÍ CYKLUS ORGANIZACE OBECNĚ A GRAFICKY \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ŽIVOTNÍ CYKLUS VÝROBKU (PRODEJ, ZISK) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png 4P VS. 4C •Customer solution - řešení potřeb zákazníka (odpovídá Product ze 4P) •Cost - náklady vzniklé zákazníkovi (odpovídá Price ze 4P) •Convenience (Channel) - dostupnost řešení (odpovídá Place ze 4P) •Communication - komunikace (odpovídá Promotion ze 4P) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png BCG \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png FÁZE CELÉHO PODNIKU – NE VÝROBKU \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png NEPOVEDENÉ INOVACE •NE VŠECHNY INOVACE SE POVEDOU •VÝROBKOVÝ FAIL •BETA MAX, APPLE NEWTON. LASERDISK • • •PROCESNÍ FAIL •MALL.CZ – ZAVEDENÍ SAP C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\dat.jpg C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\dribbble_newton.jpg C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\laser.jpg C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\betamax.jpg \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\chrome-evolution.png C:\Documents and Settings\Jerry\Plocha\FFX DOWN\firefox-evolution1.png \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png HOTEL - JAK NA TO? Počet lůžek Nákl.neobsaz Počet obs.lůžek Nákl.obsaz. vytíženost 100 ks 100 Kč ? 200 Kč 50 % \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png ŽIVOTNÍ CYKLUS - HOTEL •SPOLEČNOST KOZAK INN A.S. PROVOZUJE HOTEL KOZÁK V BRNĚ OSMÝM ROKEM. PODNIK BLÍŽE CHARAKTERIZUJE TABULKA, KDE JE UVEDENA VYTÍŽENOST LŮŽEK A RESTAURACE V PROCENTECH. PRO JEDNODUCHOST JE DÁLE VYČÍSLEN PRŮMĚRNÝ VÝNOS Z LŮŽKA, PRŮMĚRNÁ CENA NA VYTÍŽENÉ I NEVYTÍŽENÉ LŮŽKO, PRŮMĚRNÝ VÝNOS Z JEDNÉ ŽIDLE V RESTAURACI A PRŮMĚRNÝ NÁKLAD NA JEDNU VYTÍŽENOU I NEVYTÍŽENOU ŽIDLI V RESTAURACI (ZA ROK V TISÍCÍCH KČ). NÁKLADY NA VYTÍŽENÍ LŮŽKA A ŽIDLE MAJÍ CHARAKTER VARIABILNÍCH NÁKLADŮ A NÁKLADY NA NEVYTÍŽENÁ MAJÍ CHARAKTER FIXNÍCH NÁKLADŮ. HOTEL MÁ 80 LŮŽEK A 60 ŽIDLÍ V RESTAURACI. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png CHARAKTERISTIKY HOTELU rok Vytíž. lůžek Vytíž. židlí Cena lůžka Náklad na lůžko Cena židle Náklad na židli Obsaz. (VC) Neobsaz. (FC) Obsaz. Neobsaz. 2010 40% 50% 1000 Kč 150 Kč 200 Kč 300 Kč 50 80 2011 50% 52% 1000 Kč 150Kč 200 Kč 350 Kč 50 80 2012 60% 55% 1100 Kč 200 Kč 200 Kč 400 Kč 50 100 2013 63% 60% 1150 Kč 200 Kč 250 Kč 450 Kč 75 100 2014 60% 65% 1200 Kč 250 Kč 250Kč 500 Kč 100 120 •Odhadněte fázi životního cyklu tohoto hotelu v roce 2015 a naznačte další možnosti jeho vývoje. