Cvičení 8 Plánování a rozhodování v organizaci Příklad 1 nZařaďte následující příklady podnikových plánů ke čtyřem plánovacím komplexům: 1.Plánování vize organizace 2.Strategické plánování 3.Operativní plánování 4.Plánování výsledků a likvidity n a)Během měsíců července a srpna inovujeme aulu fakulty. b)Během následujících let expandujeme s našimi svíčkami do všech zemí Visegrádské čtyřky. c)Do deseti let zvýšíme podíl elektromobilů v portfoliu na 25%. d)Do půl roku zavedeme integrovaný systém řízení. e)Letos snížíme průběrnou inkasní dobu z 68 dní na 62 dní. f)Poskytneme našim zaměstnancům kvalitní pracovní podmínky. g)Staneme se spolehlivým partnerem strojírenských firem. h)Udržíme podíl na trhu čokoládových dortíků nad 33% i)Udržíme roční tempo růstu ukazatele ROA minimálně na 7,5%. j)V letošním roce vyrobíme o 5% více klobouků než v roce loňském. k)Ve čtvrtém kvartále 2017 dosáhneme EBIT minimálně stejné výše jako ve stejném období předcházejícího roku. l)Zvýšíme zaměstnanost v kraji. Řešení n1. Plánování vize organizace a)Poskytneme našim zaměstnancům kvalitní pracovní podmínky. b)Staneme se spolehlivým partnerem strojírenských firem. c)Zvýšíme zaměstnanost v kraji. n n2. Strategické plánování a)Během následujících let expandujeme s našimi svíčkami do všech zemí Visegrádské čtyřky. b)Do deseti let zvýšíme podíl elektromobilů v portfoliu na 25%. c)Udržíme podíl na trhu čokoládových dortíků nad 33% n n3. Operativní plánování a)Během měsíců července a srpna inovujeme aulu fakulty. b)Do půl roku zavedeme integrovaný systém řízení. c)V letošním roce vyrobíme o 5% více klobouků než v roce loňském. n n4. Plánování výsledků a likvidity a)Letos snížíme průběrnou inkasní dobu z 68 dní na 62 dní. b)Udržíme roční tempo růstu ukazatele ROA minimálně na 7,5%. c)Ve čtvrtém kvartále 2017 dosáhneme EBIT minimálně stejné výše jako ve stejném období předcházejícího roku. Příklad 2 nAnalyzujte pomocí Bostonské matice portfolia banku Veselý úrok a.s. V tabulce níže jsou uvedeny klíčové údaje za rok 2013 a zároveň údaje jejího největšího konkurenta, banky Skrblík v.o.s. Rozdělte produkty do jednotlivých kvadrantů a definujte vhodné strategie. Produkt Tržby (v milionech Kč) Skrblík 2013 Veselý úrok 2013 Veselý úrok 2012 Běžné účty 110 112 128 Důchodové spoření 115 84 109 Firemní účty 104 208 161 Hypotéky 25 27 23 Spořicí účty 180 325 324 Stavební spoření 230 128 120 Zdravotní pojištění 115 126 120 Řešení Řešení Produkt Relativní tržní podíl Růst trhu Podíl na obratu Běžné účty 1,0 -13% 11% Důchodové spoření 0,7 -23% 8% Firemní účty 2,0 29% 21% Hypotéky 1,1 17% 3% Spořicí účty 1,8 0% 32% Stavební spoření 0,6 7% 13% Zdravotní pojištění 1,1 5% 12% Řešení Řešení nHvězdy nFiremní účty – vynikající postavení a druhý nejvyšší podíl na obratu. Doporučit lze konzervativní udržovací strategii. nHypotéky – na hraně mezi hvězdami a otazníky. Nejvýznamnější je relativně vysoký růst trhu, problémem je zejména minimální podíl na obratu. Doporučit lze expanzivní strategii a zvýšení objemu tohoto produktu. nKrávy nSpořicí účty – největší podíl na obratu trhu spolu a zároveň největší podíl na trhu. Problémem je nulový tržní růst, který je vhodné stimulovat se zvláštní péčí, zejména z důvodu