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png ŘEŠENÍ •NEJPRVE JE POTŘEBA SI UVĚDOMIT, ŽE V PODNIKU EXISTUJÍ DVA PRODUKTY (UBYTOVACÍ SLUŽBY – LŮŽKA A STRAVOVACÍ SLUŽBY – ŽIDLE V RESTAURACI), NICMÉNĚ MY MÁME ZJIŠŤOVAT ŽIVOTNÍ CYKLUS PODNIKU, KTERÝ JE JEDEN. JE TEDY POTŘEBA ZA OBA PRODUKTY SPOČÍTAT ZISK (VIZ TABULKY UVEDENÉ NÍŽE), PŘIČEMŽ JE POTŘEBA ZOHLEDNIT VYTÍŽENOST. PAK JE MOŽNO URČIT CELKOVÝ ZISK, RESP. JEHO VÝVOJ Z NĚHOŽ LZE USUZOVAT NA FÁZI ŽIVOTNÍHO CYKLU PODNIKU. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png VÝNOSY/NÁKLADY/ZISK PRODUKTU LŮŽKO rok Výnosy z lůžka přepočtené Náklady na lůžko Zisk z lůžka Přepočtené Fixní 2010 32 000 4 800 16 000 11 200 2011 40 000 6 000 16 000 18 000 2012 52 800 9 600 16 000 27 200 2013 57 960 10 080 20 000 27 880 2014 57 600 12 000 20 000 25 600 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png VÝNOSY/NÁKLADY/ZISK PRODUKTU ŽIDLE A CELKEM rok Výnosy z židle přepočtené Náklady na židli Zisk z židle Zisk celkem Přepočtené Fixní 2010 9 000 1 500 4 800 2 700 13 900 2011 10 920 1 560 4 800 4 560 22 560 2012 13 200 1 650 6 000 5 550 32 750 2013 16 200 2 700 6 000 7 500 35 380 2014 19 500 3 900 7 200 8 400 34 000 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png KOMENTÁŘ •ZISK Z LŮŽKA ROSTL AŽ DO ROKU 2006 A POTÉ POKLESL. ZISK ZE ŽIDLE V RESTAURACI PRŮBĚŽNĚ ROSTL V CELÉM SLEDOVANÉM OBDOBÍ. DÍKY TOMU CELKOVÝ ZISK V PODNIKU V PRVNÍCH ČTYŘECH SLEDOVANÝCH LETECH ROSTL, ALE V ROCE 2006 DOSÁHL SVÉHO VRCHOLU A V ROCE 2007 MÍRNĚ POKLESL. LZE TEDY PŘEDPOKLÁDAT, ŽE JE PODNIK VE FÁZI STABILIZACE. S OHLEDEM NA TO LZE DOPORUČIT MINIMÁLNĚ STABILIZAČNÍ STRATEGII. JE TŘEBA VZÍT V POTAZ TO, ŽE JE PODNIK RELATIVNĚ MLADÝ A VÝSLEDEK ROKU 2007 MŮŽE BÝT JEN MIMOŘÁDNÝM VÝKYVEM. • •OHLEDNĚ DALŠÍHO VÝVOJE JE OTÁZKA JAK SE BUDOU VYVÍJET JEDNOTLIVÉ KOMPONENTY (PRODUKTY) V PODNIKU. ZDÁ SE, ŽE UBYTOVACÍ SLUŽBY DOSÁHLY SVÉHO VRCHOLU, TAKŽE BUDE NUTNO HLEDAT DALŠÍ MOŽNOSTI ROZVOJE. NABÍZÍ SE ZVÝŠENÍ VYTÍŽENOSTI, KTERÁ JE VŠAK NA POMĚRY ODVĚTVÍ STANDARDNÍ (NAPŘ. PŘILÁKÁNÍM DALŠÍCH ZÁKAZNÍKŮ, TZN. OPATŘENÍMI V OBLASTI MARKETINGU). • •STRAVOVACÍ ZAŘÍZENÍ JE VE FÁZI RŮSTU, NICMÉNĚ LZE BRZY OČEKÁVAT STABILIZACI A VYČERPÁNÍ RŮSTOVÉHO POTENCIÁLU (I S OHLEDEM NA ZPOMALUJÍCÍ TEMPO RŮSTU ZISKU). ZDE SE TEDY NABÍZÍ KROMĚ MARKETINGOVÝCH OPATŘENÍ DALŠÍ OPATŘENÍ V OBLASTI PRODUKTU, RESP. POSKYTOVANÝCH SLUŽEB (NAPŘ. NABÍDKA CENOVĚ ZAJÍMAVÝCH POLEDNÍCH MENU APOD.).