zmíněného velkého významu na tržby banky. nZdravotní pojištění – problematický produkt vycházející analýzou v sektoru krav, ovšem s velmi malým tržním podílem. Doporučit lze stimulaci tržního podílu směřující k přetáhnutí klientely od konkurence. nOtazníky nPsi nBěžné účty a Důchodové spoření- v obou případech je problémem zejména klesajícím trendem trhu, který je v případě důchodového spoření umocněn druhým nejnižším tržním podílem a druhým nejnižším podílem na obratu. Z pohledu banky lze uvažovat o strategii postupného zrušení tohoto produktu, resp. jeho udržování na nejnižší možné míře a přesun pozornosti k lukrativnějším produktům. nStavební spoření – trh roste, ale málo (méně než 10%). Má ovšem významný podíl na obratu, proto je vhodné zvážit zaměření na tento produkt, zejména pokud by se podařilo stimulovat další tržní růst. Příklad 3 Nadnárodní výrobní podnik působící v Evropě hledá nové místo pro svou další pobočku. Z předběžné analýzy vyplynulo, že v úvahu připadají 4 místa. (a1,a2,a3,a4). Jako podstatná kritéria rozhodování - pro rozhodování podstatné stavy okolí (s1,s2,s3,) - byly určeny náklady na výstavbu areálu v dané lokalitě, místní byrokratická zátěž a tempo růstu lokálního trhu. Jednotlivé elementy rozhodování jsou uvedeny v matici níže. Transformujte tuto výsledkovou matici na rozhodovací s využitím 5-ti bodové škály užitku a rozhodněte, kterou variantu má podnik vybrat. Místo Náklady na výstavbu areálu (mil. Kč) Byrokratická zátěž Růst trhu 1. místo 112 střední 15% 2. místo 127 malá 75% 3. místo 104 velmi vysoká 5% 4. místo 95 vysoká 40% Řešení Prvním krokem je vytvoření pětibodové škály užitku pro každý stav okolí. Situace je komplikovaná tím, že dvě kritéria jsou kvantitativního a jedno kvalitativního charakteru. Z možných metod hodnocení užitku zde bude aplikována metoda aplikací přímého stanovení dílčích ohodnocení expertem, kdy je přiřazení bodů provedeno odhadem a nikoli na základě funkčního stavu. V tomto případě byly stanoveny škály na základě vyhledání nejpříznivější hodnoty (5 bodů) a rozdělení stupnice ve stejných intervalech tak, aby došlo i k zahrnutí nejméně příznivé hodnoty do škály v posledním intervalu (1 bod). Výsledné rozdělení je znázorněno v následující tabulce. Podstatné je uvědomit si, že stavy okolí s1 a s2 chceme minimalizovat, zatímco stav okolí s3 je zde maximalizován, a tomu potom přizpůsobit transformaci na body. Řešení Body Náklady na výstavbu areálu (mil. Kč) Byrokratická zátěž Růst trhu 5 bodů 95 velmi malá 75% 4 body 105 malá 55% 3 body 115 střední 35% 2 body 125 vysoká 15% 1 bod 135 velmi vysoká -5% Místo Náklady na výstavbu areálu (mil. Kč) Body Byrokratická zátěž Body Růst trhu Body 1. místo 112 3 střední 3 15% 2 2. místo 127 2 malá 4 75% 5 3. místo 104 4 velmi vysoká 1 5% 1 4. místo 95 5 vysoká 2 40% 3 Pětibodová škála k transformaci Upravená výsledková matice Řešení Místo Náklady na výstavbu areálu (mil. Kč) Byrokratická zátěž Růst trhu Celkem: 1. místo 3 3 2 8 bodů 2. místo 2 4 5 11 bodů 3. místo 4 1 1 6 bodů 4. místo 5 2 3 10 bodů Rozhodovací matice V tomto případě získala nejvíce bodů varianta 2. – 2. místo – a za daných okolností je tedy pro podnik nejvhodnější založit novou pobočku právě tam.